Saptamana 5-10 august nu a fost lipsita de evenimente economice, desi suntem intr-o luna de concedii, mai saraca decat de obicei in initiative de natura economica. Guvernatorul a iesit de doua ori in spatiul public, ministrul Finantelor a acordat un interviu HotNews.ro, scandalul privatizarii CFR Marfa continua samd. In acelasi interval, leul s-a depreciat de la 4,42/euro la 4,43/euro, dar s-a aprecit fata de dolarul SUA de la 3,32/usd, la 3,31/usd. Vezi in text ce date economice asteptam in saptamana care urmeaza precum si declaratia saptamanii, care ii apartine lui Mugur Isarescu.

  • CA al BNR a decis reducerea dobanzii de politica monetara la 4,5% pe an

BNR a redus la 1 iulie rata dobanzii de politica monetara cu 0,25 puncte procentuale, de la 5,25% la 5%, prima scadere din martie 2012, precum si rata dobanzii aferente facilitatii de creditare (Lombard) de la 8,25% la 8% pe an. Totodata, Consiliul de Administratie al bancii centrale a mentinut ratele aplicate pentru rezervele minime obligatorii (RMO) constituite de banci pentru pasivele sub doi ani, la 20% in valuta si 15% in lei. Rezervele minime obligatorii pentru pasivele in lei ar putea fi pastrate la nivelul de 15% in anul 2013 si apoi reduse la 12% pana la finele anului 2014. Rezervele minime obligatorii pentru pasivele in valuta ar putea fi pastrate la nivelul de 20%, atat in anul 2013 cat si in anul 2014, conform opiniei majoritatii participantilor la sondaj.

Avem motive sa credem ca inflatia va cobori rapid in lunile urmatoare", a declarat miercuri guvenratorul BNR Mugur Isarescu cu ocazia prezentarii Raportului privind inflatia. Tinta de inflatie pe anul in curs este de 2,5%, cu o variatie de plus/minus 1%. Potrivit unei variante a scrisorii de intentie catre FMI, se precizeaza ca am putea asista la scăderea treptată a ratei de politică daca inflaţia scade către intervalul ţintit de noi, conform proiecţiei si ca se proiecteaza o scadere drastica a inflatiei si o reincadrare a acesteia in intervalul tintit de banca centrala pana in luna septembrie.

Vezi aici si aici declaratiile Guvernatorului cu ocazia briefingului de presa de luni, respectiv cu ocazia prezentarii Raportului privind inflatia.

Citeste si Pariul lui Isarescu Pana acum au fost numeroase episoade in care BNR cobora dobanda-cheie, iar bancile scumpeau imediat creditele. De ce ar face acum altfel?

  • Daniel Chitoiu, ministrul Finantelor: Contributiile din chirii vor fi plafonate la cateva salarii / Este exclusa cresterea altor taxe sau impozite

Ministrul Finantelor, Daniel Chitoiu, a explicat in premiera intr-un interviu pentru HotNews.ro modul de calcul al contributiilor datorate din veniturile din chirii. Chitoiu a mai vorbit despre negocierile cu FMI, reticenta bancilor de a finanta economia, dar si despre calcularea redeventelor si solicitarile venite din partea mediului de afaceri. Ministrul Finantelor a promis in interviu ca nu vor exista alte cresteri de taxe si impozite, chiar daca scaderea TVA la paine va produce un gol in bugetul de stat.

Citeste aici interviul integral

  • Guvernul refuza sa spuna cat a costat turneul asiatic al premierului Victor Ponta si ce persoane au facut parte din delegatie

Premierul Victor Ponta a promis in urma cu mai mult de o luna ca "orice cheltuiala publica, a Secretariatului General al Guvernului" va fi facuta public. Declaratia a fost facuta in timpul vizitei sale la Beijing, in fata ziaristilor, si se referea la cheltuielile pe care le-a suportat Guvernul pentru turneul asiatic de o saptamana efectuat de premier. Pe 3 iulie, la doar o zi dupa intoarcerea in tara a delegatiei conduse de premier, HotNews.ro a solicitat Guvernului, in baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, informatii legate de valoarea cheltuielilor si persoanele care au facut parte din delegatie. In ciuda insistentelor HotNews.ro, nici pana astazi, 8 august, nu au fost transmise informatiile solicitate, chiar daca Legea prevede ca autoritatile au obligatia sa raspunda intr-un termen de maxim de 30 de zile.

  • Renault anunta ca ar putea începe producţia la fabrica din Indonezia în 2016

Lodgy, fabricat în prezent în Maroc şi singurul model Dacia care nu are succesul aşteptat în Europa, ar putea fi produs în Indonezia, întrucât autovehiculele din această categorie sunt foarte populare în regiune, potrivit cotidianului francez La Tribune.

Renault "analizează fabricarea Dacia Lodgy MPV în Indonezia", a declarat o sursă din cadrul grupului pentru publicaţia franceză. Lodgy este singurul autovehicul din gama "entry" a Renault care nu este un succes, scrie La Tribune.

În timp ce Duster, Sandero şi Logan au atras mulţi clienţi, Lodgy rămâne sub ţintele stabilite, în special din cauza declinului popularităţii monovolumelor în Europa în favoarea SUV-urilor. Lodgy ar putea avea însă un viitor în Asia de Sud-Est, unde maşinile din categoria MPV sunt foarte căutate.

"Există un potenţial ridicat", a declarat directorul operaţiunilor Renault în regiunea Asia-Pacific, Gilles Normand, în aprilie. Proiectul din Indonezia ar putea fi derulat în cooperare cu Nissan, constructorul auto nipon controlat de Renault.

Renault ia în calcul să producă, în afară de Lodgy, Duster şi un model entry cu preţ redus, scrie La Tribune. Nissan a prezentat în luna iulie modelul Go de circa 5.000 de euro, care ar urma să fie lansat în India la începutul anului următor, iar ulterior în Rusia şi Indonezia sub noul brand entry level Datsun. Renault intenţionează să prezinte la salonul auto din New Delhi din februarie conceptul unei maşini proprii cu preţ redus, de asemenea de 5.000 de euro, potrivit unei surse din cadrul grupului. Autovehiculul este destinat, cel puţin într-o primă fază, pieţelor emergente din Asia.

Piaţa auto din Indonezia a crescut în prima jumătate anului cu 12,8%, la nivelul record de 582.300 de unităţi. Cel mai bine vândut model este Toyota Avanza, maşină asemănătoare cu Lodgy. Avanza este atât de populară încât înregistrează o cotă de piaţă de 17,5%, scrie La Tribune.

Cele mai mari pieţe pentru Dacia au fost anul trecut Franţa (23,4%), Germania (13%), Algeria, Turcia şi Italia. Franţa a dominat în 2012 topul vânzărilor Dacia pe ţări, cu 84.522 unităţi comercializate, urmată de Germania, cu 46.590 unităţi şi de Algeria, cu 41.710 vehicule. Topul vânzărilor externe este continuat de Turcia - 28.964 autovehicule, Italia - 26.832 şi Spania - 17.847.

Vânzările Dacia la nivel global au crescut anul trecut cu 4,8% faţă de 2011, la 359.822 autovehicule, din care puţin peste 6% au fost comercializate în România, unde compania s-a menţinut totuşi lider de piaţă.

  • GFR: Suntem ţinta unui atac al unei grupări de interese ce urmăreşte deraierea privatizării CFR Marfă

Grampet-GFR este ţinta unui atac coordonat din partea unei grupări de interese economice şi mediatice care urmăreşte să decredibilizeze grupul şi să "deraieze" privatizarea CFR Marfă, susţine grupul de companii controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

"GFR - Grampet a ales să nu răspundă provocărilor multiplelor atacuri mediatice şi dezinformari lansate de cei care doresc ca privatizarea CFR Marfă să eşueze sau să ajungă în mâinile unor profitori. Considerăm însă că o continuare a acestor atacuri ne afectează grav reputaţia comercială, credibilitatea în faţa instituţiilor financiare şi a partenerilor din ţară şi din străinătate, unde în aceeaşi perioadă ne continuăm extinderea regională. Aşa ceva nu este tolerat în niciun stat civilizat", arată grupul, într-un comunicat.

În continuare, grupul susţine că este ţinta unei grupări de interese care vizează eşecul privatizării CFR Marfă.

"Dacă unele dintre atacurile la care am fost supuşi ar putea fi puse pe seama unor informaţii incomplete sau eronate, este din ce în mai clar că grupul de companii Grampet - GFR este ţinta unui atac coordonat din partea unei grupări de interese economice şi mediatice care îşi propune atât decredibilizarea companiei noastre, cat şi deraierea privatizării CFR Marfă, printr‐o campanie agresivă de dezinformare, prin articole lansate «pe surse», prin bloguri şi site‐uri obscure, susţinută constant de un post de televiziune care încearcă să‐şi acopere propriile probleme financiare", conform comunicatului.

Grupul apreciază că încercarea de anulare a privatizării companiei de transport marfă poate fi catalogată drept un atac la adresa siguranţei naţionale.

"Înţelegem să acţionăm în instanţă pe cei care orchestrează şi implementează această campanie, ca şi pe oricine propagă astfel de ipoteze fără o temeinică şi etică verificare a faptelor, pentru a nu permite ca o miză economică strategică pentru statul român şi o companie românească ce reprezintă un succes regional să fie atacate doar pentru a servi unor interese meschine. În acest context, dorim să dezminţim şi să condamnăm cu vehemenţă toate insinuările cu privire la aşa‐zise probleme fiscale, penale sau de capacitate financiară cu care s‐ar confrunta GFR‐Grampet sau acţionarul principal, d‐l Gruia Stoica", conform sursei citate.

De asemenea, grupul arată că GFR-Grampet nu are probleme de bonitate, fiind chiar în discuţii avansate cu instituţii financiare internaţionale din top 5 mondial, în vederea finanţării tranzacţiei pentru CFR Marfă, are achitate la zi toate impozitele şi taxele datorate bugetului de stat, nu are restricţii impuse conturilor, Gruia Stoica nu face obiectul niciunui dosar penal aflat în derulare, iar peste 90% dintre contractele grupului se derulează cu operatori privaţi.

Totodată, grupul de firme apreciază "abordarea responsabilă pe care reprezentanţii tuturor instituţiilor statului au manifestat‐o în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării" în legătură cu privatizarea CFR Marfă, pentru validarea procesului de privatizare şi continuarea acestuia "în baza unui acord instituţional larg".

"Abordarea transparentă a acestei teme în cadrul unicului şi celui mai înalt for abilitat să se pronunţe asupra subiectelor naţionale strategice înlătura orice suspiciune cu privire la implicarea companiei noastre în această privatizare, clarifică orice rezerve din partea decidenţilor care ar fi putut rezulta dintr‐o informare greşită sau insuficientă şi ne permite să ne concentrăm pe strategia de preluare şi rentabilizare a operatorului feroviar public, departe de influenţa nefastă a declaraţiilor politice", mai arată câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă.

Grupul anunţă că are în comun cu instituţiile statului interesul ca CFR Marfă, care operează "infrastructuri critice" şi are obligaţii asumate faţă de NATO, să fie păstrată "în mâinile unui proprietar român", acesta urmând să aibă o atitudine responsabilă faţă de angajaţi, să nu externalizeze profitul în altă ţară şi să plătească taxe şi impozite statului român.

CSAT s-a întrunit vineri pentru a discuta despre privatizarea CFR Marfă, şedinţa fiind convocată de preşedintele Traian Băsescu la solicitarea Guvernului, dar nu a luat nicio decizie cu privire la trecerea companiei naţionale în proprietatea GFR.

GFR a fost declarat la 20 iunie câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

Preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta au o dispută privind privatizarea CFR Marfă, Băsescu cerând ca Ponta să îşi asume responsabilitatea privatizării, iar primul-ministru solicitând avizul CSAT.

Guvernul a aprobat contractul cu GFR, în 24 iulie, susţinând însă că tranzacţia trebuie aprobată de CSAT. Preşedinţia a comunicat că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitaţiei.

Potrivit Executivului, neformularea unei poziţii a CSAT în cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat şi restructurarea companiei.

  • România a avut în iunie a treia mare scădere anuală din UE a volumului vânzărilor de retail

Volumul vânzărilor de retail din România a înregistrat în iunie, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, a treia mare scădere din Uninea Europeană (UE), de 3,1%, după Spania şi Slovenia, comparativ cu un avans de 0,1% la nivelul spaţiului comunitar, potrivit datelor prezentate luni de Eurostat. \

Cele mai mari scăderi au fost consemnate în Spania (6,9%), Slovenia (3,6%) şi România (3,1%), iar cele mai puternice creşteri în Luxembourg (27,5%), Lituania (6,7%) şi Polonia (5,5%).

În rândul celor 22 de state membre care au furnizat date, volumul vânzărilor de retail a scăzut în şapte ţări şi a avansat în 15.

Raportat la luna mai, România a înregistrat o creştere de 0,1% a volumului vânzărilor de retail în iunie, faţă de un declin de 0,3% în UE. Zece state au consemnat creşteri faţă de luna mai, Bulgaria a stagnat, iar 11 au avut o evoluţie negativă.

Cele mai mari scăderi au fost îregistrate de Estonia (3,3%), Ungaria (1,9%) şi Austria (1,7%). La polul opus, cele mai puternice creşteri au fost raportate de Malta (1,8%), Luxembourg (1,3%) şi Danemarca (1,2%).

  • Date economice asteptate in saptamana 12-18 august:

Indicele preturilor de consum (IPC) iulie 12 august- INS

Evolutia PIB in trimestrul ... date estimate (semnal) trim. II 2013 14 august- INS

12.08.2013 - Balanţa de plăţi - iunie 2013 Comunicat de presă BNR

13.08.2013 - Poziţia investiţională internaţională - trimestrul II 2013-Date statistice- BNR

13.08.2013 - Datoria externă, structura pe sectoare instituţionale, scadenţe şi instrumente financiare - trimestrul II 2013 Date statistice- BNR

13.08.2013 - Balanţa de plăţi - iunie 2013 Date statistice- BNR

13.08.2013 - Datoria externă, structura pe creditori - iunie 2013- Date statistice- BNR

16.08.2013 - Indicatori privind cardurile şi numărul de terminale - trimestrul II 2013

Date statistice

  • Declaratia saptamanii:

Mugur Isarescu, Guvernator BNR: In definitiv clauzele astea abuzive sau neabuzive sunt intr-un contract pe care l-au semnat oamenii. Intr-un stat de drept, cand semnezi ceva, iti asumi ceea ce ai semnat!Faptul ca n-au inteles sau n-au stiut ce e acela risc valutar nu e un argument