Alexandru Cristea, Tax Partner al Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, a discutat online despre schimbarile Codului Fiscal care vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2015

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 16 decembrie 2014, 10:57 Economie | Finanţe & Bănci

Alexandru Cristea
Foto: Tuca Zbarcea & Asociatii Tax
​De la 1 ianuarie 2015, Codul Fiscal se schimba. Pentru persoanele fizice autorizate se introduc noi registre, pentru taxa pe valoarea adaugata se adopta noi restrictii, iar cei care fac achizitii online din alte tari trebuie sa stie ca in domeniul TVA se modifica locul prestarii de servicii. Un cetatean german care cumpara astazi online un antivirus din Romania suporta un TVA "romanesc" de 24%, (chiar daca in Germania este de 19%). Din 2015, costul pentru acest cumparator va fi de 19% TVA, ca in Germania. Despre cum ne afecteaza toate aceste schimbari ale Codului Fiscal, Alexandru Cristea, Tax Partner al Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, a discutat cu cititorii HotNews.ro.
  • Puneti intrebari prin formularul de comentarii de la finalul articolului
  • Nu adresati mai mult de doua intrebari
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care contin mai mult de doua intrebari, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana
Alexandru Cristea are o experienta de peste 12 ani in materie de consultanta fiscala, desfasurandu-si activitatea in cadrul Deloitte si PricewaterhouseCoopers (PwC) unde a fost in ultimii ani unul dintre coordonatorii departamentului de impozite indirecte.

Este specialist in planificarea fiscala si in implementarea de structuri fiscale eficiente la nivel international, acordand totodata asistenta clientilor in materie de contencios fiscal (TVA si accize). A fost consultant local in cadrul programului PHARE pentru implementarea in Romania a unei legislatii armonizate cu cea europeana in ceea ce priveste TVA-ul, fiind implicat deopotriva in procesul de redactare a legislatiei si in organizarea de cursuri pentru expertii din cadrul Ministerului de Finante din Romania. A coordonat proiecte de pre-aderare si post-aderare constand in implementarea unor noi proceduri, adaptarea sistemelor informatice si instruirea personalului unor societati de top din Romania pentru conformarea la cerintele legislatiei europene implementate in Codul Fiscal romanesc. Este consultant fiscal autorizat si are un MBA in finante.


Citeste mai multe despre   












[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

6230 vizualizari

  • Registrul de evidenta fiscala (Marţi, 16 decembrie 2014, 11:18)

    Mircea [anonim]

    Registrul de evidenta fiscala va putea fi completat si electronic, intr-un program informatic, de catre contribuabilii care isi determina venitul net in sistem real sau doar in forma fizica, prin completarea de mana a registrului achizitionat de la fisc?
    Registrul de evidenta fiscala va inlocui registrul jurnal de incasari si plati sau se va adauga registrelor obligatorii de pana acum?
    Modelul si continutului registrului va fi aprobat printr-un OMF ulterior, suntem deja in 16 decembrie si OUG se aplica de la 1 ianuarie 2015. Nu apare cam tarziu?
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:10)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mircea

      Ca principiu, registrul de evidenta fiscala va putea fi completat si electronic. Ministerul de Finante trebuie sa emita un ordin acest registru, insa acesta va mentiona, ca si in cazul altor registre/ evidente, doar modelul si continutul, nu cred ca se va impune "tinerea lui pe hartie", ar fi ilogic..

      Aici exista o neclaritate apropo de aceasta nou introdusa obligativitate cu privire la Registrul de evidenta fiscala. Sper ca MF sa o elucideze printr-o nota sau expunere de motive.

      Asa cum a fost modicata legea, eu interpretez ca acest Registru va inlocui vechile registre, acestea nu vor fi tinute in paralel

      Banuiesc ca ultima dvoastra intrebare este retorica:)
  • Servicii electronice (Marţi, 16 decembrie 2014, 14:59)

    seba [anonim]

    Caz practic, srl neplatitoare Tva in Ro cf.art.153 si nici special cf.153 ind.1 presteaza servicii de web-hosting catre terte persoane, respectiv 34 non-Ue, 159 din Ue, si 200 din Ro. Explicati tratamentul Tva aferent fiecarei prestari incepand cu anul 2015. Multumesc!
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 11:09)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui seba

      Acest regim fiscal de " mini one-stop-shop" (MOSS) aplicabil de la 1 ian 2015 presupune aplicarea TVA in fiecare tara unde se consuma serviciile electronice de catre consumatorul final.
      De aceea, din pacate, acest sistem nu tine seama de particularitatile de inregistrare / plafoanele de inregistrare locale ale prestatorilor. Cu alte cuvinte, indiferent daca prestatorul nu este inregistrat (pentru ca nu a depasit plafonul de exemplu), o singura prestare catre consumator final din alt stat UE presupune, in teorie, inregistrarea speciala on-line (inregistrarea MOSS) si colectarea TVA in tara de consum
  • Directiva TVA (Marţi, 16 decembrie 2014, 19:42)

    Bogdan [anonim]

    1. Localizarea prestarii serviciului (pentru a aplica corect cota de TVA) se face dupa cum declara clientul, sau furnizorul trebuie sa incerce sa identifice locatia in care se foloseste serviciul?

    2. Pentru servicii electronice, TVA-ul se poate percepe la momentul consumului (si nu la momentul achizitiei), cu scopul de a aplica corect cota de TVA specifica fiecarei tari din UE?
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 11:18)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan

      1.Din pacate, localizarea prestarii serviciului cade in sarcina furnizorului.

      Localizarea trebuie sa se poata face prin mijloacele specifice furnizarii acestor servicii on-line (e.g. prin software-ul sau platforma utilizata). Exista niste guideline-uri emise de UE in acest sens, care precizeaza elemente de identificare ale tarii de consum, cum ar fi adresa de IP a utilizatorului, detaliile bancare, codul mobil de tara a abonatului unui serviciu mobil si altele. Cum va functiona sistemul / cat de usor de implementat si urmarit va fi, vom vedea....
  • noi regului TVA (Marţi, 16 decembrie 2014, 19:47)

    Marius [anonim]

    Pentru servicii electronice, TVA-ul se poate percepe la momentul consumului (si nu la momentul achizitiei), cu scopul de a aplica corect cota de TVA specifica fiecarei tari din UE?
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 11:30)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marius

      (comentariu valabil si pentru pctul de mai sus)

      Este o foarte buna intrebare, care poate genera anumite probleme in practica, probleme la care nu cred ca avem la acest moment raspunsuri complete...

      Ca principiu, este corect ca se vrea ca TVA sa fie aplicata la locul consumului efectiv, prin urmarirea implicita a momentului de consum. Totusi, guideline-urile UE opereaza cu niste prezumtii cu privire la locul de consum, pentru ca altfel devine imposibil in practica sa urmaresti fiecare situatie potentiala. Prezumtia principala este ca consumul are loc acolo unde utilizatorul este stabilit sau are resedinta (am mentionat mai sus care ar fi unele criterii de identifcare ale locului)
  • o intrebare (Marţi, 16 decembrie 2014, 21:32)

    Andreea Tibichit [anonim]

    Pentru un operator telecom din Romania, trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in toate celelalte tari EU? Si daca DA, atunci inseamna ca are ”dreptul” sa beneficieze de controale din partea fiscului din acele tari?
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 11:40)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andreea Tibichit

      Trebuie identificat daca operatorul telecom face servicii B2C - catre consumatori finali stabiliti in alte state UE.

      Daca da, el trebuie sa se inregistreze in scop de tva in toate tarile membre unde are consumatori finali,dar o poate face printr-o inregistrare speciala on-line (aplicabila pentru aceasta schema MOSS) din tara unde este deja stabilit (ROmania).

      Cu controlul, e o alta poveste, nimeni nu cred ca stie la acest moment, indraznesc sa spun, cum se vor derula controalele/ auditurile pe aceasta zona...In principiu, da, fiscul din fiecare stat membru are dreptul sa controleze daca s-a colectat corect taxa din tara respectiva, in baza unei cooperari cu fiscul de unde este stabilit operatorul (ROmania)
  • brambureala (Miercuri, 17 decembrie 2014, 3:32)

    Ianos Viktor [anonim]

    Si pana acum eu vindeam online si cumparam produse de pe net. Cu ce ma afecteaza ca PFA schimbarea aceasta pe TVA. Presupunem cel mai simplu caz: cumpar o carte de 100 lire plus TVA din Irlanda pe care apoi o vand in Germania.. Va multumesc
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 11:47)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ianos Viktor

      In primul rand, poate e bine de precizat, toate aceste schimbari din sfera telecom si on-line se refera la servicii electronice si telecomunicatii definite ca atare de legislatie.

      Daca vorbim de o vanzare on-line de carte fizica sau orice alt bun, vorbim de comert on-line, nu de servicii on-line (electronice) si aici nu se schimba nimic.

      Daca vorbim de carte electronica (continut digital), atunci vorbim de un serviciu electronic. Pasul doi: daca este facut in mod comercial, repetat, ca o activitate economica, raspunsul este DA, prestatorul (indiferent de forma de oganizare pe legislatia locala) ar trebui sa se inregistreze dpdv TVA in tara consumatorului (prin regimul MOSS mentionat mai sus)
  • intrebare (Miercuri, 17 decembrie 2014, 3:35)

    Ioana Ardelean [anonim]

    Care sunt principalele schimbari ale Codului Fiscal de la 1 ianuarie? De unde putem face rost de ele fara sa luam la purecat tot codul fiscal?
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:16)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana Ardelean

      Principalele modificari vizeaza zona serviciilor on-line de care am vorbit in post-urile anterioare, precum si mici modificari cu privire obligatiile de raportare fiscal/contabile in cazul PFA/profesiilor libere (am raspuns la mai multe intrebari pe aceasta tema).

      Mai exista mult discutata schimbare a metodologiei de aplicare a accizelor si alte cateva aspecte cu privre la conditiile de inregistrare TVA. Puteti consulta expunerea de motive emisa de MF la acest act normativ sau diversele buletine legislative emise pe aceasta tema
  • registru (Miercuri, 17 decembrie 2014, 3:45)

    carturarul [anonim]

    Cine are obligatia completarii acelui Registru de evidenta fiscala? Eu sunt microintreprindere cu obiect de activitate editare carti si pana acum nu aveam obligatia aceasta...
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:18)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui carturarul

      Modificarile prezente la Codul Fiscal cu privire la obligativitatea acestui Registru se refera doar la platitorii de impozit pe venit de la titlul III din CF (profesii libere, PFA).

      Deci microintreprinderile nu sunt afectate.
  • pfa (Miercuri, 17 decembrie 2014, 3:46)

    arpad orosz [anonim]

    "Pentru persoanele fizice ce desfasoara activitati independente sau profesii libere, leguitorul adopta doua masuri relativ contradictorii, astfel:
    a) se introduce Registrul de evidenta fiscala pentru evidenta veniturilor, cheltuielilor si altor sume ce influenteaza impozitul pe venit;"

    Eu ca PFA in sistem real tin deja registrul jurnal de incasari si plati. E acelasi lucru?
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:26)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui arpad orosz

      Intr-adevar, e o confuzie/ neclaritate si e bine ca MF sa o clarifice pentru toata lumea, asa cum mentionam mai sus.

      Practic, schimbarile din Codul Fiscal vin din schimbarea legii contabilitatii, care va permite ca persoanele fizice (de ex,PFA,persoane fizice) sa tina contabilitatea, prin optiune, si in partida dubla (similar companiilor). Pana acum puteau doar in partida simpla.

      Asa cum am raspuns mai sus, pare ca intentia MF este sa armonizeze obligatiile de raportare pentru toate persoane fizice (indiferent daca vor merge pe partida simpla sau dubla), prin tinerea acestui Registru de evidenta fiscala. Deci, ca sa va raspund la intrebare, intepretarea este ca noul registru le va inlocui pe cele vechi.
  • tva (Miercuri, 17 decembrie 2014, 8:31)

    colceag dina [anonim]

    Suntem o firma din Romania care achizitioneaza si presteaza servicii electronice in U.E si in afara U.E. Vindem serviciile soc. noastre cu tva 0, avand de fapt functia de prestator.
    Incepand cu 1 ian 2015, le vom factura clientilor nostrii din U.E cu tva-ul aferent fiecarui stat? si daca nu facem parte din prezumtie(facturand tot cu tva 0) mai este necesara intregistrarea in sistemul Mini One Stop Shop (M1SS)?
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:00)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui colceag dina

      Atentie, toate aceste schimbari si acest regim special denumit MOSS, la care am facut vorbire in raspunsurile anterioare, se refera DOAR la situatiile de vanzari catre CONSUMATORI FINALI -PERSOANE NEIMPOZABILE (e.g.persoane fizice). Daca vindeti catre firme, veti proceda ca pana acum.

      Daca vindeti catre persoane fizice din UE, trebuie sa faceti o analiza daca veti fi impactati de schimbari. Trebuie vazut daca se aplica vreo scutire sau trebuie sa va inregistrati pe mecanismul mentionat in comentariile anterioare
  • decl spec TVA (Miercuri, 17 decembrie 2014, 9:29)

    STEGARU MARINELA [anonim]

    Mai multe detalii legate de "Declaratia speciala de TVA" cu un exemplu concret?
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:31)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui STEGARU MARINELA

      daca va referiti la declaratia de TVA aferenta acestui regim MOSS aplicabil serviciilor on-line, aceasta declaratie va fi o declaratie unica ce se va depune online, trimestrial, la autoritatea tarii unde este inregistrat operatorul (de ex Ro) si va cuprinde toate sumele de TVA colectate de la consumatorii finali din fiecare stat membru, la cotele tarilor respective.

      Daca va referiti la alceva si am interpretat gresit intrebarea, pot reveni cu completari
  • Registru fiscal petru PFA (Miercuri, 17 decembrie 2014, 9:47)

    Gabi [anonim]

    Ce se schimba efectiv pentru un PFA cu venituri in sistem real, in modul in care este tinuta evidenta veniturilor si cheltuieilor, odata cu introducea noului registru fiscal?
    Va fi in continuare o contabilitate simpla ori apar si alte operatiuni si costuri ascunse, pe care va trebui sa le luam in calcul de acum incolo?
    Multumesc.
    • R (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:33)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gabi

      am incercat un raspuns printr-un post anterior, iva exista optiunea PFA-urilor de a merge pe partida dubla. Dar daca se ramane pe simpla, in principiu nu se schimba nimic
  • Plata TVA, Impozit persoana fizica (Miercuri, 17 decembrie 2014, 11:31)

    Dan [anonim]

    In cazul vanzarii de imobile de catre o persoana fizica, Codul fiscal spune la art 141, litf, alin2, ca acestea sunt scutite de TVA, cu exceptia terenurilor construibile si imobilelor noi, definite ca atare.
    In cazul in care s-au vandut mai mult de doua imobile de catre o persoana fizica, (imobile vechi, ce nu intra in categoria de exceptii), cu depasire de plafon de 225 mii lei, statul poate sa emita Decizie de impunere pt plata TVA, sau pt vreun impozit suplimentar?
    In noul cod exista vreo schimbare in acest sens, cu privire la suprataxarea livrarii repetate de imobile vechi de catre o persoana fizica?
    • r (Miercuri, 17 decembrie 2014, 19:18)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan

      Nu au fost aduse schimbari in acest sens la Codul Fiscal. Asadar, se aplica aceleasi reguli ca si pana acum.

      Ca raspuns la exemplul dvs concret, daca persoana fizica respectiv a vandut doua imobile scutite de TVA, va trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA inainte de urmatoarea livrare de imobil taxabila, daca va fi cazul (Exemplul 2 din Normele aferente art. 127 din Codul Fiscal). Asadar, strict pentru efectuarea celor doua vanzari de imobile scutite de TVA, nu poate fi emisa Decizie de impunere pentru plata TVA. In subsidiar, trebuie verificat ca intr-adevar imobilele vechi sunt scutite de TVA. Exista si cazuri particulare cand constructii vechi formeaza un corp comun cu un teren construibil mai valoros, caz in care scutirea de TVA nu mai este aplicabila.
      Cu privire la alte impozite, mai poate fi mentionat impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal (retinut de notar)
  • Plafon TVA si registre noi (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:07)

    Radu [anonim]

    Buna ziua,

    De la 1 Ianuarie 2015 care va fi plafonul TVA 220 000 ron echivalentul a 65 000 euro sau se va reveni la plafonul de 35 000 euro ?

    Pentru anul 2014 un PFA inregistrat ca neplatitor de TVA in luna Mai pentru a trece la plata TVA se va calcula plafonul de TVA 220 000 sau fractionat proportional cu numarul de luni de activitate Mai-Decembrie.

    Pentru PFA la norma fixa de venit in afara de registrul de incasari si plati vor exista si alte registre ?

    Aceeasi intrebare si pentru PFA in sistem real.
    • r (Miercuri, 17 decembrie 2014, 19:18)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu

      Din punctul meu de vedere, plafonul aplicabil va fi cel de 65.000 euro, conform regulii actuale din Codul Fiscal si daca nu se anunta nicio schimbare in acest sens. Stiu ca au existat discutii cum ca Romania avea aprobare de la Comisia Europeana sa aplice acest plafon doar pana la sfarsitul acestui an, dar contribuabilii se pot ghida doar dupa prevederile din Codul Fiscal (indiferent ca Romania incalca sau nu instructiunile Comisiei).

      Depasirea de plafon trebuie analizata prin recalcularea activitatii corespunzatoare unui an calendaristic intreg. De exemplu, daca cifra de afaceri aferenta perioadei ianuarie-mai 2014 a fost de 190 000 lei, atunci se considera ca plafonul a fost depasit.

      PFA la norma fixa de venit trebuie, pe noua legislatie aplicabila, sa completeze Registrul de Evidenta Fiscala, doar la partea aferenta veniturilor. Pentru PFA in sistem real, a se vedea raspunsurile anterioare
  • Plafon TVA 2014 firma infiintata in timpul anului (Miercuri, 17 decembrie 2014, 20:20)

    Radu [anonim]

    Multumesc pentru raspuns.
    In ceea ce priveste plafonul pentru trecerea la TVA in cazul depasirii plafonului de 220 000 ron conform codulu fiscal valabil in 2014 un SRL sau un PFA nou infiintat in decursul anului ar trebui sa ii se aplice trecere la plataTVA in momentul depasirii plafonului de 220 000, asadar nu conform numarului de luni de activitate din an prin impartirea plafonului de 220 000 la 12 si inmultirea cu lunile de activitate.

    Daca se poate as dori o confirmare a acestor informatii.

    ART. 152
    (5) Pentru persoana impozabilă nou-înfiinţată care începe o activitate economică în decursul unui an calendaristic, plafonul de scutire este plafonul prevăzut la alin. (1)
    (1) Persoana impozabilă stabilită în România conform art. 125^1 alin. (2) lit. a), a cărei cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de 65.000 euro, al cărui echivalent în lei se stabileşte la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României la data aderării şi se rotunjeşte la următoarea mie, respectiv 220.000 lei, poate aplica scutirea de taxă, denumită în continuare regim special de scutire, pentru operaţiunile prevăzute la art. 126 alin.(1), cu excepţia livrărilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b).
  • tva servicii electronice 2015 (Joi, 18 decembrie 2014, 14:38)

    ANONIM [anonim]

    O persoana juridica impozabila in romanaia,cu sediu fix in romania care presteaza servicii in u.e si in afara u.e catre persoane neimpozabile(ambasade sau firme din u.e care nu sunt inregistrati in scopuri de tva) trebuie sa aplice noul sistem incepand cu data de 01.01.2015?Adica le vom factura clientilor neimpozabili cu tva-ul tarii de consum si facem acele declaratii trimestriale?

    Multumim,


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri