Formularele privind deciziile de impunere anuala pentru venituri realizate de persoane fizice si pentru contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate de acestea, transmise contribuabililor incepand de marti, 1 iulie 2014, vor contine o serie de informatii privind: codul de identificare fiscala a beneficiarului, contul de venituri bugetare corespunzatoare obligatiei de plata, codul IBAN in care trebuie facuta plata, suma de platit si o rubrica de explicatii. "Avem o noua abordare in relatia contribuabilului cu administratia fiscala, bazata pe deschidere, respect si flexibilitate. Prin masurile de simplificare a modalitatilor de plata si incurajarea mijloacelor moderne, de plata suntem consecventi strategiei stabilite la inceputul mandatului", a afirmat ministrul Finantelor Publice, Ioana-Maria Petrescu.

Ioana PetrescuFoto: Hotnews

Masura face parte din strategia Ministerului Finantelor Publice si ANAF de imbunatatire a relatiei cu contribuabilului si de incurajare a conformarii la plata.

"Avem o noua abordare in relatia contribuabilului cu administratia fiscala, bazata pe deschidere institutionala, respect si flexibilitate. Prin masurile de simplificare a modalitatilor de plata si incurajarea utilizarii mijloacelor alternative, moderne, de plata a obligatiilor fiscale suntem consecventi strategiei stabilite la inceputul mandatului de promovare a unei relatii corecte cu contribuabilul", a afirmat ministrul Finantelor Publice, Ioana-Maria Petrescu.

De asemenea, pe decizia de impunere vor fi incluse informatii privind modalitatile de plata: in numerar, la Trezorerie; prin mandat postal, la subunitatile postale ale CN Posta Romana S.A; prin virament, utilizand ordinul de plata, din contul propriu deschis la o institutie de credit din Romania, inclusiv cel emis prin sisteme de plata electronica de tip "internet banking" sau prin virament, utilizand contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finantelor Publice. Nomenclatorul conturilor de venituri bugetare in care pot fi achitate sume prin intermediul contului tranzitoriu de catre persoanele fizice se regaseste pe site-ul ANAF.

In acest context, Finantele au promovat OUG 40/2014, care stabileste premisele comunicarii in format electronic intre contribuabil si autoritatile fiscale. Un alt element de noutate vizeaza transmiterea, in format electronic, de catre ANAF, la solicitarea altor autoritati publice, a documentelor privind situatia fiscala a contribuabililor. Astfel, nu va mai fi necesara deplasarea contribuabilului pentru preluarea si depunerea documentelor solicitate de autoritatile publice. De exemplu, in anul 2013, administratiile fiscale au eliberat contribuabililor aproximativ 5,5 milioane de adeverinte de venit tiparite. Printre efectele acestei masuri se regasesc reducerea costurilor de administrare fiscala si asigurarea celeritatii in solutionarea cererilor contribuabililor.

MFP si ANAF au in lucru, de asemenea, un proiect care sa permita accesul rapid si fara costuri al persoanelor fizice la propriile informatii fiscale virtuale, prin intermediul unei aplicatii care va fi pusa la dispozitia contribuabilului. Intr-o prima etapa, va fi implementat un proiect-pilot pentru regiunea Bucuresti-Ilfov, urmand ca ulterior acesta sa fie extins la nivel national. Prin intermediul acestei aplicatii, contribuabilul - persoana fizica va putea afla obligatiile de plata catre fisc si, in acelasi timp, va avea posibilitatea de a verifica daca angajatorul a declarat sumele datorate catre bugetele de asigurari sociale aferente nivelului veniturilor pe care le-a primit.

Pana in acest moment, accesarea propriilor informatii fiscale virtuale se putea face utilizand certificatele digitale calificate.