Persoanele cu averi mari au inceput sa inteleaga ca relatiile cu autoritatile fiscale trebuie sa devina mult mai elaborate fata de trecut. Totodata, autoritatile fiscale au demonstrat in cele mai multe cazuri ca doresc sa dezvolte o comunicare mult mai transparenta cu contribuabilii, având ca rezultat o utilizare mai buna a resurselor si timpului fiecaruia. Acestea sunt concluziile raportului Wealth under the spotlight, pregatit de catre EY pe fondul schimbarilor accelerate ale politicilor fiscale şi al cresterii nemultumirii din partea contribuabililor fata de excesele din sistemul fiscal. Raportul integral poate fi consultat aici.

Claudia Sofianu_Senior Manager, EY RomaniaFoto: Hotnews

Tendinte in taxarea marilor averi din România

Claudia Sofianu, Senior Manager, Coordonator al specializarii "Impozit pe venit şi Contributii sociale" explica:

"La acest moment, in pofida cotei de impozit pe venit redusa, România nu este una dintre jurisdictiile <> de catre persoanele fizice straine, de exemplu in vederea stabilirii rezidentei fiscale şi impozitarii veniturilor mondiale. Programul local de verificare a persoanelor fizice cu averi mari a fost lansat in 2011, când au fost aprobate primele masuri legislative necesare functionarii organismului specializat din cadrul Directiei de Verificari Fiscale. Sunt astfel vizate persoanele care, conform analizelor autoritatilor fiscale, declara venituri mai mici decât au in realitate. Verificarea se face in cazurile in care, dupa estimarea situatiei fiscale de catre inspectori, se constata ca intre veniturile reale şi cele declarate ar putea fi o diferenta mai mare de 10%, dar nu mai mica de 50.000 lei.

in prezent, in grupul-tinta sunt incadrate aproximativ 400 de persoane, cu averi de peste 20 milioane de Euro. Din declaratiile facute de reprezentantii Directiei de Verificari Fiscale, in paralel cu derularea programului la nivelul grupului-tinta, se doreste şi declansarea unuia nou, mai extins, pentru aproximativ 4.800 persoane, vizându-se in primul rând creşterea gradului de conformare voluntara din partea contribuabililor in cauza."

Criza financiara a determinat o schimbare in abordarea autoritatilor fiscale fata de persoanele cu averi mari. Mai mult, si acestea din urma au devenit constiente de responsabilitatile tot mai multe si mai complexe cu privire la aspectele fiscale care se impun pentru averile detinute.

Analiza realizata de EY identifica 10 actiuni pe care persoanele cu averi mari le pot implementa pentru gestionarea mai eficienta a acestora:

1. Dezvoltarea şi actualizarea "filozofiei fiscale" personale

2. Colaborarea cu o echipa fiscala bine pregatita

3. Evaluarea corecta si exhaustiva a situatiei fiscale personale prezente

4. incorporarea "abordarii de management al riscului fiscal" in toate tranzactiile sau deciziile

5. Vigilenta si pro-activitate in evaluarea impactului politicilor fiscale asupra circumstantelor personale

6. Exigenta in indeplinirea tuturor obligatiilor fiscale – nu doar depunerea declaratiilor fiscale, dar si celelalte actiuni legate de conformarea voluntara

7. inregistrarea minutioasa a deplasarilor efectuate, din perspectiva implicatiilor asupra rezidentei fiscale

8. Atentie deosebita in ceea ce priveste conformarea voluntara

9. Planificarea minutioasa a afacerilor fiscale pe termen lung

10. Controlul asupra afacerilor fiscale şi nu vice-versa

Politici fiscale mai bine orientate, mai selective şi mai nuantate

Ritmul rapid al globalizarii şi creşterea conectivitatii – generata de inovatiile din tehnologie şi comunicatii – demonstreaza ca modelele actuale difera semnificativ fata de cele care au fost considerate, pe termen lung, ca norme internationale.

Volumul mare de modificari fiscale – ca raspuns la criza economica globala – continua sa genereze politici fiscale mai bine orientate, selective şi mai nuantate in multe tari din intreaga lume, chiar daca majoritatea economiilor continua sa se lupte cu datorii mari şi bugete austere. intrucât exista destule nemultumiri din partea contribuabililor, autoritatile fiscale nationale incearca sa uniformizeze procedurile pentru a reduce diferentele dintre regimurile fiscale si pentru a creste gradul de colectare a taxelor. Volumul deja mare al schimbului de informatii fiscale este in crestere si va creste exponential in urmatorii ani, ceea ce impune o abordare transparenta asupra fiscalitatii la nivel mondial.

Aplicarea mai stricta a legislatiei fiscale creeaza controverse

Indiferent de cât de bine sunt pozitionate tarile pentru a realiza schimbari structurale, vom asista in viitor la o preocupare universala pentru o aplicare mai stricta a legislatiei fiscale in vigoare, dând naştere multor controverse şi dispute in intreaga lume.

A te conforma legilor fiscale tot mai complexe nu poate presupune din partea contribuabililor sau autoritatilor fiscale o interpretare "alba" sau "neagra" a acestora. Mai mult, atunci când autoritatile fiscale se grabesc in a lua o decizie, aceasta de regula nu va multumi şi contribuabilul. De aici şi, numarul mare al amenzilor aplicate gresit de autoritatile fiscale sau al erorilor procedurale tot mai des invocate de contribuabili in litigiile pe care le au cu acestea.

Raportul EY este realizat in baza analizelor facute de catre departamentul "Private Client Services" al EY Global si este o continuare a raportului publicat in 2010, noua editie punand in evidenta schimbarile legislatiei fiscale din ultimii 5 ani si impactul acestora asupra averilor personale. Analiza se concentreaza asupra a 16 jurisdictii-cheie in ceea ce priveste atât complexitatea legislatiei specifice aplicabile, precum şi numarul contribuabililor potential vizati. Printre altele, raportul analizeaza directia politicilor fiscale actuale si colaborarea dintre autoritatile fiscale. in plus, furnizeaza câteva recomandari pentru a fi luate in considerare in evaluarea situatiei fiscale personale in contextul globalizarii.