Executia bugetara pe primele 10 luni nu este o veste buna. Este o veste proasta pentru economie, confirmand incapacitatea de a efectua investitii. Veniturile din taxe si impozite merg in continuare slab, chiar daca s-au introdus doua taxe noi- impozitul pe constructii speciale si cresterea accizei. Colectarea este slaba pe partea de venituri, mai ales pe venituri din TVA. Iar scaderea investitiilor este legata de lupta impotriva coruptiei, care trebuie sa continue", a explicat Ionut Dumitru, seful Consiliului Fiscal. "Atingerea acestui excendent a fost posibila in principal prin reducerea drastica a cheltuielilor, in special a celor de investitii si a celor care co-finantau proiecte europene. In plus, plata multor facturi este amanata de autoritati pentru ultima luna din an, deci efectul acestora asupra cheltuielilor totale se va vedea numai in decembrie", explica si macroeconomistul Laurian Lungu.

Laurian Lungu si Ionut DumitruFoto: Hotnews

Lungu admite ca excedentul bugetar din luna octombrie reprezinta o performanta notabila care urmeaza tendinta de consolidare fiscala inceputa in 2009, dar se intreaba in acelasi timp daca politica fiscala, asa cum este ea implementata acum, este optima pentru cresterea economica. "Investitiile in economie genereaza crestere viitoare iar impactul cheltuielilor de investitii publice asupra economiei ar trebui sa fie net pozitiv, in conditiile in care, pe moment, riscul efectului de 'crowding out' (efectul de "inlocuire" a cheltuielilor de investitii private cu cele publice) este minim. In aceste conditii, datorita efectelor de feedback, veniturile bugetare ar fi mai mari", mai spune Laurian Lungu.

  • Florian Libocor, economist sef BRG-GSG: Se pune intrebarea: cum vor fi sustinute investitiile in anul urmator?

"Daca ne rezumam doar la a citi pozitia bugetara, putem ajunge la o concluzie pozitiva : bugetul este pe excedent, fara doar si poate un rezultat bun. Exista insa si detalii care formeaza acest “intreg”, care odata analizate conduc la o alta concluzie. Astfel, in raport cu perioada similara din anul precedent observam ca la capitolul investitii inregistram -11% in ocrombrie (de la -27% in iunie si -17% in septembrie). Prin urmare rezultatul bun in ansamblu a fost obtinut prin

Florian Libocor, BRD-GSG

Florian Libocor, BRD-GSG

Foto: Agerpres

deteriorarea/taierea investitiilor, ceea ce erodeaza perspectivele.

Pastrand termenii de comparatie mai observam ca excedentul bugetar a scazut de la 0.5% in iunie la 0.3% in octombrie chiar daca investitiile au recuperat (de la o reducere cu -27% in iunie la doar -11% in octombrie ) fiind ma aproape de nivelul din perioada precedenta conform datelor oficiale publicate.

Nu in ultimul rand mai observam ca inainte cu 2 luni de incheierea exercitiului, colectarea veniturilor este la un nivel de doar 26.3% din PIB, fata de un nivel maxim de circa 33% din PIB/an in cazul Romaniei sau circa 44% din PIB cat este media de colectare in UE. Astfel, inregistrarea unui excedent bugetar de 0.3% din PIB pe fondul unei colectari a veniturilor de 26.3% din PIB si a unor investitii cu 11% mai mici fata de perioada similara a anului trecut nu poate fi usor citit ca fiind o performanta.

Mai mult, se poate pune intrebarea: cum vor fi sustinute investitiile in anul urmator?", spune si economistul sef al BRD, Florian Libocor.

  • Catalina Molnar, economist sef Unicredit: Excedentul bugetar din primele 10 luni reflecta de fapt un impuls fiscal negativ asupra economiei reale

"Excedentul bugetar din primele 10 luni reflecta de fapt un impuls fiscal negativ asupra economiei reale intrucat in masura in care veniturile s-au colectat mai

Catalina Molnar, UniCredit Tiriac Bank

Catalina Molnar, UniCredit Tiriac Bank

Foto: Hotnews

mult sau mai putin conform planului, cheltuielile publice au ramas cu mult in urma. Si in special cheltuielile cu investitiile (-12%; rata anuala), generatoare de crestere economica pe termen mediu si lung.

Cu toate ca se observa o accelerare a cheltuielilor de capital spre finalul perioadei analizate (cca 1mld euro numai in Octombrie, dublu fata de lunile anterioare), guvernul ar trebui sa cheltuie in numai doua luni 3.5mld euro astfel incat sa realizeze investitiile bugetate. Nu ar fi un comportament atipic pentru executia bugetara din Romania, insa aceasta suma ar fi cea mai mare in ultimii 5 ani preconizata a fi cheltuita in ultimele doua luni ale anului. Executia din acest an indica mai degraba o dimensiune redusa a numarului proiectelor de infrastructura viabile.

De exemplu, in cazul fondurilor structurale pentru transport, dupa intrari de 500 mil euro in februarie, noua luni a trebuit sa treaca pentru ca Romania sa mai primeasca o transa consistenta de la UE (cca 660mil euro in luna noiembrie). Este posibil ca planul de investitii sa nu fie realizat in 2014, nefiind exclusa situatia ca tinta de deficit de 2.2% din PIB sa nu fie atinsa", a declarat pentru HotNews Catalina Molnar, economistul sef al Unicredit Tiriac Bank

Citeste si: Doua vorbe despre deficitul bugetar

Executia bugetara s-a incheiat la 31 octombrie pentru a doua luna consecutiv cu excedent, care a urcat de la 0,06% din PIB in septembrie la 0,29% din PIB, in conditiile cresterii veniturilor si reducerii cheltuielilor pentru investitii fata de primele zece luni din 2013.

Guvernul are ca tinta pentru sfarsitul acestui an un deficit bugetar de cel mult 2,2% din PIB.