Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRC) atrage atentia ca investigatia in dosarul tichetelor de masa, ce vizeaza o frauda de un milion de euro produsa de emitentul de tichete valorice Euroticket, treneaza de mai bine de 2 ani, transmit oficialii AMRC intr-un comunicat. In urma tranzactiei dintre Edenred (fosta Accor Services Romania) si Euroticket, din 2010, Euroticket a vandut afacerea, insa nu a achitat intreaga suma datorata retailerilor pe tichetele utilizate in magazine, iar firma a intrat in dizolvare. Prejudiciul generat a venit din doua directii, se mai arata in document.

In primul rand, sustin oficialii AMRC, desi Edenred a preluat activele Euroticket, respectiv portofoliul de clienti, marcile comerciale, echipamente de productie şi stocul de hartie, pasivele au ramas spre decontare tot la Euroticket, transformata intr-o firma fantoma ai carei reprezentanti nu mai erau de gasit. Astfel ca retailerii nu au mai avut de la cine sa deconteze tichetele acceptate de la momentul tranzactiei.

In al doilea rand, Euroticket si-a insusit in mod fraudulos sume importante in dauna retailerilor, printr-o crestere nejustificata a comisioanelor de decontare, respectiv 40% fata de valoarea contractuala, fara ca modificarea comisionului sa fi fost agreata de catre parti.

Victime ale acestei „inginerii financiare” au cazut si angajatorii si salariatii care beneficiau de tichete de masa si cadou din partea Euroticket (valoarea voucherului plus comisionul de emitere fiind deja achitate de catre angajatori), acestia nemaiputand sa utilizeze tichetele primite, dupa refuzul retailerilor de a le accepta. Frauda a luat proportii cu atat mai mari cu cat perioada in care s-a desfasurat tranzactia si prezenta pe piata a tichetelor fara acoperire a fost cea de sfarsit de an, in preajma sarbatorilor de iarna, in jurul datei de 25-28 decembrie 2010.

Desi reclamata imediat, dosarul fraudei de peste 2 milioane de eruro (dovedita prin inscrisuri la dosar), a fost cu greu inregistrat la DNA in urma cu 2 ani - si asta in urma unor presiuni mediatice. Initial, in urma unei anchete extrem de superficiale, a fost dispusa neinceperea urmaririi penale, infirmata insa apoi prin Rezolutia din 26.11.2011 prin care sunt trasate noi directii de cercetare penala a activitatilor intreprinse de Euroticket si adminitratorul Miclaus Traian. De atunci AMRCR nu a mai primit de la DNA niciun fel de informatie despre mersul dosarului, in pofida demersurilor avocatilor, a plangerilor si cererilor formulate in scris.

In acest context AMRCR isi exprima profunda nemultumire fata de tergiversarea evidenta si nejustificata a instrumentarii dosarului penal referitor la frauda privind tichetele de masa precum si a modalitatii in care DNA intelege sa comunice in acest caz.

Situatia acestui dosar este de natura sa produca maxima ingrijorare in randul membrilor AMRCR, investitori semnificativi si platitori constanti la bugetele nationale si locale, in legatura cu siguranta desfasurarii activitatilor lor economice in Romania.

Un alt aspect care ar trebui luat in considerare in acest caz de catre autoritatile statului este si protejarea consumatorilor, a celor care utilizeaza cu incredere tichetele de masa si care pot deveni oricand victimele de serviciu in cazul unor astfel de „tepe”, ale caror autori nu sunt impiedicati de nimic sa recidiveze – nici de cadrul legislativ si prudential existent si iata nici de reactia celor care ar trebui sa ii traga la raspundere.

Aceasta lipsa de vigilenta in fata unei incercari legitime şi intemeiate de sesizare penala are efecte cu atat mai nocive cu cat urmarile faptelor denuntate nu se opresc la simple prejudicii cuprinse in scriptele contabililor. In cazul unor comercianti mai mici, decontarea tichetelor valorice emise de Euroticket Company era vitala pentru insaşi supravietuirea lor pe piata, aşa incat prejudiciul adus nici macar nu mai poate fi calculat in termeni pecuniari.

Avand in vedere atitudinea actuala a DNA – institutie constant laudata in rapoartele din cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, care nu se arata deloc interesata de solutionarea acestui caz, investitorii se intreaba catre cine ar mai putea sa se adreseze atunci cand sunt furati? Ce mesaje sa transmita potentialilor investitori fata de preocuparea, modalitatea de „solutionare” si rapiditatea cu care se raspunde unor asemenea situatii?

Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania a fost constituita in anul 2003 şi ii are ca membri pe Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, real, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, Mega Image, Penny Market, Lidl, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach, OBI şi Mobexpert.