Dupa ce in februarie incasarile bugetare au scazut cu 3,1% comparativ cu aceeasi luna din 2013, in martie "gaura" s-a mai adancit cu 1,291 miliarde de lei fata de sumele planificate, au declarat vineri pentru HotNews surse din Ministerul Finantelor. De vina ar fi o rambursare uriasa de TVA, care daca nu ar fi fost facuta, incasarile la buget s-ar fi apropiat de cele estimate, mai spun sursele citate. Primele semnale privind executia bugetara precara din martie au fost lansate de presedintele Basescu, intr-o conferinta de presa.

"In ianuarie, plusul a fost de 435 milioane lei fata de planificare. In februarie, e un minus de un miliard, iar pe martie minus 950 milioane, ceea ce inseamna al doilea miliard minus. Numai pe primele trei luni toata valoarea ramasa de incasat pana la finele anului din taxa pe combustibil a fost consumata, sunt 2 miliarde minus si doar 435 milioane plus, inseamna circa 1,5 miliarde deja in minus fata de planificarea incasarilor", a spus Basescu.

Colectarea proasta, birocratia uriasa si taxe mai mari si mai multe sunt principalele deficiente ale sistemului fiscal din Romania, lucru subliniat si in Raportul anual al Societatii Academice din Romania (SAR) pentru anul 2014.

Analistii SAR argumenteaza ca o crestere a taxelor nu aduce mai multi bani la buget, ci doar se reflecta intr-o inflatie mai mare, lipsa de predictibilitate pentru afaceri si, eventual, incasari mai mici la buget.

De ani de zile, procentul din PIB obtinut prin colectarea fondurilor la buget a ramas relativ constant chiar si atunci cand modificarile de taxe si impozite au fost majore, spre exemplu reducerea impozitului pe venit de la 40% la 16%, prin introducerea cotei unice, sau majorarea TVA, noteaza raportul anual al SAR pe 2014.

Motivul il reprezinta o colectare deficitara generata de un organism de colectare fiscala precar organizat si suspectat de coruptie.

Colectarea a fost mai mica in 2013 fata de 2012 ca procent din PIB. Situatia parea sa se fi imbunatatit in ianuarie 2014, dar e prea devreme pentru a judeca daca revenirea e serioasa. Fiscul ramane condus politic de persoane neperformante, iar ruptura Uniunii Social Liberale (USL) poate afecta chiar si bruma de continuitate de acolo, spun expertii SAR.

Pe de alta parte, fata de media UE de colectare a TVA in proportie de 80%, in Romania rata de colectare efectiva este de 58%. In acelasi timp, 60% din inspectorii fiscali sunt angrenati in controale ce se refera la rambursari de TVA (care inregistreaza intarzieri foarte mari in procesare).

Fara tintirea zonelor de risc sporit, fara un program informatic performant care sa cuprinda o baza de date la nivel national, fara un aparat intern de analiza si control de risc, precum si fara verificarea incrucisata si centralizata a performantelor agentiilor teritoriale, slabele performante in colectare vor continua.

Concluzia unanima a expertilor SAR este ca sistemul fiscal nu este gandit pentru a fi incurajant si prietenos pentru mediul de afaceri, este gandit doar pentru maximizarea veniturilor si, eventual, pentru a extrage rente pentru clientela politica.