Asociatia brokerilor din asigurari (UNSICAR- Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania) a solicitat ASF excluderea obligativitatii asiguratorilor de instrumentare a daunelor doar cu proprii angajati si introducerea posibilitatii ca daunele sa poata fi constatate si evaluate de expertii independent existenti pe intreg teritoriul Romaniei sau de asiguratorul pagubitului de RCA O astfel de masura va avea efecte pozitive semnificative directe si imediate, in special asupra comportamentului de consum al asiguratilor, care, in prezent, selecteaza asiguratorul RCA dupa un singur criteriu, si anume pretul politei.

"UNSICAR a luat la cunostinta de intentia declarata a Autoritatii de Supraveghere Financiara - ASF - de a modifica cele 29 de acte normative care reglementeaza activitatea intermediarilor in asigurari, precum si de proiectul de modificare a normelor RCA, lansat in dezbatere publica in data de 30 iulie 2014. Aceste subiecte au facut obiectul disctiilor dintre reprezentantii UNSICAR si presedintele ASF, care s-au intalnit, joi, 14 august a.c., conform calendarului privind dialogul institutional anuntat de ASF", se arata intr-un comunicat transmis luni de UNSICAR.

Brokerii de asigurare au prezentat, in aceasta prima runda de discutii legata de prevederile propuse de ASF pentru piata RCA, argumente cu privire la aspectele care pot induce risc sistemic, cum ar fi scaderea rapida si abrupta a pietei de brokeraj de asigurare, generarea unui impact negativ asupra distributiei prin intermediari a asigurarilor facultative, cresterea riscului reputational, ca si consecinta a faptului ca interactiunea clientilor cu piata va intra pe o tedinta inversa decat cea pe care s-au inscris consumatorii insisi, si anume de a solicita servicii de consultanta inainte de achizitionarea produselor de asigurare. Cresterea sustinuta a primelor intermediate, din ultimii ani, a pozitionat piata de brokeraj din Romania la nivelul pietelor europene de profil, unde 50-80% din volumul afacerilor asiguratorilor provine din distributia prin brokeri.

In opinia UNSICAR, principalele probleme ale pietei RCA sunt legate de nivelul neadecvat al primelor de asigurare cu cel al riscurilor asumate de catre asiguratori (dauna medie pentru pagube materiale a urcat constant in ultimii sase ani, iar despagubirile pentru vatamari corporale au crescut exploziv, in ultimii doi ani), in timp ce decizia de cumparare a consumatorilor este fundamentata in exclusivitate pe pret.

Uniunea profesionala a brokerilor de asigurare considera ca unele dintre propunerile ASF, incluse in proiectul de modificare a normelor RCA, incalca prevederile Legii Concurentei si, daca vor fi adoptate in forma actuala, vor produce efecte negative asupra consumatorilor si nu vor rezolva principalele probleme ale pietei RCA.

Plafonarea comisionului de intermediere va avea efect de bumerang, spun brokerii

Plafonarea comisionului de intermediere la 10%, coroborata cu efectul cert al scaderii procentului de intermediere pe piata RCA, va avea in realitate un efect de bumerang, va limita si va conduce, in fapt, la cresterea costurilor administrative si de distributie ale asiguratorilor.

Efecte puternic negative ale acestei masuri vor fi resimtite si la nivelul consumatorului, care, din cauza contractiei abrupte a pietei de brokeraj, vor trebui sa faca fata unor optiuni limitate de selectare a produsului RCA.

Principalele surse de ingrijorare ale UNSICAR, legate de plafonarea comisionului de intermediere la nivelul de 10% sunt urmatoarele:

- Gradul de cuprindere in asigurarea RCA ar putea scadea semnificativ daca intermedierea nu va mai putea fi sustinuta in baza comisionului de 10%. In prezent, brokerii intermediaza cel putin 70% din piata RCA, dar daca se se iau in calcul si agentii, subscrierile pietei RCA prin intermediari depasesc, probabil, nivelul de 80%. O situatie similara este intalnita pe segmentul asigurarilor obligatorii pentru locuinte, unde gradul de cuprindere in asigurare se ridica, in prezent, la apoximativ 18%, desi legea a fost adoptata in anul 2008, iar PAID a devenit functional la jumatatea anului 2010.

Mediul rural si orasele cu mai putin de 100.000 de locuitori ar putea ramane fara o oferta rezonabila de servicii de asigurari, intrucat aceste zone sunt acoperite, in prezent, intr-o proportie foarte mica de distributia directa a companiilor de asigurari. In aceste localitati, distributia de RCA este realizata preponderent de intermediari.

Scaderea gradului de cuprindere in asigurarea RCA, sub limita minima impusa de legislatia europeana si de Conventia Carte Verde, va atrage sanctionarea Romaniei si excluderea din sistemul Carte Verde.

- Impactul financiar negativ asupra cifrei de afaceri a companiilor de brokeraj va fi de cca 30%. Nici o industrie nu poate absorbi un asemenea soc, iar pierderile de consecinta vor fi sistemice pentru intreaga piata de asigurari, pentru ca o astfel de masura poate induce falimente in piata de brokeraj si pierderi semnificative din prime pentru asiguratori.

Reducerea afacerilor brokerilor cu activitate in zona de retail va genera scaderea pietei de asigurari si in celelalte linii importante de produse pentru persoane fizice: casco, locuinte, asigurari de calatorie etc. Potrivit estimarilor UNSICAR, comisionul mediu pentru intermedierea RCA se situeaza, in prezent, in intervalul 18-20%.

- Aproximativ 25.000 de oameni - angajati sau colaboratori ai brokerilor de asigurari specializati in retail - ar ramane fara locuri de munca, ca urmare a scaderii bruste a veniturilor brokerilor cu 40-50% fata de nivelul actual. Pe cale de consecinta, luand in calcul familiile acestora, dar si alte persoane conectate la activitatea de brokeraj de asigurare (de exemplu, furnizori), UNSICAR estimeaza ca aceasta masura ar putea induce pierderi ale veniturilor pentru cel putin 100.000 de persoane.

- Bugetul de stat va pierde venituri de peste 50 milioane lei, iar cel al ASF se va diminua cu aproximativ 2 milioane de lei, din taxa de functionare datorata de brokeri pentru aceast[ linie de asigurare.

O masura similara de plafonare a comisionului de intermediere a fost adoptata de fosta Comisie de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) in anul 2008, dar autoritatea a abrogat-o dupa un an de zile, din cauza ineficientei sale si a incalcarii unor principii privitoare la libertatea contractuala, care a generat consecinte extrem de grave in planul raporturilor create intre asiguratori si brokeri.

Decontarea primelor catre asiguratori sa fie realizata in 24 de ore, fata de 15 zile, in prezent

In ceea ce priveste propunerea ASF ca decontarea primelor catre asiguratori sa fie realizata in 24 de ore, fata de 15 zile, in prezent, UNSICAR a aratat si argumentat ca aceasta masura nu poate fi pusa in practica de catre operatorii din piata, intrucat respectarea acestei obligatii este imposibil de realizat din punct de vedere logistic si operational.

Transferul de bani de la broker catre asigurator trebuie realizat in paralel cu transferul informatiilor legate de subscrieri si anulari de polite, confirmat de documentele de evidenta - polite, borderouri, documente justificative si situatiile specifice solicitate de fiecare asigurator. In absenta acestor documente, conturile de prime nealocate ale asiguratorilor ar creste foarte mult, ceea ce ar produce haos in piata RCA - neconfirmari ale politelor in timp optim, pagubitii vor trebui sa faca fata unor mari intarzieri la constatarea si recuperarea pagubelor.

Fosta CSA a introdus o masura similara in anul 2011, prin care obliga intermediarii sa realizeze decontarea primelor catre asiguratori in termen de 5 zile, dar din cauza nefunctionalitatii si a problemelor generate, a revenit asupra deciziei si a abrogat-o.