Presedintele Consiliului Fiscal, ​Ionut Dumitru, a discutat online despre proiectul Codului Fiscal

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 23 februarie 2015, 6:22 Economie | Finanţe & Bănci

Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal
Foto: HotNews.ro
Masurile de relaxare fiscala propuse prin noul proiect de Cod Fiscal vor duce la neincasarea unor venituri bugetare de peste 37 miliarde lei in patru ani, jumatate din suma fiind insa recuperata pe baza efectului pozitiv care va fi inregistrat in economie, potrivit estimarilor Guvernului. Care este impactul relaxarii fiscale propuse prin proiectul de Cod Fiscal si cat de plauzibile din punct de vedere economic sunt scenariile cu care a lucrat Guvernul? Isi permite Romania in actuala stare economica acest pachet de masuri? Este proiectul de Cod Fiscal o "bomba" pusa in bratele urmatorilor guvernanti? Presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru, va discuta online cu cititorii HotNews.ro  luni de la ora 13 despre acest subiect.


Nota redactiei:
  • Puneti intrebari folosind formularul de comentarii de la finalul articolului
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana


Citeste mai multe despre   












[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

3522 vizualizari

  • Doriti sa faceti ceva ? (Luni, 23 februarie 2015, 9:52)

    SRA [anonim]

    Buna Ziua,

    Stimate Domnule ,

    Daca doriti sa faceti ceva preluati sistemul de fiscalitate elvetian, declaratia de venituri generalizata, si veti avea intrari, dispare SPAGA, EVAZIUNEA, taxele si se creaza siguranta statului.

    Intrebare ; Doriti ?

    Merci

    GENEVE
    • 1 (Luni, 23 februarie 2015, 12:16)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui SRA

      Evident ca mi-as dori un astfel de sistem, important ar fi insa ca si decidentii sa isi doreasca acest lucru si sa poate fi implementat. In plus, preluarea unui sistem dintr-o alta tara nu reprezinta nicio garantie ca va functiona in contextul romanesc.
  • intrebare (Luni, 23 februarie 2015, 10:12)

    Bujor Constantin [anonim]

    D-le Dumitru, sunteti si economist sef al unei banci private, prin urmare bine ancorat in privinta problemelor pe care le intampina companiile locale. Din punctul Dvs de vedere, o relaxare fiscala ar fi utila sau ar ingreuna dificultatile prin care trec acum firmele locale?

    Care sunt reprosurile Dv la adresa proiectului de Cod Fiscal?
    • 2 (Luni, 23 februarie 2015, 12:27)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bujor Constantin

      Evident ca o relaxare fiscala ar fi utila mediului de afaceri si nu cred ca exista divergente de opinie pe acest subiect. Toata lumea e de acord ca avem un TVA foarte inalt si povara fiscala pe munca este foarte impovaratoare. Insa, piesa care lipseste din propunerile din Codul Fiscal e legata de modul in care ele vor fi acomodate in buget. Discutam despre reduceri foarte ample ale principalelor taxe si impozite si nu avem un raspuns la intrebarea: "Cum se vor implementa, tinand cont de constrangerile bugetare pe care le avem?" Spre exemplu, numai reducerea TVA ar avea impact in 2016 de aproape 1,5% din PIB, ceea ce ar insemna o apropiere sau chiar o depasire a pragului de 3% de deficit bugetar si reintrarea Romaniei in procedura de deficit excesiv. Ajustarile care s-au produs la nivelul bugetului incepand cu 2010 au fost foarte dureroase si ar fi pacat si foarte costisitor ca ele sa fie reversate.
      As spune ca punctul slab al propunerilor este legat de sustenabilitatea lor din perspectiva constrangerilor bugetare. Chiar si in situatia improbabila in care deficitul bugetar ar creste semnificativ, acest lucru ar conduce la o crestere a datoriei publice la peste 40% din PIB, nivel peste care analizele arata ca ajungem intr-o zona in care avem vulnerabilitati foarte mari. Nivelul de 60% din PIB al datoriei publice , conform criteriilor Maastricht, nu reprezinta un reper pentru Romania, dat fiind nivelul de dezvoltare al sectorului financiar si al economiei in ansamblu. Se poate discuta pe marginea acestui proiect si se pot pune in discutie si aspecte legate de secventialitatea masurilor. Ma refer la faptul ca se are in vedere in prima instanta o reducere majora a impozitelor indirecte (TVA, accize)si abia ulterior a CAS, ceea ce s-ar putea sa nu fie strategia optima. Este cunoscut din literatura de specialitate faptul ca impozitele indirecte au un impact mai degraba asupra cererii, iar CAS ar avea un impact mai degraba pe oferta. Cred ca am avea nevoie mai intai de
    • continuare (Luni, 23 februarie 2015, 12:28)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bujor Constantin

