La sfarsitul saptamanii trecute, in Monitorul Oficial afost publicata legea de aprobare a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2014, care modifica anumiti indicatori foarte importanti- salariul mediu brut pe economie valabil in anul 2014 sau cuantumul ajutorului de deces . De asemenea, s-a mai publicat Hotararea de Guvern privind zilele libere ce se acorda cu ocazia sarbatorilor de iarna. Ziua de luni 30 decembrie 2013 este zi lucratoare, fapt ce nu permite o vacanta prelungita.

In privinta Legii nr. 340/2013 - legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2014

  • Ca o caracteristica principala, legea pastreaza actualele procente la contributiile sociale, prevazute la art. 296^18 din Codul fiscal, atat pentru contributiile individuale datorate de salariati, cat si pentru cele datorate de angajatori, precum si pentru persoanele care desfasoara activitati independente sau obtin venituri din chirii.
  • Sunt modificati cativa indicatori foarte importanti, cum ar fi salariul mediu brut pe economie valabil in anul 2014 sau cuantumul ajutorului de deces.
  • In anul 2014, salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat este 2.298 lei.
  • Cuantumul ajutorului de deces pentru anul 2014 este in suma de 2.298 lei in cazul decesului asiguratului sau pensionarului si 1.149 lei in cazul decesului unui membru de familie al pensionarului sau asiguratului.
  • Tot pentru anul 2014, valoarea punctului de pensie este de 790,7 lei, iar aceasta valoare va fi corectata ( majorata) cu un indice de 1,07, conform prevederilor din legea pensiilor, ce majoreaza pensiile in functie de salariul mediu.

Sintetic, bugetele se prezinta astfel:

a. bugetul asigurarilor sociale de stat pentru sistemul public de pensii prevede venituri in suma de 51888,7 mil lei si cheltuieli in suma de 51888,7 lei;

b. bugetul asigurarilor de accidente de munca si boli profesionale prevede venituri in suma de 311,3 mil lei si cheltuieli in suma de 112,4 mil lei, cu un excedent de 198,9 mil lei;

c. bugetul asigurarilor fondului pentru somaj prevede venituri in suma de 1806 mil lei si cheltuieli in suma de 1806 mil lei;

d. bugetul pentru garantarea la plata a creantelor salariale prevede venituri de 265,9 mil lei si cheltuieli in suma de 43,6 mil lei, cu un excedent de 222,3 mil lei.

  • Retinem si faptul ca legea bugetului prevede o contributie de 4,5% aferenta pensiilor administrate privat, ce se achita din contributia individuala la pensii ( nu se calculeaza separat, ci se retine si se achita din contributia actuala).

Din pacate, legea stabileste si faptul ca in bugetul de somaj nu sunt prevazute acordarea de fonduri nerambursabile pentru infiintarea si dezvoltarea de intreprinderi finantate din fondul de somaj.

In privinta HG nr. 965/2013 - zile libere cu ocazia sarbatorilor de iarna

Pentru salariatii din sistemul public, zilele de 27 si 31 decembrie 2013, precum si ziua de 03 ianuarie 2014 se stabilesc ca zile libere.

Observam ca ziua de luni 30 decembrie 2013 este zi lucratoare, fapt ce nu permite o vacanta prelungita.

Aceste zile libere se vor recupera astfel: fie in datele de 14 si 21 decembrie 2013 si in data de 11 ianuarie 2014, fie se va prelungi programul corespunzator de lucru. Aceasta declarare de program nu conduce la un timp liber suplimentar.

Cine nu beneficiaza de acest program cu zile libere?

  • personalul din cadrul trezoreriei statului, in functie de prevederile specifice privind incheierea exercitiului bugetar, pentru salariatii implicati in inchiderea anului se va desfasura activitate in datele de 27 si 31 decembrie 2013 si 03 ianuarie 2014;
  • personalul din cadrul ANAF cu atributii in administrarea venitului bugetului consolidat al statului, nu beneficiaza de acest program cu zile libere;
  • nu beneficiaza de timp liber nici magistratii sau celelalte categorii de persoane din cadrul instantelor judecatoresti sau personalul implicat in aceste procese, cand acestea au termen de solutionare in datele de 27 si 31 decembrie 2013 si 03 ianuarie 2014;
  • nu beneficiaza de timp liber nici categoriile de personal pentru locurile de munca in care activitatea nu poate fi intrerupta datorita caracterului procesului de productie sau specificului activitatii.

Ce prevederi sunt pentru salariatii din mediul privat?

  • Actul normativ lasa la latitudinea partilor ( angajatori - salariati)  modul de stabilire al perioadei de lucru pentru salariatii din mediul privat in perioada sarbatorilor de iarna.

Retinem faptul ca actul normativ nu este unul imperativ, doar permite posibilitatea aplicarii unui program de lucru similar cu cel din institutiile publice. Desigur, daca partile nu sunt de acord cu aceste propuneri, vor desfasura activitatea conform programului deja stabilit.

Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta, managing partner al Bentaconsult.