In Monitorul oficial de ieri 18 februarie 2014, a fost republicata legea privind protejarea populatiei impotriva comertului ilicit. Documentul reprezinta a patra republicare a celebrei legi privind protejarea populatiei impotriva activitatilor ilicite. Modificarea principala consta in faptul ca aplicarea sanctiunilor pentru nerespectarea legii poate fi facuta in afara departamentului de specialitate al primariei si de catre Directia generala antifrauda, organele de control financiar de la ANAF, de politia romana, jaandarmerie si politia de frontiera si de catre inspectorii ANPC.

Se pastreaza obligatia depunerii la ANAF a declaratiei cu adaosul comercial practicat de catre operatorul economic in livrarea de bunuri, precum si a declaratiei privind comisionul practicat pentru vanzarile prin comision.

Legea considera contraventii- daca nu sunt considerate infractiuni conform legii penale- urmatoarele fapte:

  • efectuarea de activitati economice, productie, comert, servicii, fara a indeplini conditiile stabilite prin lege. Exprimarea este atat de larga, incat lasa loc oricarui abuz. Dintre erorile care pot aparea in practica, identificam lipsa codurilor CAEN pentru toate activitatile economice sau lipsa unor autorizatii speciale, cum ar fi cele in comertul cu produse accizabile.
  • vanzarea ambulanta in alte locuri decat cele autorizate;
  • conditionarea vanzarii de bunuri de obligatia cumpararii altor bunuri;
  • efectuarea de activitati economice cu bunuri pentru care nu se poate justifica provenienta. Legea prevede in mod expres ca orice transport de bunuri sa fie insotit de documentele de provenienta. O situatie ilogica si greu de pus in practica, deoarece exista deja obligatia insotirii marfii de documentele de transport si nu de documentele initiale ale achizitiei.
  • lipsa la afisare a preturilor si tarifelor si a categoriei calitatii produselor;
  • neexpunerea la vanzare a marfurilor existente sau refuzul nejustificat de a efectua vanzarea. Tot contraventie este considerat si refuzul nejustificat de a presta serviciile autorizate.
  • acumularea de marfuri in scopul creearii unui deficit de piata, cu revanzarea lor ulterioara;
  • depasirea adaosurilor comerciale maxime stabilite prin hotarare de Guvern, cand este cazul;
  • falsificarea sau substituirea de marfuri.

Cand aceste fapte nu sunt considerate infractiuni, toate se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 5.000 lei, cand aceasta se aplica la persoana fizica si cu amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei, cand se aplica unei persoane juridice.

Exista posibilitatea platii in 48 ore pentru jumatate din minimul amenzii.

La o prima vedere, nu cuantumul amenzii este foarte mare, ci existenta unei aberatii legislative, respectiv se vor confisca bunurile sau veniturile dobandite in legatura cu bunurile ce fac obiectul unei contraventii mai sus amintite.

De exemplu, daca suntem o societate cu obiect de activitate comertul de bunuri si am omis sa depunem declaratia cu adaosul comercial practicat, in afara amenzii mai devreme amintite, putem fi sanctionati cu confiscarea tuturor veniturilor societatii pentru lipsa acestei declaratii.

Desigur, nu exista vreun model oficial sau vreun act normativ care sa aprobe formatul declaratiei privind adaosul comercial, nici dupa aproape 24 de ani de la adoptarea legii.

Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta- revista Prietenii Fiscalitatii