Cinci probleme ale turismului din Romania. Numarul vizitatorilor creste de la an la an, dar tara noastra ramane la coada regiunii

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 7 ianuarie 2015, 10:02 Economie | Finanţe & Bănci

UNWTO
Foto: Hotnews
Tari mai mici decat Romania si cu infinit mai dezavantajos relief atrag de 5-6 ori mai multi turisti straini decat noi. Romania are munte, mare si Delta Dunarii si atrage anual putin peste 1,5 miliarde de dolari venituri turistice. Ungaria, nu are nici mare nici munte si nuci Delta, dar obtine peste 5 miliarde de dolari anual de la turistii care o viziteaza. Statistica a comunicat in aceasta dimineata datele pe primele 11 luni din 2013. In primele 11 luni din anul trecut, a transmis miercuri Statistica, atat sosirile cat si innoptarile in structurile de primire turistica cu functiuni de cazare, au inregistrat  cresteri  cu 6,4 % respectiv  cu 4,8 % ( comparativ cu perioada corespunzatoare din 2012). Cu toate cifrele furnizate de INSSE, turismul in Romania ramane sub-dezvoltat fata de tarile din jur, desi tara noastra dispune de toate  avantajele naturale care ar trebui sa atraga vizitatorii straini.


Mai jos aveti un grafic privind numarul turistilor in tarile din regiune. Datele sunt de aici.





Evident, veniturile pe care turismul le genereaza depind de numarul vizitatorilor si de cat de stransi la punga sunt.







Principalele 5 probleme ar putea fi:

1. O infrastructura jalnica
Soselele noastre sunt de cele mai multe ori o bataie de joc la adresa soferilor. Lipsa autostrazilor e doar o parte a acestei probleme. Partea proasta e ca si acele sosele pe care le avem au un grad de uzura si de deteriorare care te face sa le ocolesti. De asemenea, niciunul dintre ministrii care au trecut pe la ministerul Turismului (indiferent de denumirea in timp a institutiei) nu a gandit o dezvoltare integrata a aeroporturilor din principalele zone turistice cu sosele catre atractiile din respectivele zone.

2.Un personal extrem de prost platit
Nu poti face performanta in turism, cata vreme de ani buni de zile, angajatii acestei industrii sunt la coada castigurilor salariale ori au apucaturi care nu au absolut nicio legatura cu ospitalitatea si practicile normale in turism. In urma cu doi ani de pilda, facusem un Revelion la o pensiune cu numar maxim de margarete. A doua zi la brunch ni s-au servit bucatele care statusera  pe mese in seara anterioara, desi in program fusese trecut si meniul fireste, diferit. Cand i-am spus proprietarei pensiunii ca nu se face asa ceva, mi-a spus ridicand din umeri:"Ei, mai salvam si noi niste bani..."

3. Turismul nostru este "copy/paste" la pret, dar nu si la servicii
Copiem tarifele practicate in tari cu traditie in turism, dar oferim de multe ori servicii mult inferioare. Iei o noapte la un hotel de 4 stele dar constati ca piscina nu functioneaza sau ca sauna e inchisa "temporar". Multi hotelieri romani prefera sa il "taxeze" cat poate de mult pe turistul care sta o noapte sau doua intr-un week-end, fara sa se gandeasca ca asta e o strategie perdanta pe termen mediu si lung.

4. Lipsa imaginatiei
Cand am fost in Grecia pentru intaia oara dupa Revolutie, organizatorii ne-au promis o vizita la un obiectiv "de neuitat". Dupa ce se inserase, ne-au suit intr-un autocar si ne-au dus la poalele unui deal. Acolo, ne-au aratat fixata pe o stanca o piatra de marmura frumos luminata de 4 reflectoare, pe care scria: "Pe aici a trecut Pericle in drumul lui catre...". Si ne-a luat scurt 15 euro pentru privilegiul de a fi vazut pe unde s-a plimbat Pericle. Noi n-o sa avem in curand asemenea initiative de marketing, desi personaje celebre si legende fabuloase intalnesti la tot pasul.

5. Politicile Statului nu au fost in directia incurajarii turismului. Inca de la privatizarea marilor hoteluri foste de stat s-a mers pe principiul "hai sa le impartim intre noi" decat sa aducem investitori straini care stiu cum se face turismul. Asa se face ca avem proprietari de hoteluri pe Litoral care nu au nicio treaba cu turismul, ci doar ambitia de a avea un hotel sau de a spala niste bani. Abia din acest an s-a redus TVA de la 24% la 9%, un lucru cerut de multa vreme de hotelieri.

Pe cifre, stam cam asa:
  • Circa 70% din calatoriile pentru vacante au o durata de 1-3 innoptari, iar 25% au intre 4-7 innoptari.
  • 70,5% dintre turistii romani preferand cazarea la rude si prieteni. Urmeaza cazarea in hoteluri si unitati similare, in proportie de 11,3% si cea in alte unitati de cazare inchiriate 8,8%.
  • In calatoriile de afaceri si motive profesionale turistii romani s-au cazat in proportie de 48,2% in hoteluri si unitati similare. Alte doua modalitati de cazare au fost utilizate in proportie de 25,2% la rude si prieteni, respectiv 12,3% in alte tipuri de cazare fara plata.
  • In proportie de 97,2% calatoriile pentru vacante in strainatate au avut ca destinatie tari din Europa, tarile Uniunii Europene reprezentand 95,3% din totalul acestor calatorii
Mai jos aveti sosirile turistilor pe judete, in octombrie 2014



  • Principalele scopuri ale efectuarii excursiilor interne au fost vizitarea rudelor sau prietenilor (37,6%) si cumparaturile (30,1%). La excursiile externe principalul scop al calatoriei au fost cumparaturile (74,1%), urmat de calatoriile pentru petrecerea timpului liber (15,8%) din totalul excursiilor externe.
  • Din totalul cheltuielilor efectuate de rezidentii romani pentru excursii ponderea principala o constituie cheltuielile pentru cumpararea de mancare, bauturi, tutun (36,4%), urmata de cheltuielile pentru cumpararea altor bunuri de larg consum (29,2%) si cheltuielile pentru transport (15,9%).
  • Principalul motiv al sejurului petrecut de turistii nerezidenti in Romania l-a reprezentat afacerile, participarea la congrese, conferinte, cursuri, targuri si expozitii (62,1% din numarul total de turisti nerezidenti), cheltuielile acestora reprezentand 69,4% din total.





  • Din totalul cheltuielilor pentru afaceri, ponderea cea mai mare o reprezinta cheltuielile pentru cazare (50,7%), fiind preferata in special cazarea cu mic dejun inclus (92,8% din totalul cheltuielilor pentru cazare). Cheltuielile turistilor nerezidenti in restaurante si baruri au fost de 16,3% iar cele pentru cumparaturi au reprezentat 12,0%. Din totalul cheltuielilor pentru cumparaturi 34,9% au reprezentat cheltuielile pentru cumpararea alimentelor si bauturilor, urmate de cheltuielile pentru cumpararea de cadouri si suveniruri (33,6%).
  • Cheltuielile pentru inchirierea de autoturisme au avut o pondere de 54,9% din totalul cheltuielilor pentru transport iar cheltuielile pentru accesul in parcuri de distractii, targuri, cazinouri, sali de jocuri mecanice au reprezentat 64,3% din totalul cheltuielilor pentru recreere.
  • Cheltuielile pentru inchirierea de autoturisme au avut o pondere de 46,9% din totalul cheltuielilor pentru transport iar cheltuielile pentru accesul in parcuri de distractii, targuri, cazinouri, sali de jocuri mecanice au reprezentat 75,6% din totalul cheltuielilor pentru recreere.
  • Din totalul nerezidentilor sositi in Romania, 41,0% si-au organizat sejurul prin agentii de turism iar 33,5% si-au organizat singuri sejurul. Restul sejururilor au avut alt organizator (sindicate etc.) 19,5%, precum si agentia de turism, o parte si turistul nerezident cealalta parte 6,0%.
  • Principalul mijloc de transport utilizat de turistii nerezidenti pentru a sosi in Romania a fost avionul (77,5% din numarul total de turisti). Autoturismele proprii au reprezentat 13,2%, urmate de autocare si autobuze cu 7,2%, alte mijloace ( tren, ambarcatiuni fluviale, autoturisme inchiriate, motociclete etc.) 2,2%.
  • In primele 11 luni din anul trecut, comparativ cu perioada corespunzatoare din 2012, atat sosirile cat si innoptarile in structurile de primire turistica cu functiuni de cazare, au inregistrat  cresteri  cu 6,4 % respectiv  cu 4,8 %.
  • Sosirile inregistrate in structurile de primire turistica in perioada 1.I-30.XI.2014 au insumat  7,89 milioane, in crestere cu 6,4% fata de cele din perioada 1.I-30.XI.2013.
  • Din numarul total de sosiri, sosirile turistilor romani in structurile de primire turistica cu functiuni de cazare au reprezentat in perioada 1.I-30.XI.2014 77,2%, in timp ce turistii straini au reprezentat 22,8%, ponderi  apropiate de cele din perioada 1.I-30.XI.2013.
  • Sosirile in hoteluri detin  o pondere de 75,1% din totalul sosirilor in structurile de primire turistica cu functiuni de cazare. Fata de perioada 1.I-30.XI.2013, sosirile in hoteluri in perioada   1.I-30.XI.2014 sunt in crestere cu 6,7%.
  • Din numarul  total de innoptari, 81,4% reprezinta innoptarile turistilor romani, in timp ce innoptarile turistilor straini au reprezentat 18,6%.
  • Durata medie a sederii in perioada 1.I-30.XI.2014 a fost de 2,6 zile la turistii romani, iar la turistii straini a fost de  2,0 zile.
  • Indicele de utilizare neta a locurilor de cazare in perioada 1.I-30.XI.2014 a fost de 26,7%, in crestere cu 0,9 puncte procentuale fata de perioada 1.I-30.XI.2013.




Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

5551 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Statistica lui peste dupa un an ! (Miercuri, 7 ianuarie 2015, 14:50)

    andreesanu [utilizator]

    Exprimarea procentuala a unor date duc la imagini false asupra activitatii desfasurate si asta se practica
    pentru a ascunde adevarul .
    Ex in 2012 total turisti in Romania 1000 ,in 2013 au venit 2000 , s-au dublat adica 200%.
    Cind te referi la cifre reale nu la procente nu-i mare scofala .
    Altai situatia cind ti-au intrat in tara 2-3 milioane de turisti si mai vin inca 500000,aia crestere si ca numar si ca valuta intrata.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri