Potrivit Legii privind finanţele publice (nr.500/2002) si a Legii responsabilităţii fiscal-bugetare (nr.69/2010), nu ai voie mai mult de doua rectificari intr-un an de zile, iar cea mai tarzie rectificare poate avea loc la 30 noiembrie. Cu toate acestea, Guvernul incalca aceste prevederi si publica vineri seara tarziu, in ajunul mini-vacantei de 1 Decembrie (o perioada in care nu multa lume sta conectata pe site-ul MFP) proiectul celei de-a treia rectificari bugetare din 2014. E normal?

Cele doua acte normative mai sus amintite instituie doua reguli esentiale in derularea procesului bugetar, respectiv legile bugetare anuale pot fi modificate in cursul exercitiului bugetar prin legi de rectificare, elaborate cel mai tarziu pana la data de 30 noiembrie ( art.6 alin.(1) din Legea nr.500/2002) si limitarea numarului de rectificari bugetare intr-un an bugetar la doua ( art.15 alin.(2) din Legea nr.69/2010).

  • Cum justifica Finantele incalcarea legii?

"Evolutia pozitiva a executiei bugetare creeaza posibilitatea onorarii in anul 2014 a unor obligatii de plata, dintre care titlurile executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar care au cel mai mare impact bugetar.

Luand in considerare situatia favorabila din perspectiva incadrarii in plafonul soldului bugetului general consolidat aprobat pentru anul 2014, se constata posibilitatea ca in acest an sa se efectueze, partial sau integral, in functie de creditele bugetare disponibile in bugetele ordonatorilor de credite, plata transei aferenta anului 2015 reprezentand titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar sa se efectueze in acest an", se arata in Nota de Fundamentare a proiectului.

  • Ce s-ar intampla, in opinia Finantelor, daca nu s-ar incalca legea?

Potrivit aceleiasi Note de Funmadmentare, "nepromovarea prezentului act normativ ar putea avea drept consecinte negative urmatoarele: riscul necorelarii planificarii bugetare cu executia bugetara pe primele zece luni ale anului; riscul acumularii de sume din ce in ce mai mari prevazute in titluri devenite executorii in perioada urmatoare avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar cu impact asupra cheltuielilor si a deficitului bugetar".

In consecinta, spun autorii proiectului, toate elementele vizeaza interesul public general (subl. mea- DP) si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata. Ca urmare, aceasta impune adoptarea de urgenta a prezentului proiect de act normativ.

Onorarea obligatiilor de plata aferente titlurilor executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar in anul 2014 (...) creeaza spatiu fiscal pentru ca in anul 2015 alocarile bugetare sa fie directionate catre alte naturi de cheltuieli cu impact asupra asigurarii cresterii economice si mentinerii stabilitatii economice pe termen mediu si lung. Care sunt acelea, ramane de vazut.

Deocamdata asteptam ca cei de la Consiliul Fiscal sa isi exprime opinia pe marginea acestei rectificari ilegale, urmand sa revenim.