      Cred ca am avea nevoie mai intai de masuri care sa stimuleze PIB-ul potential pentru a oferi sustenabilitate cresterii economice. Altfel, masuri ample de stimulare a cererii pot crea dezechilibre in economie si stim cu totii care sunt costurile ajustarii acestora.
  • PFA (Luni, 23 februarie 2015, 10:13)

    comentarii [anonim]

    Buna ziua,
    Puteti sa ne explicati daca si PFA-urile cu norma de venit sunt afectate de noile modificari si impozite?
    Multumesc.
  • ati oferit consultanta...? (Luni, 23 februarie 2015, 10:13)

    mihaela balasz [anonim]

    In procesul de rescriere a CF si a celui de Procedura, ati fost consultati? Veti emite o opinie vizand acest proiect si care va fi ea?
    • 3 (Luni, 23 februarie 2015, 12:33)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihaela balasz

      Da, am avut o serie de discutii informale cu reprezentantii Ministerului Finantelor. In mod cert vom emite o opinie atunci cand vom avea toate informatiile disponibile pentru a putea evalua impactul acestor masuri. Vorbim de modificari majore la nivelul tuturor taxelor si impozitelor si o analiza serioasa necesita timp pentru a lua in calcul toate implicatiile. De aceea consider insuficient timpul pana la care propunerea se va duce in Parlament. Masuri majore de modificare a Codului Fiscal trebuie cantarite cu mare atentie pentru ca au un impact pe termen mediu si lung asupra economiei.
  • impozit microintreprindere fara angajati (Luni, 23 februarie 2015, 10:19)

    Adrian [anonim]

    Buna ziua, dupa cum zicea si dl. Radu Banciu in cadrul emisiunii, cei cu microintreprinderi nu ar trebui sa plateasca taxe deloc. eu am infiintat o firma la sfarsit de 2008, si in ian 2009 direct forfetar. dar din ce bani?? ca nici nu am avut timp sa incasez. acum incerc sa supravietuiesc si iar introduceti forfetar. Orice firma ar angaja minim 1 persoana si plati acei bani daca ar incasa. dar cand te zbati sa incasezi si nu reusesti, e imoral sa platesti. taxati si voi pe cei cu firme care au sute de milioane ca ei au de unde 1500 lei, dar noi cei care incercam sa supravietuim nu e corect. foarte multe firme care sunt pe 0 si fara angati se vor inchide de tot. Economia nu va functiona prin penalizarea microintreprinderilor fara angajati. nu asa se ajunge la 1 milion de locuri de munca. O zi buna si sper sa revizuiti forfetarul acela, altfel toti inchidem nu avem ce face.
    • 44 (Luni, 23 februarie 2015, 12:42)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      Sunt de acord ca ar putea fi efecte nedorite si tocmai de aceea trebuie cantarite bine deciziile. Realitatea este ca sunt in jur de 200.000 de companii (cea mai mare parte microintreprinderi) care nu au facut niciodata profit (nici inainte de criza si nici in timpul crizei). Ne putem intreba care este scopul pentru care aceste companii au fost infiintate.Insa, sunt de acord ca nu trebuie sa le pedepsim pe cele care sunt oneste si creaza valoare in economie. In continuare cred ca evaziunea fiscala se face in primul rand la nivelul companiilor mari, dar sunt de acord ca si mica evaziune trebuie redusa. De asemenea, cred ca suntem si intr-un cerc vicios in care contribuabilii nu platesc taxe si impozite pentru ca au perceptia legitima de multe ori ca nu primesc servicii publice de calitate. In acest context cred ca o reforma fiscala -pentru a avea succes si a fi sustenabila- trebuie sa fie insotita si de o transparentizare si imbunatatire a eficientei cheltuirii banilor publici. Un astfel de demers cred ca este obligatoriu pentru a avea efecte de conformare la plata taxelor chiar la niveluri mai scazute si a oferi astfel sustenabilitate acestui demers.
  • ce ati schimba (Luni, 23 februarie 2015, 10:22)

    florin apostol [anonim]

    Credeti ca actualul proiect de Cod Fiscal va trece prin Parlament in aceasta forma ?

    Ce anume ati retrage sau unde ati face adaugiri in actualul draft al CF?

    Multumesc
    • 7 (Luni, 23 februarie 2015, 12:54)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui florin apostol

      Cred ca probabilitatea aprobarii acestui proiect este foarte mica. Trebuie sa fim realisti si sa intelegem ca un astfel de soc nu poate fi acomodat in buget. As mentiona in plus ca efectul estimat de catre Ministerul Finantelor este unul foarte optimist, in care efectele de runda a doua (reducerea evaziunii, crearea de locuri de munca, crestere economica mai mare), anuleaza aproape doua treimi din impactul negativ brut pe venituri. La prima vedere, estimarile MFP se bazeaza pe ne-acomodarea prin reducere de cheltuieli a pierderilor de venituri, scenariu extrem de putin plauzibil pentru ca ar conduce la un deficit foarte mare, inacceptabil de catre Comisia Europeana. In scenariul in care cel putin partial scaderile de venituri vor fi acomodate cu reduceri de cheltuieli, impactul pozitiv in economie va fi mult redus. Conform estimarilor din literatura de specialitate, multiplicatorii veniturilor si cheltuielilor sunt redusi in tarile din Europa Centrala si de Est si par relativi mai mari pe cheltuieli. Astfel, impactul pozitiv in economie generat de reducere de taxe poate fi anulat in mare parte sau chiar in totalitate de reducerile necesare pe partea de cheltuieli bugetare.
  • chf (Luni, 23 februarie 2015, 10:24)

    nicolae caraba [anonim]

    Stiu ca e off-topic, dar va rog sa ne spuneti cum vedeti dumneavoastra problema celor imprumutati in CHF. E nevoie sa fie sprijiniti? Daca da, in ce fel?
  • pierderi de capital (Luni, 23 februarie 2015, 10:36)

    Gelu Tudose [anonim]

    In Romania pierderile de capital nu sunt deductibile din castigurile de capital asa cum este legiferat in majoritatea tarilor UE iar impozitul pe castiguri de capital nu diferentiaza intre termen scurt si termen lung. Veti incuraja dezvoltarea investitiilor in piata de capital aplicand cele doua instrumente (deductibilitate pierdere, incurajare termenului lung de pastrare a unei investitii)?
    • 8 (Luni, 23 februarie 2015, 12:56)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gelu Tudose

      Sunt de acord ca ar trebui facuta o diferentiere intre termenul scurt si cel lung in conditiile in care avem urgenta nevoie de dezvoltarea pietei de capital si mobilizarea economisirii pe termen lung. Costul ar fi legat de administrarea sistemului.
  • reforma (Luni, 23 februarie 2015, 10:39)

    Marcel Batranu [anonim]

    Considerati ca recenta propunere a Codului Fiscal reprezinta o reforma in domeniul fiscalitatii, o stagnare din punct de vedere al reformei sau un pas inapoi?
    Nu e paradoxal ca un guvern de stanga sa vina cu masuri fiscale de dreapta?
    • 9 (Luni, 23 februarie 2015, 13:01)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marcel Batranu

      Cred ca reprezinta un punct de pornire pentru o discutie serioasa legata de o strategie pe termen mediu si lung.
    • continuare (Luni, 23 februarie 2015, 13:03)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marcel Batranu

      Cred ca trebuie sa avem un orizont de timp mai lung la dispozitie pentru a putea dezbate si evalua impactul acestor masuri. Sper ca in final, forma Codului Fiscal sa fie mult imbunatatita si sa isi atinga obiectivul.
  • intrebari (Luni, 23 februarie 2015, 10:41)

    ioan aminculesei [anonim]

    Poate sustine bugetul reducerile de taxe presupuse de codul fiscal?

    Care este de fapt impactul bugetar al CF?

    Sunt corecte calculele guvernantilor?
    • 99 (Luni, 23 februarie 2015, 13:03)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui ioan aminculesei

      Am raspuns in cadrul unei intrebari anterioare
  • tva individualizat pe categorii de produse (Luni, 23 februarie 2015, 10:46)

    ionescu mircea [anonim]

    Vedeti fezabil un TVA individualizat pe fiecare categorie de produse? Acolo unde consumul e mai mic si trebuie incurajat, TVA sa fie chiar mai mic de 19%, iar la produsele cu cerere inelastica sa se aplice un TVA mai ridicat? Sa avem , cu alte cuvinte, un TVA la paine, un altul la pantofi, un altul la benzina samd...
    • 76 (Luni, 23 februarie 2015, 13:04)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionescu mircea

      De principiu, o astfel de diferentiere ar fi imposibil de administrat. Sunt de acord insa ca, asa cum se intampla in toate tarile civilizate, anumite produse (alimentele de baza spre exemplu) sa aiba un TVA mai mic, in primul rand din motive sociale.
  • electo-cod (Luni, 23 februarie 2015, 10:55)

    Andrei Minculescu [anonim]

    In actualul draft, exista schimbari importante si in ceea ce priveste impozitarea terenurilor si cladirilor. Erau necesare aceste modificari, in opinia Dvs? De asemenea, era necesara reducerea cotei unice sau discutam de masuri cu consistent mesaj electoral?
    • 765 (Luni, 23 februarie 2015, 13:07)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei Minculescu

      Cred ca sunt cateva idei foarte bune in acest domeniu, cum ar fi spre exemplu diferentierea impozitului de cladiri, in functie de destinatia cladirii si nu de proprietar. Sau supraimpozitarea terenurilor agricole nelucrate sau a cladirilor neingrijite
    • continuare (Luni, 23 februarie 2015, 13:09)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei Minculescu

      Cred ca reducerea cotei unice de la nivelul actual foarte scazut de 16% poate sa decredibilizeze definitiv conceptul de cota unica. Nu inteleg care ar fi castigurile in termeni de conformare voluntara al unei reduceri de la un nivel atat de scazut.
  • colectare (Luni, 23 februarie 2015, 10:57)

    maria dragomiroiu [anonim]

    V-am auzit in repetate randuri vorbind despre slaba colectare a ANAF, insa nu retin care sunt propunerile Dvs pentru ca acest lucru sa poata avea loc. Ce masuri ati lua pentru ca in Romania colectarea taxelor si a impozitelor sa creasca (si in termeni absoluti si ca pondere in PIB)? Va multumesc pentru raspuns
    • 7654 (Luni, 23 februarie 2015, 13:13)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui maria dragomiroiu

      Cred ca evaziunea fiscala are deja o dimensiune care atinge siguranta nationala. Discutam de evaziune de aproape 50% din obligatiile teoretice de plata a TVA, cea mai mare la scara europeana. In acelasi timp, avem printre cele mai mici venituri bugetare din Europa si, in consecinta, printre cele mai mici cheltuieli cu Educatia si Sanatatea. Acestea reprezinta domenii cu impact major asupra unei natiuni. In acest context, masurile de combatere a evaziunii fiscale trebuie sa fie pe agenda CSAT. Cred ca e o problema de vointa politica si de determinare in procesul de combatere a coruptiei. In acest sens, demersurile din ultimii ani de combatere a coruptiei sunt pozitive.
  • masuri prea dure pentru economie (Luni, 23 februarie 2015, 10:59)

    stan colintineanu [anonim]

    Care sunt masurile din Codul Fiscal care v-au atras in mod deosebit atentia? Care dintre ele ne vulnerabilizeaza cel mai mult si prin urmare, la care ati renunta?
    • 234 (Luni, 23 februarie 2015, 13:15)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui stan colintineanu

      Ca economist, cred ca prioritare ar fi reducerea CAS si a TVA. As renunta la reducerea cotei unice pentru ca nu avem spatiu de manvra in aceasta directie, cota de 16% fiind a treia cea mai mica din Europa
  • Buna ziua (Luni, 23 februarie 2015, 11:13)

    ciprian [anonim]

    Ce intelegeti dvs din afirmatia ministrului Valcov si anume toate persoanele fizice autorizate vor beneficia de o crestere a veniturilor lunare??? Cum vi se pare intentia guvernului de a impozita persoanele fizice autorizate??? Ce credeti ca se va intampla cu persoanele ce realizeaza venituri din profesii liberale -practic vor trebui sa contribuie la stat cu aprox 47-48% din veniturile realizate!!!Multumesc
    • 5yu (Luni, 23 februarie 2015, 13:17)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui ciprian

      Apreciez ideea ca trebuie sa impozitam echitabil contribuabilii, indiferent de forma de venit pe care o realizeaza. Foarte multe venituri sub forma de drepturi de autor sau PFA mascau in multe cazuri venituri salariale, insa sarcina fiscala era mult diferita.
  • 5 ani de consiliu fiscal (Luni, 23 februarie 2015, 11:16)

    ionel caramarin [anonim]

    Sunteti de 5 ani (in iunie, daca nu ma insel) presedintele Consiliului Fiscal.
    Care e sentimentul pe care il aveti dupa 5 ani de activitate: au fost cu adevarat luate in seama Opiniile Consiliului Fiscal de catre guvernele Boc, MRU si respectiv Ponta? Care a fost cu adevarat un partener al Consiliului si care s-a dovedit a fi mai "rezilient"?
    Ar fi nevoie de schimbari ale legii de functionare a Consiliului astfel incat Opiniile Dvs sa capete mai multa greutate?
    • 7654 (Luni, 23 februarie 2015, 13:21)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionel caramarin

      In niciun caz rolul Consiliului Fiscal nu este sa substituie Guvernul. Rolul nostru este acela de a clarifica opiniei publice o serie de implicatii ale deciziilor fiscal-bugetare prin elaborarea unor opinii nepartinitoare din punct de vedere politic. Fara indoiala ca misiunea noastra este una foarte dificila, insa am sentimentul ca lucrurile s-au imbunatatit in materie de transparenta si de calitate a deciziei fiscal-bugetare. Evident ca avem spatiu foarte mare pentru imbunatatiri in acest domeniu. Cred de asemenea ca decidentii au cel putin un cost reputational atunci cand opiniile Consiliului Fiscal nu confirma evaluarea pe care Guvernul o face si acest lucru conduce pe termen mediu si lung la o disciplinare a politicilor fiscal-bugetare. Nu m-as astepta insa la miracole pe termen scurt si mediu.
  • Microintreprinderi cu zero angajati (Luni, 23 februarie 2015, 11:17)

    Lucian [anonim]

    Gestionez de 3 ani un magazin online care nu-mi aduce inca profit. Nu am nevoie de angajati. Venitul mediu lunar pe ultimii 2 ani e de 1,000 euro, dar nu reusesc sa-mi acopar cheltuieli operationale : depozitare, livrari, etc. Impozitul de 3 % de anul trecut m-a obligat sa tai din cheltuielile de promovare, foarte necesare in domeniul online. Afacerea am conceput-o pentru a ma putea intretine. Supraimpozitarea de 1500 lei/trimestru ma va obliga sa renunt la o afacere in care am adus 25000 euro, bani castigati cinstit in 25 de ani de munca. Ca si mine sunt multi ce au incercat o afacere onesta, fara intentia de imbogatire, ci numai pentru a nu sta cu mana intinsa la Stat. Chiar nu se intelege ca nu toti pot da tunuri pe microintreprinderi ?
  • investitii...? (Luni, 23 februarie 2015, 11:18)

    Luiza Marcan [anonim]

    Este plauzibil un scenariu in care, reducerea taxelor si a TVA sa fie "compensata" ca sa ne incadram in tinta de deficit, cu taieri drastice ale cheltuielilor (in primul rand de la investitii)?
    • 87654 (Luni, 23 februarie 2015, 13:24)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Luiza Marcan

      Asa cum spuneam anterior, in acest moment nu pare sa avem o acomodare prin cheltuieli mai mici a reducerilor de taxe. Asa cum arata istoria anilor anteriori, ajustarile pe cheltuieli s-au facut de multe ori pe seama cheltuielilor de investitii. Daca acest lucru ar fi insotit de o crestere a eficientei cheltuirii banilor publici, efectele in economie ar fi pozitive, chiar daca investitiile publice ar fi ajustate ca volum. Romania a avut in ultimii 15-20 de ani cele mai mari cheltuieli de investitii ca procent din PIB in Europa.
  • fmi (Luni, 23 februarie 2015, 11:24)

    marincas augustin [anonim]

    Cu sau fara acord cu FMI?
    • 87654 (Luni, 23 februarie 2015, 13:28)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui marincas augustin

      Stricto sensu, Romania nu avea nevoie de acordul cu FMI in care suntem in momentul de fata, decat ca ancora pentru investitori. Deficitele (bugetare si de cont curent) au fost ajustate la nivel sustenabil inainte de semnarea acordului curent. Cred ca un eventual nou acord cu FMI ar putea fi substituit doar de o ancora alternativa care sa previna derapajele politicilor economice. Aceasta ancora ar putea fi un angajament mai ferm pentru adoptarea euro cu un drum de parcurs foarte bine stabilit, dublat de o monitorizare mai stransa din partea Comisiei Europene. Acordul in care ne aflam in acest moment este in impas de aproape un an, in conditiile in care din mai-iunie anul trecut nu mai avem niciun angajament oficial din partea autoritatilor romane.
    • continuare (Luni, 23 februarie 2015, 13:31)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui marincas augustin

      In materie de echilibre macroeconomice, Roamnia are indicatori foarte buni in acest moment si important este sa ii si mentinem. In plus, agenda de reforme structurale este una foarte incarcata: reforma companiilor de stat, reforma colectarii taxelor, reforma in Sanatate, eficitientizarea cheltuielilor bugetare, etc.Important ar fi ca reformele structurale sa fie implementate si sa existe si o constrangere si un catalizator pentru acest demers. Experienta istorica a aratat ca atnci cand nu am avut aceasta constrangere (2005-2008), au existat derapaje semnificative ale politicilor economice
    • continuare (Luni, 23 februarie 2015, 13:35)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui marincas augustin

      Pana si relatia cu FMI ar putea fi regandita prin apelul la instrumente speciale ale FMI, cum ar fi FCL (linie de credit flexibila), cum a avut de pilda Polonia, insa stricto sensu pare ca nu ne calificam. Mai fezabil ar putea fi insa linia de tip preventiv si de lichiditate (PLL) care este dedicata in special tarilor cu fundamente si politici solide, dar care au inca o serie de vulnerabilitati moderate, cum are Romania in materie de deteriorare a sentimentului pe pietele internationale (situatia din Grecia, Ucraina sau alte posibile tensiuni pe pietele internationale).
  • studii de impact (Luni, 23 februarie 2015, 11:27)

    Corina Dumitrean [anonim]

    Ati consultat vreun studiu de impact cu privire la masurile incluse in proiectul Codului Fiscal? Aveti cunostinta sa existe vreunul? Nu ar fi normal ca proiectul sa fi fost insotit de asemenea studii de impact? Va face Consiliul Fiscal asemenea calcule?
    • 76543 (Luni, 23 februarie 2015, 13:37)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Corina Dumitrean

      Nu am cunostinta de un astfel de studiu de impact insa banuiesc ca exista o serie de calcule in spatele cifrelor publicate de MFP. In limita mandatului nostru legal vom face estimari proprii de impact.
  • Lovitura data PFA-urilor in sistem real (Luni, 23 februarie 2015, 11:41)

    Ionut [anonim]

    PFA-urile in sistem real, mai ales cele create de salariati, vor fi grav lovite prin introducerea obligatorie a CAS-ului de 26.3% la toate incasarile, fara posibilitatea de a alege suma contractului cu casa de pensii ca pana acum. Exista sansele modificarii noului cod pentru a nu afecta asa puternic aceasta categorie (i.e. daca sunt si salariati sa nu plateasca, sau macar posibilitatea de a alege suma asigurata)? In caz contrar, ce alternative ar avea un astfel de PFA pentru a nu fi sufocat de taxe (16% impozit, 5.5 + 26.3 cas/cass)?
  • PFA (Luni, 23 februarie 2015, 11:50)

    Mihai Cozma [anonim]

    Buna ziua,

    Sunt PFA in sistem real, lucrez pana la 12 ore pe zi, 6 zile pe saptamana in doua domenii diferite si acum am aflat ca trebuie sa dau la stat 38.000 lei pe an. Practic trebuie sa muncesc cu 25% mai mult ca sa raman la acelasi profit sau sa cresc preturile, care automat ar duce la o scadere a clientilor.

    Intrebarea este: Nu se poate limita aplicarea CAS-ului la 4 salarii medii brute (cum parca era si pana acuma limita daca doreai sa declari)?

    Va multumesc
  • Colectare taxe (Luni, 23 februarie 2015, 12:06)

    Mihai [anonim]

    1. Exista vreo indicatie privind veniturile bugetare pe prima luna a anului 2015 care sa arate ca incasarile ar creste suficient anul acesta pentru a permite relaxarea fiscala in 2016 sau chiar inainte de 2016?
    2. Care este impactul pe care il estimati privind masurile de imbunatatire a colectarii anul acesta (loteria fiscala, conectarea caselor de marcat la sistemul online etc). Credeti ca bugetul pe anul acesta ia in calcul deja efectele acestor masuri sau vor veni ca un surplus la buget si aceasta este cartea pe care mizeaza guvernul cand anunta masurile de relaxare pentru anul viitor?
    3. In ce masura (valoare) si prin ce metode vedeti posibila imbunatatirea colectarii taxelor pentru urmatorii 2 ani? Scadere procentului taxelor aplicat ajuta (asa cum e prezentat de catre guvern) sau sunt necesare si alte masuri?
    • 9876 (Luni, 23 februarie 2015, 13:40)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      1. Nu avem inca date disponibile publicate de MFP pentru executia din ianuarie si ar fi oricum prematur sa tragem o concluzie.

      2. Cred ca astfel de instrumente sunt utile, insa cred ca marea problema este marea evaziune.

      3. Cred ca imbunatatirea colectarii este fezabila dar nu este garantata.A se vedea experienta cu reducerea TVA la paine de la 24% la 9% care nu a determinat o reducere semnificativa a evaziunii fiscale din panificatie. In acest context, nu e suficient sa reduci taxele pentru a avea colectare mai buna si cred ca demersul trebuie insotit si de eficientizarea si transparentizarea cheltuielilor bugetare. Pana cand contribuabilul nu va vedea ca banii sai sunt cheltuiti corect, nu va avea motivatia de a-si plati corect taxele.
  • Parerea mea (Luni, 23 februarie 2015, 12:29)

    Johanis [utilizator]

    este ca Noul Cod fiscal este conceput pe rincipiul "nu scapa vrabia din pentru cioara de pe gard".
    Taxele si impozitele stabilite pe autoturisme, terenuri si cladiri, ale persoane fizice si juridice ar fi cele pe care guvernul se bazeaza si prin urmare trebuie crescute.
    TVA, impozit pe profit, cota unica etc sunt taxe pe care in primul rand persoanele juridice trebuie sa le declare si plateasca si, in caz contrar, ANAF-ul sa le poate recupera. Astea sunt cioara de pe gard pe care un guvern slab nu se poate baza.
    Intrebarea mea este care este parerea dvs fata de cresterea de 15-20 de ori ale impozitelor pe cladiri nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, persoane care dand dovada corectitudine nu au dorit sa construiasca "pe firma" sa-si "ingroape" profitul pe urmatorii 20 de ani in constructia respectiva. Plus TVA de recuperat cateva zeci de mii de euro.
  • detalii evaziune (Luni, 23 februarie 2015, 13:10)

    Bogdan [anonim]

    Puteti sa ne furnizati o defalcare a partilor din economie unde evaziunea este cea mai mare? La care tipuri de taxe, la care companii (mici, mari), ce sectoare?
    • 7654 (Luni, 23 februarie 2015, 13:46)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan

      Dupa estimarile Consiliului Fiscal pe baza datelor furnizate de INS, evaziunea cea mai mare este cea mai ridicata la TVA. Pe domenii, cea mai mare evaziune pare a exista in industria alimentara si agricultura
    • continuare (Luni, 23 februarie 2015, 13:47)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan

      De asemenea, cea mai mare parte a evaziunii e facuta de companiile mari, dar nici mica evaziune nu e de ignorat.
    • continuare (Luni, 23 februarie 2015, 13:50)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan

      Nu cred ca atacarea micii evaziuni este solutia cea mai potrivita, mare parte a ei fiind o solutie de subzistenta pentru multe familii si cred ca prioritatea ra fi atacarea marii evaziuni. care ar putea aduce si efecte rapide in termeni de colectare a taxelor
  • 1500 lei (Luni, 23 februarie 2015, 13:26)

    Forfetar [anonim]

    Buna ziua,
    Sunt angajat, dar pe langa jobul principal, am si o firma in care lucrez singur (nu m-am angajat pe firma mea), pentru a-mi completa in mod legal veniturile. Activitatea este sporadica, desigur departe de a ma imbogati, dar ma ajuta. Sunt ani in care am avut profit, ani in care am fost pe pierdere, cand a fost forfetarul celalalt am platit si din buzunar, doar ca sa mentin firma. Cifra de afaceri este foarte mica, dar totusi si statul si eu ne alegem cu ceva din cand in cand. Plata a 1500 lei pe trimestru m-ar face sa o inchid si nu mai castiga nimeni. Nu e, ma scuzati, o tampenie ?
  • Impozit PFA (Luni, 23 februarie 2015, 13:40)

    sebi [anonim]

    Buna ziua, pentru un PFA care are venituri lunare sub 35 % din salariul mediu brut nu se va plati contributia minima la CAS conform celor citite in noul cod fiscal, am dreptate ? Mutumesc .
  • pierderi capital (Luni, 23 februarie 2015, 14:05)

    gelu [anonim]

    Multumesc pt raspunsul privind diferentierea intre termen scurt si termen lung. Ar fi util sa aveti in vedere ca sistemele brokerilor, care in acest momen si retin vireaza impozitul pe castigurile de capitale ale clientilor permit diferentierea dupa termen, asadar calculul si plata. Lipseste doar legislatia.

    Totusi la fel de importanta este deductibilitatea pierderilor de capital inainte de taxarea castigurilor. Aveti un proiect in acest sens?
  • Reducere TVA (Luni, 23 februarie 2015, 14:11)

    Eduard [anonim]

    Va fac o p[ropunere de reducere a TVA in asa fel incat sa duca la cresterea incasarilor, la reducerea TVA pe categorii si de care sa bebeficieze clientul final (de fapt el este cel care plateste TVA, firmele avand dreptul sa deduca TVA).
    Metoda se va aplica doar pentru cei care au in dotare case de marcat fiscale cu transmisie online a bonului fiscal direct catre ANAF.
    Firmele NU TREBUIE OBLIGATE sa se doteze cu asemenea case, dar prin faptul ca numai de la asemenea case se poate face deducerea clientul prin obtiunea lui de a cumpara de la asemenea comercianti va crea o presiune pe cei care nu au case sa se doateze cu asemenea case de marcat.
    O data pe luna, sau la 3 luni ANAF pe baza CNP va returna TVA in anumite procente catre clientul al carui CNP se afla pe bon.
    Deducerea se poate face astfel
    Carne macra, paine, zahar, ulei, faina, oua, lapte (adica alimente de baza) deducerea se face 100%. Astfel clientul va dori sa aiba bon fiscal pentru deducere si va cere firmei sa emita bon fiscal. In acelasi timp clientul va cere ca pretul de vanzare a celor care nu emit bon fiscal sa fie mai mic cu valoarea deducerii, facand nerentabila vanzarea fara bon fiscal.
    Pentru alteb erticole se poate face dedeucere in diverse procente.
    Aceasta metoda de deducere poate duce la scaderea TVA in mod real fara sa creasca preturile (deducerea o da statul direct catre clientul final) si sa creasca puterea de cumparare.
    Multumesc
  • Reff la raspunsul primit (Luni, 23 februarie 2015, 14:30)

    ciprian [anonim]

    Dnule ionut Dumitru,
    Nu mi-ati raspuns la intrebarile adresate ..... Multumesc,

    Ce intelegeti dvs din afirmatia ministrului Valcov si anume toate persoanele fizice autorizate vor beneficia de o crestere a veniturilor lunare??? Cum vi se pare intentia guvernului de a impozita persoanele fizice autorizate??? Ce credeti ca se va intampla cu persoanele ce realizeaza venituri din profesii liberale -practic vor trebui sa contribuie la stat cu aprox 47-48% din veniturile realizate!!!Multumesc
    trimite
    5yu (Luni, 23 februarie 2015, 13:17)
    Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui ciprian
    Apreciez ideea ca trebuie sa impozitam echitabil contribuabilii, indiferent de forma de venit pe care o realizeaza. Foarte multe venituri sub forma de drepturi de autor sau PFA mascau in multe cazuri venituri salariale, insa sarcina fiscala era mult diferita.
  • crestere salariu minim (Luni, 23 februarie 2015, 15:57)

    bogdan [anonim]

    buna ziua
    de ce nu se aplica o crestere a salariului minim s zicem undeva la 500 de euro. Ni se tot imputa faptul ca nu avem eficienta, eu lucrez intr-o companie multinationala si va asigur ca eficienta este relativ la acelasi nivel cu cel din Germania, Olanda prin urmare nu vad motivul pentru care avem aceasta diferenta de salarii
    Pe de alta parte probabil in sistemul public avem deficiente dar de aia avem politicieni alesi ca sa le resolve.
    Intrebarea este de ce nu putem ridica salariul minim la 500 de euro.
  • impozitare IMM (Luni, 23 februarie 2015, 18:57)

    fluturel [utilizator]

    Domnule Presedinte Ionut Dumitru

    Considerati ca este normal ca un srl care realizeaza un venit anual in valoare de 20000 lei sau poate mai putin sa plateasca taxa de 1530 lei/trim?


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri