Fiscul poate anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei firme  ca urmare a faptului ca se schimba asociatii sau administratorii /Vezi si solutia Comisiei Centrale Fiscale prin care se modifica baza de calcul a TVA datorata pentru livrarile la care nu s-a colectat TVA la momentul livrarii

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 13 ianuarie 2015, 12:02 Economie | Finanţe & Bănci

contabilitate
Foto: sxc.hu
In Monitorul Oficial de luni, 12.01.2015, au fost publicate doua acte normative ce reglementeaza taxa pe valoarea adaugata: o solutie a Comisiei Centrale Fiscale prin care se modifica baza de calcul a TVA datorata la plata mai ales de catre contribuabilii ce au efectuat tranzactii fara sa fie inregistrati in scopuri de TVA, desi aveau aceasta obligatie si cealalt act- o procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA cand participantii la societate au inscrise in cazier infractiuni la reglementarile economice. Noutatea consta in faptul ca in unele situatii, nu in toate, se va anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane juridice ca urmare a faptului ca se schimba asociatii sau administratorii societatii. Acest element de noutate ar trebui analizat cu maxima atentie iar dupa o oarecare stabilizare a legislatiei vom efectua si noi un studiu de caz pentru a observa in ce conditii efective la schimbarea asociatilor sau administratorilor se va anula
inregistrarea in scopuri de TVA.

Prin Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 6/2014 se expliciteaza baza de calcul a TVA pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii la care nu s-a colectat TVA la momentul livrarii de bunuri/prestarii de servicii, de obicei din culpa furnizorului ce nu s-a inregistrat in scopuri de TVA desi ar fi avut aceasta obligatie.

Este situatia persoanelor fizice ce au avut mai multe tranzactii cu terenuri construibile sau constructii noi si in ciuda faptului ca au depasit plafonul de scutire de TVA nu s-au inregistrat in scopuri de TVA iar la vanzare nu au colectat TVA.

Aceeasi situatie se aplica si persoanelor juridice sau persoanelor fizice autorizate ce au depasit plafonul cifrei de afaceri pentru care se acorda scutire de TVA, fara sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA si fara sa colecteze TVA la livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate ulterior depasirii plafonului.

Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 6/2014 vine sa prezinte modul de determinare a bazei de calcul pentru TVA si modul de calcul al TVA pentru aceste tranzactii cand exista o situatie post-factum ce obliga aceste persoane la plata TVA.

Sunt posibile trei situatii, in functie de vointa partilor rezultata din contracte sau din alte mijloace de proba, dupa cum urmeaza:
  • daca partile au prevazut in mod expres ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii, in acest caz, pentru aceste livrari de bunuri sau prestari de servicii taxa pe valoarea adaugata se va aplica peste intreaga contravaloare a bunurilor livrate/serviciilor prestate.
  • atunci cand partile nu au facut nicio mentiune cu privire la TVA iar furnizorul nu poate recupera taxa pe valoarea adaugata de la client, probabil situatia cea mai des intalnita in practica, in acest caz  taxa pe valoarea adaugata se considera ca fiind deja inclusa in pretul de livrare a bunurilor sau prestare de servicii. In acest caz, taxa pe valoarea adaugata se va determina prin metoda sutei majorate, cunoscandu-se ca aceasta este inclusa in pretul total al tranzactiei.
  • atunci cand partile au prevazut ca taxa pe valoarea adaugata este inclusa in contravaloarea livrarii/prestarii de servicii, taxa pe valoarea adaugata aferenta tranzactiei se determina tot prin metoda sutei majorate. Aceasta situatie este una totusi atipica dar posibila, ce porneste de la o prezumtie mai putin corecta, respectiv furnizorul a fost constient ca trebuia sa se inregistreze in scopuri de TVA dar nu a respectat procedura legala.

Fata de prevederile anterioare existente, modificarea majora este data de ultimele doua situatii, cand TVA se considera inclusa in pret. Anterior, autoritatile fiscale solicitau TVA pornind de la prezumtia ca acesta nu este inclus in pret si s-ar aplica la valoarea tranzactiei.

Prin OpANAF nr. 19/2015 se modifica procedura existenta privind modificarea din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA.

Actul normativ analizat astazi se adreseaza in principal persoanelor juridice inregistrate in scopuri de TVA ce isi vor pierde aceasta calitate in cazul in care participantii la societate au inscrise in cazierul fiscal infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

ANAF are dreptul sa anuleze din oficiu codul de inregistrare fiscala cand aceste persoane au infaptuit infractiuni economice iar procedura este detaliata in functie de forma juridica a societatilor:
a. societati pe actiuni si societati in comandita pe actiuni;
b. celelalte forme de societate (societate cu raspundere limitata, societate in comandita simpla si societate in nume colectiv).

In cazul societatilor pe actiuni si al societatilor in comandita pe actiuni inregistrate in scopuri de TVA, ANAF va anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA daca oricare dintre administratori sau chiar persoana juridica insasi are inscris in cazier infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

In cazul celorlalte persoane juridice, si ne referim in principal la societatile cu raspundere limitata deoarece aceasta forma de societate este cu siguranta cea mai des intalnita, ANAF va anula din oficiu codul de inregistrare in scopuri de TVA daca asociatii majoritari, asociatul unic, oricare dintre administratori sau chiar persoana juridica insasi au inscrise in cazier infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

O alta situatie foarte interesanta din punct de vedere fiscal este data de faptul ca procedura de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA se va aplica si cand la Registrul comertului exista mentiuni privind schimbarea asociatilor sau administratorilor, in contextul in care persoana juridica nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit recentelor modificari aduse la art. 153 alin. (9) lit. h) din Codul fiscal.

Aceasta din urma procedura o vom analiza in contextul in care ne asteptam la alte modificari normative ce vor enumera punctual criteriile in baza carora va fi apreciata intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica si vom vedea in ce consta formularul 088 Declaratie pe proprie raspundere privind intentia de desfasurare a unei activitati economice, tinand cont ca este deja al doilea act ce il mentioneaza fara sa il reglementeze ca si format sau act normativ cu instructiuni de completare. Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta.


Citeste mai multe despre   










6107 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Alta frectie.... (Marţi, 13 ianuarie 2015, 14:23)

    Johanis [utilizator]

    Se "modifica baza de calcul a TVA datorata pentru livrarile la care nu s-a colectat TVA la momentul livrarii", aici intrand livrarile intracomunitare scutite, adica din alt stat UE cumperi netto si vinzi in tara ta cu TVA pe care-l versi la buget.

    Puteti modifica la nesfarsit aceste reguli. Atata timp cat firmele se "tranzactioneaza" legal (exista firme care chiar cu asta se ocupa, intermediaza preluarea firmelor cu datorii - cine nu crede sa dea pe google "fabrica de firme") si nu exista NICIUN FILTRU al ANAF-ului in asemenea tranzactii, munca e fara rost si evaziunea in floare.
    Se infiinteaza firme cu administratori boschetari / oameni ai strazii / persoane fara raspundere etc si se rupe bugetu' in doua.
    Aici o singura varianta poate exista pana vom avea inspectori fiscali corecti: retinerea TVA la furnizor si acesta va varsa catre statul roman.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi