Agentia Fitch confirma, vineri, ratingul BBB- pentru datoriile Romaniei pe termen lung, in valuta, si BBB pentru datoriile in lei, cu perspectiva stabila, insa mentioneaza unele riscuri bugetare generate de anul electoral 2014, precum si instabilitatea politica.

Fitch RatingsFoto: www.solvencyiiwire.com

Potrivit unui comunicat al Fitch, plafonl de tara pentru Romania a fost confirmat la BBB+, iar ratingul datoriilor in valuta pe teremen scurt la F3.

Pentru anul 2014, Fitch prognozeaza o crestere economca de 2,8% pentru Romania, superioara celei estimate de Comisia Europeana in prognoza de iarna 2014, de 2,3%.

Ratingul BBB la datoriile pe termen lung reflecta o situatie satisfacatoare. Ratingul maxim este AAA. La datoriile pe termen scurt, ratingul F3 reflecta o calitate corecta si o capacitate buna a debitorului de a se achita de obligatii, insa conditii negative pe termen scurt ar putea afecta aceasta capacitate. Ratingul maxim este F1+.

Cum isi motiveaza Fitch evaluarea asupra Romaniei:

  • "Finantele publice sunt in general sub control. Deficitul bugetului general consolidat in termeni ESA 95 (sistemul Uniunii Europene - n.r.) a scazut la o valoare estimata de 2,6 % din PIB in 2013,  de la 3 % in 2012 .
  • Fitch prognozeaza ca deficitul bugetar va scadea usor in 2014 - 2015, desi prognoza este supusa unui anumit risc ascendent, dat fiind faptul ca 2014 este un an electoral ( alegeri europarlamentare in trimestrul II si prezidentiale in trimestrul IV).
  • Datoria publica bruta este prevazuta sa se ridice la 40 % din PIB in 2014 - 2015, pe masura ce guvernul profita de conditiile de finantare favorabile. Cu toate acestea, Fitch se asteapta ca datoria publica bruta sa scada treptat ulterior.
  • In anul 2013, PIB-ul a crescut mai repede decat era de asteptat, inregistrand o crestere reala de 3,5%, pe fondul productiei industriale si agricole robust. Exportul net a fost motorul unic de crestere pe partea de cerere.
  • Cresterea puternica a PIB-ului in trimestrul IV al anului 2013 ( 1,7 % de la un trimestru la altul , si 5,2% fata de anul precedent) ofera un bun punct de plecare pentru anul 2014 , iar Fitch estimeaza o crestere de 2,8 %.
  • Compozitia cresterii PIB-ului este probabil sa fie mai echilibrata in 2014, urmand ca cererea interna sa aiba o contributie mai puternica decat in 2013, pe masura ce investitiile vor creste.
  • Guvernul a facut recent progrese in vanzarea unor participatii la intreprinderile de stat principale, dar o tendinta de crestere economica mai puternica are nevoie de implementarea deplina a agendei de reforme structurale. Tendinta de crestere din Romania ramane mai slaba si mai volatila decat ratingul median "BBB" .
  • Economia romaneasca a absorbit dezechilibre externe mari, in prealabil, cu un deficit de cont curent in scdere la un minimum post- tranzitie de 1,1% din PIB in 2013. Exista buffere substantiale fiscale si externe, inclusiv depozite guvernamentale echivalente cu necesarul de finantare a bugetului si a datoriie pe 5,7 luni, rezervele internationale acoperind sapte luni de plati pe cont curent, precum si resursele disponibile prin acordul de precautie cu FMI si UE in valoare de 4 miliarde de euro.
  • Cu toate acestea, dezacordurile dintre partenerii de coalitie - care au condus, in feruarie 2014, la destramarea coalitiei de guvernamant Uniunea Social Liberala ( USL )-, si tensiunile intre  presedinte si prim-ministru s-au intensificat recent, dupa o perioada de calm relativ. Fitch se asteapta ca un nou guvern sa fie instalat, dar nu poate exclude faptul ca socurile interne si externe ar putea submina capacitatea de rezistenta aratata pana acum la volatilitatile legate de ingustarea ritmului achizitiilor de obligatiuni de catre Rezerva Federala Ameicana (Fed).
  • Fitch nu crede ca sectorul bancar poate prezenta un risc semnificativ asupra datoriilor suverane. Sectorul bancar este bine capitalizat (rata de adecvare a capitalului Tier 1 de 13,7% la sfarsitul anului 2013), iar raportul credite-depozite a scazut la aproape 100 %. Calitatea activelor ramane un motiv de ingrijorare, cu o pondere a creditelor neperformante de 21,9 % la sfarsitul anului 2013, in crestere fata de nivelul de 18,2 % la sfarsitul anului 2012 si 7,9 % la sfarsitul anului 2009. Cu toate acestea , creditele neperformante sunt aproape complet provizionate, tinand cont de filtre prudentiale impuse de autoritatea de reglementare locala (BNR-n.r.).
  • Cei mai multi indicatori de guvernanta sunt in conformitate cu media "BBB", iar aparteneta tarii la UE sprijina institutiile si politicile interne".

In ceea ce poriveste factorii de decizie din Romania, agentia de rating porneste de la premisa ca Guvernul va continua eforturile pentru scaderea deficitului structural pana la 1 % din PIB, pe termen mediu. De asemenea, Fitch presupune ca derularea a stimulentului monetar global extraordinar se va proceda intr-un mod ordonat in linii mari.

In plan extern, Fitch se asteapta la un progres in aprofundarea integrarii fiscale in zona euro si la inasprirea politicii fiscale pe termen mediu, in paralel cu mentinerea unui risc scazut de fragmentare in uniunea monetara.

De asemenea, Fitch arata ca ratingul Romaniei s-ar putea imbunatati daca vor aparea urmatorii factori:

  • O tendinta de crestere economica puternica, generata, de exemplu, de reforme structurale sustinute in privinta intreprinderilor de stat, a cheltuielilor din sanatate si din administratia publica. Aceste reforme ar conduce la o mai mare incredere ca Romania isi reduce decalajele de venit in raport cu colegele din UE.
  • Reducerea mai rapida a ratelor datoriei externe.

In schimb, Fitch avertizeaza ca urmatorii factori ar putea inrautati ratingul Romaniei:

  • O relaxare fiscala semnificativa care sa puna in pericol stabilitatea finantelor publice.
  • O pierdere sustinuta de ritm in implementarea principalelor reforme structurale, de exemplu, ca urmare a instabilitatii politice.
  • Socuri macroeconomice sau geopolitice externe care sa erodeze semnificativ bufferele fiscale si externe ale Romaniei.