Ministerul Finantelor va relua procedura de depunere a ajutoarelor de minimis dupa ce vor finaliza analiza a cauzelor exacte cu privire la esecul de miercuri, urmand probabil sa apara modificari procedurale, au explicat joi oficiali din Finante. "Nu am estimat volumul urias de accesari, chiar daca platforma folosita a fost aceeasi pe care se depun declaratiile fiscale. Procedura a fost atent monitorizata de reprezentantii serviciilor speciale ale Statului, astfel incat respingem orice acuzatie privind o eventuala intentie de viciere a procedurii ", au mai explicat sursele citate. In e-mailurile primite pe adresa redactiei, participantii la sesiunea de depunere a dosarului au mai reclamat doua lucruri: modificarea in 27 august (cu doar o zi inainte de procedura) a unei conditii din Ghidul solicitantului si faptul ca reluarea procedurii inseamna reinnoirea documentelor fiscale care expira pana la reluarea procedurii.

Ce scrie un cititor care a incercat sa participe la depunerea de proiecte:

"Eu personal am reusit sa depun cererea online, am obtinut numar de inregistrare si am obtinut si recipisa. Au fost amanari peste amanari, schimbari MAJORE de ultima ora neanuntate in ghidul solicitantului. Schimbari de ultima ora care ne-au dat oricum peste cap pe cei care am reusit sa obtinem recipisa online. La pg. 59 pct 14 din ghidul solicitantului statea ascunsa o noua modificare introdusa pe data de 27 august de Ministerul Finantelor si anume: "Documentul care atesta dovada detinerii unui drept real principal, unui drept de creanta sau a unui alt document asupra cladirii in care urmeaza a se realiza investitia este autentificat la notar".

Acest paragraf arunca in aer majoritatea dosarelor realizate pana acum de IMM-uri, ea atrage dupa sine autentificarea notarului care dureaza o saptamana, declararea la FISC a noilor contracte de inchiriere, declararea la ORC a punctului de lucru cf noului contract, obtinerea unui nou certificat constatator avand noul contract indicat la punctul de lucru, obtinerea tuturor certificatelor fiscale (pentru ca expira o data cu aceste drumuri). Doua certificate de la taxe si impozite locale si doua certificate de la administratia financiara. Cum este posibil sa se intample asa ceva intr-o tara democratica? Chiar suntem ai nimanui?", ne scrie un cititor.

"Ghidul solicitantului nu face decat decat sa preia prevederile legale mentionate atat in cuprinsul textului cat si in grilele de evaluare, fara a aduce vreo modificare sau interpretare prevederilor legale respective", spun finantistii.

Inainte de modificare textul era: "in cazul achizitionarii activelor prevazute la Cap. II art. 2 alin. (1) lit. c)-f) din prezenta procedura, dovada detinerii unui drept real principal sau a unui drept de creanta asupra cladirii in care urmeaza a se realiza investitia, valabil pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea acesteia, prin prezentarea unui document legal, in copie". Dupa modificare, articolul devenise: in cazul achizitionarii activelor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c)-f), dovada detinerii unui drept real principal sau a unui drept de creanta asupra cladirii in care urmeaza a se realiza investitia sau alt document incheiat la notariat in forma autentica, care sa certifice dreptul de folosinta (contract de locatiune, asociatiune in participatie si orice alt contract care transmite, in conditiile legii, dreptul de folosinta), valabil pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea acesteia, prin prezentarea unui document legal, in copie.

Ce spun consultantii: E necesara oGrila de Evaluare

"Avand in vedere obiectivul declarat al acestor finantari de minimis, este de dorit o revizuire a modalitatii de selectie si evaluare a proiectelor", explica Irina Zugravu, Senior Consultant & Managing partner Vapro.

  • Concret, adauga Zugravu, se vizeaza crearea a 15.000 locuri de munca noi si mentinerea lor pe o perioada de MINIM 3 ani. Pentru asta este nevoie de proiecte serioase, care sa propuna planuri de investitii viabile, intr-o piata afectata de criza. Contextul economic actual este destul de dificil, asadar IMM-urile trebuie sa poata prefinanta si sa sustina un cashflow substantial pana la rambursarea banilor, care, stim cu totii, vin greu si foarte greu. IMM-urile cu activitate anterioara si stabile financiar care propun un plan de afaceri realist prezinta credibilitate si pot fi parteneri seriosi pentru Ministerul de Finante, cel mai probabil pe o perioada mai mare de 3 ani. Nici start-upurile nu trebuie excluse, insa, ar trebui sa prezinte in plus documente referitoare la experienta in afaceri sau expertiza in domeniul realizarii investitiei, capacitate financiara, piata si strategie. Altfel exista riscul ca fondurile sa fie acordate unor visatori care au curajul sa declare ca vor angaja 7 oameni, insa nu au nici resursele necesare, nici un plan de afaceri fezabil.
  • In orice tip de finantare nerambursabila care presupune o competitie, trebuie sa existe o Grila de Evaluare pe punctaj, clara, transparenta si bine gandita, care sa fie facuta cunoscuta beneficiarilor inca de la inceput (eventual inclusa in ghidul aplicantului) si o procedura publica de depunere, evaluare si contestare. Numai asa putem vorbi de o competitie corecta si transparenta. Sistemul on-line minimal folosit de Ministerul de Finante poate cel mult servi ca modalitate de preselectare a unui numar suficient de aplicatii (apelul se poate inchide la inregistrarea unui numar de proiecte care sa acopere minim 200 - 300% din bugetul total alocat), din care apoi sa se evalueze calitativ proiectele, sa se selecteze cele conforme si sa se acorde finantarea celor mai bune, conform grilei.
  • Un sistem care porneste de la principiul primul venit - primul servit si face o selectie a proiectelor DOAR in baza a 7 linii de informatii, nu poate filtra si asigura accesul unor aplicatii de calitate ci doar a unor norocosi (cu o conexiune mai rapida la internet) si poate si catorva speculanti", mai spune Irina Zugravu.

Aplicantii cer o noua solutie informatica

Mai multi aplicanti nemultumiti de procedura actuala cer o noua solutie IT, care sa excluda sincopele ce blocheaza serverele si distorsioneaza astfel competitia. Ce spune Ministerul Finantelor? "Urmeaza mai intai sa analizam ceea ce a mers prost, apoi sa gasim un set de solutii din care sa o alegem pe cea mai buna. Dar nimeni la ora asta nu poate da un termen cu privire la cand se va relua procedura", au mai spus oficiali din Finante pentru HotNews.ro.

Informatii de context

Reamintim ca Ministerul Finantelor a generat miercuri, 28 august, un scandal urias in rindul doritorilor de ajutor de minimis dupa ce site-ul pe care trebuiau inscrise proiectele a functionat defectuos. Sute de doritori nu si-au putut inregistra proiectele, site-ul fiind picat. In plus, Ministerul a anuntat in jurul orei 13.00 ca sesiunea de depunere a proiectelor s-a incheiat, desi anuntul oficial preciza ca termenul-limita este ora 17.00.

Miercuri seara, ministrul Finantelor, Daniel Chitoiu, a decis anularea concursului de proiecte depuse de IMM-uri pentru obtinerea ajutorului de minimis (fonduri guvernamentale), ca urmare a problemelor aparute in procedura de depunere on-line a cererilor.

In comunicatul postat miercuri seara pe site-ul ministerului, Daniel Chitoiu precizeaza ca a fost informat de problemele aparute in procedura de depunere on-line din cadrul schemei de minimis si a dispus imediat demararea unei anchete interne impreuna cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) si alte institutii competente din domeniul sigurantei IT.

"Din primele investigatii a rezultat faptul ca resursele IT alocate schemei de minimis au fost insuficiente in urma anticiparii gresite a numarului mare de firme care sunt interesate. Astfel, au aparut blocaje si mesaje de eroare in accesarea paginii de internet dedicate schemei de minimis", se arata in comunicat.