Incasarile din impozitul pe profit s-au redus cu 5,5% in primele 6 luni. Cheltuielile de personal-usoara depasire (raport)

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 31 iulie 2013, 8:47 Economie | Finanţe & Bănci

 documente
(31 Iul 2013) PDF, 221KB
Evolutia economica din prima parte a anului a fost superioara estimarilor initiale, dar bazata mai mult pe cererea externa decat pe consum intern si investitii; in aceasta perioada, exporturile s-au majorat semnificativ, importurile s-au redus, iar cererea interna a fost aproximativ la acelasi nivel ca in aceeasi perioada din 2012, se arata intr-un Raport publicat de Ministerul Finantelor,. Documentul face o analiza a primelor 6 luni din acest an din punct de vedere al rezultatelor politicii fiscale. Descarca din atasament Raportul integral

Principalele constatari:

  • Cererea interna finala a contribuit negativ la cresterea produsului intern brut, consecinta a scaderii cheltuielilor cu consumul privat cu 0,3%, a cheltuielilor cu consumul public cu 0,2% si a formarii brute de capital fix cu 5,4%.
  • In sectorul constructiilor, volumul lucrarilor s-a redus cu 7,2%, in special datorita scaderilor inregistrate la constructiile ingineresti (-9,0 %) cat si a cladirilor nerezidentiale (-5,3 %), in timp ce cladirile rezidentiale au crescut cu 0,9 %.
  • Rezultatele economice de pana in prezent argumenteaza posibilitatea realizarii unei cresteri economice in jurul a 2% fata de 1,6% cat se estima la elaborarea legii bugetului de stat si un produs intern brut in valoare nominala de 626,2 miliarde lei, fata de 623,3 miliarde lei cat s-a estimat initial.
  • In primele 5 luni 2013, exportul total de bunuri s-a majorat cu 5,7% fata de perioada similara a anului 2012, rezultand o medie lunara de 3,9 miliarde euro fata de 3,7 miliarde euro. Dinamica exportului extracomunitar a fost de 8,2% situandu-se astfel cu 2,5 puncte procentuale peste cresterea exporturilor totale.
  • Investitiile straine directe au atins o valoare de 414 milioane euro fata de 657 milioane euro cat s-a inregistrat in aceeasi perioada din 2012 inregistrandu-se astfel o scadere a acestora cu 37,0%.
  • Romania isi propune in 2013 continuarea reducerii deficitului bugetar la 2,1% din PIB pe metodologia cash, respectiv la 2,4% din PIB pe metodologia ESA.
  • Se estimeaza ca in anul 2013 Romania sa aiba un deficit structural de 1,6% din PIB. Limitarea deficitului structural va conduce la o disciplina fiscala pronuntata, cheltuirea  responsabila a banilor publici, ceea ce pentru o tara ca Romania, data fiind experienta istorica negativa, poate fi un avantaj semnificativ.
  • Obiectivele politicii bugetare pentru anul 2013 au fost: 1. Pentru anul 2013 s-a avut in vedere mentinerea drepturilor salariale la nivelul lunii decembrie 2012, drepturi care includ si majorarea de 7,4% asigurandu-se astfel recuperarea integrala a reducerii salariale de 25%. 2. Pentru anul 2013, s-a avut in vedere finantarea unui numar maxim de posturi in sectorul bugetar de 1.187.000. 3. Neacordarea de tichete de masa si tichete cadou la personal din sector bugetar (aceste drepturi nu s-au acordat nici in perioada anterioara). 4. Un aspect relevant in cadrul acestor cheltuielilor bugetare il reprezinta analiza eficientei cheltuielilor de capital, prioritizarea acestora pe criterii de eficienta, si diminuarea sau eliminarea alocatiilor bugetare pentru investitii cu potential economicofinanciar redus, cum ar fi bazinele de inot, dotari ale institutiilor publice cu autovehicule, mobilier, aparatura electronica, etc. 5. Cresterea absorbtiei fondurilor europene devine astfel esentiala stiind ca potentialul de multiplicare a cheltuielilor bugetare proprii in cazul proiectelor finantate din fonduri UE este mult mai mare decat in cazul proiectelor finantate integral din resurse proprii. 6. Reducerea substantiala a unor categorii de cheltuieli materiale si de servicii ineficiente si oneroase pentru contribuabili, ca efect al intaririi cadrului legislativ privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice si intarirea disciplinei financiare; 7. diminuarea subventiilor ceea ce arata diminuarea interventiei statului in economie si intensificarea actiunii regulilor economiei de piata.

Executia bugetara pe primele sase luni ale anului 2013
Conform datelor operative, executia bugetului general consolidat pe primele sase luni ale anului  s-a incheiat cu un deficit de 6,6 miliarde lei, sub limita tintei de deficit, in suma de 7,1 miliarde lei.
  • Veniturile colectate la bugetul general consolidat au fost in suma de 97,5 miliarde lei, cu o crestere nominala de 4,8% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, crestere si un grad de realizare al programului de incasari pe primul semestru de 93,5% inregistrata atat la venituri fiscale (+6,8%) cat si la contributii de asigurari sociale (+4,3%).

  • Veniturile fiscale au fost in suma de 58,7 miliarde lei, in crestere cu 6,8% comparativ cu perioada similara din anul precedent si s-au realizat in proportie de 96,2%.
In structura veniturile fiscale au avut urmatoarea evolutie:
  •  Incasarile din impozitul pe profit s-au redus cu 5,5% comparativ cu anul anterior, inregistrand pe de-o parte cresteri ale incasarilor de la agentii economici cu 0,2% si pe de alta parte, diminuarea incasarilor datorita regularizarilor efectuate de bancile comerciale, in timp ce gradul de realizare al programului de incasari a fost de 86,7%.
  •  Incasarile din impozitul pe venit s-au realizat in proportie de 99,9%, inregistrand comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent o crestere cu 9,3%, fiind influentate de:
- cresterea efectivului de salariati din economie cu 2,5% (in perioada decembrie 2012 - mai 2013 fata de decembrie 2011 - mai 2012);
- cresterea castigului salarial mediu brut pe economie cu 5,8% (in perioada decembrie 2012 - mai 2013 fata de decembrie 2011 - mai 2012);
- cresterea salariului minim de la 700 lei la 750 lei, incepand cu 01.02.2013 conform H.G. nr. 23/2013;
- reintregirea salariilor personalului bugetar;
- cresterea punctului de pensie de la valoarea de 732,8 lei la valoarea de 762,1 lei conform OUG nr.1/2013;
- modificarea bazei de calcul a contributiilor de asigurari sociale de sanatate datorate de pensionari.
  •  Incasarile din impozitele si taxele pe proprietate au crescut cu 9,5%  comparativ cu semestrul I al anului 2012, ca urmare a modificarilor legislative cu privire la actualizarea valorii impozabile in cazul taxelor pe proprietate introduse prin H.G. nr. 1039/2012, privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele si taxele locale si alte taxe asimilate acestora, precum si amenzile aplicabile incepand cu anul 2013, gradul de realizare al programului de incasari fiind de 105,7% ;
  • Incasarile din taxa pe valoarea adaugata s-au realizat in proportie de 96,8% iar comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent au crescut cu 2,3%, cresterea fiind determinata de cresterea incasarilor din operatiuni interne cu 6,5%, in timp ce incasarile aferente importurilor de bunuri s-au diminuat cu 7,6% iar rambursarile de TVA au crescut cu 14,8%. Diminuarea incasarilor din TVA aferente importurilor de bunuri a fost determinata de reducerea in primele 5 luni a importurilor din zona extracomunitara cu 15,8%;
  • Incasarile din accize au inregistrat un grad de realizare de 93,3% si o crestere de 4,2% comparativ cu semestrul I al anului precedent, datorata in principal:
- majorarii accizei la bere, tigarete si motorina;
- majorarii cursul de schimb valutar1 luat in calcul la plata accizelor cu 5,2% fata de anul 2012.
  • Incasarile din impozitul pe comertul exterior si tranzactiile internationale s-au diminuat cu 5,2% comparativ aceeasi perioada a anului precedent, ca urmare a reducerii in primele 5 luni a importurilor din zona extracomunitara cu 15,8% in timp ce gradul de realizare al  programului de incasari a fost de 91,1%;
  • Incasarile din taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati au inregistrat o crestere semnificativa (+163,9%) comparativ cu semestrul I al anului 2012 datorita incasarii in luna iunie a taxelor de licenta pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecventelor radio, potrivit prevederilor H.G. nr. 605/2012 iar programul de incasari s-a realizat in proportie de 109,5%.
Contributiile de asigurari colectate la bugetul general consolidat au fost in suma de 26,6 miliarde lei, in crestere cu 4,3% fata de aceeasi perioada a anului precedent si un grad de realizare al programului de incasari de 99,8%. Evolutia pozitiva fata de anul precedent s-a datorat in principal cresterii efectivului de salariati din economie, a castigului mediu salarial, cresterii salariului minim pe economie precum si masurilor de reintregire a salariilor din sectorul bugetar.

  • La nivelul administratiilor locale s-au inregistrat, de asemenea, cresteri fata de anul precedent la veniturile din impozite si taxe pe proprietate cu 9,4 % si la venituri nefiscale cu 6,3%.
  • Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 104,2 miliarde lei, reprezentand 16,7% din PIB, au crescut in termeni nominali cu 4,3% fata de aceeasi perioada a anului precedent, dar ca pondere in PIB s-au redus cu 0,3 pp.
  • S-au inregistrat cresteri fata de primul semestrul al anului 2012 la cheltuielile de personal (+18,0%) ca urmare a reintregirii salariilor personalului bugetar, la subventii (+9,3%) si la dobanzi (+0,7%).
  • Cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut de asemenea cu 6,8%, ca urmare a accelerarii procesului de achitare a arieratelor de catre autoritatile locale si a platilor din fondul national de sanatate.
  • Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 12,2 miliarde lei (1,96% din PIB).
  • Cheltuielile aferente proiectelor cu finantare UE s-au diminuat in termeni nominali cu 19,2% fata de realizarile perioadei similare anului 2012, iar ca pondere in PIB cu 0,3 pp.
  • Cheltuielile cu asistenta sociala au inregistrat o usoara crestere de 1,6% comparativ cu primul semestru al anului 2012, dar ca procent in PIB s-au redus cu 0,2p p.
  • Fata de programul semestrial cheltuielile totale s-au realizat in proportie de 93,5%, la principalele cheltuieli gradul de realizare fiind inferior celui prevazut, cu exceptia cheltuielilor de personal unde s-a inregistrat o usoara depasire de 0,6%.
In cazul bugetelor de asigurari sociale este de observat ca desi toate bugetele au primit subventii de la bugetul de stat, executia bugetara pe semestrul I 2013 s-a incheiat cu deficit in cazul bugetului asigurarilor pentru somaj precum si a bugetului fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.

  • Platile restante au scazut la nivelul bugetului general consolidat de la 1.319,8 milioane lei din 30 iunie 2012 la 178,1 milioane lei la finele semestrului I 2013. Scaderea s-a inregistrat la administratia centrala, cu 111,4 milioane lei si administratiile locale cu 1.030,3 milioane lei.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

1087 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Artificii! (Miercuri, 31 iulie 2013, 10:46)

    Geos Costan [utilizator]

    Multe încasări au fost realizate cu ajutorul unor artificii, cum ar fi creşterea salariilor bugetarilor, a salariului minim sau introducerea de noi taxe. Să-mi spună cineva: cum pot fi sustenabile măsurile ăstea pe termen lung, hai mediu?!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă