La 1 octombrie 2013, ca urmare a transpunerii in legislatia interna a prevederilor articolului 7 din directiva Directiva 93/13/CCE a Consiliului European din 5 aprilie 1993 au intrat in vigoare articolele 12 si 13 din Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, prin care Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sau asociatiile pentru protectia consumatorilor pot chema in judecata pe profesionistul care utilizeaza contracte de adeziune ce contin clauze abuzive. Ca urmare a constatarii caracterului abuziv al clauzelor contestate, instanta poate sa dispuna incetarea folosirii acestor clauze, precum si modificarea contractelor aflate in curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. De efectele unei decizii favorabile ale instantei ar urma sa beneficieze toti consumatorii afectati de practicile abuzive, fara ca acestia sa trebuiasca sa initieze actiuni separate.

Cu toate acestea, la 1 an de la introducerea in legislatia nationala a prevederilor articolului 7 din Directiva 93/13/CCE, prin punerea in vigoare a a articolelor 12 si 13 din Legea 193/2000 nu s-a intamplat nimic semnificativ care sa imbunatateasca gradul de protectie a consumatorilor fata de abuzurile profesionistilor in contractele de consum.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor are 10 procese cu diverse banci comerciale plus unul cu un operator de telefonie mobila pentru eliminarea posibilelor clauze abuzive din toate contractele in derulare. Desi s-au implinit mai bine de 10 luni de cand o parte din dosare au fost inregistrate la Tribunalul Bucuresti, acestea inca nu au primit termen,deoarece nu s-a stabilit cine le judeca.

Litigiile au fost inregistrate la sectia de contencios administrativ a Tribunalului Bucuresti, desi, pana acum, toate procesele ANPC cu bancile pe clauze abuzive au fost repartizate sectiilor civile/comerciale. Judecatorii de la contencios administrativ au constat ca nu sunt competenti sa judece aceste litigii si, dupa luni de la primirea primelor termene in dosarele inregistrate la sectiile respective, completele de judecata si-au declinat una cate una competenta.

Asociatia Parakletos a intentionat sa formuleze cereri de interventie accesorie in unele dintre aceste dosare, pentru a sprijini apararea facuta de ANPC in instanta in numele consumatorilor. Prin apararile aduse, intentionam ca, prin solutiile favorabile consumatorilor, efectele unei singure decizii ale instantei sa aiba efecte fata de toti consumatorii afectati de practicile abuzive, fara ca acestia sa trebuiasca sa initieze propriile actiuni separate pentru eliminarea acelor clauze din contractele lor. Este vorba despre doua dosare, deschise de catre ANPC impotriva Bancii Romanesti si impotriva Credit Europe IFN.

Din pacate, birocratia si hatisul amanarilor si al declinarilor de competenta nu au adus pana acum nicio hotarare, chiar si nedefinitiva in vreunul din aceste dosare, astfel incat Asociatia Parakletos si-a propus sa recurga la o cale de pionierat si sa porneasca o actiune in nume propriu, ca si asociatie de consumatori, in baza art. 37, lit. h, din Ordonanta de Guvern nr. 21 din 1992 privind protectia consumatorilor (actualmente anexa la Codul consumului), prin care sa cerem instantei sa se pronunte cu privire la caracterul abuziv al unor clauze din contractele de credit bancar si sa-l elimine, cu efecte fata de toti consumatorii care au acel tip de clauza in contractul lor, incheiat cu profesionistul respectiv. Actiunea in cauza va fi de tip class action si va fi introdusa de catre Asociatia Parakletos in numele unora dintre membrii sai aderenti.