In Romania, pretul mediu de retail al unui kilogram de zahar este de 1,6 dolari, fiind de peste 4 de ori mai mare decat cel la care este tranzactionat pe bursa, respectiv de 35,9 centi pe kilogram (la sfarsitul lunii iunie), se arata intr-o analiza a XTB Romania. Pretului de retail al zaharului a crescut in continuu incepand cu anul 2006, desi pe bursa cotatiile zaharului au scazut constant in ultimii doi ani. Spre exemplu, la inceputul lunii iunie a acestui an zaharul se tranzactiona pe bursa la cel mai scazut nivel din ultimii trei ani, de 28,6 centi pe kilogram, cu aproximativ 40% mai putin fata de 2011.

In toata aceasta perioada, contrar evolutiei de pe piata bursiera, pretul de retail a crescut cu aproximativ 25%. Totusi, chiar si in aceste conditii, vanzarile de zahar au continuat sa creasca in Romania, atat catre retaileri, cat si catre producatorii de bauturi racoritoare. Spre exemplu, Agrana, unul dintre cei mai mari actori de pe piata zaharului, a inregistrat anul trecut, pe piata locala, o crestere a vanzarilor cu 19,8%.

Acelasi trend de crestere a preturilor de retail poate fi observat si in alte state europene, dar nu de aceeasi amplitudine ca in Romania. Mai mult, in toate aceste tari, zaharul se vinde mai ieftin decat in Romania. Astfel, in Polonia pretul mediu de retail al unui kilogram de zahar este de 1,2 dolari, in Cehia este de 0,9 dolari, iar in Bulgaria de 1,4 dolari.

Pretului din magazine este ridicat in Romania si din cauza nivelului TVA, practicat nediferentiat la produsele de baza, acestea fiind taxate similar celorlalte bunuri, cu 24%. Spre deosebire de tara noastra, in majoritatea tarilor membre ale UE se aplica o cota redusa de TVA la alimentele de baza, cuprinsa intre 5% si 20%. Totusi, chiar si excluzand contributia TVA-ului, pretul in Romania ramane cel mai ridicat din regiune (1,3 dolari in Romania, comparativ cu 1,1 in Polonia, 0,8 in Cehia, 1,2 in Bulgaria). Chiar si in Ungaria, singura tara europeana care practica un nivel al TVA-ului mai ridicat decat in Romania, aplicabil inclusiv in cazul alimentelor de baza, zaharul se vinde mai ieftin, respectiv cu 1,4 dolari pe kilogram.

Un alt factor care contribuie la cresterea pretului pe care il plateste consumatorul final este reprezentat de costurile administrative si de productie. Totusi, practica arata ca aceasta componenta nu depaseste de regula 20% din pretul final. De asemenea, in Romania productivitatea este relativ scazuta fata de tarile vestice - productia locala medie este de 40 de tone la hectar, in timp ce tarile vestice obtin productii spre 60 de tone pe un hectar.

In ceea ce priveste perspectivele pe termen mediu, la nivel global piata zaharului ramane dezechilibrata, ceea ce se va reflecta in pretul tranzactionat - conform datelor F.O. Licht, productia globala de zahar este estimata pentru sezonul 2012 ¬ 2013 la 183,1 milioane de tone, in timp ce consumul este estimat la 168,7 milioane de tone. In conditiile acestui dezechilibru intre cerere si oferta, scaderea pretului sub 33,3 centi pe kilogram este posibila, neexistand niciun semnal din punct de vedere tehnic ca pretul va ramane la acest nivel. Urmatorul pret de referinta de urmarit ar putea fi in zona 30,2 centi, iar apoi spre 26,10 centi.