Procentajul companiilor care asteapta o crestere moderata a afacerilor (intre 5-10%) a scazut cu 5 puncte procentuale din ianuarie pana in iunie 2013, in timp ce procentajul companiilor care anticipeaza o crestere negativa intre -5 si -10% a crescut tot cu 5 puncte procentuale. Ca strategie de crestere a vanzarilor, cele mai multe companii au ales introducerea de produse si servicii noi si deschiderea de noi canale de distributie. Referitor la scaderea preturilor, se observa o reducere de 8 puncte procentuale a focusului asupra acestui factor, de la 18% in ianuarie 2013, la 10% in iunie 2013.

Desi marcheaza o tendinta descrescatoare fata de luna ianuarie 2013, raspunsurile privind perspectivele de crestere raman semnificative in iunie 2013: 69% dintre liderii romani de business considera ca vor inregistra cresterea cifrei de afaceri in acest an.

In acelasi timp, increderea liderilor de business in industria in care companiile lor activeaza a scazut semnificativ intre ianuarie si iunie: proportia companiilor deloc increzatoare in potentialul industriei lor din acest an a crescut cu 17 puncte procentuale, pana la 33% dintre companii, in timp ce procentajul companiilor oarecum increzatoare a scazut de la 35% la 23%, in aceeasi perioada, arata concluziile studiului "O noua viziune a cresterii"- editia iunie 2013, publicat vineri de Ernst & Young.

Referindu-se la estimarile privind cresterea profitului, acestea raman si ele pozitive, pastrandu-se in aceiasi parametri ca la editia din ianuarie 2013. Daca in ianuarie, 68% dintre companiile respondente asteptau profituri in crestere in 2013, in iunie procentul acestor companii a scazut cu 2 puncte procentuale, la 66%. Din total, 11% asteapta chiar o crestere a profitului cu peste 30%.

Studiul Ernst & Young are la baza un chestionar aplicat in perioada 1-14 iunie 2013. In raport se analizeaza raspunsurile a 103 executivi de top, prezentandu-se perceptia acestora asupra perspectivelor mediului de afaceri din Romania in 2013.

  • Finantarea continua sa fie in principal prin credite bancare

Instrumentul de finantare preferat pentru investitii in urmatoarele 6 luni ramane creditul bancar, ales de 45% dintre companii atat in ianuarie, cat si in iunie, in timp ce investitiile de tip venture capital marcheaza o scadere in preferinte, de la 8% in ianuarie la 6% in iunie 2013.

  • Salariile stagneaza sau cresc usor

Companiile proiecteaza aceleasi asteptari in privinta numarului de angajati la jumatatea lui 2013, ca si la inceputul anului. In ambele editii ale studiului Ernst & Young, 26% dintre respondenti planificau noi angajari, in timp ce 55% in iunie, versus 56% in ianuarie, nu vor face noi angajari in acest an.

In privinta salariului, 53% dintre liderii de business au declarat ca intentioneaza sa ofere o marire de salariu intre 5-10%, peste rata estimata a inflatiei, in timp ce 45% prognozeaza o stagnare a nivelului salarial in acest an.

  • Ce le preocupa pe companii la jumatatea anului?

Pentru a face fata presiunilor impuse de mediul economic dificil din ultimul an, 33% din oamenii de afaceri chestionati au declarat ca au recurs in continuare la reduceri de costuri, dar 23% s-au concentrat pe cresterea productivitatii, in timp ce 22% pe introducerea de produse noi. Tendinte de crestere s-au remarcat la crearea de produse noi si scaderea costurilor, dar si in angajarea de talente. Ultima tendinta emergenta, cea de focusare pe angajatii talentati, ne apropie de tendintele de la nivel mondial. >

Costurile mici sunt considerate in continuare un factor important pentru competitivitatea companiei pe piata, chiar inregistrand o tendinta crescatoare, pana la 40% dintre cei chestionati - acelasi nivel de importanta pe care comunitatea locala de afaceri o acorda consolidarii notorietatii marcii si a cresterii increderii in brand. Asadar, 40% dintre respondenti se asteapta ca principala batalie competitiva sa fie data in acest an prin eforturile de marketing.

"Desi perspectivele asupra unora dintre indicatorii financiari marcheaza o usoara tendinta descrescatoare la jumatate de an, numeroase companii isi pastreaza optimismul in privinta rezultatelor financiare ale acestui an", spune Bogdan Ion, Country Managing Partner Ernst & Young Romania.

Despre studiul "O noua viziune a cresterii"

Studiul Ernst & Young privind perceptia mediului romanesc de afaceri in 2013 lansat in luna iunie 2013 are la baza un chestionar care analizeaza perceptiile a 103 executivi de top provenind din organizatii ce opereaza la nivel local in diverse industrii, dintre care 27% companii cu venituri de peste 100 mil EUR, 12% intre 50-100 mil EUR, 33% intre 10-50 mil EUR. Acestia au raspuns chestionarului Ernst & Young in perioada 1-14 iunie 2013.