Guvernul si delegatia Fondului Monetar International au convenit, vineri, la Palatul Victoria, sa reanalizeze toate etapele procedurii de privatizare a CFR Marfa, pentru a identifica motivele care au condus la nefinalizarea operatiunii, fara sa stabileasca deocamdata un termen pentru incheierea procesului de vanzare. Surse oficiale au declarat pentru Mediafax ca printre subiectele discutate de reprezentantii FMI cu premierul Ponta si o parte dintre ministri s-a aflat si procedura de privatizare a CFR Marfa.

"S-a convenit cu acest prilej ca procedura de privatizare sa fie reanalizata, in vederea identificarii acelor prevederi care au impiedicat finalizarea cu succes a procesului. Vor fi analizate toate aspectele tehnice", au aratat sursele pentru agentia de presa citata.

La intrebarea daca aceasta presupune o eventuala schimbare a procedurii de licitatie sau a conditiilor de privatizare, sursele citate au precizat ca, vineri, nu a fost luata nicio decizie in acest sens, dar ca vor fi analizate impreuna cu FMI toate variantele, urmand sa se stabileasca cum vor proceda autoritatile romane.

Printre subiectele de discutie cu FMI s-au mai aflat rectificarea bugetara, colectarea veniturilor la buget si absorbtia fondurilor europene.

Vanzarea a 51% din CFR Marfa catre Grup Feroviar Roman, companie detinuta de omul de afaceri Gruia Stoica, nu a putut fi finalizata pana la termenul limita, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei.

Privatizarea CFR Marfa a fost initiata printr-o procedura de vanzare de actiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constand in negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, urmata de licitatie cu oferta in plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al companiei.

In luna mai, Ministerul Transporturilor a reluat privatizarea CFR Marfa si a relaxat unele conditii impuse ofertantilor, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro, insa nu a modificat pretul de pornire, de 180 milioane euro, sau termenul de desemnare a castigatorului.

Nici valoarea garantiei de participare, de 10 milioane euro, nu a fost modificata, cumparatorul avand obligatia sa achite si un avans de 20 milioane euro intr-un cont escrow, reprezentand 10% din valoarea actiunilor CFR Marfa preluate.

Modificarea a fost efectuata dupa ce niciunul dintre cei trei investitori care depusesera documentatia de participare, respectiv compania americana OmniTRAX, Grup Feroviar Roman si asocierea dintre Transferoviar Grup si Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria, nu s-a precalificat pentru etapa urmatoare, in urma verificarii si analizarii documentelor.

In final, in ultima etapa a privatizarii a participat doar Grup Feroviar Roman, deoarece asocierea romano-austriaca Transferoviar Grup - Donau Finanz si compania americana OmniTRAX s-au retras.

Marti, ministrul Transporturilor a declarat ca noul calendar al privatizarii va fi discutat cu FMI si CE astfel incat la sfarsitul acestei saptamani, in sedinta de vineri a Guvernului, sa poata prezenta calendarul in principiu agreat.

Saptamana trecuta, premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor, Ramona Manescu, sa inceapa procedurile pentru o noua privatizare a companiei, proces care sa fie incheiat pana in vara anului viitor.