"Incepand cu 1 iulie 2013 preturile la gaze naturale si la energie electrica au crescut, ceea ce determina cheltuieli suplimentare pentru gospodariile cu venituri reduse. In perioada sezonului rece 2013 -2014, cheltuielile cu incalzirea vor fi mai ridicate fata de sezonul rece anterior", se arata in Nota de Fundamentare a unui Proiect de Ordonanta de Urgenta publicat in acest week-end. Limita de venituri pana la care vor fi acordate ajutoarele a fost stabilita la 615 lei/persoana. Ajutoarele vor varia intre 240 lei pentru familiile/persoanele cu venituri pana la 155 lei/persoana si 48 lei pentru cei cu venituri de pana la 615 lei/persoana. Banii acopera intre 100% si 20% dintr-un consum maxim de aproximativ 16 kwh/zi . Avand in vedere ca pretul mediu al energiei electrice este la consumatorul casnic de cca. 0,5 lei/kwh rezulta un ajutor maxim zilnic de cca. 8 lei. Citeste proiectul in atasament

  • Conform datelor recensamantului realizat in anul 2011, doar 44% dintre locuinte au instalatii de termoficare sau centrala termica proprie, restul de locuinte utilizand, dupa caz, gazele naturale, combustibilii solizi sau lichefiati, precum si energia electrica.
  • Studiul INS referitor la consumurile energetice in gospodarii (2009) arata ca din totalul locuintelor care utilizeaza echipamente individuale, 36,5% sunt consumatori de gaze naturale, 61,7% sunt consumatori de lemne si combustibili solizi sau lichefiati, iar 1,8% utlizeaza energia electrica. Desfiintarea centralelor termice neperformante a condus la cresterea numarului de locuinte (gospodarii) care se incalzesc cu energie electrica. Din cele aproximativ 135.000 locuinte estimate de INS in anul 2009 ce utilizeaza energia electrica pentru incalzire, tinand cont de conditiile de eligibilitate reglementate si de criteriile utilizate (lista bunurilor care conduc la excluderea acordarii ajutorului) se estimeaza ca potentiali beneficiari ai ajutorului pentru energie electrica un numa de aproximativ 24.000 familii si persoane singure care nu au alta posibilitate de incalzire a locuintei. Fenomenul nu este de masa, insa, acestia reprezinta o categorie extrem de vulnerabila si pentru care, pana in prezent, nu au fost luate masuri de protectie pe perioada sezonului rece.

Proiectul de ordonanta alaturat propune:

- Introducerea indicatorului social de referinta (ISR) ca element de raportare a cuantumurilor ajutoarelor si nivelurilor de venituri, in conformitate cu prevederile art. 14 din Legea asistentei sociale nr.292/2011

-

Ajustarea cuantumului ajutoarelor pentru incalzirea locuintei cu gaze naturale pentru a echilibra cuantumul ajutorului acordat pentru primele trei trepte de venituri, diferentele fiind mari intre acestea desi veniturile suunt apropiate. Pentru aceste categorii de familii/persoane se asigura astfel si acoperirea cresterii de 6% a pretului la gazele naturale, conform precizarilor ANRE

Limitele de venituri pana la care vor fi acordate vor fi aceleasi ca si in cazul ajutoarelor pentru gaze naturale si lemne, carbuni, combustibili petrolieri, limita superioara fiind de 615 lei/ persoana.

Ajutoarele vor varia intre 240 pentru familiile/persoanele cele mai sarace cu venituri pana la

155 lei/persoana si 48 lei pentru persoanele cu venituri de pana la 615 lei/persoana. Aceste

sume acopera intre 100% si 20% dintr-un consum maxim de aproximativ 16 kwh/zi .

Avand in vedere ca pretul mediu al energiei electrice este la consumatorul casnic de cca. 0,5

lei/kwh rezulta un ajutor maxim zilnic de cca. 8 lei.

- Introducerea obligativitatii prezentarii de documente justificative privind componenta familiei, veniturile realizate si situatia juridica a locuintei, pentru a se evita acordarea de drepturi necuvenite si inregistrarea de debite ce nu pot fi recuperate

- Introducerea anchetei sociale ca mijloc de verificare a indeplinirii de catre solicitanti a conditiilor de acordare a ajutoarelor pentru incalzirea locuintei, in situatiile care nu pot fi determinate cu exactitate pe baza documentelor justificative prezentate. Ancheta sociala va fi

obligatorie pentru solicitarea ajutorului de incalzire cu energie electrica pentru a evita acordarea de ajutoare pentru mai multe sisteme de incalzire utilizate in aceeasi gospodarie sau pentru evitarea renuntarii la un sistem de incalzire deja utilizat, disponibil si pentru care au fost acordate ajutoare in sezoanele reci anterioare

- Pentru ajutoarele de incalzire cu lemne, carbuni, combustibili petrolieri se propune plata acestora la inceputul sezonului rece, pentru toate lunile sezonului, respectiv aceeasi procedura ca si in cazul beneficiarilor de ajutor social in baza Legii nr.416/ 2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, care utilizeaza pentru incalzirea locuintei acest tip de combustibil. Totodata, pentru beneficiarii de ajutor social plata ajutorului va fi efectuata, in continuare din bugetele locale.

  • Se estimeaza ca pentru perioada 2013 - 2014 va fi necesara suma de 556,8 mil. lei, din care pentru anul 2013 (noiembrie si decembrie): 176,8 mil. lei, iar pentru anul 2014 (ianuarie-martie si noiembrie-decembrie) 386,5 mil. lei
  • Avand in vedere evolutia ajutoarelor pentru incalzirea locuintei acordate din bugetul MMFPSPV, pentru anul 2013, sumele estimate a fi cheltuite cu acordarea ajutoarelor pentru incalzirea locuintei pot fi suportate din bugetul actual.
  • Pentru anul 2014, suma de 381,1 mil. lei este echivalenta cu suma prevazuta in bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice pentru anul 2013.