"Cred ca probabilitatea aprobarii proiectului de Cod Fiscal in aceasta forma este foarte mica. Trebuie sa fim realisti si sa intelegem ca un astfel de soc nu poate fi acomodat in buget. As mentiona in plus ca efectul estimat de catre Ministerul Finantelor este unul foarte optimist, in care efectele de runda a doua (reducerea evaziunii, crearea de locuri de munca, crestere economica mai mare), anuleaza aproape doua treimi din impactul negativ brut pe venituri", a explicat luni Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal, intr-o discutie online cu cititorii HotNews.ro.

Ionut DumitruFoto: HotNews.ro

Daca ar fi pus sa aleaga, Dumitru ar incepe relaxarea fiscala cu reducerea CAS si a TVA. "As renunta la reducerea cotei unice pentru ca nu avem spatiu de manevra in aceasta directie, cota de 16% fiind a treia cea mai mica din Europa", spune seful Consiliului Fiscal.

Punctul slab al propunerilor din draftul Codului Fiscal? "Sustenabilitatea lor din perspectiva constrangerilor bugetare", crede Ionut Dumitru, care e si economist sef al Raiffeisen Bank. Am putea asista la o crestere a datoriei publice la peste 40% din PIB, nivel peste care analizele arata ca ajungem intr-o zona in care avem vulnerabilitati foarte mari. Nivelul de 60% din PIB al datoriei publice , conform criteriilor Maastricht, nu reprezinta un reper pentru Romania, dat fiind nivelul de dezvoltare al sectorului financiar si al economiei in ansamblu.

Daca luam in calcul doar impactul reducerii de TVA, acesta este de aproape 1,5% din PIB, ceea ce ar insemna o apropiere sau chiar o depasire a pragului de 3% de deficit bugetar si reintrarea Romaniei in procedura de deficit excesiv. Ajustarile care s-au produs la nivelul bugetului incepand cu 2010 au fost foarte dureroase si ar fi pacat si foarte costisitor ca ele sa fie reversate, crede Dumitru.

In opinia sefului Consiliului Fiscal, masurile de combatere a evaziunii fiscale trebuie sa fie pe agenda CSAT. "Cred ca evaziunea fiscala are deja o dimensiune care atinge siguranta nationala. Discutam de evaziune de aproape 50% din obligatiile teoretice de plata a TVA, cea mai mare la scara europeana. In acelasi timp, avem printre cele mai mici venituri bugetare din Europa si, in consecinta, printre cele mai mici cheltuieli cu Educatia si Sanatatea. Acestea reprezinta domenii cu impact major asupra unei natiuni. In acest context, masurile de combatere a evaziunii fiscale trebuie sa fie pe agenda CSAT", a explicat Ionut Dumitru

Cat priveste posibilitatea unui nou acord cu FMI, Dumitru spune ca nu ar fi nevoie in mod necesar de un nou acord, ci de o noua ancora- poate cea legata de trecerea la euro. "Stricto sensu, Romania nu avea nevoie de acordul cu FMI in care suntem in momentul de fata, decat ca ancora pentru investitori. Deficitele (bugetare si de cont curent) au fost ajustate la nivel sustenabil inainte de semnarea acordului curent. Cred ca un eventual nou acord cu FMI ar putea fi substituit doar de o ancora alternativa care sa previna derapajele politicilor economice. Aceasta ancora ar putea fi un angajament mai ferm pentru adoptarea euro cu un drum de parcurs foarte bine stabilit, dublat de o monitorizare mai stransa din partea Comisiei Europene. Acordul in care ne aflam in acest moment este in impas de aproape un an, in conditiile in care din mai-iunie anul trecut nu mai avem niciun angajament oficial din partea autoritatilor romane", crede Dumitru.