Acciza la benzina inseamna de fapt cresterea cotei unice la 17%

de DP     HotNews.ro
Marţi, 5 noiembrie 2013, 10:49 Economie | Finanţe & Bănci

"Accizele nu sunt impozite" ne asigura ieri un important decident politic. Ei bine, lucrurile nu stau asa din perspectiva economica sau contabila, si nici macar din perspectiva DEX, unde acciza este definita drept "impozit indirect". Economic vorbind, acciza este o prelevare a veniturilor unor membri ai societatii (cei care vand produse accizabile), reprezentand astfel un mijloc prin care statul opereaza redistributia avutiei. Din punct de vedere contabil, pentru stat nu are importanta daca bugetul este alimentat dintr-o sursa particulara de impozitare: de exemplu, din veniturile salariale sau din veniturile benzinarilor; banii la buget sunt bine primiti indiferent de unde vin, scrie profesorul de economie Bogdan Glavan pe blogul lui.

Efectele fiscale ale introducerii unei accize noi la carburant in valoare de 0.07 euro/l pot fi analizate cu usurinta. In primul rand merita observat faptul ca impozitarea carburantului va creste mai mult decat arata valoarea accizei, deoarece peste ea se aplica TVA. Un calcul contabil simplu arata ca litrul de combustibil se va scumpi cu 0,07 x 1,24 = 0,086 euro. Va propun sa rotunjim in jos aceasta cifra - pentru a tine cont de eventuala scadere a cererii de carburanti - si sa o inmultim cu cele 5 mld. litri vanduti la benzinarii intr-un an. Obtinem o crestere a fiscalitatii cu 400 milioane euro, care in lei reprezinta circa 1,8 miliarde.

Cresterea veniturilor statului cu 1,8 mld. lei nu este deloc derizorie. Aceasta crestere ar fi putut fi obtinuta prin cresterea altor poveri fiscale, dar probabil consecintele in plan politic si economic ar fi fost mai evidente. Va prezint mai jos cum ar fi putut fi obtinuta o crestere cu 1,8 md. lei a incasarilor la buget prin prisma cresterii alternative a principalelor impozite, pornind de la nivelul configurat pentru acest an al incasarilor din aceste impozite ¬ 23 mld. lei (impozit pe venit), 11.7 mld. lei (impozit pe profit) si 53 mld. lei (TVA).

Pe scurt, noua acciza la carburant echivaleaza cu cresterea cotei unice (pe venit) de la 16% la putin peste 17%. Alternativ, guvernul ar fi putut creste impozitul pe profitul companiilor de la 16% la 18,5%, sau TVA de la 24% la aproape 25%.

Interesant este si semnificatia acestei inaspriri a fiscalitatii. Cheltuielile de personal suportate de buget se ridica la circa 46 mld. lei. Transferul de avutie de 1,8 mld. lei operat prin acciza la carburant acopera o crestere de 3,8% a acestei categorii de cheltuieli. Cu alte cuvinte, preconizata crestere a anvelopei salariale cu 3% anul viitor este acoperita integral prin aceasta acciza, iar guvernul mai ramane si cu cu ceva bani in plus.

Comenteaza pe blogul lui Bogdan Glavan


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

3988 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    sunteti sigur? (Marţi, 5 noiembrie 2013, 11:05)

    nu-conteaza [utilizator]

    ca se va scumpi litrul 0.86 euro ???inseamna ca litrul va ajunge 10 ron...nu cred ca e sustenabil.
    • +1 (1 vot)    
      e 0,086 (Marţi, 5 noiembrie 2013, 12:17)

      icszero [utilizator] i-a raspuns lui nu-conteaza

      eroare de scris probabil. In rest calcuelel sunt ok si interesante.
  • +4 (4 voturi)    
    Un mic calcul gresit (Marţi, 5 noiembrie 2013, 11:09)

    Sacalul [utilizator]

    Am si eu o mica intrebare. Cum de ai calculat pretul asta: 0,07 x 1,24 = 0,86 euro ?? Adica la 7 centi, adaugi TVA (24%) si ajungi la aproape un Euro? Mai mult de 10 ori.... Sunt curios daca esti economist.
  • +4 (4 voturi)    
    Eroare (Marţi, 5 noiembrie 2013, 11:10)

    Je2 [utilizator]

    "Un calcul contabil simplu arata ca litrul de combustibil se va scumpi cu 0,07 x 1,24 = 0,86 euro." - poate vreti sa spuneti 0,086 euro.
  • +4 (4 voturi)    
    Eroare de calcul (Marţi, 5 noiembrie 2013, 11:14)

    dania_992001 [utilizator]

    0,07 x 1,24 = 0,86 euro - calcul eronat
    0,07 x 1,24 = 0,086 euro
    De aici pornind, calculele trebuie impartite la 10.
    • +3 (5 voturi)    
      se pare ca doar calculul initial e gresit (Marţi, 5 noiembrie 2013, 11:33)

      nellino [utilizator] i-a raspuns lui dania_992001

      pentru ca 5 miliarde inmultit cu 0.080 chiar face 400 de milioane, adica premiza pentru calculele ulterioare.
    • +2 (2 voturi)    
      Eroarea este doar la calculul accizei cu TVA (Marţi, 5 noiembrie 2013, 11:41)

      copilul problema [utilizator] i-a raspuns lui dania_992001

      0.07 x 1,24 = 0,0868
      0,0868 x 5.000.000.000 (Litri) = 434.000.000 EUR

      deci un plus la buget de 434 mil EUR. Luati de la toti care ne permitem sa avem o masina si sa mai si mergem cu ea. In plus, platim pentru a avea acesta masina:

      - TVA de 24% pentru achiziţionarea autovehiculului.
      - Timbru de mediu pentru înmatricularea maşinii.
      - Impozit pe maşină către administraţia locală.
      - Rovinietă pentru întreţinerea şi dezvoltarea reţelei de drumuri
      - TVA de 24% pentru combustibili.
      - Acciză de 39 de eurocenţi la litrul de motorină şi de 47 de eurocenţi la litrul de benzină
      - Taxă de drum de 125 de euro pe tonă pentru transport.
      - Taxă de solidaritate de 1 eurocent pe litru de combustibil pentru acoperirea prejudiciului creat in urma falimentului Bancorex.
      - RCA obligatoriu pentru a circula pe drumurile publice.
      - taxe de pod, in curand taxe de autostrazi...
  • +4 (4 voturi)    
    ... (Marţi, 5 noiembrie 2013, 11:22)

    Nautilus [utilizator]

    0,07 x 1,24 = 0,0868, nu 0,86.

    0,0868 EUR = 0,3845 lei.

    Adică litrul de carburant se scumpeşte de la 5,57 lei în prezent (Lukoil), la 5,95 lei.

    Adică la un rezervor de 50 de litri se pierd 19 lei, sau ceva mai mult de 3 litri la noua cotaţie.
  • +4 (4 voturi)    
    de evidentiat (Marţi, 5 noiembrie 2013, 11:48)

    subcultura [utilizator]

    ca Romania este singura tara din lume in care se aplica o taxa asupra unei alte taxe, adica acciza asupra pretului carburantului ce include TVA. Cu alte cuvinte, au crescut accizele la TVA.
  • +3 (3 voturi)    
    Nu asta e principala problema. (Marţi, 5 noiembrie 2013, 11:51)

    Andor74 [utilizator]

    Ideea e ca scumpirea se opereaza de la 1 Ianuarie iar primele salarii vor fi platite abia in februarie. Deci intai vin cresterile de preturi (inflatia) si abia apoi "compensarea" prin cresterea salariilor.
    Asa a fost si anul trecut cand intai a fost o scadere a monedei nationale si abia apoi indexarea salariilor
  • +4 (4 voturi)    
    Cititi cu atentie (Marţi, 5 noiembrie 2013, 11:54)

    danen [utilizator]

    Singura eroare e cea cu 0,86. In rest toate calculele sunt corecte. Nu trebuie impartite restul cifrelor la 10. 0,086 * 5 mld = 430 mil.
    Si da, 0,086 se obtine inmultind 1,24 cu 0,07 euro, cat este cresterea pentru ca trebuie sa adaugi TVA la crestere.
  • +3 (3 voturi)    
    @ copilul problema (Marţi, 5 noiembrie 2013, 12:31)

    Ionutzelu [utilizator]

    Ai uitat că nu ni se aplică doar pentru că avem maşini şi le alimentăm, ci şi pentru ca trăim în această ţară şi cumpărăm mâncare, de exemplu. Crezi că va suporta vreun producător sau transportator diferenţa din profit?
  • 0 (0 voturi)    
    TVA pe acciza (Marţi, 5 noiembrie 2013, 15:24)

    catelu [utilizator]

    Conform codului fiscal, TVA se aplica la bunuri sau servicii. Acciza este un bun sau un serviciu?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri