Ministerul Transporturilor a vrut sa execute scrisoarea de garantie de 10 milioane euro emisa catre GFR de Raiffeisen pentru participarea la privatizarea CFR Marfa, iar ulterior refuzului bancii a decis sa sesize DIICOT pentru a stabili daca institutia este in culpa sau decizia bancii este nelegala, scrie Mediafax. Precizarile Ministerului Transporturilor vin in urma unor materiale aparute in presa privind restituirea garantiei, de 10 milioane de euro, catre Gruia Stoica, operatiune pe care institutia o neaga.

Ministerul informeaza, intr-un comunicat, ca la 28 ianuarie DIICOT a cerut institutiei, conduse la vremea respectiva de Ramona Manescu, sa comunice daca sumele de bani reprezentand garantia participarii la licitatia pentru privatizarea CFR Marfa au fost restituite proprietarului GFR, Gruia Stoica, in ce cont si la ce data, solicitand totodata depunerea garantiei intr-un cont al Trezoreriei la dispozitia DIICOT, in cazul in care suma reprezentand garantia exista inca in conturile Ministerului Transporturilor.

"Din motive care ne sunt straine, in timpul mandatului ministrului Ramona Manescu nu s-au intreprins masuri concrete de solutionare a cererii DIICOT. In momentul preluarii mandatului de ministru al Transporturilor de catre Dan Sova, la data de 5 martie 2014, una din primele actiuni intreprinse a fost aceea de a se raspunde cererii DIICOT. In acest sens, a fost imputernicit secretarul de stat Buica Nicusor Marian pentru a lua toate masurile necesare in ceea ce priveste solicitarea DIICOT, fiind mandatat sa analizeze si sa solutioneze cererea DIICOT", potrivit sursei citate.

In conditiile in care pana la data de 5 martie demersurile Ministerului Transporturilor nu s-au concretizat, Sova a convocat la 12 martie o intalnire cu reprezentantii directiilor de specialitate din minister, precum si cu membrii comisiei de privatizare, sedinta in cadrul careia directiile si-au prezentat punctele de vedere referitoare la scrisoarea de garantie, "trasandu-se sarcini concrete".

Buica a demisionat la 19 martie "fara a da vreo explicatie", se spune in comunicat.

Intre 19 si 20 martie, reprezentantii Ministerului Transporturilor au avut o corespondenta cu DIICOT Iasi pe tema scrisorii de garantie, iar la 20 martie ministerul a transmis prin EximBank solicitarea de executare a documentului, insotita de adresa oficiala catre Raiffeisen Austria in ceea ce priveste executarea garantiei.

"Executarea scrisorii nu se putea realiza decat prin EximBank, banca la care a fost depusa scrisoarea de garantie de catre GFR. Desi EximBank a intreprins toate demersurile legale, cu respectarea integrala a tuturor conditiilor impuse, Raiffeisen Bank a refuzat executarea scrisorii de garantie. Ulterior acestui refuz, ca urmare a primirii infirmarii de la Eximbank, ministrul Dan Sova a dispus Corpului de Control al ministrului transporturilor efectuarea cercetarilor in cadrul directiilor implicate. Controlul este in desfasurare, iar in acest moment ne aflam in curs de strangere a documentelor si de formulare a unei plangeri penale in rem catre Parchetul General - DIICOT pentru a se cerceta daca exista culpa din partea Ministerului Transporturilor sau daca refuzul Raiffeisen Bank este nelegal, si pentru a se proceda la eventuala tragere la raspundere a celor vinovati", se mai arata in comunicatul Ministerului Transporturilor.

La randul lor, reprezentantii Grup Feroviar Roman (GFR) au comunicat marti ca firma nu este urmarita in nicio cauza penala si nu a fost instituit niciun sechestru pe conturile sau bunurile societatii.

"Procedura de privatizare a obligat participantii, inclusiv GFR, ca, in cadrul procesului de privatizare sa depuna, impreuna cu oferta de pret, si o Scrisoare de garantie bancara in scopul garantarii indeplinirii obligatiilor ulterioare, cea mai importanta fiind semnarea contractului de vanzare¬cumparare de actiuni de catre ofertantul declarat castigator, si depunerea intr¬un cont escrow a sumei de 20,2 milioane euro. GFR s¬a conformat acestei obligatii si impreuna cu oferta de pret a constituit si Scrisoarea de garantie bancara emisa de o banca straina. Aceasta Scrisoare de garantie bancara a fost emisa in temeiul prevederilor Codului Civil Roman si a reglementarilor bancare care prevad in mod strict termenul de valabilitate, scopul pentru care se constituie garantia, cat si conditiile pentru care poate fi executata o astfel de garantie. In consecinta, Scrisoarea de garantie bancara depusa de GFR in procedura de privatizare a CFR Marfa nu putea fi executata intr¬o alta cauza, alta decat privatizarea CFR Marfa", se arata in comunicatul companiei detinute de Gruia Stoica.

GFR aminteste ca finalizarea tranzactiei nu a fost posibila din cauza neindeplinirii conditiilor suspensive, din motive care nu au tinut de culpa cumparatorului GFR, situatie in care contractul de privatizare a incetat de drept, potrivit clauzelor din cuprinsul acestuia.

Ca urmare, potrivit contractului de privatizare, contul escrow in valoare de 20,2 milioane euro, a fost desfiintat si scrisoarea de garantie urma sa fie restituita, iar partile urmau sa fie repuse in situatia initiala, de dinaintea privatizarii.

Restituirea scrisorii de garantie este consecinta fireasca a nefinalizarii procedurii de privatiare a CFR Marfa si nu poate fi pusa in legatura cu niciun alt subiect, potrivit GFR.

"Cu toate ca procedura de privatizare a CFR Marfa nu a putut fi incheiata inca de la mijlocul lunii octombrie 2013, scrisoarea de garantie bancara nu a fost restituita Grup Feroviar Roman de catre Ministerul Transporturilor vreme de 6 luni, in ciuda demersurilor pe care reprezentantii societatii le¬au facut la Comisia de Privatizare a CFR Marfa", se mai arata in comunicatul GFR.

Procurorii DIICOT Iasi au pus sechestru asigurator pe mai multe bunuri mobile, imobile si pe conturi ale lui Gruia Stoica, pentru a recupera prejudiciul suferit de stat in urma incercarii de privatizare a CFR Marfa, au declarat marti, pentru Mediafax, surse din DIICOT.

In a doua parte a lunii iunie, Grupul Feroviar Roman a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din actiuni si asumandu-si investitii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investitii de mediu.

Vanzarea pachetului majoritar de actiuni la compania de stat nu a putut fi finalizata pana la termenul limita, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei.

GFR a depus o garantie de 10 milioane de euro si a depus un avans de 20 milioane de euro intr-un cont escrow, reprezentand 10% din valoarea actiunilor CFR Marfa pe care urma sa le preia. Daca privatizarea s-ar fi incheiat cu succes, GFR trebuia sa achite inca 172 milioane de euro.

Gruia Stoica, proprietarul GFR, declara la 15 octombrie 2013, ca a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfa restituirea de urgenta a garantiei de 10 milioane de euro, precum si a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a indeplini conditiile de preluare a companiei.

Ministrul Transporturilor arata, la 22 octombrie 2013, ca a fost deblocat contul escrow de 20 de milioane de euro al GFR, companiei urmand sa-i fie returnata si garantia de 10 milioane de euro aferenta licitatiei pentru CFR Marfa.

Gruia Stoica a fost arestat preventiv in 30 ianuarie, fiind acuzat de procurorii anticoruptie de cumparare de influenta, dupa ce i-ar fi dat avocatului Doru Bostina trei milioane de euro pentru a afla pretul cerut de CFR Marfa la licitatia pentru transportarea carbunelui, organizata de Complexul Energetic Oltenia (CEO), la care participa si GFR.

La jumatatea lunii februarie, procurorii i-au trimis in judecata pe Gruia Stoica in stare de arest preventiv si pe Doru Bostina cu interdictie de a parasi tara. Saptamana trecuta, instanta suprema a decis ca Gruia Stoica sa fie judecat in arest la domiciliu.