Scumpirea benzinei (fie ca urmare a supra-accizarii execrabile, fie a cresterii pretului petrolului in lume) se vede in numarul de kilometri parcursi de transportatori si de posesorii de masini. Daca ne uitam la primele 9 luni din 2014 fata de datele din aceeasi perioada a lui 2013, constatam ca a crescut numarul celor care au preferat sa mearga cu trenul pe distante mai mari de 150 de kilometri, renuntand la masini si ca transportul intern de marfuri a scazut ci circa 4%. Sursa datelor : Pentru preturile benzinei am luat datele de aici, iar pentru numarul de kilometri parcursi pe tipuri de transport si de marfuri am utilizat datele INS. Unele calcule si interpretari imi apartin. Una peste alta, pretul mediu al benzinei din Romania primelor 9 luni din acest an a fost de 655 eur/mia de litri. In 2013, acelasi indicator era de 637.87, potrivit datelor Comisiei Europene.

transport1

În perioada 1.I.-30.IX.2014, volumul mărfurilor transportate a crescut faţă de aceeaşi perioadă a lui 2013 pentru toate modurile de transport, cu excepţia transportului rutier. Transportul rutier de mărfuri s-a contractat, dar nu consistent, ci doar cu circa 2%. Scaderea mai mare- circa 4% a fost la marfurile transportate in transportul de marfuri intern. (Ca sa va faceti o idee, din totalul de 140,464 milioane de tone de mărfuri transportate in primele 9 luni din 2014,cam 87% au fost operate în transport naţional).

Pe total transport rutier intern, parcursul mărfurilor (in kilometri) a înregistrrat o scădere cu 4,5%. Notam in treacat ca in privinta transportului maritim au fost înregistrate 31,558 milioane de tone transportate, din care 99,9% în transport internaţional (creştere cu 2,6%). În perioada analizata (1.I.-30.IX.2014), în transportul rutier naţional, 66,3% din volumul mărfurilor au fost transportate pe distanţe mici, între 1-49 km, 18,5% pe distanţe cuprinse între 50-149 km, în timp ce restul mărfurilor operate de transportatori au fost transportate pe distanţe de cel puţin 150 km.

transport2

Fata de perioada cu care facem comparatia, a crescut volumul marfurilor transportate pe distante mici si a scazut cel al marfurilor trimise la peste 150 de kilometri.

Daca ne uitam la transportul pe calea ferata, o sinteza succinta ar arata asa (comparatie 9 luni 2014/9 luni 2013):

- Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă (km/zi) a crescut cu 7,5%;

- Numărul vagoanelor încărcate pe reţeaua C.F.R. (mii vagoane) a crescut cu 7,2%;

- Greutatea medie brută a vagoanelor de marfă (tone/tren) a crescut cu 6,3%;

- Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de pasageri (km/zi) a crescut cu 2,2%.

Evoluţii negative faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent au fost înregistrate la:

- Parcursul automotoarelor (mii km) a scăzut cu 16,4%;

- Numărul vagoanelor încărcate intrate din străinătate (mii vagoane) a scăzut cu 13,6%;

- Parcursul trenurilor folosite pentru transportul mărfurilor şi pasagerilor (mii tren-km) a scăzut cu 7,2%;

- Parcursul locomotivelor folosite pentru transportul mărfurilor şi pasagerilor (mii km) a scăzut cu 5,6%;

- Parcursul mediu zilnic al locomotivelor folosite pentru transportul mărfurilor (km/zi) a scăzut cu 4,4%;

- Viteza medie comercială a trenurilor de marfă (km/h) a scăzut cu 4,0%;

- Viteza medie comercială a trenurilor de pasageri (km/h) a scăzut cu 0,8%.

Detalii in tone si kilometri, aveti aici

Comenteaza pe blogul Hymerion.ro