In urma negocierilor cu transportatorii, oficialii Finantelor le vor returna acestora trimestrial echivalentul a 40 de euro/mia de litri de motorina, asta insemnand ca din suma totala estimata a se incasa la buget din acciza la carburant se va reduce cu 353 milioane de lei, se arata intr-un proiect de Ordonanta postat luni pe site-ul Ministerului de Finante. Proiectul urmeaza sa fie aprobat in sedinta de miercuri a Guvernului. Se are in vedere faptul ca sectorul transporturilor de bunuri poate influenta pe orizontala evolutia preturilor in intreaga economie nationala. In ce priveste acordarea acestei facilitati pentru transportul de persoane se are in vedere mentinerea competitivitatii la nivel international a transportului de calatori, dar si considerente de ordin social, potrivit initiatorilor documentului.

"Prezentul act normativ este promovat pentru a preintampina posibilele efecte negative ale cresterii nivelului de accize pentru motorina cu 70 euro/1000 litri incepand cu data de 1 aprilie 2014 in sectorul transporturilor de marfuri si de persoane, exclusiv transportul public de calatori, pentru care se prevede acordarea unui nivel de accize diferentiat cu 40 de euro/1.000 litri cu parcurgerea procedurilor specifice in domeniul ajutorului de stat", se arata in nota de fundamentare.

Reamintim ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2013 a fost stabilita majorarea nivelului accizelor la produsele energetice utilizate drept combustibil pentru motor, respectiv, benzina cu plumb, benzina fara plumb, motorina si kerosen cu 7 eurocenti/litru incepand cu 1 ianuarie 2014. Ulterior, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2013 s-a prevazut prorogarea termenului de intrare in vigoare a noilor niveluri ale accizelor, stabilite initial O.U.G. nr. 102/2013, pentru produsele accizabile mentionate mai sus, respectiv de la 1 ianuarie 2014 la 1 aprilie 2014.

"Prin intrarea in vigoare de la 1 aprilie 2014 a prevederilor OUG nr. 102/2013 ar putea creste pretul motorinei la pompa, fapt ce ar putea genera cresterea preturilor de transport si implicit cresterea preturilor pentru alte produse si servicii.

Pentru a evita aceste efecte, prin prezentul act normativ se propune acordarea unei reduceri de accize de 40 de euro/1.000 litri, respectiv cu 47,34 euro/tona, fata e nivelul standard prevazut de lege, respectiv 400,395 euro/1000 litri sau 473,85 euro/to, pentru motorina utilizata drept carburant pentru transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone precum si pentru transportul de calatori, regulat sau ocazional, exclusiv transportul public de calatori, cu un autovehicul din categoria M2 sau M3. Reducerea de accize se realizeaza prin restituire diferentei 40 de euro/1.000 litri operatorilor economici licentiati in Uniunea Europeana", se mai arata in Nota de Fundamentare.

Se are in vedere faptul ca sectorul transporturilor de bunuri poate influenta pe orizontala evolutia preturilor in intreaga economie nationala. In ce priveste acordarea acestei facilitati pentru transportul de persoane se are in vedere mentinerea competitivitatii la nivel international a transportului de calatori, dar si considerente de ordin social, respectiv mentinerea unui nivel optim al costurilor de transport, mai spun initiatorii documentului.

Masura se aplica numai pentru motorina, intrucat este combustibilul pentru care Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice si a electricitatii permite acordarea unei reduceri de accize pentru motorina utilizata drept carburant.

Restituirile de accize se aplica pentru cantitatile de motorina aprovizionate dupa data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.