"Increderea in asigurari isi va reveni, chiar daca trecem printr-o mica furtuna. Increderea este esentiala in asigurari, ca si in sectorul bancar", a spus vineri la Sinaia Mariana Diaconescu, presedintele ASIROM. Ea s-a referit la deficitul de imagine adus industriei asigurarilor de scandalurile Astra si Carpatica Asig, mentionand ca educatia financiara a consumatorilor este extrem de importanta. "Cand un produs din asigurari este prea ieftin, probabil ca acolo ceva nu este in regula", a spus Diaconescu.
Ce a mai spus vineri sefa ASIROM:
- Fie ca este vorba de lipsa de resurse sau individualism, majoritatea populatiei are o perceptie negativa fata de institutiile statului sau companiile private
- Rata de penetrare in PIB este de 1,4% fata de o medie regionala de 3% din PIB
- Piata asigurarilor din Romania ramane inca subdezboltata - numai 89 euro prime subscrise pe locuitor, media regionala fiind de 333 de euro prime subscrise pe locuitor
- Asigurarile generale (80% din tot PBS) si, mai precis, cele auto reprezinta principalul tip de asigurare achizitionat de romani (avand o pondere de 65,11% din totalul subscrierilor pentru asigurarile generale)
- In Romania sunt aproximativ 8,5 milioane de locuinte asigurabile si circa 4 milioane care sunt asigurate facultativ;
- Romanii sunt mai interesati sa isi asigure masina decat viata sau sanatatea. Acest nivel s-ar putea justifica prin PIB-ul scazut, venituri mici ale populatiei; ca principale cauze, dar si prin o lipsa de educatie in privinta asigurarilor a romanilor;
- Orice client cumpara doar produsele sau serviciile a caror utilitate o intelege.
- Criza a inseamnat provocari in ceea ce priveste consumerismul de produse sau servicii;
- Clientul insa poate privi criza ca pe o oportunitate de a ghida companiile in oferirea celor mai bune servicii, customizate pe nevoile sale;
- Clientul are acum o voce mai puternica, insa, in lipsa unei educatii financiare solide, nu alege sa foloseasca aceasta voce pentru a investi in siguranta celor dragi
- Criza a adus cu ea o economie a ”temerii” care are ca efect scadere a increderii consumatorului:
- Schimbarea dinamicii riscului in aceasta perioada cere ca asiguratorii sa aiba personal calificat si foarte bine pregatit pentru a exista stabilitate in industria asigurarilor
- Cresterea acestui segment poate sa vina doar dintr-o corelare intre puterea de consum a clientilor si o educatie financiara solida a acestora
- Educatia poate avea mai multe abordari: de la prezentarea principalelor concepte de asigurare in scoli, la strategii de management al riscului si produse de asigurari cu componenta investitionala pentru studenti si adulti
- Abilitatea de a actiona bazat pe informatii si cunostinta solide cresc probabilitatea ca clientii sa isi schimbe intr-un mod pozitiv atitudinea si apoi, comportamentul asupra asigurarilor
- Maxim 700.000 dintre locuinte sunt asigurate. Rata de respingere 7-8%. Dauna medie 4-5000 lei. Dauna medie incluzand daune morale-60.000 lei
- Cresterea PIB nu se reflecta si in industria asigurarilor