Prejudiciul a fost de circa 10 milioane de euro, iar circuitul era urmatorul: firma principala (controlata de persoane de origine chineza) se ocupa de vanzarea de produse electronice si electrocasnice (televizoare LCD, aparate de aer conditionat, aspiratoare etc). In jurul acestei firme se infiinteaza alte circa 15 companii, prin care sa se piarda urmele tranzactiilor. Se importa prin portul Pireu un vapor de marfa, care ulterior este vandut pe hartie unor firme din Bulgaria. O alta firma din Romania le importa intracomunitar din Bulgaria (tot pe hartie) Totul in mod exclusiv formal, marfa fiind apoi plimbata prin circuite scriptice de tranzactionare succesiva, iar la vanzarea produselor pe lant se omite declararea si virarea TVA de colectat si de plata. In acest mod, ultima firma din lantul comercial si beneficiarul produselor electronice, solicita decontarea TVA aferenta marfurilor livrate celor mai mari lanturi de comercianti din domeniul electronicelor si electrocasnicelor de pe piata romaneasca.

In cursul anului 2013, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a trecut printr-un

amplu proces de reforma, in urma caruia a fost infiintata Directia Generala Antifrauda Fiscala

(DGAF). Aceasta structura a ANAF a devenit operationala la finele anului si au fost efectuate

actiuni de control pe intreg teritoriul tarii, in scopul prevenirii si descoperirii evaziunii fiscale, la agenti economici care realizeaza comert en-gros, en-detail, productie, alimentatie publica, in zone comerciale care prezinta risc din punct de vedere fiscal.

Astfel, in perioada decembrie 2013 - februarie 2014, au fost verificati 8.358 contribuabili, au fost aplicate sanctiuni contraventionale in valoare totala de 144.277.891 lei, echivalentul a peste 32 milioane euro, reprezentand amenzi contraventionale si confiscari de bunuri, sume de bani in numerar si venituri a caror provenienta a fost considerata ilicita. De asemenea, s-a dispus suspendarea activitatii unui numar de 474 operatori economici, in principal pentru abateri de la prevederile legale privind dotarea si utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale si pentru nerespectarea normelor de comert.

In paralel, la nivelul DGAF au fost identificate si instrumentate fenomene de frauda fiscala cu implicatii fiscale negative semnificative asupra bugetului statului, pe baza analizei de risc si a informatiilor furnizate de institutii specializate.

In acest sens, au fost demarate actiuni de investigare a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale, urmare carora au fost cuantificate prejudicii cauzate bugetului statului in valoare totala de 117.938.664 lei, echivalentul a circa 26,2 milioane euro.

Totodata, DGAF a participat la trei actiuni de amploare initiate in cooperare cu organe de urmarire penala, pentru solutionarea unor cauze aflate in lucru la acestea, in special cu Directia de Investigare a Infractiunilor de Crima Organizata si Terorism (DIICOT) si Directia Nationala Anticoruptie (DNA), fiind efectuate controale la peste 300 contribuabili de catre 750 inspectori antifrauda din cadrul tuturor structurilor directiei. DGAF actioneaza in scopul destructurarii lanturilor tranzactionale constituite pentru prejudicierea bugetului statului, sunt stabilite implicatiile fiscale ale acestor operatiuni si se asigura recuperarea prejudiciilor cauzate. In acest sens, sunt investigate trei cazuri speciale, in a caror solutionare Agentia Nationala de Administrare Fiscala se coopereaza cu DIICOT, prejudiciul total cauzat bugetului de stat prin cele trei lanturi tranzactionale fictive fiind estimat la peste 115 milioane lei, echivalentul a circa 25,5 milioane euro.

In ceea ce priveste asigurarea recuperarii prejudiciilor aferente cazurilor investigate, au fost instituite masuri asiguratorii asupra unor active patrimoniale in suma de 117.729.520 lei, echivalentul a circa 26 milioane euro.

In perioada 1 ianuarie ¬ 26 februarie 2014 s-au inregistrat influente pozitive in colectarea veniturilor bugetare, astfel ca in perioada de referinta totalul veniturilor bugetare a insumat 26.628,39 mil.lei, ceea ce reprezinta o depasire cu 9,25 % - indice nominal, respectiv cu 2.253,46 mil.lei in cifre absolute (aprox jumatate de miliard de euro) mai mult decat in perioada similara din anul 2013 ( 24.374,93 mil.lei).

Rezultatele mentionate mai sus au fost realizate in conditiile in care DGAF a fost operationalizata partial, din numarul total de 2.000 posturi aprobate, in prezent fiind ocupate numai 891 (44%) dintre care 172 inspectori antifrauda din cadrul Directiei de combatere a fraudelor au fost detasati la Parchetul General, pentru imbunatatirea gradului de solutionare a cauzelor instrumentate de organele de urmarire penala.

In data de 1 martie va avea loc concursul pentru ocuparea a 300 de posturi de inspectori antifrauda, in 29 martie se va organiza cea de-a treia etapa de ocupare a posturilor vacante din cadrul DGAF, iar in lunile aprilie ¬ mai se va organiza o ultima etapa de ocupare a altor 300 de posturi.

In prezent, la nivelul ANAF sunt in derulare proceduri de achizitie publica in vederea dotarii DGAF cu echipamentele IT si alte materiale necesare desfasurarii activitatii.

Cazuri deosebite:

1. Inspectorii antifrauda fiscala au dispus instituirea masurilor asiguratorii pentru recuperarea unui prejudiciu de 41.613.689 lei, cauzat bugetului de stat in anul 2013 de catre o firma controlata de persoane de origine chineza, care comercializeaza produse electronice si electrocasnice (televizoare LCD, aparate de aer conditionat, aspiratoare etc). In urma verificarilor inspectorii antifrauda fiscala au constatat ca persoanele respective au organizat un lant comercial fraudulos de 15 firme in scopul sustragerii de la plata impozitului pe profit si a TVA datorat statului roman. Concret, produsele erau introduse pe teritoriul Uniunii Europene prin portul Pireu (Grecia), vandute aparent unor firme din Bulgaria si achizitionate

intracomunitar in Romania in mod exclusiv formal, unde erau realizate circuite scriptice de tranzactionare succesiva, iar la vanzarea produselor pe lant se omitea declararea si virarea TVA de colectat si de plata. In acest mod, ultima firma din lantul comercial si beneficiarul

produselor electronice, solicita decontarea TVA aferenta marfurilor livrate celor mai mari

lanturi de comercianti din domeniul electronicelor si electrocasnicelor de pe piata romaneasca.

2. Urmare analizei efectuate la nivelul DGAF si avand ca suport informatiile provenite din bazele de date, au rezultat indicii privind organizarea unor circuite scriptice de tranzactionare

succesiva a marfurilor (legume/fructe) achizitionate intracomunitar/import destinate pietei interne, prejudiciul estimat fiind in suma de 43.304.466 lei, reprezentand TVA sustrasa de la

plata.

Rezultatul verificarilor a fost transmis unitatii de parchet competente, cu care urmeaza a se coopera in vederea documentarii fraudelor fiscale.

3. In urma unei actiuni de control, care a vizat legalitatea desfasurarii activitatii de comercializare a produselor energetice, s-a constatat ca o societate a desfasurat activitate comerciala fara indeplinirea conditiilor legale, respectiv a comercializat in sistem en- gros cantitatea de 11.772.177 litri motorina si 4.234.389 litri benzina, in valoare totala de 90.119.058,66 lei, fara a detine atestat corespunzator acestei activitati. In acest sens, inspectorii antifrauda fiscala au dispus sanctionarea contribuabilului cu amenda contraventionala in suma de 100.000 lei si confiscarea sumei de 90.119.059 lei, reprezentand venituri ilicite.