Finantele au lansat in dezbatere publica un proiect care permite comunicarea cu Fiscul in format electronic, reduce impozitul pe venitul agricol daca recolta e calamitata si flexibilizeaza esalonarile la plata a obligatiilor bugetare

de     HotNews.ro
Luni, 2 iunie 2014, 14:08 Economie | Finanţe & Bănci

 documente
(02 Iun 2014) DOC, 92KB
Proiectul lansat luni de Finante introduce posibilitatea emiterii si comunicarii actelor administrative fiscale si a altor acte procedurale (notificari, instiintari, certificate de atestare fiscala, etc.) si in forma electronica. "Rolul acestei masuri este de a crea posibilitatea comunicarii in timp real a declaratiilor, a cererilor si a altor documente pe care contribuabilii le depun la organele fiscale, precum si asigurarea unei procesari mai rapide a acestora, comparativ cu cele depuse in format pe hartie", se arata in nota de fundamentare care insoteste proiectul. De asemenea, proiectul reduce, proportional cu gradul de calamitate al productiei agricole, impozitul pe venitul din activitati agricole datorat pentru anul fiscal 2013 de contribuabilii care au suferit caamitati. (vezi proiectul integral in atasament)

De asemenea, proiectul de act normativ prevede transmiterea, in format electronic, de catre ANAF, la solicitarea altor autoritati publice, a documentelor privind situatia fiscala a contribuabililor. Astfel, nu va mai fi necesara deplasarea contribuabilului pentru preluarea si depunerea documentelor solicitate de autoritatile publice. De exemplu, in anul 2013, administratiile fiscale au eliberat contribuabililor aproximativ 5,5 milioane de adeverinte de venit tiparite.

Pentru persoanele fizice, se creeaza baza legala in vederea dezvoltarii procedurilor de utilizare a altor instrumente de identificare decat certificatul digital calificat, respectiv, cele de tip utilizator parola, telefon mobil, digipass sau alte dispozitive stabilite ulterior la nivel de ordin al ministrului. Aceste mijloace de comunicare electronica vor putea fi folosite si de catre administratia locala in relatia cu contribuabilul.

"Simplificarea procedurilor administrative si imbunatatirea relatiei contribuabililor cu Fiscul sunt masuri necesare pentru sprijinirea mediului de afaceri prin diminuarea costurilor de conformare la plata", spune ministrul Finantelor Publice, Ioana-Maria Petrescu.

Un alt capitol al proiectului de act normativ vizeaza sprijinirea agricultorilor si a asociatiilor agricole care au inregistrat pagube, in cursul anului 2013, din cauza fenomenelor meteorologice nefavorabile sau extreme.

Astfel, se diminueaza, proportional cu gradul de calamitate al productiei agricole, impozitul pe venitul din activitati agricole datorat pentru anul fiscal 2013 de contribuabilii care au desfasurat activitati agricole individual sau in asociere, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) impozitul a fost stabilit pe baza de norme de venit;
b) pentru productia agricola nu au fost incheiate polite de asigurare;
c) productia a fost calamitata in proportie de peste 30%. Gradul de calamitate se dovedeste cu documentul emis de autoritatea competenta, in conditiile legii.

Un alt punct al proiectului de act normativ se refera la flexibilizarea conditiilor de acordare si mentinere a esalonarilor la plata a obligatiilor bugetare. Proiectul prevede extinderea ariei creantelor care pot fi esalonate la plata, incluzand in aceasta categorie:
Creantele stabilite de alte organe si transmise spre recuperare ANAF
Diferentele de obligatii fiscale stabilite prin declaratii rectificative.

Aceasta masura reprezinta o relaxare a conditiilor de acordare si mentinere a esalonarii la plata. Scopul acestei masuri este, pe de o parte, cresterea gradului de recuperare a obligatiilor fiscale detinute de catre contribuabil, iar pe de alta parte, sprijina mentinerea activitatii contribuabililor viabili din punct de vedere economic.

De asemenea, vor fi reglementare situatiile in care contribuabilul solicita inlocuirea sau redimensionarea garantiei, iar soldul sumelor ramase din esalonare este inferior plafonului reglementat de ordonanta (de pana la 5.000 lei in cazul persoanelor fizice si, respectiv, 20.000 lei in cazul persoanelor juridice). Astfel, se propune ca in aceste situatii, organul fiscal sa procedeze la eliberarea garantiilor, intrucat contribuabilii aflati in situatii similare care solicita esalonarea sumelor al caror cuantum este sub plafon, nu trebuie sa depuna garantii.

Prin eliberarea garantiilor de catre organul fiscal, acestea pot fi utilizate de catre contribuabili pentru dezvoltarea activitatii.

Totodata, proiectul de act normativ reglementeaza o exceptie in privinta obligatiei de desemnare a unui imputernicit de catre contribuabilii care au obligatii declarative si nu au un domiciliu fiscal in Romania. Masura adoptata are ca efect reducerea costurilor administrative pentru investitorii transfrontalieri, care au o pondere importanta pe piata de capital .

Proiectul de Ordonanta de Urgenta propune ca platile efectuate in contul de venituri al bugetului local in perioada 2009-2012, pentru impozitul pe onorariul avocatilor si notarilor publici, sa stinga obligatiile fiscale  inregistrate in evidentele ANAF, datorate de catre acesti contribuabili pentru venitul din activitatea independenta respectiva


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

1412 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    As mai adauga la acest proiect: (Luni, 2 iunie 2014, 15:27)

    bigbrother [utilizator]

    1. Emiterea certificatului digital precum si furnizarea tuturor informatiilor necesare rularii unei firme si plata darilor catre stat sa fie facuta la momentul cand se preiau actele firmei. Cu alte cuvinte, cand s-a dat certificatul de inregistrare sa se dea si un token/certificat, o brosura cu drepturi si obligatii + adresele web pe care sa le acceseze omul pt plata obligatiilor fiscale. Putin offtopic, se pot oferi inclusiv liste cu contabili autorizati care sa fie angajati de firmele noi pentru contabilitate, adica orice se poate face a.i omul sa simta ca statul il ajuta, nu-l trimite pe drumuri pentru orice hartie.

    2. REDUCEREA NUMARULUI si simplificarea tuturor formularelor si tipizarea lor a.i sa fie cat mai usor de completat. Asta implica si validarea imediata a formularelor, istoric al actiunilor online, verificarea si securitatea datelor etc. De fapt, orice tine de actiunile unei firme si se poate face online, trebuie facut cat mai usor si rapid. Nu de altceva, dar suntem campioni la birocratie. Oricine a inteactionat cu sistemul de stat stie cate informatii redundante se pot completa pe niste hartii si cate hartii trebuie aduse la randul pentru a completa alte hartii.

    3. Informatii clare despre ce se completeaza si ce nu. Nu de putine ori nu se stie ce formulare trebuie completate. Notificari periodice, alerte, informatii online despre ce trebuie facut si pana cand, toate astea ar reduce viitoarele probleme.

    4. Tot legat de punctul 3, educarea inspectorilor fiscali in domeniul in care lucreaza. Este incredibil cum o informatie despre un subiect poate avea mai multe variante, asta in cazul fericit cand chiar stie cineva, de multe ori nu se stie sau nu se spune ce trebuie. Asta duce la drumuri inutile, formulare completate gresit sau inexistente etc.

    5. Pentru momentele cand se plateste la ghiseu, acceptarea de plati cu cardul la agentiile de fisc. In caz ca nu se stie, nu se poate plati cu cardul impozitul si contributiile sociale, doar cash...
  • +1 (1 vot)    
    ... (Luni, 2 iunie 2014, 15:27)

    calin22 [utilizator]

    Cred ca partea aceasta cu transmiterea pe cale electronica a hartagoriilor ar fi cea mai buna masura luata in ultmii ani. Trebuie sa inlegem ca timp=bani. Cu cat pierdem noi firmele timp cu hartogariile de la finante cu atat cheltuim mai multi bani aiurea, bani pe care i-am putea investi in dezvoltarea propriu zisa a afacerii. De cealalta parte MF si-ar putea reduce costurile cu personalul. Eu in fiecare luna pierd cel putin 1 ora doar ca sa imi ridic de la posta instiintarea de la ANAF care imi confirma ca mi-am platit toate taxele pentru luna precedenta. Daca ar fi in format electronic as pierde 10 secunde...
  • 0 (0 voturi)    
    renuntati la certificatele digitale (Marţi, 3 iunie 2014, 0:01)

    break_noon [utilizator]

    Ar trebui sa introduca un portal, unde fiecare firma sau persoana fizica sa poata primi un cont de acces (user/parola se primesc de la anaf)
    Acolo, sa aibe posibilitatea sa isi defineasca un profil, in care sa introduca tipul de firma, tipul de angajati/colaboratori, diverse alte optiuni, si din astea sa rezulte ce declaratii are de depus, si la ce termen (de exemplu, are angajati, trebuie 112, are contracte de colaborare, iar, 112, si anual 205, 392 anual, 390 daca e cu TVA, etc, etc)
    Cand finantele mai vor o declaratie, o adauga acolo, in portal, si cei vizati sunt notificati.

    Apoi, declaratiile, in loc de acele pdf-uri "inteligente" se pot face cu simple pagini web, in care tot asa, vezi ce ai de completat, eventual parti din document precompletat pe baza datelor firme.

    In loc de scrisorile "negre" ca ti-ai platit darile la stat poti primi emailuri (sunt mai ieftine, acum practic statul cheltuie pe fiecare firma lunar 1 leu ca sa o notifice, si la cate firme sunt, se aduna niste bani)

    Mai sunt o gramada de chestii care trebuie imbunatatite.

    Partea cu certificatul digital e bagat pe gat la oameni, ca cica daca vrei sa trimiti electronic, trebuie semnat digital, bla bla. Dar din pacate acest serviciu costa, nu e gratuit, si se plateste catre o firma privata.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri