"Exporturile au constituit in 2013 principalul motor al economiei in timp ce redresarea consumului se preconizeaza a fi graduala ", a declarat marti Guvernatorul BNR Mugur Isarescu in cadrul briefingului de presa care a urmat sedintei Consiliului de Administratie al BNR pe probleme de politica monetara. Reamintim ca in cursul diminetii BNR a redus rata dobanzii de politica monetara la nivelul de 3,50% pe an de la 3,75%si a mentinut nivelul rezervelor minime obligatorii. Urmareste in text fisierul video cu interventia Guvernatorului BNR

Mugur IsarescuFoto: Agerpres

Cele mai importante declaratii ale lui Isarescu:

  • Analiza celor mai recente date accentueaza accentuarea dezinflatiei, efecte de baza statistice determinate de productia agricola dar si a factorilor cu actiune persistenta: deviatia PIB si anticipatiile inflationiste in scadere
  • Rata medie anuala a inflatiei a scazut la 4% in decembrie iar rata medie armonizata anuala a inflatiei a coborat la 3,12%
  • Exporturile au constituit in 2013 principalul motor al economiei in timp ce redresarea consumului se preconizeaza a fi graduala
  • Reducerea RMO va avea loc in pasi moderati
  • Riscurile asociate  noii proiectii privind inflatia sunt legate de volatilitatea fluxurilor de capital
  • In plan intern, riscurile provin din dinamica implementarii reformelor in acest an electoral
  • Reducerile succesive ale ratei dobanzii de politica monetara s-au reflectat cu un anumit decalaj asupra evolutiei ratelor dobanzilor la imprumuturile acordate sectorului real
  • Sistemul anuntat de premier stimuleaza consumul prin usurarea debitorilor- am inteles ca sunt icirca 900.ooo de debitori- contra unor stimulente fiscale. Este o schema fiscala
  • La BNR s-au discutat doua probleme: relatia banci-clienti, astfel incat sa nu intervina ceva fortat- hazardul moral. In text se spune ca bancile "pot", ele nefiind obligate. Nu i-as spune nici rescadentare nici reesalonare
  • Noi nu avem posibilitatea sa calculam in adancime impactul fiscal al acestei masuri
  • Un alt aspect pe care l-am avut in vedere a fost sa evitam sa apara din partea bancilor reactii de alta natura. Mai multe nu stiu nici eu, pentru ca e un aspect fiscal
  • Exista o speranta ca ceea ce ar fi putut deveni credit neperformant nu se va mai incadra in aceasta categorie intrucat in loc sa aiba o rata de 500 va avea sa zicem 200 de lei rata, iar ceilalti 300 de va duce in consum. Pe de o parte exista o pierdere aparenta de fiscalitate, dar se castiga din taxele pe consum. Dar calculul final e mult mai sofisticat
  • Legat de cursul de schimb. Ministerul Finantelor are in cont sume importante de valuta. Si au de achitat o suma in lei pentru diferite plati. Si atunci Finantele ne vand noua, Bancii Nationale. Cand BNR cumpara, face emisiune monetara. . Creste lichiditatea si masa monetara. O varianta e sa lasam in piata lichiditatea, ceea ce nu e tipic pentru o banca centrala sau o alta varianta e sa vindem ceea ce am cumparat de la Finante.
  • In momentul in care vindem ceea ce ni s-a vandut trebuie sa alegem bine momentul ca sa nu perturbam piata valutara. Daca vinzi cateva miliarde de euro poti perturba aceasta piata
  • Va spun de pilda ca in toamna nu am putut deloc sa vindem. Am fi apreciat cursul inspre zone nesustenabile. 
  • Nu urmarim o anumita miscare de curs. Asteptam si noi o mana cereasca- o criza turceasca- pentru a putea sa vindem fara sa miscam prea mult cursul. 
  • Acum exista un relativ deficit de lichiditate, dar el e temporar
  • Daca vor exista volatilitati ale fluxurilor de capital, preferam sa nu fim foarte ortodocsi si sa lasam putin exces de lichiditate in piata, fara sa umblam la rata dobanzii de politica monetara
  • Din cate am inteles eu, in ultima faza a negocierilor privind masura reducerii ratelor s-a pus si o limita a costului fiscal care trebuie suportat. Oricum, e de preferat decat sa procedam ca in alte tari, care au schimbat la un curs fix creditele in valuta
  • Repet, nu e o chestiune obligatorie. Bancherul sta fata in fata cu clientul si ii spune despre acest stimulent fiscal. Masura se va aplica acelor clienti in cazul carora avantajul ei pare evident
  • La Legea falimentului personal exista mai mult hazard moral decat la actuala propunere privind reducerea ratelor (intrebat daca nu era mai utila o lege a falimentului personal decat reducerea la jumatate a ratelor-n.m. DP)
  • Dobanzile la depozitele populatiei vor ramane cam la acelasi nivel, nu vor mai scadea.