Bancile nu ar trebui sa mai aiba clauze abuzive pentru ca au fost obligate sa le elimine pana in data de 21 septembrie 2010, potrivit prevederilor initiale ale OUG 50/2010, chiar daca actul normativ a fost modificat ulterior de Parlament, a declarat seful Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Ghetea, citat de Mediafax. "Credem cu tarie ca foarte multe dintre posibilele clauze abuzive care ar fi fost in contractele de creditare au fost eliminate pana la 21 septembrie 2010, cand bancile erau obligate sa introduca in contractele de credit prevederile OUG 50/2010 in forma ei initiala", a spus Ghetea la conferinta Mediafax Talks about Banking.

In forma initiala, OUG 50/2010 prevedea pe langa eliminare unor comsioane, inclusiv comisionul de risc si comisionul de plata anticipata, si transformarea dobanzilor variabile legate la o rata de referinta interna in formula rata de referinta pentru fiecare moneda de imprumut (ROBOR, LIBOR, EURIBOR) la care se adauga marja fixa.

"Daca insa au mai scapat, ceea ce ne ingrijoreaza pe noi, si anume, dorim ca decizia privind clauzele abuzive sa se ia la cel mai inalt nivel. Pentru ca o greseala a unei instante poate genera un risc deosebit de mare pentru banca in cauza si chiar pentru sistem. Daca o instanta hotareste ca o clauza este abuziva, atunci banca trebuie sa schimbe toate contractele si sa-i despagubeasca pe clienti. Dupa unii autori, toate bancile ar trebui sa schimbe aceste clauze", a continuat Ghetea.

Presedintele ARB a aratat ca bancile manifesta teama de potentiale greseli ale instantelor, tocmai pentru ca au fost inregistrate multe cazuri in care prima instanta a dat un verdict gresit, a doua instanta a dat un verdict gresit si abia la Inalta Curte de Casatie si Justitie s-a gasit o solutie "total diferita".

"Avem un sistem solid si ar fi pacat ca dintr-o greseala de interpretare, de abordare a unei probleme sa ajungem in situatia de a fi afectat sistemul si a suferi intreaga economie (...) Exista intre noi si clientii nostri, in special persoane fizice, o anumita stare de tensiune, de nemultumire. Foarte rar ati auzit pe cineva din sistemul bancar sa se planga de clienti, asta nu inseamna ca noi suntem multumiti de toti clientii. Ca facem provizioane de 10 miliarde de euro. Asta inseamna cheltuieli cu provizioanele facute de banci. Asta nu inseamna ca-i blamam pe clienti. Clientii au trecut si ei printr-o criza, ca si noi, si incercam sa-i ajutam sa faca fata", a adaugat Ghetea.

Seful bancherilor apreciaza ca exista inca o neincredere in sistemul bancar din partea clientilor la un nivel mult peste ceea ce ar trebui sa fie normal.

"Fenomenul din tara noastra se manifesta sub media sistemului european. Sa ne aducem aminte ce se intampla prin Franta, unde clientii vor sa boicoteze bancile", a aratat Ghetea.

In urma cu cateva zile, intrebat daca modificarile Legii 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori vor intra in vigoare la 1 iulie, asa cum este prevazut, Ghetea nu a putut da un raspuns cert.