VIDEO Mugur Isarescu: Vom intra in zona euro cand vom avea o autostrada care sa strabata Carpatii

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 6 august 2014, 11:16 Economie | Finanţe & Bănci

Mugur Isarescu, Guvernatorul BNR
Foto: Agerpres
 documente
(06 Aug 2014) PDF, 2MB
"Majorarea accizei la carburanti a reprezentat principala presiune asupra inflatiei in al doilea trimestru", a declarat miercuri Guvernatorul BNR la prezentarea Raportului privind inflatia. ​BNR a redus luni prognoza de inflatie, de la 3,3% la 2,2% pentru acest an si de la 3,3% la 3% pentru 2015, si a anuntat prognoze privind rata medie a inflatiei de 1,4% in acest an si 2,4% anul viitor. Mugur Isarescu a vorbit si despre starea economiei in context regional, spunand ca Romania va intra in zona euro cand vom avea o autostrada care sa strabata Carpatii. Vezi in text inregistrarea conferintei de miercuri a Guvernatorului Isarescu si in atasament prezentarea lui.

Potrivit lui Isarescu, cele mai multe riscuri pentru Romania provin in principal din mediul extern, fiind generate in principal de posibilitatea cresterii volatilitatii fluxurilor de capital adresate economiei romanesti ca urmare a unei evolutii nefavorabile a aversiunii la risc a investitorilor fata de economiile emergente.

Potrivit BNR, riscurile s-ar putea manifesta pe fondul tensiunilor geopolitice si regionale recente, al continuarii procesului de dezintermediere transfrontaliera si de restructurare a unor grupuri bancare din zona euro, precum si in contextul incertitudinilor asociate impactului posibilelor ajustari ale conduitelor politicii monetare a principalelor banci centrale la nivel mondial.

La raportul anterior, din luna mai, BNR a modificat prognoza de inflatie de la 3,5% la 3,3% pentru 2014 si de la 3,2% la 3,3% pentru anul urmator.





Rata anuala a inflatiei a scazut in iunie la 0,66%, fata de 0,94% in mai si 1,55% in decembrie 2013, atingand un nou minim istoric. Totodata, rata medie anuala a inflatiei a coborat la 1,7% in iunie, de la 2,1% in luna precedenta.

Rata medie anuala a inflatiei determinata pe baza indicelui armonizat al preturilor de consum, indicator relevant pentru asigurarea comparabilitatii la nivel european si evaluarea procesului de convergenta cu Uniunea Europeana, a fost de 1,5%, comparativ cu 1,8% in mai, nivel care plaseaza Romania printre statele care se incadreaza in criteriul aferent privind convergenta nominala la nivelul UE.





Cele mai importante declaratii ale lui Mugur Isarescu:

  • Observam o evolutie pozitiva descendenta a inflatiei atat in trimestrul II cat si in trimestrul al treilea din 2014
  • Factori tranzitorii care au dus la aceasta evolutie: aprecierea peste asteptari a leului (determinata de intrari importante de capitaluri), scaderea preturilor de tranzactionare a certificatelor verzi si oferta abundenta de legume. In sens negativ au actionat majorarea accizei pentru carburanti din aprilie 2014 si cresterea cotatiilor la titei.
  • Factori persistenti: deficitul de cerere, ajustarea descendenta a asteptarilor privind inflatia si inflatia joasa din zona euro
  • Tendinta de scadere a inflatiei nu este la noi ci in intreaga regiune. Am intrat in grupul european si suntem in apropierea tarilor fost comuniste care nu sunt inca membre ale zonei Euro.
  • Avem o inflatie mai ridicata decat cea din tarile fost comuniste ne-membre ale zonei Euro, dar asta nu e un motiv de ingrijorare. Daca vrem sa avem o crestere economica mai mare nu inflatia ne impiedica. E nevoie de cresterea locurilor de munca, de a stimula inovatia si a unui management performant.
  • Romania a indeplinit in aceste luni si ultimul criteriu care mai era de indeplinit din punct de vedere al criteriilor de la Maastricht
  • Majorarea accizei la carburanti a reprezentat principala presiune asupra inflatiei in al doilea trimestru
  • Avem prognoze pozitive in privinta preturilor materiilor prime
  • O relativa surpriza a fost evolutia preturilor administrate. Existau aprecieri ca vor avea loc corectii ale preturilor energiei, dar pana cand aceasta s-a produs, nu le-am introdus in modelul cu care lucram. Aceasta corectia s-a rodus in aceasta primavara.
  • A fost o apreciere de aproape 3% al cursului leului. Iar impactul cursului este mai mare decat cel al dobanzilor. Cand cursul se apreciaza, impactul asupra preturilor e limitat. Cand el se depreciaza , impactul este de doua ori mai mare. De asta tinem la stabilitatea cursului.
  • Avem o redresare lenta a pietei muncii.
  • Reducerea ratei dobanzii de politica monetara s-a transmis in mai mare masura asupra dobanzilor la creditele noi decat asupra celor la depozitele noi la termen
  • La creditul de consum, Romania are cele mai mici dobanzi din regiune, iar la cel pentru locuinte suntem la nivelurile cele mai coborate in regiune
  • In privinta proiectiilor privind inflatia, caracteristica e incertitudinea. Totusi, sa ai conflict intr-o zona apropiata de tine si sa ai intrari de capital, o crestere neta a rezervei si apreciere a leului, e ceva.
  • Prognozam un an agricol normal in 2015, dar e dificil  de prognozat cum va fi vremea peste un an de zile
  • Incertitudinile privind implementarea reformelor structurale conform calendarelor stabilite cu finantatorii internationali prezinta riscul de a creste inflatia, la fel ca si evolutiile geopolitice  din regiune
  • Avem un exces masiv de lichiditate pe piata interna si asta ne face sa nu putem reduce rezerva minime  obligatorii
  • Bancile pot absorbi excesul de lichiditate prin a da credite in lei. NU sa dea orbeste, ci in conditii de prudentialitate
  • M-a intrebat cineva cand vom intra in zona euro. I-am spus ca atunci cand vom avea o autostrada care sa strabata Carpatii. Atunci vom intra!


Citeste mai multe despre   










11218 vizualizari

  • +15 (15 voturi)    
    haha (Miercuri, 6 august 2014, 12:04)

    Sile_Creditoru [utilizator]

    Deci niciodata!
    Multumim
    • +4 (4 voturi)    
      optimistii traiesc mai mult... (Miercuri, 6 august 2014, 14:04)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Sile_Creditoru

      si de aceea cred ca odata si odata se va intampla!

      Adica pe vremea mea se va intra in EMU!
      Hai ca se poate!

      Cerinte minimale - creier si forta de munca!
    • +1 (3 voturi)    
      subiectul principal nu era intrarea in zona euro (Miercuri, 6 august 2014, 14:58)

      trigger [utilizator] i-a raspuns lui Sile_Creditoru

      Dupa cum ne spune guvernatorul, situatia e aproape roz in romania si se anunta si mai si pe viitor...
      Isarescu pune si el umarul la campania lui ponta pentru alegeri..
      • +1 (1 vot)    
        nu as spune ca asa este... (Joi, 7 august 2014, 12:41)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui trigger

        Inflatia este un criteriu de convergenta - uite ca s-a atins si acela.

        Article 1 of the Protocol (No 13) on the convergence criteria referred to in Article 140(1) of the Treaty stipulates:
        “The criterion on price stability referred to in the first indent of Article 140(1) of the Treaty on the Functioning of the European Union shall mean that a Member State has a price performance that is sustainable and an average rate of inflation, observed over a period of one year before the examination, that does not exceed by more than 1 ½ percentage points that of, at most, the three best performing Member States in terms of price stability. Inflation shall be measured by means of the consumer price index on a comparable basis taking into account differences in national definitions.”

        Mai apoi zice MI precum ca asteptata crestere economica nu este oprita de inflatie, care este trebusoara BNR-ul, ci lipsesc locurile de munca - taman ceea ce zicea Prim Plagiatorul ca vrea sa faca in economie... Touched Ponta!

        MI a mai spus-o si a marcat si de data asta - rau de tot - ca economia din RO nu este pregatita pentru EMU ca nu are competitivitatea necesara - vezi chestiunea legata de Carpati...Touched Sova!
    • +1 (1 vot)    
      Nu, frate, va fi gata pana la Pasti! (Joi, 7 august 2014, 1:41)

      Gabu [utilizator] i-a raspuns lui Sile_Creditoru

      Pastele Cailor!
  • -8 (18 voturi)    
    Euro va dispare pina sa avem acea autostrada (Miercuri, 6 august 2014, 12:17)

    dumitrica [utilizator]

    Citat Mugur Isarescu: "M-a intrebat cineva cand vom intra in zona euro. I-am spus ca atunci cand vom avea o autostrada care sa strabata Carpatii. Atunci vom intra!"

    Ce legatura are autostrada care sa strabata Carpatii cu intrarea noastra in zona Euro? Isarescu a dat cu bita in balta de data asta.

    Autostrada se va face pina la urma insa in zona Euro nu vom intra niciodata, unul din principalele motive fiind dezavantajele majore pe care le implica trecerea la moneda unica (a se vedea criza din Grecia).

    Euro va dispare pina sa aiba Romania autostrada peste Carpati.
    • +9 (9 voturi)    
      paradox (Miercuri, 6 august 2014, 12:42)

      buncrestin [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

      paradoxal, romania ar fi una din putinele tari in care trecerea la euro ar avea mai multe beneficii decat pierderi...sunt altele motivele pentru care isarescu nu vrea moneda euro, principalul fiind ca bnr si-ar pierde din influenta in favoarea bancii centrale europene
    • +9 (15 voturi)    
      Euro nu o sa dispara.... (Miercuri, 6 august 2014, 12:58)

      un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

      si nici postacii de stanga nu o sa dispara.
      mereu au fost unii ca tine care pentru o sticla de ulei sustin orice cauza. chiar si cele de influenta nocive
    • +8 (8 voturi)    
      Autostrada are mare legatura... (Miercuri, 6 august 2014, 13:00)

      DerYogen [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

      cu intrarea in zona euro: atunci cand Coridorul IV va fi complet (de la Constanta la Nadlac), traficul european rutier pe acest traseu se va inzeci, pentru ca portul Constanta e unul dintre cele mai mari porturi europene. Din acest trafic decurg si altele: taxe rutiere, vanzare de combustibil, dezvoltarea de puncte logistice, depozite etc. Va creste semnificativ volumul de marfuri tranzitate, depozitate, tranzactionate etc. SI toate astea se masoara in euro
    • +8 (10 voturi)    
      legatura cu autostrada (Miercuri, 6 august 2014, 13:04)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

      Intrarea in zona euro presupune competitivitate. In momentul de fata, avind moneda proprie, putem sa ne crestem competitivitatea prin devalorizarea monedei, cum s-a intimplat in 2009. Cind ajungem in zona euro, nu mai avem astfel de pirghii cu care sa ne ascundem defectele.
      De asta vorbea Isarescu de autostrada peste Carpati. Pentru ca o mare problema a competitivitatii firmelor din romania e infrastructura rutiera. E greu sa concurezi cu Germania cind aia isi misca tirurile cu 120 km/h si tu ti le misti cu 30 km la ora prin gropi.

      Cit despre moneda euro, ea nu va disparea decit in visele umede ale euroscepticilor si pro-rusilor.
    • +2 (2 voturi)    
      N-ai inteles ce inseamna euro. (Miercuri, 6 august 2014, 16:35)

      Cetatean97513 [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

      Are foarte mare dreptate.

      Ca sa ai moneda euro iti trebuie o economie foarte stabila (indiferent de politic).
      Asta insemana INDUSTRIE!.
      Industrie insemna iei materia prima si scoti produs finit, nu sa iei blugi ieftin si sa vinzi scump.. aia e bisnita.

      Industrie fara autostrazi nu exista, pentru ca materia prima trebuie dusa repede si ieftina (ca sa ai produse cu pret competitiv, adica mic), la fel si produsul finit.

      Noi deocamdata nu facem decit sa plimbam banii de la salariu in supermarket, banci, si iar salarii.
      Nu producem nimic!
      Si nu e economie pentru ca nimeni nu investeste nimic fara autostrazi.

      Nu mai zic ca politicul nu e interesat, pantru ca autostrazi = industrie= acces la informatie si dezvoltare= nu mai poti prosti asa usor poporul cu un kil de faina la alegeri.
  • +13 (13 voturi)    
    Traducere (Miercuri, 6 august 2014, 12:32)

    mures [utilizator]

    O sa intram in zona Euro atunci cand vom avea suficienta forta politica si economica, exemplul cu autostrada este foarte bun.
    Omul nu putea sa spuna ca suntem prea tampiti pentru asta!
    • +5 (5 voturi)    
      a dat unde stia ca doare mai tare... (Miercuri, 6 august 2014, 14:01)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui mures

      Fara mila a fost aici Isarescu - dar extrem de corect!

      Cum draci sa dezvolti economia daca nu ai drumuri - infrastructura necesara???

      Este ca pe vremuri cand Romtelecom avea monopolul comunicatiilor...

      Cum sa se dezvolte afacerile daca asteptai nu stiu cat timp ca sa poti vorbi cu partenerul din Bulgaria sau Ungaria sau Germania, Franta, UK sau USA....

      La vremuri noi tot aia vechi - si daca nu scapam odata de ei nici ca vom intra in EMU si nici ca bine nu o sa ne fie!!!
  • -13 (17 voturi)    
    Ce prostie! (Miercuri, 6 august 2014, 12:33)

    laip13 [utilizator]

    Sper ca autostrada sa strabata Carpatii sa nu se realizeze vreodata. Acesti munti sunt niste comori care ar trebui sa fie pastrate cat mai natural posibil. Avem intr-adevar nevoie de cai de acces eficinete, insa nu de autostrada.
    • +6 (6 voturi)    
      Cai de acces eficiente (Miercuri, 6 august 2014, 14:21)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui laip13

      Si cam care ar fi caile de acces eficiente? Drumul de tara? poteca montana?

      Daca am fi toti 20 de mil IT-isti, ingineri geniali, artisti de mare succes, etc, poate am reusi si asta.
      Dar asha... Orice comoara pe care vrei s-o pastrezi intacta aduce doar costuri. iar noi si cu jumate din populatie la tara, cu 15% populatie cu studii superioare (din care jumate la spiru haret) nu producem suficient pentru a fi in stare sa pastram comorile intacte. Ba mai mult, daca ai colinda muntii nostri, ai vedea ca trei sferturi din paduri au fost deja taiate, piriurile de munte sunt captate ilegal in micro-hidrocentrale, in mai toate rezervatiile naturale se construieste fara autorizatie (de exemplu pe Ceahlau se face o biserica de neam prost fara pic de autorizatie). Asha ca nu intelg de ce autostrada ar fi asha nociva. Tot ce face ea rau e ca animalele nu vor mai putea trece dintr-o parte in alta, lucru care se poate rezolva cu citeva tunele, cum se intimpa si in alte tari.
  • +2 (8 voturi)    
    Exces de lichiditati? (Miercuri, 6 august 2014, 12:34)

    StGermain [utilizator]

    Voi simtiti un asa mare "exces masiv de lichiditati" in piata in care va invartiti?

    Ca eu nu prea simt ca ar fi lichiditati deloc, daramite excesul masiv al acestora :-SSS
    • +6 (6 voturi)    
      ... (Miercuri, 6 august 2014, 12:55)

      DerYogen [utilizator] i-a raspuns lui StGermain

      Este vorba de excess de lichiditati in piata bancara, la nivelul bancilor, pentru ca nu au unde sa le plaseze (nu dau credite).
      • +4 (4 voturi)    
        Bine!!! (Miercuri, 6 august 2014, 13:56)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui DerYogen

        Nu prea au unde sa plaseze si asa sa stau deocamdata in banci pana incepe din nou nebunia cu imobiliarele - imi este teama...
    • +5 (7 voturi)    
      Pai depinde de piata (Miercuri, 6 august 2014, 13:05)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui StGermain

      Excesul de lichiditati e pe piata monetara. Adica bancile stau pe saci de bani, da' nu-i imprumuta nimanui pentru ca n-au incredere.
    • +4 (4 voturi)    
      >>>>>>>>>>>>>>>>>>> (Miercuri, 6 august 2014, 14:07)

      Invincible [utilizator] i-a raspuns lui StGermain

      Crezi ca autostrada va arata ca paienjenisul din capul tau?
  • +3 (3 voturi)    
    treceţi catralioane române... (Miercuri, 6 august 2014, 12:45)

    periscop [utilizator]

    ...Carpaţii...
  • +1 (9 voturi)    
    mda (Miercuri, 6 august 2014, 12:46)

    nash pandelica [utilizator]

    cand o face plopu' pere, si rachita micsunele...

    mugurescu a inceput sa zica ziceri, bune de pus in ...almanahe.
  • +10 (10 voturi)    
    Cand iese Sova din cort, vom avea autostrada (Miercuri, 6 august 2014, 12:49)

    Plagarus [utilizator]

    Reţeaua de autostrăzi s-a extins în ultimii doi ani cu peste 250 de kilometri, ajungând în prezent la o lungime totală de 645 de kilometri, acest indicator situând România pe penultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul infrastructură rutieră, în faţa Bulgariei.
    Ca la inventat si marit taxe suntem cei mai buni, ca doar trebuie banii pentru pensii si lefuri! Ah, scuzati, asta a spus-o onor ministreasa finantelor, PonTANACU a zis ca aia-i varza, nu stie ea unde raman banii din acciza pe combustibili! Bine, adevaru-i ca nici el nu stie precis, dar are grija Dragnea sa-i arate unde se duc banii! Ah, si Shova, ca el stie exact cati bani avem nevoie pentru autostrazile pe care le avea el in cap si-n proiect!
    Cu toate că a promis că banii din supra-acciza de 7 euro cenţi vor fi folosiţi strict la finanţarea de autostrăzi, '' doctorul " Ponta recunoaşte acum, prins în dificultate legat de reducerea CAS, că fondurile "suplimentare" care vin din acciză acoperă gaura din bugetul general, deci se duc şi la pensii şi salarii.
    Mie imi arde maseaua in gura din cauza lipsei unor cai de comunicatii rapide de la est la vest si din toate regiunile istorice spre port, autostrazi adica sau infrastructuri feroviare viabile, si Icoana Harvard povesteste ca daca imi lasa 5% din CAS eu voi face investitzii private, care se stie ca sunt mai eficiente decat cele publice..
    Buget CNADAR Capitolul VI al respectivului buget, de exemplu, care se refera la "Venituri din fonduri europene" este expediat intr-un singur rind, la capatul caruia se afla suma de "0,00" lei. Zero lei, zero euro. Adica, in 2014, CNADNR nu are nici un leu din fonduri europene la dispozitie. Acelasi buget contine si un capitol (VII) de "Cheltuieli eligibile din fonduri europene". Aici, aceeasi rata de succes ca la capitolul VI: "0,00" lei. Deci, Compania Nationata de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania nici nu aduce anul acesta fonduri europene pentru autostrazi, dar nu a adus nici in anii trecuti. Daca ar fi fo
  • +1 (1 vot)    
    doua intrebari pentru guvernator si un PLUS (Miercuri, 6 august 2014, 13:53)

    ..13 [utilizator]

    Prima este retorica, dar cea dea doua este mai serioasa

    1. De ce se mira guvernatorul ca intra capital si ca totusi este conflict in zona?

    Cele doua fenomene au fost decuplate.

    Dar evident ca un razboi in zona iti afecteaza semnificativ economia - si asta este valabil pentru intreaga Europa, nu numai pentru RO.

    Era clar ca in RO urma sa intre capital pentru ca politica Bancii Central Europene s-a schimbat, dar cred ca atunci cand s-a luat aceea decizie la nivel european criteriul nu a avut in vedere criza din Ucraina... Poate gresesc.

    BCE NU cred ca a estimat amploarea pe care o va lua conflictul din Ucraina. Evenimentele ulterioare au crescut mizele legate de razboiului in zona...

    Totusi gandind pe termen lung era de asteptat ca Rusia sa o tina cu razbelul si evident odata si odata toate Europa si de departe USA trebuiau sa puna un picior in prag fostului Imperiu...

    Deci pana acum nimic neasteptat - numai ca amploarea razboiului a fost minimizata de europeni si se pare ca si de BNR:

    Criza din Ucraina a afectat economia din USA - asa ca nu vad cum nu urma sa afeceteze si UE.

    Riscurile externe afecteaza semnificativ politicile unei tari, mai ales pe cele ale unei relativ mici tari care depinde de capitalul strain si culmea este plasata aproape de o zona de conflict.

    2. Crede guvernatorul ca acum bancile POT da credite in conditiile actuale de prudentialitate, cu actualul personal din banci?

    Trebuie schimbat ceva - pls. just do it.

    PLUSUL
    Mi-a placut remarca guvernatorului referitoare la intrarea in EMU - astept cu interes autostrada care sa strabata Carpatii - care guvern o sa reuseasca sa o proiecteze si care sa o construiasca????
    Big challenge man!
  • +5 (5 voturi)    
    Sau... (Miercuri, 6 august 2014, 14:03)

    Patrula10000 [utilizator]

    sau cand n-o sa se mai fure ca-n codru.
  • +3 (3 voturi)    
    ... in gura leului (Miercuri, 6 august 2014, 16:54)

    cris64 [utilizator]

    Eu zic domnule guvernator sa-i propuneti lui Ponta sa mai introduca vreo cateva taxe si accize sa omoram de tot inflatia asta nenorocita. Sau, ca sa mearga treaba mai repede zic sa bagi matale o acciza pe leu. Adica la fiecare leu primit, inclusiv rest la cumparaturi, fiecare roman sa plateasca o acciza de 5%. La fiecare leu platit (cheltuit) fiecare sa plateasca o acciza de 10%. Evident ca si acciza fiind considerata o plata, se va plati si acciza pe acciza.
  • +1 (1 vot)    
    DOMNU' GUVERNATORU'.... (Miercuri, 6 august 2014, 23:36)

    schroedinger [utilizator]

    E neinformat! Daca il asculta pe Daniel Iancu afla ca un proiect mult mai important este in derulare: Marea Auto Strada! Ascultati si luati aminte!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri