Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au urcat cu 17% in trimestrul al doilea, fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 420 milioane euro, majoritatea categoriilor inregistrand cresteri, potrivit datelor GfK citate de Mediafax, care arata ca este foarte probabil ca trendul ascendent sa continue. "Cu exceptia segmentului foto, toate categoriile au crescut in trimestrul al doilea din 2014. Totusi, ritmul de scadere al pietei foto s-a micsorat, ajungand la putin peste -18%. Cea mai mare crestere in valoare (29%) a fost generata de sectorul de Telecom, care a atins 128 de milioane de euro, acesta fiind cel mai mare segment din trimestrul doi. Electronicele au avut o perioada remarcabila, crescand cu aproape 27%, urmate de electrocasnice mari, electrocasnice mici, IT si imprimante, functionale si consumabile" , arata rezultatele studiului GfK TEMAX pentru Romania.

Luand in considerare evolutia din prima jumatate a anului, cu cresteri de 8% in primul trimestru si de 17% in cel de-al doilea, este foarte probabil ca valul ascendent sa continue, noteaza raportul.

Pe segmentul telecom, in perioada aprilie-iunie, vanzarile nesubventionate de smartphones si telefoane mobile clasice au depasit cu 29% performanta din acelasi interval al anului trecut, atingand nivelul de 128 milioane euro. Aceasta s-a datorat in principiu rezultatelor inregistrate de segmentul smartphone, cererea pentru telefoanele mobile clasice fiind din nou scazuta.

Vanzarile de electronice au crescut in trimestrul analizat cu 27%, ajungand la 67 milioane euro.

"Trendul crescator a atins varful in iunie, atunci cand a inregistrat o crestere semnificativa pentru principalul sub-segment al electronicelor ¬ televizoarele cu ecran plat - o performanta ce a fost influentata in mod pozitiv de Cupa Mondiala FIFA", arata GfK.

Chiar daca televizoarele au fost in lumina reflectoarelor, alte produse precum consolele de jocuri ¬ puternic influentate de lansari recente ¬ au continuat cu o crestere de doua cifre, comparativ cu T2 2013. Vesti bune vin si din piata audio care a reusit sa opreasca descresterea si sa arate semne promitatoare in cadrul segmentului de soundbars.

Al doilea trimestru al anului 2014 a adus o majorare de aproape 13% in sectorul electrocasnicelor mici, cu o valoare de 27 milioane euro, aproape toate categoriile inregistrand rate de crestere de doua cifre, dar categoriile care au crescut semnificativ au fost uscatoarele de par si storcatoarele de fructe.

Principalele produse care au generat cresteri pe segmentul aparatelor de bucatarie au fost cele cu preturi mai ridicate, precum: masini espresso automate, roboti de bucatarie si storcatoare de fructe si legume. O evolutie buna in cadrul categoriei destinate confortului gospodariei au avut-o si produsele de nisa precum masini de calcat si aspiratoare roboti.

Sectorul electrocasnicelor mari a generat 83 de milioane de euro in al doilea trimestru al anului 2014, cu 12,5% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Cresterea a ramas puternic influentata de produsele de racire si de masinile de spalat, ce au insumat mai mult de 50% din valoarea sectorului. In ciuda faptului ca toate categoriile electrocasnicelor mari au crescut, piata a fost influentata de anumite segmente cheie: electrocasnice incorporabile, frigidere frost-free si masini de spalat eco, ce au continuat sa inregistreze rate de crestere de doua cifre.

Vanzarile de produse IT au inregistrat o crestere de 7,5% in aprilie-iunie, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Toate categoriile din cadrul sectorului au contribuit la atingerea nivelului de 93 de milioane de euro.

"Dupa o perioada lunga de evolutie negativa, desktop-urile au inregistrat o crestere de doua cifre. Monitoarele si perifericele si-au mentinut trendul crescator. In cadrul pietei de calculatoare portabile, laptop-urile au ramas stabile, in timp ce computing tablets si desktop replacement au continuat sa creasca", mentioneaza GfK.

Piata de imprimante, multifunctionale si consumabile a inregistrat o crestere de aproape 7% in T2 2014, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la 14 milioane de euro.

In segmentul de imprimante, cererea pentru cele cu laser a crescut, ca rezultat al performantei bune a multifunctionalelor, chiar daca vanzarile pentru imprimante cu cerneala au scazut. Consumabilele au avut o performanta pozitiva, tonerele si cartusele cu cerneala oferind un impuls bun vanzarilor.

Dupa un inceput foarte greu in 2014, sectorul foto si-a continuat trendul negativ, dar cu un ritm mai redus, de 18%, piata ajungand la 7 milioane euro. Diferenta fata de trimestrul al doilea al anului trecut este de 2 milioane euro. In primul trimestru, scaderea a fost de aproape 40% pe acest segment.

GfK noteaza ca D-SRL-urile au avut o crestere usoara de o cifra, in timp ce camerele foto compacte au suferit o scadere de doua cifre, reusind astfel sa traga piata in jos.