Vestea buna e ca BNR le arata bancilor pisica. Vestea proasta e ca bancile nu se tem de pisici ci de maidanezi

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 30 septembrie 2013, 16:57 Economie | Finanţe & Bănci


Mugur Isarescu
Foto: Agerpres
Mai 2013. Guvernatorul BNR iese la rampa pentru a transmite bancherilor comerciali un semnal mai mult decat clar:"NU coborati dobanzile la depozite. Incepeti prin a le scadea la credite". Bancherii s-au facut ca nu aud. In iulie, Isarescu spunea: In vara asta, dobanzile la credite vor scadea. In august, Isarescu a iesit din nou cu acelasi mesaj. Nici de data aceasta bancherii nu l-au ascultat. Suntem la sfarsitul lui septembrie si iar BNR re-trimite prin intermediul media un SMS catre banci: Bancile nu au incotro, vor fi nevoite sa reduca dobanzile la credite. Este in interesul lor sa ieftineasca semnificativ creditele in lei", spune iar Guvernatorul. Il vor asculta de data aceasta bancherii?

Prima reactie a fost taman pe dos: bancile au redus dobanzile la depozitele atrase.

  • 5 banci au scazut dobanzile la depozite cu peste 0,5%

Conso.ro a monitorizat comportamentul bancilor comerciale dupa anuntarea deciziei de politica monetara a Bancii Nationale de la inceputul lunii august.

Reactia de scadere a dobanzilor la depozite a fost una extrem de prompta, si in unele cazuri reducerile operate au depasit toate asteptarile. 5 banci au redus dobanzile cu cel putin 0,5%, si nu este vorba numai de banci care practicau inainte de decizia BNR dobanzi foarte atractive.

Millennium Bank a operat cea mai drastica reducere de dobanda. Astfel, banca a redus dobanda la produsele sale de economisire cu pana la 1,75 puncte procentuale. Celelalte 4 banci care au operat reduceri de dobanda la depozite cel putin egale cu reducerea de dobanda de politica monetara sunt: Carpatica, Banca Romaneasca, Garanti Bank si BCR.





  • Dobanzile la depozitele in lei se apropie de cele in euro

Prin reducerile semnificative de dobanzi operate la depozitele in lei, bancile se apropie tot mai mult de nivelurile oferite la depozitele in euro.

Analiza efectuata pe baza comparatoarelor de dobanda Conso.ro arata ca, la depozitele cele mai populare in randul deponentilor, cele pe trei luni, dobanzile oferite nu mai depasesc decat in foarte putine cazuri 5% pe an, iar bancile cu retea foarte mare, care atrag majoritatea depozitelor au coborat dobanzile chiar sub 4% pe an (CEC Bank ¬ 4,10%, BRD ¬ 4%, UniCredit ¬ 3,90%, Raiffeisen Bank ¬ 3,80%, BCR ¬ 3,70%).

Depozitele cu scadenta la o luna au rate de dobanda si mai reduse. Doar Piraeus Bank, TBI Bank, Banca Feroviara, Volksbank si ATE Bank mai au dobanzi de 5% pe an sau apropiate de aceasta valoare. La extrema cealalta se plaseaza BRD ¬ 3,50%, Raiffeisen Bank ¬ 3,40%, ING Bank ¬ 3% si BCR ¬ 3%.

  • Ce s-a intamplat pe partea de credite?





Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen, afirma insa la un seminar recent ca dobanzile la credite vor scadea in functie de conditiile din piata, nu la comanda cuiva, raspunzand indirect guvernatorului BNR Mugur Isarescu . "Cu cat putem sa dam credite mai ieftin cu atat e mai bine, dar nu reduc dobanzile pentru ca imi spune cineva.  Ne uitam si daca dobanda de referinta se reduce. Daca nu mai sunt jucatori care sa impinga in sus dobanzile la depozite, atunci vom vedea dobanzile mai jos si la credite. Cred ca nu trebuie insa o scadere agresiva, ci una treptata", a declarat van Groningen,

E drept, nivelul dobanzilor la credite depinde nu numai de dobanda cheie a BNR, ci si de costul riscului, de asteptarile privind inflatia, de perspectivele privind cresterea economica,  marimea dobanzii fiind decisiva pentru deciziile de investitii, consum sau economisire

Dupa ce au dat credite cu nemiluita, bancherii sufla acum si in iaurt. Afacerile lor nu mai merg ca odinioara, iar restructurarea businessului se impune cu necesitate in unele cazuri.

"Modelele de business nu sunt usor de definit. Daca de pilda o banca decide ca poate sa se finanteze din depozite si cu finantarea aceasta- avand si o retea foarte buna- vrea sa crediteze doar retailul  si Statul- e si acesta un model de business care ar putea functiona. Si-ar reduce costurile cu tot ce avea inainte pe segmentul corporate- de la serviciile de analiza a creditelor, de urmarire post-credit, de recuperare samd.  Altele se vor orienta catre veniturile din tranzactionarea. Vor renunta la o serie de  servicii si oameni. Dar pentru asta ai nevoie de o vizibilitate foarte buna la nivel de sursa a veniturilor si a costurilor", explica Oana Petrescu, fost executiv la BCR, in prezent partener Deloitte. 

Citeste si : 3700 de angajati din banci au fost concediati in ultimele 12 luni. Ceea ce nu au facut in 5 ani, bancile cauta sa faca in cateva luni. Solutiile sunt simple, dar nu pe placul lor

Totul e supracomplicat, adauga partenerul Deloitte, de faptul ca deciziile nu se iau in Romania in 80% din cazuri. Mai mult, aceste decizii pot sa nu fie optime pentru sistemul romanesc ci poate doar pentru nivelul regional al grupului bancar.

  • Aceste tendinte vor pune presiune pe banci sa inoveze si sa isi reconfigureze modelul de afaceri, orietandu-se mai mult catre servicii de intermediere si consultanta
Un recent raport al companiei de consultanta AT Kearney sustine acelasi lucru. "Bancile vor trebui sa inoveze in domeniul serviciilor pentru care incaseaza comisioane, ca sa compenseze reducerea veniturilor din dobanzi". Noile reglementari la nivel european si american care, alaturi de normele Basel III, aplicabile la nivel international, vor obliga institutiile de credit sa atraga mai mult capital si mai multa datorie subordonata, pentru a servi drept tampon in cazul inregistrarii de pierderi, sa detina rezerve de numerar mai mari, sa isi separe activitatile traditionale de cele de investitii si sa lege stimulentele oferite conducerii de performantele pe termen lung si care sa vizeze mai mult reducerea riscului decat cresterea profitului, sunt menite sa faca bancile mai lichide si mai rezistente la criza, arata documentul. In acelasi timp, insa, este posibil ca acestea sa produca si o serie de pierderi pentru banci, in special pe partea de creditare, mentioneaza A.T. Kearney.

Citeste si Cum se fura o banca din interior. Credite fictive, norme interne aruncate la cos si milioane de euro plimbati prin conturi

Eufemistic spus, desi BNR le arata bancilor pisica, dar teama bancherilor nu e fata de mâțe ci fata de maidanezi.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






5634 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    bnr arata bancilor bisica si noua dosul (Luni, 30 septembrie 2013, 20:10)

    jackalphonse [utilizator]

    s-a amanat din nou orice discutie pe subiectul comisioanelor abuzive.
  • +10 (10 voturi)    
    nu-i bai nu-i bai (Luni, 30 septembrie 2013, 20:37)

    xan [utilizator]

    BNR nu trebuie sa le arate nimic, dar poate le aratam noi ceva. Daca bancile nu vor depozite, noi nu le bagam banii in buzunar cu forta. La fel, cu creditele cu dobanda mai mare de 10% pot sa se spele pe cap ca nu le vrea nimeni. Poate ajung sa vanda cartofi in piata ca model de biznis, dar fiecare cum isi asterne asa doarme.
  • +1 (7 voturi)    
    problema e in alta parte (Luni, 30 septembrie 2013, 21:38)

    gigi1 [utilizator]

    Daca oamenii se imprumuta la dobanzile astea uriase de ce bancile sa le scada? e piata libera, cere si oferta, mai bine bnr ar cere introducerea de educatie financiara in scoli.
    • +1 (7 voturi)    
      crezi ca educatia lipseste? dar nevoia? (Luni, 30 septembrie 2013, 21:56)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

      cand seful iti spune ca statul peste program este o virtute si ca serviciul in weekend este obligatoriu, chiar daca nu se remunereaza, sa te vad eu cum mai faci de mancare, speli sau cum iti duci copilul la gradinita. cand 90% din timp stai la servici ai nevoie de o masina de spalat, de un frigider si o masina. daca salariul pentru care alergi ca disperatul nu-ti ajunge decat de 5% din masina de spalat, imprumuti la banca, pentru ca preturile nu reflecta puterea de cumparare, ci puterea de imprumut (care este umflata de multe ori).
      daca ai o afacere, cu atat de putin capital disponibil in piata, care se cupleaza si cu taxe cat mai mari si mai multe, ai nevoie de un imprumut sa faci niste investitii care iti aduc plusvaloare. nu toti facem imprumuturi cum fac base si ponta pentru centuri de siguranta, zise si preventive. vedeti dumneavoastra, nu intotdeauna educatia este problema. nu acelasi lucru pot sa spun de poanta si base, campionii fmi-lui
      • +3 (5 voturi)    
        dar este foarte simplu! (Marţi, 1 octombrie 2013, 7:42)

        hot news [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

        Ce spui tu e adevarat, insa imprumutul nu este o solutie daca dobinda depaseste 30%, si este clar ca NU vei mai putea da banii inapoi!
        Multi au luat credit "doar cu buletinul" pentru o plasam ce devenise uzata moral inainte de a termina achitarea ratelor. Imprumutul pentru o firma ce PRODUCE este cu totul altcvea, desi si acolo o dobinda uriasa te poate duce in faliment ...
        Nu doar ponta si base, de care zici tu, ci mai TOATE guvernele au gasit solutia ideala la problema asta: ei fac imprumutul la FMI si folosesc banii, noi platim ratele, iar copiilor si nepotilor nostri le ramane ca mostenire plata imprumutului propriu-zis ...
        • +2 (4 voturi)    
          nu plasmele ne-au adus aici. sa fim seriosi (Marţi, 1 octombrie 2013, 10:06)

          jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui hot news

          chestia cu plasmele este doar o mistocareala. creditele neperformante nu vin de la plasme.
          • +2 (2 voturi)    
            unde sunt argumentele? (Marţi, 1 octombrie 2013, 11:00)

            hot news [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

            Poate ca nu plasmele numai, dar daca zici de SERIOZITATE, ar fi fost bune ceva A|RGUMENTE!
            Daca nu plasmele sau masina de spalat pe care trebuie sa dai de trei ori pretul, atunci CE?
            CARE este volumul principal al acestor credite neperformate?
            Nu esti de parere ca "fiecare cum isi asterne, asa doarme"?
            Eu recunsoc, sunt prostanac, am in continuare depozit la banc desi dobinda (la care acum se plateste si CAS) este sub rata inflatiei. Dar la credite, cine te OBLIGA sa le iei? Bancile de aici au aceasta diferenta uriasa intre dobinda la credite si cea de la depozite numai si numai pentu ca NOI le permitem!
            • 0 (0 voturi)    
              daca se poate trai asa de bine fara credite (Marţi, 1 octombrie 2013, 11:56)

              jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui hot news

              de ce credeti ca mai exista banci? doar ca sa dea dobanzi la depozite?
              • +2 (2 voturi)    
                care credite? (Marţi, 1 octombrie 2013, 12:37)

                hot news [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

                Despre CARE credite vorbim acum?
                De acord, existenta in continuare a bancilor demonstreaza ca ESTE nevoie de credite. Dar de care? Nu cumva cele pentru dezvoltare, nu pentru consum, sunt cele dominante?
                • +2 (2 voturi)    
                  da, este nevoie de cele pentru dezvoltare (Marţi, 1 octombrie 2013, 13:04)

                  jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui hot news

                  din pacate majoritatea oamenilor traiesc de pe azi pe maine. spilul afacerilor de azi este bisnita cu adaos de 500% iar al pancilor este creditul cu buletinul. atunci cand se discuta eliminarea conditiilor abuzive, totul se amana, intervine fmi si chiar isarescu pentru demolarea unei astfel de legi.
                  • +3 (3 voturi)    
                    imi pare rau! (Marţi, 1 octombrie 2013, 13:57)

                    hot news [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

                    Jack Alphonse,
                    Chiar asi fi preferat sa aduci argument din care sa rezulte ca in realitate eu sunt bou, iar in Realitatea in Romania contemporana se traieste foarte bine!
                    Dar nu faci decat sa imi cinfirmi ipotezele de lucru ...
                    Ai perfecta dreptate cu "afacerile", de fapt tunuri sau tzepe, cu adaos halucinant.
                    Iar cu fraza din final, ce comentarii mai pot exista?
                    Noi nu ceream pomana, nu vroiam bani pe gratis, ci doream elimnarea conditiilor ABUZIVE!!!
                    • +3 (3 voturi)    
                      n-am intentionat sa arat asa ceva (Marţi, 1 octombrie 2013, 14:49)

                      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui hot news

                      evident ca nu esti "bou". ai partea ta de adevar, oamenii sunt iresponsabili, insa statul trebuie sa-i protejeze. altfel, s-ar putea vinde droguri pe piata, pentru ca numai oamenii trebuie sa decida, fara aportul statului
                      • +3 (3 voturi)    
                        ai dreptate! (Marţi, 1 octombrie 2013, 15:10)

                        hot news [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

                        Granita este imprecis delimitata, dar trebuie sa existe o limita intre "fac ce vrea muschii mei, ca doar e libertate" si un sistem totalitar, cum a fost pina in 1989, in care Ststul decidea ce este mai bine pentru tine: cite grade sa ai in casa, ce sa vezi la unicul program TV, ce sa mearga la export si ce importuri sunt permise, ce sa maninci rational si stiintific, ce sa citesti, etc.
                      • +2 (2 voturi)    
                        catastrofa! (Marţi, 1 octombrie 2013, 15:23)

                        hot news [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

                        Da, uneori Statul are nu doar dreptul, ci datoria sa intervina, pentru a evita o catastrofa. Padurile sunt proprietate particulara, dar daca toata lumea le taie la ras, ce se va intampla?!
                        Revenind la banci, daca eu si alte o suta de persoane nu mai putem plati rata la masina, iar banca ne ia apartamentul pe care l-am pus drept garantie, este un dezastru pt noi, si atita.Dar daca 500.000 de oameni nu isi mai pot plati ratele la casa, iar banca le ia locuintele, va apare o mare problema cind incearca sa le valorifice!
                        Nu are cine sa le cumpere, iar preturile se prabusesc ...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by