Romania sta bine la 30 din cele 36 de criterii ale Fondului Monetar International cu privire la transparenta fiscala, se arata intr-un raport publicat de institutia financiara internationala. Concluziile raportului vin dupa ce o echipa de evaluatori au participat luna trecuta la un audit pe aceasta tema, auditul neincluzand cele mai mari companii de stat. Raportul mai subliniaza erorile in estimarile privind evolutia PIB-ului, deficiente in evaluarea si supravegherea investitiilor publice si lipsa de promptitudine in aprobarea bugetelor anuale. De asemenea, FMI recomanda imbunatatirea calitatii si integritatii rapoartelor fiscale guvernamentale, includerea de prognoze macroeconomice mai detaliate in documentele care stau la baza fundamentarii bugetului, cresterea transparentei documentatie bugetare si extinderea analizei riscurilor fiscale. Vezi in atasament raportul complet

Prin scrisoarea de intentie semnata de autoritatile romane la Bucuresti la 5 martie 2014, aprobata prin Decizia Consiliului directorilor executivi al Fondului Monetar International din 26 martie 2014, Romania s-a angajat sa fie auditata din punct de vedere al transparentei fiscale."Pentru a imbunatati transparenta fiscala si a asigura o mai buna concordanta cu ESA, vom solicita realizarea de catre FMI a unei analize de transparenta fiscala. O misiune legata de aceasta evaluare va avea loc in luna februarie 2014", se arata in textul scrisorii din martie anul trecut.

Ce mai arata raportul Fondului:

  • Consiliul fiscal nu primeste de multe ori la timp documentele bugetare relevante, ramanandu-i prea putin timp pentru o analiza de fond.
  • Revizuirea medie a cheltuielilor bugetare pe termen mediu este de circa 10%- foarte ridicata potrivit standardelor internationale
  • Volatilitatea economiei este o sursa majora de riscuri
  • Pe termen lung, imbatranirea populatiei si costul tot mai crescut cu sanatatea duc la un risc fiscal "semnificativ"
  • Exista o serie de cheltuieli de la buget care se fac fara a exista vreun raport asupra lor. Guvernul a inceput sa pregateasca un asemenea document care detaliaza zeci de scutiri (sau alte avantaje) fiscale legate de impozitul pe profit, impozitul pe venit, impozitul platit de nerezidenti, accize, taxa pe valoarea adaugata, contributii sociale, precum si taxe locale. Sunt estimate doar doua din costurile tuturor acestor avantaje
  • FMI subliniaza ca rapoartele fiscale nu includ sectorul marilor companii de stat, care sunt responsabile pentru aproximativ 10% din PIB si recomanda extinderea acoperirii institutionale a rapoartelor fiscale pentru a include intregul sector public.
  • De asemenea, un mare volum de date cu privire la operatiunile, activele si pasivele Guvernului nu este consolidat intr-un set de declaratii financiare produse in conformitate cu standardele internationale.
  • Pe de alta parte, procesul bugetar al Romaniei s-a imbunatatit semnificativ in ultimii ani, in conditiile in care cadrul bugetar pe termen mediu acopera aproximativ 97% din cheltuielile Guvernului, precum si prin infiintarea unei supravegheri fiscale independente.
  • Managementul riscurilor fiscale este evaluat drept avansat sau bun in identificarea si raportarea garantiilor guvernamentale si a riscurilor asociate cu administratiile publice insa raportarea cu privire la alte riscuri specifice, de genul expunerii pe sectorul financiar si a riscurilor de mediu, este limitata, asa cum este si analiza cu privire la potentialul impact al modificarilor in contextul mediului macroeconomic volatil.