Argentina a falimentat. Pe termen scurt e groaznic. Pe termen lung nu conteaza, pentru ca vom fi morti cu totii

de S.P.     HotNews.ro
Joi, 31 iulie 2014, 14:05 Economie | Finanţe & Bănci

S-o lamurim din start: Pana acum, foarte putine state NU au dat faliment. Canada, SUA (la nivel federal, ca municipalitatile locale au mai falimentat), Australia si cateva state arabe. Restul sunt toate trecute prin asta, doar ca memoria omului e scurta. In privinta Argentinei, foarte pe scurt, lucrurile stau asa: a vandut hartii de valoare pe care acum nu le mai poate rascumpara la valoarea promisa. Unul dintre creditori, Elliott Management Corp., un fond de risc al miliardarului Paul Singer isi vrea insa banii. Elliott a fost implicat in cele mai mari restructurari de dupa criza, y compris Lehman Brothers. Fondul de risc care cere acum falimentul Argentinei opereaza insa si in Romania prin intermediul Elliott Associates,  actionar la Fondul Proprietatea. Ca idee, cand te imprumuti de la fonduri de risc straine, trebuie sa stii ca pot veni si presiuni din cele la care e supusa Argentina acum, scrie Dan Popa pe blogul Hymerion.ro


Vezi si cartea lui Winkler, Foreign Bonds: An Autopsy, unde sunt descrise amanuntit fa,imentele statelor.





Singer cu asta se ocupa: cumpara ieftin datorii ale Statelor si apoi le vinde scump. De pilda el se lauda cu recuperarea în 1996 a unor datorii de 58 de milioane de dolari de la Peru, pe care le-a cumpărat cu doar 11 milioane. De la guvernul din Congo a obţinut 90 milioane de dolari, pentru datorii pe care le-a cumpărat la mai puţin de 20 milioane de dolari. In privinta Argentinei, Elliott a incerca sa sechestreze avionul prezidential Tango1 prin 2007.  După ce Argentina a intrat în default în 2002, Elliott a fost printre investitorii care au refuzat să accepte termenii de restructurare a datoriilor suverane, acceptată de cei mai mulţi creditori, iar acum cere plata datoriilor în întregime.

  • Ce ne spune istoria?

Prima restructurare din istorie a datoriilor autoritatilor publice a avut loc in sec IV i.H.. Rau-platnicul: Grecia, care se imprumutase de la unul dintre cele mai mari centre financiare locale (Templul din Delos)  mai mult decat putea duce. Winkler estimeaza imprumutul la 215% din ceea ce am numi astazi PIB-ul cetatilor elene. Intre 1820-2003 au existat sute de restructurari ale datoriilor statelor, foarte putine fiind cele care au scapat de acest lucru. De regula, restructurarile veneau dupa perioade dificile din punct de vedere economic (razboaie, recesiuni, sau pur si simplu imprumuturi de fite, cum au facut cativa regi francezi). Vezi mai jos un tabel cu cateva state si restructurari ale datoriei.

Inainte de primul razboi mondial de pilda, Turcia si Bulgaria si-au suspendat ratele in contul datoriilor pe care le aveau la tarile considerate “inamice”. Austria si-a restructurat datoriile in 1802 si 1868, dupa ce a pierdut razboaie. Spaniolii (1831) si  chinezii  (1921) au trecut si ei printr-o restructurare a datoriilor in urma unor razboaie civile.

Ca element comun al tuturor restructurarilor- cei care detineau creantele erau in majoritate companii sau asociatii private, nu alte State.

Citeste aici istoria falimentelor Greciei.

Grecia a fost prima victima notabila. Au fost apoi scoase pe rand la incalzire Cipru, Italia, Portugalia. Se joaca mii de miliarde de dolari la ruleta economiei mondiale. Politicienii habar nu au de economie, economistii  nu vor sa faca politica. Bula speculativa numita datorii ale Statelor aduce cuiva  bani. Multi bani. Greciei i s-a dat un Trabant si i s-a cerut sa restituie un Mercedes.

In cazul de acum, cel al Argentinei, tara e relativ izolata in sistemul financiar international. Falimentul ei nu ar avea un mega-impact in lume. Dar ar trebui sa tinem minte un lucru:

Falimentul e ca un lac adanc in care bancile, ajutate de State, intra orbeste. In lac insa, se vede invers.

Concluzie:

1. Toate cresterile vertiginoase ale datoriilor Statelor au venit pe fondul unei instabilitati politice ridicate

2. Statele erau datoare vandute si in trecut si de multe ori rezolvarea acestei situatii s-a facut prin depreciere si/sau inflatie

3.O banca de investitii americana arata recent ca pana prin 1960, datoria agregata a sectorului financiar evolua fara legatura cu evolutia datoriilor suverane. Dupa anii 90, graficele sunt gemene.

Comenteaza pe blogul Hymerion.ro


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

23445 vizualizari

  • -2 (16 voturi)    
    capastru (Joi, 31 iulie 2014, 14:24)

    tontu [utilizator]

    In anii '90 banciile au pus capastru statelor suverane si a inceput domniatia absoluta a sistemului financiar.
  • -22 (32 voturi)    
    asa se intampla (Joi, 31 iulie 2014, 14:36)

    vladimir14 [utilizator]

    Cand superi licuriciul,Putin le-a dat la ultima vizita 7 miloarde dolari,America prin speculatori i-a ingropat de tot.
    Toata stima pentru Rusia,vom pati la fel daca vom ramane sclavii americii.
    • +11 (17 voturi)    
      din lac se vede invers... (Joi, 31 iulie 2014, 15:17)

      thebblack [utilizator] i-a raspuns lui vladimir14

      Daca mama rusie mare si buna le-a dat marinimos atatea miliarde cum au dat faliment? Si daca nu luau banii rusiei mai dadeau faliment?
    • +15 (19 voturi)    
      ? (Joi, 31 iulie 2014, 15:46)

      uzu [utilizator] i-a raspuns lui vladimir14

      adica da, americani-s de vina ca tu cheltui mai mult decat produci.
      ei zic "nu-ti mai dau bani decat daca pui un gaj". tu il pui, iei banu si in continuare cheltui mai mult decat produci. americanul te executa ca-si vrea, justificat, banul inapoi dupa care tu te pui pe plans ca esti nedreptatit ...
      nice ...
    • +1 (9 voturi)    
      argentina (Joi, 31 iulie 2014, 17:19)

      AdrianGhimus [anonim] i-a raspuns lui vladimir14

      Lasă că le face cadou vladimir13 (putin) ceva armament și muniție, ei le vând hamasului, că nu sunt sub embargou și cu banii își plătesc datoriile. Dacă nu ajung banii, vând insulele Malvine. Și pentru onoarea nereperată, pupă mama rusia și trece. Se descurcă ea dilima (de ce oare?) rouseff!
  • +17 (19 voturi)    
    problema nu este..... (Joi, 31 iulie 2014, 15:25)

    translativus [utilizator]

    ....existenta si modul de actiune al fondurilor de risc, pentru ca nimeni nu te obliga sa mergi la camatari.
    Problema este - de ce s-a ajuns in situatia in care Statul trebuie sa se imprumute de la acestia !

    Cine sunt cei vinovati de situatia aceasta !? Fondul de risc sau politicienii care, in nemernicia lor, au jefuit Statul si au provocat dezastrul ?!

    Din nefericire si in Argentina se va intampla la fel ca si in Grecia adica, escrocherimea politica isi va vedea de afacerile personale si de traiul opulent iar prostimea jefuita va plati toate prostiile facute de escroci.
    De ce asa ?! Simplu : Asa este sistemul politic actual !
  • +13 (15 voturi)    
    Originea problemei (Joi, 31 iulie 2014, 15:52)

    Bogdan_100 [utilizator]

    Nu e in presiunea fondurilor ci in imprumutul initial si mai ales in destinatia lui. Daca a fost destinat unor cheltuieli electorale e normal sa vina scadenta (ma imprumut la camatar pentru bautura si tigari pot fi sigur ca vine si ziua scdentei dureroase). Daca imprumutul ar fi fost pentru dezvoltare pentru crestere nu ar fi fost situatia de azi. iata cum iresponsabilitatea politicienilor (votati cu doua sau mai multe maini pentru promisiunile lor) distruge generatii intregi. Si culmea e ca se cauta vinovati la mii de kilometri distanta. Vedem aceste lucruri azi la noi cand politicienii dau ochii peste cap cand sunt intrebati care vor fi sursele de finantare a unor masuri menite sa le aduca voturi. Nu-i intereseaza - "ne descurcam noi cumva". De platit noi vom plat. Inzecit !
    • -1 (17 voturi)    
      destinatia banilor (Joi, 31 iulie 2014, 17:13)

      H0mbre [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

      de obicei vine FMI sau vreun alt consultant si zice ca trebuie sa investesti in infrastructura. Iti faci o autostrada cu Bechtel (obligatoriu) sau o hidrocentrala foarte scumpa cu o alta corporatie americana "renumita". Banii pleaca de la americani, trec prin tara imprumutata si se reintorc la firmele americane. Tara respectiva ramane cu un mastodont de proiect (foarte adesea inutil) si cu o datorie imensa care oricum n-o poate plati.
      Si da, ramane cu lanturile sclaviei economice si cu indatorarea vesnica.

      Cea mai periculoasa arma de distrugere in masa este CREDITUL.
      • +6 (10 voturi)    
        Ai ramane cu infrastructura - ceea ce nu e putin (Joi, 31 iulie 2014, 17:54)

        Luke1 [utilizator] i-a raspuns lui H0mbre

        lucru !
        Asta binainteles, doar daca nu ar fi coruptie !

        Si sa fim seriosi : in majoritatea statelor care au probleme cu datorii etc au si conducatori pe masura ...
        Acolo am fi putut fi si noi daca aveam nesansa sa avem pesedeul la putere in 2009 ...
        • -5 (7 voturi)    
          ba e putin (Joi, 31 iulie 2014, 19:34)

          H0mbre [utilizator] i-a raspuns lui Luke1

          toti se uita la infrastructura de parca ar fi panaceul universal la toate problemele economice. Da, ajuta sa ai un drum mai bun, dar nu e nici pe departe suficient pt o crestere economica. Mai ales daca drumul ala se face cu eforturi economice foarte mari si majoritatea PIB-ului se duce pe dobanzi.

          Saracia este o problema sistemica, trebuie sa ii intelegi cauzele. Da, coruptia e legata de saracie, eradicand saracia se atenueaza si ccoruptia. Apoi e problema cererii: Ca sa ai economie, trebuie sa ai oameni care sa cumpere ce produci. Iar oamenii au bani, daca este si economie pe masura, deci e un cerc vicios.
          Si pe urma mai e cultura unui popor, dispozitia lui la efort, onestitatea si harnicia. In unele tari din africa oamenii mor de foame cu copacii incarcati de fructe langa ei, deoarece sunt suficient de multi trogloditi cu o arma in mana care sa faca prapad.
          Apoi mai sunt corporatiile care isi dau legi speciale, care vor sa li se inlature protectionismul local (si astfel sa dispara si micii intreprinzatori locali care nu pot lupta cu ei)

          Infrastructura? Da, ajuta, dar e o mica parte din ecuatie. N-are rost sa te indatorezi ca prostul
          • +7 (7 voturi)    
            Infrastructura, brirocratia si coruptia (Vineri, 1 august 2014, 3:43)

            Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui H0mbre

            Trei mari piloni.
            Infrastructura, te deplasezi rapid, se misca totul mai rapid....implicit banii, astia conteaza cel mai mult, sa se miste dar daca e si rapid e super.
            Birocratia, cand iti ia saptamani si teacuri de hartii i se acreste oricui sa mai faca ceva in Romania. In tarile dezvoltate e banalitate sa faci totul online sau prin telefon iar numarul hartiilor tinde spre 0.
            Coruptia, degeaba ai bogatii si chiar capital, o gasha de borfashi pusi la conducerea tarii iti formeaza imediat o mafie nationala de nu o mai distrugi in generatii.

            Toate de mai sus nu au cum sa fie "in regula" daca nu ai si o justitie Vlad Tepes style.

            Radacina tuturor relelor si bunelor e insa poporul, daca nu ai material bun...e degeaba. Cum credeti ca voievodatele romane si-au arvunit suveranitatea tuturor celor din jur? Din cauza slugarniciei si lipsei de coloana vertebrala a natiunii luata ca un intreg.
            • 0 (2 voturi)    
              totusi, nu (Vineri, 1 august 2014, 12:37)

              H0mbre [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

              Sunt extrem de multe tari intrate in datorii pt ca au vrut sa faca infrastructura. Acum multe tari au o hidrocentrala si 80-100% datorii din PIB. Ce sa mai faca tara aia, daca abia mai respira din cauza dobanzilor? Cum sa relansezi o crestere economica, daca tot ce castiga bugetul se duce la niste bancheri? Vezi tarile din africa, din america de sud, sau Indonezia, Panama, etc.

              Birocratia depinde tot de nivelul de trai. Tu spui de "tarile dezvoltate", dar acolo AU BANI sa arunce in problema. Si de ce au bani? Pai au nivel de trai mai bun?

              Coruptia? Tot asa, din cauza nivelului de trai. In tarile "dezvoltate" nivelul de trai e mai bun si oamenii nu prea risca puscaria. Iar aia care se aventureaza sunt putini, iar justitia poate ramane relativ "intacta" ca sa ii pedepseasca.

              Toti ne comparam cu tarile "dezvoltate", dar sursa problemei e saracia. Iar cand spun nivelul de trai nu ma refer la 1% din oligarhi care au toti banii tarii, ci la nivelul general al populatiei.
            • +1 (1 vot)    
              nu ti-am dat plus ptr ca... (Vineri, 1 august 2014, 14:33)

              ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

              1. Infrastructura - de acord cu tine

              2. Birocratia si coruptia si cu the rule of law - marca Vlad Tepes - le-as pune intr-o singura calimara numita - Good Governance!!!!

              3. Cu ultimul sunt de acord, dar i-as spune simplu EDUCATIE.
              Boborul poate si trebuie sa fie educat - deci EDUCATIA in marca Funeriu - o sa ma injure o parte, dar cred ca a facut bine ce a facut. A venit Guzganul Rosu Plagiator si a simtit tot sistemul...

              Si mai adaug ca imi sta ceva rosu pe limba:
              4. Securitatea/ apararea. Asta pana guzganul rosu piere si prietenul sau mai mare dispare de langa noi.

              Cred ca daca natia are EDUCATIE si TIMP sa mearga pe calea cea dreapta bucurosi le putem duce pe toate intr-o ECONOMIE DE PIATA si putin LIBERI.
    • +1 (1 vot)    
      Da - avem raspunderea ministeriala... (Vineri, 1 august 2014, 14:41)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

      In cazul in care vreun ciumete propus de partid si votat de Parlament, ajuns Ministru, face ceva de nefacut!

      Ma astept ca stimabilul Guzgan Rosu Plagiator sa plateasca - mai devreme sau mai tarziu.
      Probabil ca daca apare si CAS-ul si ministra de finante sustine masura - ma gandesc ca o sa raspunda si domnia sa...

      Despre imprumuturi si cum sunt ele prost folosite - cartea Foreign Bonds: An Autopsy by Max Winkler este plina de exemple si se citeste usor.
  • -4 (20 voturi)    
    tot înainte (Joi, 31 iulie 2014, 15:59)

    Mazeta [utilizator]

    În prezent sunt miliarde de oameni, societăți, primării și țări cu datorii. Practic toată lumea este datoare unor entități mai mult sau mai puțin obscure într-un sistem instabil și nesustenabil. Probabil un mare război va regla din nou lucrurile. Să sperăm că nu definitiv.
    • -4 (16 voturi)    
      ca la banca (Joi, 31 iulie 2014, 16:17)

      vladimir14 [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Sunt datori unor entitati mai mari dar si alea cu probleme ,aveti dreptate un razboi ar regla totul pacat ca vor castiga tot aia care l-au generat.
      • +3 (3 voturi)    
        diferenta dintre bomba cu hidrogen si comunism... (Vineri, 1 august 2014, 11:10)

        thebblack [utilizator] i-a raspuns lui vladimir14

        dupa bomba cu hidrogen ramane mancarea pe masa si dispar oamenii... in comunism e invers.
  • +2 (4 voturi)    
    Ce face? (Joi, 31 iulie 2014, 23:53)

    mcris [utilizator]

    Romania a dat faliment in 1981? Atunci de ce am mai facut foamea si frigul in anii '80, nu ca sa platim datoria?
    • +8 (8 voturi)    
      Faliment nu inseamna ca nu mai platesti (Vineri, 1 august 2014, 2:14)

      fLoreign [utilizator] i-a raspuns lui mcris

      Ci ca ajungi la un acord cu creditorul sa-ti mai taie din datorie si sa faceti un plan de rambursare.
    • +2 (2 voturi)    
      ce a urmat este la fel de trist... (Vineri, 1 august 2014, 14:25)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui mcris

      Dupa ce s-facut foame si frig in RO au urmat marile privatizari din RO - cand tot ei s-au ales cu ceea ce se construise pe datorie...

      Ceausescu ca sa scape de datorii mai repede a inceput sa construiasca apartamente proprietate personala...

      Guzganul de astazi ajuns PM impreuna cu Ministeresea de la Finante recupereaza gaura de la CAS prin colectarea unor impozite si taxe pe constructii...
      (Out of topics: Oare nu este o legatura intre dra Petrescu si dna Petrescu cea care a fost arhitect sef la Casa BoBorului?)

      Buna si obs. ref. Faliment - este de fapt insolventa - tara traieste prin oamenii ei si in afara de raspunderea ministeriala si repudation nimic nu le sta in cale celor care arunca tara in haos!

      Deci atentie la Guzganul Plagiator si la ce isi propune sa faca!
  • +4 (4 voturi)    
    modu`.... (Vineri, 1 august 2014, 12:27)

    Capatu` satului [utilizator]

    de redactare a articolului nu face distintia necesara, existenta in dreptu` intern, intre insolventa si faliment;

    insolventa este situatia in care tu ai bunuri (elemente de activ) care pot depasi pasivu`(datoriile) dar ai o circulatie proasta a cash flow`ului care te pune in incapacitate sa platesti anumite datorii la ternmenul stabilit initial;
    falimentu` exista atunci cand datoriile depasesc valoarea bunurilor tale - ceea ce nu este cazu` nici a Argentinei si nu a fost nici a Greciei;

    nici o tara din lume nu intra in faliment total, pt. ca ar insemna sa ii fie vandute bunurile;
    reesalonari si stergeri de credite in anii `90 au avut Ungaria si Polonia iar recent Grecia;
    termenu` corect este insolventa si nicidecum faliment;


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi