Atat Demetriade cat si Dan Pascariu au fost invitati luni la sediul Ministerului Transporturilor, unde li s-a transmis ca prelungirea mandatului belgianului Christian Heinzmann este o chestiune care e deasupra managementului corporatist, existand presiuni diplomatice care impun mentinerea acestuia in functie, au declarat pentru HotNews.ro surse apropiate discutiilor. "Daca nu sunteti de acord cu prelungirea mandatului d-lui Heinzmann, va astept demisiile", li s-a transmis celor doi. Urmarea: Demetriade si-a depus-o imediat iar Pascariu va fi demis. In locul lor vor fi pusi oameni care sa prelungeasca mandatul belgianului, au mai spus sursele citate.

Dan Pascariu, fostul presedinte al CA TaromFoto: Agerpres

Potrivit unor apropiati ai situatiei, Ministerul Transporturilor a incalcat grav articolul 4 din OUG 109/2011, dovedind ca nu este interesat sub nicio forma de managementul privat al TAROM. "Nu stiu daca Belgia, Olanda si chiar Marea Britanie au facut aceste presiuni, dar ele au fost invocate", mai spun sursele noastre.

Potrivit acestora, discutia de luni dintre minsitrul Transporturilor si Demetriade a fost prima de la venirea noului ministru. Mai mult, Demetriade i-ar fi prezentat ministrului un raport cu motivele pentru care mandatul lui Heinzmann nu poate fi prelungit. In schimb, li s-a cerut demisia.

Nicolae Demetriade si-a dat demisia din functia de administrator - director executiv al Tarom, dar si din Consiliul de Administratie al companiei aeriene nationale, anunta Mediafax.

El invoca aplicarea prevederilor ordonantei privind managementul privat la Tarom, afirmand ca aceasta a fost "o iluzie".

"Aplicarea OUG 109/2011 a fost doar o iluzie", a declarat Demetriade pentru Mediafax.

Intrebat daca a demisionat doar din functia de director executiv, sau si din Consiliul de Administratie, Demetriade a raspuns: "Din toate".

CA-ul Tarom a hotarat in iunie sa-l numeasca pe Nicolae Demetriade in functia de administrator-director executiv, dupa ce managerul privat, belgianul Christian Heinzmann a fost fortat de catre presedintele CA sa-si scurteze mandatul de la 4 ani la doar un an, desi rezultatele financiare ale companiei aratau primele cresteri in ultimii ani.

Demetriade a fost numit in CA al Tarom in luna mai.

Managerul privat al TAROM, belgianul Christian Heinzmann, a declarat pentru HotNews.ro, in luna iunie, ca a fost fortat de catre presedintele Consiliului de Administratie al Companiei sa-si scurteze mandatul de la 4 ani la doar un an, desi rezultatele financiare ale companiei aratau primele cresteri in ultimii ani. Ulterior, membrii CA l-au numit pe Nicolae Demetriade, fost sef al TAROM, adus in Consiliu in luna mai, in functia de director executiv ce va lucra alaturi de CEO-ul belgian.

Referitor la performantele lui Heinzmann, Demetriade a declarat in iunie pentru HotNews.ro ca "e greu pentru cineva din afara sa inteleaga foarte bine daca nu cunoaste limba, legislatia. Are unele probleme de adaptare". Rugat sa explice motivele care au stat la baza reducerii mandatului lui Christian Heinzmann, Nicolae Demetriade spune ca "N-ati vazut nici o companie - Lufthansa, WizzAir sau alta - sa vina sa justifice in presa absolut toate deciziile pe care le ia".

Heinzmann a confirmat pentru HotNews.ro ca vineri, 21 iunie, a semnat o anexa la contractul prin care mandatul sau se reduce de la patru ani la doar un an, facand ca sefia sa la TAROM sa se incheie practic in luna noiembrie a anului in curs. Debarcarea fortata a lui Heinzmann are loc pe fondul unei evolutii pozitive a companiei, dupa cum arata cifrele comunicate de Tarom.

Situatia de la Tarom a reprezentat al treilea scandal legat de managementul privat la o companie la care actionar majoritar este Ministerul Transporturilor. Cu doua luni inainte, managerul CFR SA, grecul Dimitris Sophocleous a demisionat, acuzand "disperarea factorului politic de a pierde influenta asupra companiei si a finantarilor europene". Tot la inceputul anului, Presedintele Consiliului de Administratie al CFR Marfa, Mustafa Aysun, a plecat dupa doar doua luni la conducerea companiei, in conditii inca nelamurite.

Presedintele Consiliului de Administratie al Tarom, Dan Pascariu, a declarat in septembrie pentru newsair.ro ca nu l-a fortat pe belgianul Christian Heinzmann, managerul privat al Companiei, sa-si semneze reducerea mandatului de la patru la un an: "Eu i-am dat optiuni, dumnealui a ales-o pe cea care a considerat ca e cea mai favorabila. Sa-si dea demisia sau sa fie demis". Pascariu s-a aratat deranjat de recentele declaratii ale CEO-ului belgian care a acuzat presiunile si implicarea Consiliului de Administratie, organism numit politic, in activitatile de management al companiei. "(...) ca urmare a ultimelor declaratii, mi se pare ca dansul nu isi gaseste locul. (...) I-am spus ca nu e in interesul companiei ca dansul sa faca declaratii sau altcineva din companie sa faca declaratii", a spus Pascariu.

Cine sunt membrii Consiliului de Administratie: 4 din 6 nu au experienta in aviatie

Doar doi din cei sapte noi membri ai consiliului de administratie (CA) al Tarom au experienta in industria aviatica, insa niciunul nu a lucrat efectiv intr-o companie aeriana privata, desi legea cerea experienta in intreprinderi care au un obiect de activitate similar cu al Tarom, dupa cum scria Ziarul Financiar in iulie.

Consiliul de administratie este format din bancherul Dan Pascariu, fostul astronaut Dumitru Prunariu, Valentin Macec, fost consilier al ministrului transporturilor Ovidiu Silaghi, Ciprian Ladunca, director financiar si vicepresedinte al Metlife Alico Romania, omul de afaceri Marius Ghenea, proprietarul magazinelor online PC Fun si PC Garage si Nicolae Demetriade, fost sef al Tarom intre 2001-2002 si care a lasat compania pe pierderi. Demetriade l-a inlocuit in consiliu pe fostul ministru al mediului de afaceri Lucian Isar.

Membrii CA au un mandat pe patru ani.

Potrivit legislatiei, Adunarea Generala a Actionarilor companiei Tarom numeste membrii Consiliului de Administratie. Actionar majoritar al Tarom este Ministerul Transporturilor (96,7%).