Romania si-a continuat si in 2014 declinul demografic. In cativa ani, vom "simti" acest declin in numarul tot mai redus de elevi, vom avea mai putini participanti pe piata muncii si taxe mai mari pentru a putea achita pensiile

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 12 ianuarie 2015, 10:02 Economie | Finanţe & Bănci

Romania si-a continuat declinul demografic
Foto: sxc.hu
Cifrele furnizate luni dimineata de Statistica vin sa confirme declinul demografic al Romaniei, cu impact sever asupra economiei, educatiei, acest impact urmand sa se vada in populatia scolara, populatia de varsta fertila, populatia in varsta de munca samd. Daca vom continua in acest ritm, in cativa ani numarul elevilor de varsta scolara va presupune desfiintarea mai multor posturi de profesori/invatatori, populatia in varsta de munmca se va rari si ea, ceea ce ar putea pune o mare presiune asupra fiscalitatii muncii. Din tot mai putine contributii Statul va trebui sa asigure tot mai multe pensii. In luna noiembrie 2014 s-au nascut 14.897 copii, cu 2.818 mai putini decat in luna octombrie 2014, iar sporul natural a fost negativ, la fel ca in intregul an.


La oficiile de stare civila s-au inregistrat in luna noiembrie 6.535 casatorii, cu 4917 mai putine decat in luna octombrie.

Numarul divorturilor pronuntate prin hotarari judecatoresti definitive si conform Legii nr. 202/2010 a fost de

Numarul nascutilor-vii a fost mai mic cu 1.105 in luna noiembrie fata de aceeasi luna din 2013, iar numarul persoanelor care au decedat a fost cu 827 mai mare fata de luna noiembrie 2013.

Unde suntem pe plan mondial:

  • La 1 ianurie 2014, populatia lumii a atins 7,2 miliarde de locuitori, conform Diviziei de Populatie a Organizatiei Natiunilor Unite (ONU). Noile prognoze realizate de ONU estimeaza ca populatia globului va creste la 10 miliarde pana in anul 2060, cea mai mare parte a cresterii urmand sa aiba loc in tarile in curs de dezvoltare, mai ales in Asia.
  • In prezent, la nivelul planetei, se estimeaza ca la fiecare secunda se inregistreaza 4,3 nasteri si 1,8 decese. tara cu cea mai rapida crestere a fost India, urmata de China, Nigeria, Pakistan si Etiopia. Din punct de vedere al structurii populatiei, ponderea populatiei tinere de 0-14 ani a fost de 26,3% din totalul populatiei globului, iar populatia varstnica de 65 ani si peste a fost de 8,0%.
  • La 1 ianuarie 2014, populatia UE-28 a fost de 507,4 milioane locuitori. Aproape trei sferturi din populatia Uniunii Europene este localizata in doar 7 dintre cele 28 de tari membre (Franta, Germania, Italia, Polonia, Regatul Unit, Romania si Spania).
  • In 2013, UE avea o populatie de 507,2 milioane locuitori. Din punct de vedere al structurii populatiei, ponderea populatiei tinere de 0-14 ani (15,6%) a fost devansata de ponderea populatiei varstnice de 65 ani si peste (18,2%). Irlanda si Franta sunt tarile cu ponderea cea mai mare a populatiei tinere, iar la polul opus se situeaza Germania si Bulgaria.
  • In topul tarilor cu cea mai numeroasa populatie varstnica (65 ani si peste) sunt Italia si Germania. In Belgia, Franta, Germania, Grecia, Italia, Portugalia, Spania si Suedia s-a inregistrat cea mai mare pondere (de peste 5%) a persoanelor de 80 ani si peste.
  • Ponderea populatiei in varsta de munca (15-64 ani) din UE-28 a fost, in 2013, de 66,2% (11,5% a fost reprezentata de populatia de 15-24 ani, 35,0% de populatia in varsta de 25-49 ani, iar 19,7% de populatia in varsta de 50-64 ani).
  • Populatia in varsta de 25-49 ani este cel mai bine reprezentata in Luxemburg, Slovacia si Spania (cu ponderi de peste 38%), la cealalta extrema situandu-se Danemarca, Finlanda, Franta si Suedia (cu ponderi sub 33,0%). In cadrul tarilor cu o populatie activa, dar imbatranita (50-64 ani), pot fi mentionate Bulgaria, Croatia, Finlanda, Germania, Malta, Polonia si Slovenia, si cu ponderi de peste 21,0%.
  • In 2013, in UE-28, s-au nascut 5,1 milioane de copii, inregistrandu-se o rata a natalitatii de 10,0 nascuti-vii la 1000 locuitori. Rata totala a fertilitatii se afla sub nivelul necesar inlocuirii simple a populatiei (aproximativ 2,1 copii la o femeie), in 2012 fiind, la nivelul UE-28, de 1,58 copii la o femeie. Tinerele cupluri au mai putini copii si ii concep la o varsta mai inaintata. tarile membre, in special Franta, Irlanda, Regatul Unit si tarile nordice, care au incurajat politicile "prietenoase" de sustinere a familiei si copilului, au inregistrat ratele cele mai mari de fertilitate si o participare crescuta a femeilor pe piata muncii. Fertilitatea scazuta este o problema majora pentru intreaga regiune, dar, in acelasi timp, se recunoaste faptul ca, daca nu se asigura protejarea si respectarea drepturilor si deciziilor indivizilor si cuplurilor privind dorinta de a avea sau nu copii, toate solutiile preconizate sunt sortite esecului.
  • Rata sporului natural (calculata ca diferenta intre numarul nascutilor-vii si numarul decedatilor, raportata la populatia din anul de referinta) a fost, in 2013, de 0,2 la mie  la nivelul UE-28. tarile membre au inregistrat valori inegale ale sporului natural. Ratele cele mai mari ale sporului natural s-au inregistrat in Irlanda (8,5 la mie), Cipru (4,7 la mie), Luxemburg (4,2 la mie) si Franta (3,6 la mie). Numai 15 state au raportat un spor natural pozitiv, deci cresteri ale populatiei.  Celelalte state membre (Cehia, Polonia, Estonia, Italia, Grecia, Portugalia, Croatia, Germania, Romania, Ungaria, Lituania, Letonia si Bulgaria) au  inregistrat un spor natural negativ si implicit o scadere a populatiei.

Cateva date despre populatia Romaniei:

  • Populatia rezidenta a Romaniei inregistrata la 1 ianuarie 2014 a fost de 19.942,6 mii locuitori, din care 9.738,4 mii barbati (48,8%) si 10.204,2 mii femei (51,2%). Valorile negative ale sporului natural, impreuna cu soldul negativ al migratiei externe, au facut ca populatia tarii sa continue sa se diminueze cu 153,4 mii persoane in perioada 1 ianuarie 2012 - 1 ianuarie 2014.
  • Reducerea mai accentuata a numarului de nascuti-vii fata de scaderea numarului de decese a condus, in anul 2013, la un spor natural negativ (-70,8 mii persoane). Comparativ cu anul 2012, in anul 2013, soldul negativ al sporului natural a scazut de la 73,0 mii persoane (2012) la 70,8 mii persoane (2013).
  • Structura pe varste a populatiei poarta amprenta caracteristica a unui proces de imbatranire demografica, datorat in principal scaderii natalitatii, care a determinat reducerea absoluta si relativa a populatiei tinere (de 0-14 ani). In paralel, cresterea sperantei de viata a determinat cresterea numarului si ponderii populatiei varstnice (de 65 ani si peste).
  • Piramida varstelor reflecta cel mai fidel cronica generatiilor, evidentiind disproportiile in structura populatiei, pe varste si sexe. Reducerea numarului populatiei tinere a ingustat si mai mult baza piramidei varstelor. Efectele demografice si economice ale acestei evolutii se vor resimti in timp si vor atrage schimbari la nivelul diferitelor subpopulatii (populatia scolara, populatia de varsta fertila, populatia in varsta de munca).
  • La 1 ianuarie 2014, populatia tanara (de 0-14 ani) detinea o pondere de 15,5%, iar persoanele in varsta de 65 ani si peste reprezentau 16,5% din totalul populatiei rezidente. Populatia tanara (de 0-14 ani) s-a redus cu 94,2 mii persoane in comparatie cu 2012 (de la 15,8% in 2012 la 15,5% in 2014) si a crescut populatia varstnica (de 65 ani si peste) cu 55,1 mii persoane (de la 16,1% in 2012 la 16,5% in 2014).
  • Persoanele in varsta de 85 ani si peste au reprezentat, la 1 ianuarie 2014, 1,5% in totalul populatiei rezidente. In 2014, populatia adulta (de 15-64 ani) a scazut cu 114,3 mii persoane fata de 2012, procentul reducandu-se de la 68,1% (2012) la 68,0% (2014). Structura populatiei, pe grupe de varsta si pe medii de rezidenta, confirma faptul ca procesul de imbatranire demografica este mai accentuat in mediul rural. Astfel, in 2014, ponderea populatiei varstnice (de 65 ani si peste) este mai mare in mediul rural (19,4%) fata de mediul urban (14,1%). Indicele de imbatranire demografica si raportul de dependenta demografica au fost direct influentate de scaderea numarului de copii (in principal) si de cresterea populatiei varstnice.
  • Indicele de imbatranire, care reprezinta numarul de varstnici la 100 de copii, a fost in 2014 de 107, fata de 102 in 2012. Efectele pe care procesul de imbatranire le are atat asupra desfasurarii vietii economice si sociale, cat si asupra perspectivelor evolutiei demografice sunt evidentiate si prin raportul de dependenta demografica. Acesta a fost, atat in 2012, cat si in 2014, de 47 persoane tinere si varstnice la 100 persoane adulte.
  • Varsta medie a populatiei tarii a crescut de la 40,6 ani (2012) la 41,2 ani (2014), aceasta fiind o varsta medie ce caracterizeaza tarile cu populatie "adulta".
  • Populatia feminina, cu o varsta medie de 42,7 ani, este in 2014 mai imbatranita decat cea masculina cu 3,2 ani. Contingentul feminin fertil (femeile cu varsta de 15-49 ani) a fost de 4.672,1 mii (45,8% din totalul populatiei feminine), in scadere cu aproape 53,0 mii persoane fata de anul 2012.
  • Structura populatiei feminine, pe grupe de varsta, a evoluat diferit. Generatiile nascute dupa decretul de interzicere a avorturilor din 1966 au determinat cresterea ponderii femeilor din grupa de varsta 45-49 ani. In schimb, populatia feminina din segmentul 35-44 ani a inregistrat o scadere semnificativa. Ca si in ceilalti ani, in 2013, s-au nascut mai multi baieti decat fete, raportul de masculinitate fiind de 106 baieti la 100 fete. Scaderea numarului de nascuti-vii s-a manifestat la nivelul ambelor medii de rezidenta, insa a fost mai accentuata in mediul rural. Astfel, fata de anul 2012, in 2013, in mediul urban s-au nascut cu 0,1% mai putini copii, iar in mediul rural scaderea a fost de 3%. In mediul urban continua sa se nasca mai multi copii decat in mediul rural.
  • Ponderea copiilor nascuti-vii in afara casatoriei a crescut usor (de la 31,0% in anul 2012 la 31,3% in 2013).Din numarul total al copiilor nascuti in afara casatoriei, cei mai multi copii s-au nascut in mediul rural (54,4%). Cea mai mare parte a copiilor nascuti in afara casatoriei provin de la tinerele pana in 25 ani (56,6%).
  • Contributia la realizarea natalitatii a tinerelor cu varsta pana in 20 ani a scazut usor (de la 10,2% in 2012, la 10,0% in 2013), 27,3% dintre copiii nascuti in 2013, in afara casatoriei, avand mame din aceasta grupa de varsta.
  • Femeile din mediul rural au continuat sa nasca la o varsta mai tanara (26,7 ani) comparativ cu cele din mediul urban (29,1 ani). Decalajul intre urban si rural s-a mentinut si in cazul varstei mamelor care s-au aflat la prima nastere (28,0 ani in urban si 24,0 ani in rural).
  • Ca si in anii precedenti, cele mai multe nasteri s-au inregistrat in lunile de vara. Totusi, intensitatea maxima s-a inregistrat in luna septembrie, urmata de lunile iulie si august. In anul 2013, cele mai putine nasteri s-au inregistrat in luna februarie.
  • In Municipiul Bucuresti s-au nascut cei mai multi copii (peste 19 mii de copii, mai mult decat dublu fata de urmatoarul clasat, judetul Iasi, unde numarul nascutilor-vii a fost de 9,6 mii). Urmatoarele pozitii au fost ocupate de Suceava (8,3 mii), Constanta (7,3 mii), Timis si Bacau (cu cate 6,7 mii nascuti-vii fiecare). Cei mai putini copii s-au nascut in judetele Braila, Caras-Severin, Covasna, Giurgiu, Mehedinti si Tulcea, care au inregistrat fiecare valori sub 2,5 mii nascuti-vii.


Citeste mai multe despre   










13076 vizualizari

  • +16 (18 voturi)    
    ... (Luni, 12 ianuarie 2015, 10:25)

    tirolez [utilizator]

    In afara de efectele negative evidente, macar de s-ar vedea si in scoli un efect colateral pozitiv, acum exista frecvent clase cu mai mult de 30 de elevi. La o clasa de 17-18 elevi altfel ii cunosti si lucrezi cu ei.
  • +12 (30 voturi)    
    mda (Luni, 12 ianuarie 2015, 10:55)

    SoulSearcher [utilizator]

    nu ne intereseaza statisticile si nici consecintele, pentru ca nimeni nu incurajeaza natalitatea, guvernul romaniei incurajeaza sa muncesti cat mai mult, si apoi tot el vine si se plange ca de ce nu faci copii.. ca peste 30-40 ani nu mai are cine sa contribuie...

    cand va ajunge alocatie cat un salariu minim pe economie, atunci vor sta acasa mamicile sa faca copii, pana atunci nu ai cum sa te descurci dintr-o indemnizatie care acum este, acum nu este... acum te pune sa dai banii inapoi, acum iti da mai mult.. depinde cum bate vantul in anii electorali.

    sincer eu chiar imi doresc sa ajungem 10 milioane de romani, ne meritam soarta, de tolomaci ce suntem.
    • +14 (24 voturi)    
      Copii crescuti din alocatie! (Luni, 12 ianuarie 2015, 11:27)

      EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      De cand pana cand s-a creat aceasta idee ca trebuie sa cresti copiii din alocatie. Exista in Romania astfel de categorii si rezultatele sunt dezastruoase. Copiii trebuie sa ti-i cresti din banii proprii. Daca ar exista reduceri de impozite pe venit, pentru cei cu mai multi copii as fi de acord, dar cu alocatii cat salariu minim pe economie nu sunt de acord. De ce sa te mai duci sa muncesti? Stai acasa si produci copii. Asta e gandire tipica de asistat social. Spui niste gogomanii, SoulSearcher!
      Si cum anume incurajeaza guvernul Romaniei munca: "guvernul romaniei incurajeaza sa muncesti cat mai mult"? Nu mi se pare ca e asa, dar de ce ar fi rau. Trebuie sa si muncesti si sa faci si copii. In alte tari se poate!
      Cred ca scaderea natalitatii are legatura si cu starea economica (desi cei mai saraci fac mai multi copii) dar si cu o anumita comoditate a zilelor noastre care se vede in toata Europa. Practic lumea vrea sa isi traiasca viata, sa se distreze nu sa se "chinuiasca" sa faca copii (se vede si in numarul mare de cezariene din Romania)!
      Ce se va intampla pe viitor, vom munci pana la adanci batraneti!
  • +14 (16 voturi)    
    Boii nostrii de guvernanti (Luni, 12 ianuarie 2015, 11:03)

    Rromanika [utilizator]

    se vor trezi ca de obicei in ceasul al doishpelea. In loc sa faca eforturi sa incurajeze natalitatea mai ales in randul femeilor care au un loc de munca si pentru care in majoritatea cazurilor nasterea unui copil inseamna bani mai putini si serviciu pierdut, arunca miliarde de euro pe toate rahaturile inutile. Unde ar trebui sa investeasca masiv si practic, natalitate, educatie, sanatate se face totul in bataie de joc din cauza incompetentei.
    • +1 (7 voturi)    
      Nu poti obliga (Luni, 12 ianuarie 2015, 14:41)

      Creation [utilizator] i-a raspuns lui Rromanika

      problema e ca la noi numarul copiilor este invers proportional cu veniturile obtinute: familiile sarace fac multi copii, iar cele bogate putini.

      Stiu multe familii care ambii soti castiga foarte bine, si totusi au un singur copil din 2 motive principale:
      1. atat isi doresc
      2. nu apar copii neprevazuti pentru ca parintii au educatie sexuala adecvata.
  • +13 (17 voturi)    
    Pursuit of happyness (Luni, 12 ianuarie 2015, 11:19)

    Trojan.H [utilizator]

    Acesta este rezultatul, previzibil de altfel, al agresiunii mafiei asupra populatiei timp de 25 de ani. Cind esti agresat nu faci copii, sau, asa cum mai aflam de la vreo gradina zoologica, cind se intimpla, e subiect de breaking news. Daca generatiile de pe timpul lui Ceausescu au avut serviciul garantat, casa primita gratis si pensia care le vine "ceas" in fiecare luna, generatia tinara a anilor de dupa '90 este, vorba lui Vintu, generatia "n-am".
    http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-subiectele_zilei-18781988-sfaturile-lui-sorin-ovidiu-vantu-pentru-generatia-facebook-sunteti-generatia-nu-aveti-absolut-nimic-nu-aveti-casa-nu-aveti-masina-nici-curve-nu-aveti-veti-continua-fiti-slugile-noastre.htm
  • +17 (19 voturi)    
    Astea-s vesti bune pentru PSD (Luni, 12 ianuarie 2015, 11:39)

    OmulNou [utilizator]

    O sa ajungem o natie de asistati social, in care cativa captivi platesc impozite.

    Ei bine, si acestia for evada din Romania la un moment dat, pe cine va mai biciui PSD-ul pentru taxe?
  • +9 (9 voturi)    
    Mda (Luni, 12 ianuarie 2015, 11:44)

    electron [utilizator]

    Atat in Europa cat si in Romania sunt lacune mari cand se pune problema cresteii copiilor. De exemplu: La inceput cand duci copilul la cresa ii destul de uzual ca 2 saptamani sa mearga la cresa 1-2 saptamani acasa racit si tot asa vreo 6 luni-1 an. Racit nu te primeste la cresa, problema se poate extinde si la gradinita, si daca la cresa se mai trece cu vederea la gradinita nu. Si tu ce faci daca nu ai un bunic sau bona, stai casa concediu medical (pentru cei care nu stiu daca copilul sub nu stiu cati ani este bolnav parintele primeste concediu medical, ceea ce este legal si foarte ok). Bun cam cat timp credeti ca este un sef intelegator daca tu tot la 2 saptamani, o luna lipsesti? La un moment dat ti-e si jena sa mai lipsesti.
    Alta problema vacantele. Daca stai bine si te gandesti un copil are vacanta (cand zic vacanta ma gandesc la perioada cand cresa/gradinita este inchisa de tot) cam 2 luni poate chiar mai mult. Cine are concediu 2 luni? Plus mai este vacanta de vara cand in august este inchisa cresa/gradinita . Cati sunt cei care pot sa ia o luna de concediu?
    Astea sunt problemele pe care multi parinti la intampina cand au copii si atunci multi zic ca un copil ajunge sau hai doi. Si de aici vine sporul negativ al populatie. Dar nu se face nimic pentru asta.
    O alta problema care se cunoaste si nu se face nimic este sistemul de pensii. Se stie ca scade populatia si sistemul actual nu este sustenabil, dar in loc sa se treaca incet incet la un sistem in care eu platesc pensia mea, se mentine sistemul in care eu platesc pensia parintilor, si se creste varsta de pensionare. In ritmul asa cei care incep acuma sa lucreze o sa iasa la pensie la 75-80 de ani.
  • +11 (11 voturi)    
    Nu neaparat alocatii (Luni, 12 ianuarie 2015, 11:47)

    Nelu-SM [utilizator]

    Cred ca trebuie lucrat in doua directii.
    1.Trebuie crescut gradul de dezvoltare a tarii. Parintii nu vor sa faca copiii cand ei insisi au probleme sa isi castige existenta. Pe de alta parte degeaba cresti copilul si investesti in el cand merge si lucreaza in alta tara. Ai pierdut bani. Degeaba cresti natalitatea ca cresti costurile. Trebuie sa creezi conditiile ca acei copii sa ramana aici.

    2. Trebuie sustinute mamicile care lucreaza si au copii pana la cel de-al 3-lea copil inclusiv. Trebuie conditionat ajutorul in functie de timpul lucrat, de calificare si studii. Da spun sustinerea mamicii nu a copilului. Copii sa primeasca indemnizatii uniforme pe tara.

    Asa putem vedea o generatie de copii care sa sustina pensiile si sa ramana in tara.
    • +3 (3 voturi)    
      partial deacord (Luni, 12 ianuarie 2015, 14:43)

      Creation [utilizator] i-a raspuns lui Nelu-SM

      Referiot la punctul 1. Eu consider ca problema este de fapt ca multe familii cu venituri bune fac putini copii (1, maxim 2), iar familiile sarace (in special in mediul rural) fac multi copii.
  • +5 (11 voturi)    
    de la peste 23 de mil cetateni in 1990 (Luni, 12 ianuarie 2015, 12:19)

    cladob [utilizator]

    .. la sub 20 de mil.. si asta in 25 de ani..

    Peste 3 milioane au parasit Romania in astia 25 de ani, iar acestia sunt oameni capabili altfel nu ar fi rezistat in alte tari.
    De ce ? Industrie inexistenta in Romania ? Sau industria desfiintata fara argumente solide ? Se spunea ca era ineficienta si cam atat.. Dar clientii acelei industrii "ineficiente" ce aveau de spus ? Poate nu eram la nivelul Germaniei dar aveam elementele necesare: scoli, oameni pregatiti, industrie, organizare.
    Societatea civila nu a reactionat si a inghitit minciuna..

    Era de asteptat ca odata cu dezindustrializarea Romaniei multi oameni vor pleca. Politicienii de atunci o stiau si chiar isi doreau asta, astfel ca ei sa stea la putere nestingheriti: "Divide et impera".

    Trebuie oferite conditii pentru investitii in industrie: oameni pusi in puncte cheie pe merite si nu urmand interese de grup.
    Industria va aduce bani seriosi la buget.
    Pentru locurile de munca in plus trebuiesc incurajati imigrantii (din pacate sau nu, se pare ca se va ajunge acolo). Prin imigratie mai rezista industria in vestul Europei.
    • +6 (6 voturi)    
      dezindustrializarea este un fenomen global (Luni, 12 ianuarie 2015, 12:51)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui cladob

      si s-a intamplat in tarile vestice in anii 70-80. Criza prin care a trecut Romania in anii 90 si dupa este asemanatoare cu ceea ce s-a intamplat si in vest, de pilda in Anglia in anii 70-80. S-au inchis mine, combinate siderurgice.,orase industriale cum ar fi Leeds au decazut foarte mult, iar somajul a atins cote inalte. Practic s-a trecut inr-o rea numita de sociologi, post industriala, nu inseamna ca productia a scazut, dar robotizarea, computerizarea si mai nou, digitalizarea a facut ca sa se produca mai mult cu oameni mult mai putini. Mare parte din industria de la noi ear de tip vechi, productivitate scazuta, mai ales ca se masca somajul cu angajarea fortata, lucru daunator intrerinderii si productivitatii acesteia, dar si calitatii produselor. Aceasta industire a rezistat pana in 90, datorita CAER, faceam schimb de produse proaste de la noi contra produse proaste din alte tari socialiste. Odata cu intrarea in lumea pietei libere, conpetivitatea industrie Romaniei a fost foarte mica. Acei securisto-comuisti car eau luat fabricile prin prvatizari dubioase, nu le-au luat ca sa le distruga, ci ca sa faca bani cu ele. Cand au cosntatat ca nu au cum sa faca profit, ju le-a ramas decat sa le taie la fier vechi si sa vanda locul pentru afaceri imobiliare sau malluri. Este evident ca nimeni nu si-ar fi inchis fabrica a carui proprietar tocmai devenise, daca ar fi scos profit din ea. A zice ca si obligatia de a mentine angajatii pe o perioada de timp, a fost daunatoare, pentru ca noii patroni au fost siliti sa plateasca salarii, in loc sa investeasca in retehnologizare.
      Oamenii primeau locuinte gratis? de unde ai scos asta? Oamenii, unii din ei, cu pile, primeau o locuinta in care stateau cu chirie, aceasta era proprietatea statului. O locuinta privata costa o gramada de bani, cam 120 mii un apartament cu 2 camere,cumparat de o ruda de a mea. 90 % din apartamente erau de stat si se primea repartitie pe ele. Locatarii erau chiriasi.
      • 0 (0 voturi)    
        industrie un termen general (Luni, 12 ianuarie 2015, 13:50)

        cladob [utilizator] i-a raspuns lui minos

        Exista industrie bancara, industrie a turismului, industria tehnologiei informatiei, industria auto, etc.. Unele industrii dispar in anumite tari si altele noi apar. Industria e o forma de organizare a activitatii umane prin care servicii si produse apar si dispar in functie de nevoile pietei..

        In Romania cand se spune industrie in general oamenii se gandesc doar la industria metalurgica.. In Germania de exemplu industria de varf este foarte apreciata si respectata.. Cuvantul industrie nu-si pierde semnificatia, este unul general insa ramurile sale apar, migreaza si dispar ..

        In Romania insa Industria in general este diminuata (cu execptia industriei auto, petroliere si de tehnologia informatiei) si astfel nici oamenii nu au de munca.

        Privatizarile "dubioase" ne-au facut mult rau fiindca cei care au preluat nu au fost interesati in reinvestire. Le-au lasat sa moara si nu cred ca era vorba de mentinerea salariatilor fiindca exact asta s-a intamplat ca au fost disponibilizati. Profitul s-a dus direct la ei in buzunare. In plus putea sa dea afara pe cei care nu munceau si sa mentina pe cei buni. Puteau sa recruteze din scoli si prin practica a elevilor studentilor sa obtina noi muncitori.
        Orice fabrica, orice intreprindere trebuie sa reinvesteasca! Nu are cum sa reziste altfel ..
  • +5 (5 voturi)    
    statul isi bate joc de oameni (Luni, 12 ianuarie 2015, 13:03)

    gigi1 [utilizator]

    Nu doar ca se nasc mai putini dar ajung si foarte tarziu sa munceasca, o lungesc pana la 30 cu doctorare la spiru si in final ajung sa lucreze la ceva ce nu are nici o legatura cu studile.

    Problema cea mai mare e ca cei care platesc acum cotizatile la pensie nu vor primi mai nimic la pensie ca nu o sa aiba cine sa plateasca chiar si cu lungirea la 65 de ani la limita sperantei de viata.

    E bataie de joc la adresa celor care muncesc si platesc taxe, statul ii sugruma cu taxe si ii obliga sa munceasca pana la moarte.

    Imi este frica sa ma gandesc ce o sa se intample in cativa ani cand lucrurile astea o sa se accentueze si mai mult.

    Statul stie de mult timp de problemele astea dar nimeni nu a indraznit sa vina cu solutii din timp pentru a atenuna din problema stau si asteapta sa vina dezastrul care oricum o sa vina cand o sa fie altii si ei o sa aiba deja buzunarele pline.
  • 0 (6 voturi)    
    care-i problema? (Luni, 12 ianuarie 2015, 13:05)

    scepticu [utilizator]

    Aducem chinezi , arabi, ugandezi - sa munceasca in locul nostru si am rezolvat problema.
    Mai mult, vor face si copii in locul nostru.
  • +1 (1 vot)    
    contextul socio-economic (Luni, 12 ianuarie 2015, 13:09)

    altheia [utilizator]

    Ar fi multe de zis pe aceasta tema. Cateva aspecte care imi vin in minte (si nu sunt valabile doar pentru Romania):
    - lipsa sentimentului de implinire a parintilor: lipsa unei locuinte, a unei sigurante elementare; dimpotriva, cand ai sentimentul de implinire in ce priveste nevoile de baza, alte decizii indraznesti sa iei.
    -lipsa timpului liber: se lucreaza multe ore si, pe viitor, poate tot mai mult; in acest context, chiar si daca decizi sa ai copii, din pacate, nu ai timp sa te bucuri de ei, sa vezi cum cresc, sa te ocupi personal de educatia lor
    -lipsa unui venit suficient: ideal, macar unul dintre parinti ar trebui sa aiba posibilitatea de a sta acasa cu copilul daca isi doreste, dar de multe ori e nevoie de doua venituri pentru a o scoate la capat luna de luna; ori mai e si situatia in care, chiar daca parintii s-ar descurca cu un singur venit, cel care sta acasa se teme pentru viitorul lui profesional, pensie, etc.; daca niciunul dintre parinti nu poate sta acasa, atunci exista solutii, dar costisitoare; in plus, tanjesti dupa aproprierea fata de copiii tai si timpul petrecut impreuna cu ei.

    Cred ca, in contextul socio-economic din zilele noastre, decizia de a face copii, pentru multi, nu mai e atat de usoara ca odinioara.
    • +1 (1 vot)    
      exact invers (Luni, 12 ianuarie 2015, 14:49)

      Creation [utilizator] i-a raspuns lui altheia

      referitor la lipsa sentimentului de implinire: cunosc multe familii cu venituri mult peste media din Romania, si totusi toti au 1, maxim 2 copii.

      Pe cand familii sarace (mai ales din mediul rural) fac multi copii.
      • 0 (0 voturi)    
        ... (Luni, 12 ianuarie 2015, 16:09)

        altheia [utilizator] i-a raspuns lui Creation

        Sunt de acord si cu tine. De aceea, pe aceasta tema s-ar putea discuta mult; sunt mai multe variabile decat s-ar crede poate la prima vedere si decat am enumerat eu.

        Sentimentul de implinire difera foarte mult de la om la om. Satisfactia este subiectiva. Ceea ce este suficient pentru un om poate sa nu fie suficient pentru altul.

        Pe de alta parte, unii oameni nu stiu cand sa se opreasca ori sa mai incetineasca, desi ar putea. Acest fapt este des intalnit la oamenii carora munca le-a 'intrat in sange' din tinerete, care nu mai concep viata fara un program plin de lucru.

        "Ce as face daca nu as mai lucra atat? Oare nu m-as plictisi? Oare nu as stagna sau regresa profesional? Oare as putea trai acceptabil cu mai putin? Cu cat de putin? Dar la batranete, ce voi face, ma voi descurca cu cat am strans?" Teama, greutatea de a rupe un stil de viata in care ai fost conditionat de diverse aspecte, faptul de a nu sti intotdeuna cu exactitate ce vrei de la viata - sunt o multime de factori ce influenteaza deciziile legate de procreere.
      • 0 (0 voturi)    
        apropo de familiile sarace cu multi copii... (Luni, 12 ianuarie 2015, 17:25)

        altheia [utilizator] i-a raspuns lui Creation

        Familiile sarace nu folosesc de regula contraceptia, deci nu fac acei copii multi deoarece chiar isi doresc acel numar, ci in cele mai multe cazuri din greseala. :-(

        1-2 copii facuti constient, asumati pe deplin, nu mi se pare o cifra rea, chiar daca familia are venit peste media.

        In comentariul anterior incercam sa ofer o posibila explicatie a faptului de a nu face copii deloc, din diverse motive ori temeri personale, desi poate posibilitatea materiala ar exista la unele persoane.

        Oricum, in niciun caz nu as judeca pe cineva in aceasta privinta deoarece decizia de a avea copii este una foarte personala si foarte serioasa!
  • +1 (1 vot)    
    rețeta pentru făcut copii? (Luni, 12 ianuarie 2015, 13:31)

    Andrei Cosmovici [utilizator]

    Situația este dificilă, evident. Și nu văd o rezolvare la îndemână. Tot statistic, bunăstarea nu aduce cu sine o sporire a natalității, deci dacă devenim o țară mai bogată, nu vom avea implicit copii mai mulți. Nu cred că limitarea dreptului la avort, pe de altă parte, ar avea vreun rol pozitiv - dacă cineva se gândește la asta. Fiindcă oricum există contracepția, și cu educația sexuală care bate la porțile școlilor, avortul va scădea ca metodă contraceptivă. Iar indemnizația de creștere a copilului nu este un factor care să rezolve singur problema. Cred că statistic sunt rarissime cazurile în care cineva chiar face copil doar pentru indemnizație. Rămâne soluția imigrației, dar asta ne poate duce către scenarii Charlie Hebdo, la ciocnire între civilizații. Ce-i rămâne unui guvern de făcut, în această situație? Realmente, de unde vom avea bani pentru pensii? Și efectele negative ale denatalizării unei țări nu se limitează doar la acest aspect.
  • -1 (3 voturi)    
    de fapt (Luni, 12 ianuarie 2015, 13:55)

    Mazeta [utilizator]

    Paradoxal, cu cât oamenii sunt mai bogați, cu atât fac mai puțini copii. De aceea, singura soluție pentru creșterea natalității este sărăcirea populației.
    • +1 (1 vot)    
      educatia (Luni, 12 ianuarie 2015, 15:06)

      Creation [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      De fapt educatia este raspunsul. Cei cu venituri bune au si o educatie sexuala adecvata astfel sunt slabe sansele sa apara copii neprevazuti.
    • 0 (0 voturi)    
      saracirea scade calitatea vietii... (Luni, 12 ianuarie 2015, 15:33)

      altheia [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Nu stiu daca ar mai functiona asta, cel putin nu la generatiile care au apucat sa evolueze intelectual / ca mentalitate. Un om cat de cat inteligent (indiferent de meserie) nu vrea sa sufere de lipsuri majore nici el, nici copiii lui. Acest tip de om, in loc sa treaca la fapte direct, incepe sa isi cantareasca foarte bine deciziile, sa isi evalueze capacitatile, posibilitatile.

      Pe de alta parte, bogatia nu vine numai cu beneficii. Vine mai mereu in combinatie cu lipsa timpului liber dedicat vietii de familie, cand ne referim la antreprenori, la bogati self-made. Si pentru omul de clasa medie, banii vin tot cu sacrificiu de timp. De aici, lipsa de copii. In schimb, familiile regale sunt de obicei linistite, ca au si timp si bani asigurati. Sunt familii regale care au si cate 4 copii (si nu putem spune ca e absolut nevoie de atatia pentru predarea stafetei, deci sunt facuti de placere). De asemenea, mai sunt oamenii care si-au asigurat de timpuriu independenta financiara si nu trebuie sa-si mai faca griji pentru restul vietii (JK Rowling - 3 copii). Acestea sunt doar exemple pentru urmatoarea concluzie:

      Cred ca un context ce ar implica situatie materiala macar decenta, liniste sufleteasca si timp liber suficient ar fi optim pentru marirea familiilor (in zilele noastre, e un ideal; nu imposibil, dar destul de greu de realizat, cel putin in tinerete, atunci cand poti fizic sa ai copii). Nu as fi pentru saracirea populatiei, ca aceasta duce la scaderea calitatii vietii pe multe planuri.
  • 0 (2 voturi)    
    Familia a ajuns bataia de joc a politicii dupa 89 (Luni, 12 ianuarie 2015, 14:50)

    andreesanu [utilizator]

    Puhoaiele de incompetenti adusi in politica de Frontul salvarii a fost de fapt valul de prostie ajuns in linia l a politicii.
    Indivizi fara nici o pregatire cocotati in parlament in guverne si-au croit halci din avutia nationala,rezultatul era de asteptat -prabusirea in sistem domino a industriei,agriculturii,serviciilor,a invatamintului si sanatatii populatiei.
    Tot mai multi romani au ingrosat rindul somerilor,rindul celor fara o bucata de piine,fara speranta zilei de miine.
    Pribegi in propia tara, apoi autoexilati in lumea larga in cautarea unei bucati de piine.
    Familii distruse,copii lasati pe drumuri,copii exportati ,sunt rezultatul acestor ticalosii intreprinse de cei care pretind ca au guvernat Romania.
    Peste 5 milioane de romani trudesc pentru alte tari,
    copii de romani se nasc in alte tari unde sunt inregistrati,familii intregi deja nu se vor mai intoarce niciodata in Romania.
    Demografia n-a fost si nu este prioritatea celor care
    s-au capatuit si se capatuiesc politic pretinzind ca guverneaza .
    Ei isi fac plinul si o sterg acolo unde au conturile,romani nu mizati pe politicieni ei v-au saracit ei au dus tara de ripa .
  • +2 (2 voturi)    
    recul in imobiliare (Luni, 12 ianuarie 2015, 16:08)

    lenderDK [utilizator]

    La cat de putini tineri sunt in Romania in acest moment nu este de mirare ca stau apartamente goale. Situatia o sa devina si mai grava odata ce se vor inmulti mostenirile la orase.
    Guvernul pompeaza masiv bani in Prima Casa ca sa pastreze aparentele iar dezastrul imobiliar este (inca) un secret vorbit doar pe la colturi intre jucatorii imobiliari.
    Or sa fie case si n-o sa aibe cine sa le cumpere.
  • 0 (0 voturi)    
    Industrie, fara industrie...nu conteaza (Luni, 12 ianuarie 2015, 16:10)

    Wanheda [utilizator]

    Locuri de munca, asta conteaza. Ori in Romania is putine si prost platite, multa nesimtire, needucare, sanatate pe spaga si carari in loc de drumuri.
    Faptul ca mai ai si un mitoman hot PM....te face sa iti iei lumea-n cap.
  • 0 (0 voturi)    
    TRIST (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:57)

    falcoind [utilizator]

    Nu sunt de parere ca ar trebui sa ne imultim ca iepuri, dar faptul ca in Romania azi sunt sub 3 800 000 de persoane sub 18 ani ar trebui sa dea un semnal de alarma foarte puternic celor care sunt la friiele tarii.
    In 50 de ani o sa avem o tara depopulata , maxim 12-15 milioane de locuitori , sau o tara in care romani o sa fie minoritari. Asta e fiecare popor isi merita soarta pe care si-o gladeste. Noi ne cladim disparitia in pasi repezi.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică