Asiguratorii: Cifrele asociatiei service-urilor privind evaziunea fiscala sunt neconforme cu realitatea

de DP     HotNews.ro
Joi, 18 septembrie 2014, 16:42 Economie | Finanţe & Bănci

Cifrele asociatiei service-urilor (ASSAI) privind evaziunea fiscala provocata de reparatiile realizate in regie proprie la vehiculele avariate de catre asiguratii RCA pagubiti sunt "neconforme cu realitatea si cu legislatia in vigoare", potrivit asociatiei asiguratorilor (UNSAR). "UNSAR respinge afirmatiile din comunicatul ASSAI, considerandu-le nefondate si defaimatoare. Acestea fac referire la activitatea societatilor de asigurare din Romania si au fost transmise de catre reprezentantul ASSAI printr-o serie de documente adresate unor institutii publice", se arata intr-un comunicat al UNSAR citat de Mediafax. ASSAI estimase marti ca statul a pierdut 57 milioane de euro in ultimul an prin neincasarea de taxe si impozite deoarece peste 88.000 de clienti RCA si-au reparat autoturismele avariate in regie proprie in service-uri clandestine.

"In timp ce statul roman a pierdut taxe si impozite in valoare de peste 57 de milioane de euro in ultimul an, prin acest mod de acordare a despagubirii, (...) societatile de asigurari care practica acest sistem au inregistrat ￯salvari de la plata daunei￯ in valoare de peste 68,7 milioane de euro/an", se arata in comunicatul ASSAI remis MEDIAFAX.


Potrivit asociatiei, evaziunea fiscala din domeniul reparatiilor auto este un fenomen in crestere in ultimii doi ani si jumatate.

UNSAR considera ca ASSAI a prezentat o serie de concluzii "neconforme cu realitatea si cu legislatia in vigoare", care calomniaza industria asigurarilor din Romania.

"Afirmatia ASSAI conform careia ￯sistemul de despagubire in regie proprie presupune in realitate plata subevaluata a daunelor￯ este falsa. Sistemul de despagubire ￯in regie proprie￯ este legal si reglementat prin norme in vigoare (Ordinul 14/2011). Acest mod de despagubire functioneaza si pe pietele europene dezvoltate, el fiind considerat un drept al pagubitului", se arata in comunicatul UNSAR.

Ordinul 14/2011 detaliaza modalitatile de evaluare a daunelor si parghiile pe care asiguratul le are la dispozitie astfel incat sa beneficieze de o despagubire corecta.

"Atat timp cat pagubitul solicita despagubirea in sistem ￯regie proprie￯, in mod liber si expres, asiguratorul respecta legislatia in vigoare, precum si drepturile asiguratului. Mai mult decat atat, legislatia ii garanteaza pagubitului dreptul de a solicita suplimentarea sumei acordate de catre asigurator in cazul in care costurile cu reparatia se dovedesc mai mari decat cele estimate initial. Suplimentarea se acorda in baza devizului si a facturilor eliberate de unitatea reparatoare", se spune in comunicatul UNSAR.

Potrivit ASSAI, mai multe societati de asigurari, cu o cota de piata importanta pe segmentul RCA, au decis sa achite aproximativ 35% din valoarea reala a costurilor de reparatie sub denumirea de "regie proprie". In realitate, sistemul presupune plata subevaluata a daunelor, achitata direct catre pagubitul RCA, potrivit ASSAI.

"In acest fel, jucatorii importanti din segmentul RCA isi ￯optimizeaza costurile de despagubire￯, subevaluand suma de despagubire si rezerva de dauna. Cu o suma de bani derizorie acordata sub titlul de ￯despagubire￯, pagubitii RCA ajung sa isi efectueze reparatiile auto in service-uri auto clandestine si neautorizate RAR si cu piese foarte ieftine din dezmembrari sau neomologate. In aceasta situatie, pagubitii RCA nu beneficiaza de documente fiscale, de garantia pieselor si a manoperei. Mult mai grav, prin modul neconform in care au fost reparate, acele autovehicule devin un adevarat pericol pe drumurile publice", a declarat presedintele ASSAI, Cristian Muntean.

UNSAR afirma ca fenomenul sesizat de ASSAI drept "evaziune fiscala in crestere, in domeniul reparatiilor auto" nu este o consecinta a despagubirilor acordate in "regie proprie".

"Faptul ca anumite unitati reparatoare nu emit factura pentru serviciile prestate reprezinta o practica asumata de acestea si nu poate fi asociata in niciun fel cu politica de despagubire a companiilor de asigurari", se mentioneaza in comunicatul UNSAR.


Ce spune reglementatorul pietei:

,Autoritatea de Supraveghere Financiara urmareste cu atentie modul in care societatile de asigurari respecta cerintele si termenele legale in instrumentarea dosarelor de dauna, atat in urma supravegherii on-site (prin controale, pentru care ASF isi rezerva dreptul sa nu le anunte public), cat si in urma supravegherii off-site (de la sediul ASF, prin analizarea petitiilor etc), pentru despagubiri juste si corecte. In cazul in care o anumita practica/neregula este repetitiva, ASF o sanctioneaza (de la avertisment scris sau amenda pana la retragerea autorizarii conducatorilor sau prin alte sanctiuni)., au transmis HotNews.ro oficialii ASF.

In privinta platii despagubirii ,,in regie proprie"si a termenelor de despagubire

Norma RCA in vigoare ofera posibilitatea pagubitului de a solicita plata despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor, cuantumul pagubei fiind stabilit pe baza preturilor practicate de catre unitatile de specialitate sau prevazute in sistemele de specialitate pentru evaluarea daunelor auto, pentru manopera aferenta reparatiei/inlocuirii pieselor avariate, precum si pentru parti componente, piese inlocuitoare noi si materiale. Despagubirea se plateste de catre asiguratorul RCA in maximum 10 zile de la completarea dosarului de dauna (depunerea ultimului document solicitat de asigurator), dar nu mai tarziu de 3 luni de la avizarea producerii evenimentului asigurat de catre partea prejudiciata.

In ceea ce priveste modalitatea de plata a despagubirii, exista prevederi specifice in Norma RCA, respectiv: ,,dupa acceptarea ofertei de despagubire, persoana prejudiciata va preciza modalitatea de plata: in numerar sau prin ordin de plata, in contul bancar personal ori in contul bancar al unitatii de specialitate.

In privinta situatiei prezentate de ASSAI - ,,ASF a confirmat ca aceasta practica este ilegala"

Asa cum am mentionat, ASF sanctioneaza comportamentul asiguratorilor atunci cand ei nu respecta cerintele si termenele prevazute de legislatie in ceea ce priveste instrumentarea dosarelor de dauna. In cazul controlului la care face referire ASSAI, ASF a constatat, asa cum am informat si prin comunicatul de presa din data de 22 ianuarie 2014 (http://asfromania.ro/index.php/informatii-publice/media/arhiva/1875-asf-a-aplicat-amenzi-de-aproape-800-000-de-lei-in-sectorul-asigurarilor-in-perioada-29-aprilie-2013-31-decembrie-2013) urmatoarele: 

,,Controlul a avut ca obiect inclusiv verificarea modalitatii de instrumentare si finalizare a dosarelor de dauna si a modului de respectare a prevederilor Ordinului nr. 11/2012.
 
Decizia de control a fost luata dupa ce, in prealabil, ASF a solicitat societatii clarificari in privinta modului in care societatea intelege sa instrumenteze dosarele de dauna. Intrucat clarificarile oferite de societate nu au fost satisfacatoare, ASF a decis controlul.
 
In plus, fata de amenzile in valoare de 130.000 de lei, ASF a solicitat societatii sa duca la indeplinire mai multe masuri printre care:
 
*Revizuirea normelor/procedurilor/instructiunilor interne privitoare la instrumentarea dosarelor de dauna, astfel incat sa respecte toate cerintele si termenele prevazute de legislatie in ceea ce priveste instrumentarea dosarelor de dauna (pentru asigurarile RCA);
 
*Revizuirea normelor/procedurilor/instructiunilor interne cu privire la solutionarea petitiilor, astfel incat sa asigure inregistrarea in registrul unic de petitii a tuturor petitiilor primite de societate"

ASSAI este o asociatie care reprezinta interesele service-urilor auto din Romania.

Infiintata in 1994, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) reprezinta 25 de companii de profil, care detin o pondere de peste 90% din piata locala de asigurari.

Politele RCA reprezinta peste 40% din subscrierile realizate de societati pe segmentul asigurarilor generale.

Astfel, potrivit datelor ASF, primele subscrise s-au cifrat in primul semestru la 1,39 miliarde de lei, in urcare cu 8,69% fata de iunie 2013.

Din totalul indemnizatiilor platite pentru asigurari generale (2,1 miliarde de lei), cea mai mare a reprezentat-o suma aferenta RCA - 49,05%, cu o valoare de 1,03 miliarde lei (+4,94% fata de primul semestru al anului 2013).


Citeste mai multe despre   










517 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    UNSAR MINTE! (Joi, 18 septembrie 2014, 18:47)

    PaoloCesarini [utilizator]

    Societatile de asigurari care fac aceasta manevra sunt Carpatica Asig si Astra Asigurari. Cele 2 societati au o cota in zona RCA de peste 35%. Ambele sunt membre UNSAR. UNSAR face zid in fata a 2 societati de asigurari cu probleme notorii in piata asigurarilor, ambele cu grave probleme financiare si aflate in etapa premergatoare falimentului. Ambele societati pacalesc in acelasi mod asiguratii RCA. Actionarii principali ai ambelor societati de asigurari au fost condamnati la inchisoare cu executare. Astea sunt valorile UNSAR?
  • +1 (1 vot)    
    UNSAR aberează de la podea (Joi, 18 septembrie 2014, 20:36)

    Păgubit [utilizator]

    După atâtea palme date pe buna dreptate de ASSAI asiguratorilor , UNSAR încă nu realizează proporțiile dezastrului. Sa nu uitam ca singura pregătire "tehnica" pe care o au cei din asigurari , este cea de manipulare. Ei nu au nici o vina pt ca asta este aluatul. Vina o poarta cei ce permit asta. După cum știm ASFaltarea este necesară. Ne vine prea mult "praf in ochi" de la "drumurile noastre toate" care sant " neASFaltate".
  • +2 (2 voturi)    
    REACTIE (Joi, 18 septembrie 2014, 20:42)

    aurica2 [utilizator]

    Mai tovarasi de la UNSAR incep traducerea din romaneste in romaneste:''Afirmatia ASSAI conform careia ￯sistemul de despagubire in regie proprie presupune in realitate plata subevaluata a daunelor￯ este falsa.'' Atentie la cuvintele 12 si 13 de la inceputul citatului:'' in realitate". Este vorba de ce se intampla IN REALITATE nu de legalitatea masurii. Urmariti va rog logica argumentarii: este fals ce se intampla in realitate pt ca este prevazut in lege:''Sistemul de despagubire ￯in regie proprie￯ este legal si reglementat prin norme in vigoare (Ordinul 14/2011). Acest mod de despagubire functioneaza si pe pietele europene dezvoltate, el fiind considerat un drept al pagubitului", se arata in comunicatul UNSAR.''
    Mai departe:"Atat timp cat pagubitul solicita despagubirea in sistem ￯regie proprie￯, in mod liber si expres, asiguratorul respecta legislatia in vigoare, precum si drepturile asiguratului. " Asiguratorul respecta legislatia in vigoare, oferindu-i pagubitului o suma de bani. Nu mai conteaza cuantumul despagubirii. Daca i s-a platit o suma oarecare, legislatia este respectata. Foarte interesant!!
    " Mai mult decat atat, legislatia ii garanteaza pagubitului dreptul de a solicita suplimentarea sumei acordate de catre asigurator in cazul in care costurile cu reparatia se dovedesc mai mari decat cele estimate initial. Suplimentarea se acorda in baza devizului si a facturilor eliberate de unitatea reparatoare", se spune in comunicatul UNSAR." Se dovedesc de catre cine? De catre asigurator? In veci!! Aici mai apare situatia urmatoare care il pune reala dificultate pe pagubit: "Suplimentarea se acorda in baza devizului si a facturilor eliberate de unitatea reparatoare". Deci, pagubitul, trebuie sa-si repare masina din propriul buzunar pt ca nu vad un service care ii face reparatiile si ii emite factura pe promisiuni ale legislatiei in vigoare ca asiguaratorul ii va vira banii respectivi pe lucrarile suplimentare efectuate, mai ales intr-un service care nu este parten
  • 0 (0 voturi)    
    ASSAI defaimeaza UNSAR (Joi, 18 septembrie 2014, 22:23)

    Păgubit [utilizator]

    E adevărat ca sant defaimati si calomniati. Când ești un excroc de calibru trebuie sa fii recunoscut pe deplin nu pe jumătate . (UNSAR considera ca ASSAI a prezentat o serie de concluzii "neconforme cu realitatea si cu legislatia in vigoare", care calomniaza industria asigurarilor din Romania.) E drept ca realitatea e devastatoare si ca ASSAI a făcut o declarație cu niște date de bun simt si subevaluate. Cât despre "legislația in vigoare" din domeniul asigurărilor , este acoperită de 1km de praf de când nu a mai fost consultată de ASociatia Familiara. Pedepsele prevăzute in lege pt dezastrul făcut de asiguratori sant adevărate proceduri de masaj erotic pt aceștia. Cu așa legi tot sa-ți permiti.
  • 0 (0 voturi)    
    Continuare Reactie (Vineri, 19 septembrie 2014, 10:42)

    aurica2 [utilizator]

    ""Faptul ca anumite unitati reparatoare nu emit factura pentru serviciile prestate reprezinta o practica asumata de acestea si nu poate fi asociata in niciun fel cu politica de despagubire a companiilor de asigurari", se mentioneaza in comunicatul UNSAR."
    De ce nu poate fi facuta asociatia? Daca asiguratorul ii ofera pagubitului o suma pt reparatie mult inferioara celei reale, nu il impingi practic, IN REALITATE, spre o reparatie neconforma si spre o solutie care presupune un cost mult mai mic al manoperei( realizabil doar prin eludarea taxelor catre stat) si niste piese aftermarket cat mai ieftine( de slaba calitate) sau second?
    "In ceea ce priveste modalitatea de plata a despagubirii, exista prevederi specifice in Norma RCA, respectiv: ,,dupa acceptarea ofertei de despagubire, persoana prejudiciata va preciza modalitatea de plata: in numerar sau prin ordin de plata, in contul bancar personal ori in contul bancar al unitatii de specialitate.

    In privinta situatiei prezentate de ASSAI - ,,ASF a confirmat ca aceasta practica este ilegala""
    De ce scoateti cuvintele din context? Nu modalitatea de plata, numerar sau prin ordin de plata, era considerata ilegala, ci, ca pagubitul nu era incunostiintat de plata facuta prin ordin de plata, ce reprezinta suma primita in baza unei analize a costurilor privind reparatia si de faptul ca poate contesta cuantumul sumei primite in 30 de zile.
    Reactia UNSAR este fireasca pt postura in care a ajuns si incearca cu argumente rupte din context si foarte interpretabile sa dezminta cele afirmate ASSAI. Sunt de asteptat si in continuare astfel de reactii din partea UNSAR.Sa vedem cat vor fi de pertinente.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi