Circa 8 din 10 companii romanesti utilizeaza retelele sociale pentru promovarea companiei, iar mai mult de jumatate dintre companii utilizeaza marketing-ul pe retelele de socializare de 1-3 ani. Aproape jumatate dintre aceste companii au o frecventa zilnica a postarilor si considera ca utilitatea retelelor de socializare pentru companie va creste in viitorul apropiat. Cele mai utilizate retele sunt Facebook cu 93% rata de utilizare, YouTube cu 43% si LinkedIn cu 43%, conform studiului EY Romania - Social media si mediul de afaceri romanesc.(vezi atasament)

Studiul analizeaza raspunsurile a 173 de reprezentanti ai unor companii romanesti din diverse industrii cu privire la modul in care abordeaza marketing-ul prin intermediul retelelor de socializare si impactul pe care acesta il are in prezent in activitatea lor. Chestionarul a fost aplicat in perioada 22 august - 10 octombrie 2013, iar 79% dintre respondenti sunt reprezentanti ai unor companii cu venituri anuale care depasesc 10 mil EUR.

Pentru a se promova in social media, 39% dintre companiile romanesti respondente au deja un departament special pentru comunicarea prin social media, deoarece considera in proportie de 83% retelele sociale ca fiind o modalitate foarte rapida si eficienta de a prezenta noile produse si servicii.

Faptul ca 78% dintre respondenti utilizeaza retelele de socializare pentru promovarea companiei arata un nivel mare de constientizare a potentialului acestor canale de comunicare si a favorabilitatii pe care o poate genera pentru produsele/serviciile companiei. Totusi acest nivel se situeaza sub cel la nivel mondial, care se apropie de 100%.

  • Daca Facebook-ul este utilizat de 93% dintre respondenti, Twitter are o rata de utilizare de 26%, in timp ce LinkedIn marcheaza o rata de utilizare de 41% in Romania. Majoritatea respondentilor aloca pentru marketingul pe social media intre 1-5 ore, in timp ce 30% aloca peste 10 ore in fiecare saptamana. Frecventa postarii variaza si ea, cu 49% dintre respondenti postand zilnic, 15% o data la 2-3 zile, 21% saptamanal, iar 15% lunar sau o data la cateva luni.

Scopurile cele mai des intalnite in utilizarea retelelor de socializare sunt comunicarea de brand, in proportie de 87%, si marketing/vanzari, in proportie de 85% dintre respondenti. Retelele sociale sunt utilizate si pentru recrutare, networking, analiza competitiva si cercetare, dar intr-o masura mai mica.

"Sondajul nostru indica faptul ca organizatiile romanesti se indreapta in directia buna, dar constientizarea importantei social media se asteapta sa fie dublata de actiuni in acest sens. Se observa o distanta intre cei 83% care considera marketing-ul pe retelele de socializare ca fiind eficient si care considera prezenta in social media un avantaj competitiv si cei 78% care utilizeaza aceste retele pentru promovarea companiei. Companiile multinationale sunt cele mai avansate in utilizarea social media, pentru ca au inteles faptul ca generatia Y devine din ce in ce mai relevanta pentru business, ca potentiali consumatori sau angajati", spune Elena Badea, Director de Marketing, EY Romania.