Extinderea masurii privind returnarea partiala unei sume din acciza suplimentara introdusa la carburant de la 1 aprilie si la alte categorii de companii decat transportatorii rutieri nu este imposibila, dar este dificil de obtinut de la Comisia Europeana, care trebuie convinsa ca are sens economic, noteaza Mediafax. "Ministerul Finantelor a luat exact textul din directiva europeana. Exceptiile care au fost adoptate saptamana trecuta sunt cele din directiva privind accizarea. In cazul extinderii exceptiei va trebui sa analizam caz cu caz. Problema este ca atunci cand mergi pe textul directivei am putut sa ne miscam extrem de repede si Comisia Europeana ne-a dat aprobarea in trei zile, ceea ce mie nu mi s-a mai intamplat in cei cinci ani de cand ma ocup de cazuri de genul acesta. Daca nu mergem pe text de directiva, pe calea batatorita, este complicat. Nu spun ca este imposibil, dar nu putem sa mergem la fel de repede asa cum am mers pe aceasta exceptare", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

El a aratat ca, teoretic, aceia care solicita extindere a firmelor care vor putea beneficia de returnarea unei parti din acciza suplimentara trebuie sa demonstreze Comisiei Europene ca masura are sens economic si ca se justifica exceptia respectiva.

"Nu a mai avut niciun stat membru acest lucru, deci am fi primul, este un teren nebatatorit, va fi complicat. Cand iesim din directiva lucrurile se complica, nu este imposibil, dar este mult mai greu. Este o discriminare (aplicarea masurii doar pentru transportatorii rutieri - n.r.), dar care are sens economic, pentru ca acestia au costuri mult mai mari combustibilulul, reprezentand 50% din costurile totale, iar in alte sectoare de activitate impactul este mult mai mic. De aceea sunt exceptati transportatorii rutieri si nu alti agenti economici", a adaugat Chiritoiu.

Transportatorii feroviari au criticat decizia de returnare partiala a taxei doar catre transportatorii rutieri, considerand ca masura este discriminatorie si afecteaza competitia pe piata de profil. Acestora li se adauga si companiile din sectorul alimentar, care spun ca au trimis o sesizare la Consiliul Concurentei in acest sens.

Majorarea accizei pentru carburanti, de 7 eurocenti pe litru, a intrat de la 1 aprilie in vigoare, avand ca efect cresterea cu 0,41 lei/litru a pretului la benzina cu plumb si fara plumb, motorina si petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen), potrivit estimarilor Ministerului Finantelor.

Restituirea catre transporatori a unei sume din acciza suplimentara introdusa la carburant incepand 1 aprilie va genera la bugetul de stat un minus de venituri colectate din accize de 353 milioane lei pentru acest an, conform estimarilor guvernamentale.

Prin ordonanta este acordata o reducere de accize de 40 euro/1.000 litri, fata de nivelul standard prevazut de lege, pentru motorina utilizata drept carburant pentru transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone, precum si pentru transportul de persoane, regulat sau ocazional, exclusiv transportul public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 (vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima ce nu depaseste 5 tone - n.r.) sau M3 (vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima ce depaseste 5 tone - n.r.).

Reducerea de accize se realizeaza prin restituirea diferentei de 40 euro/1000 litri operatorilor economici licentiati in Uniunea Europeana.

De asemenea, reducerea este aplicata si pentru transporturi postale efectuate in cadrul unui serviciu universal cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului postal si cu o greutate bruta autorizata de cel putin 3,5 tone.