Trei banci din cele sapte carora li s-a adresat Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) pentru a media o intalnire intre clientii imprumutati in franci si bancheri au dat dovada de o atitudine neconstructiva, se arata intr-un raport remis joi de Asociatie. "Fie ca nu ne-au raspuns deloc, cum a procedat din pacate Banca Romaneasca, fie ca ne-au transmis ca nu considera oportun sa ne intalnim, cel putin in acest moment, asa cum au reactionat reprezentantii Bancpost si OTP Bank", se arata in Raport. "Raiffeisen Bank ne-a invitat la sediul sau, scopul intalnirii fiind acela de a purta o discutie in care partile sa isi prezinte punctele de vedere si propriile abordari ale solutiilor pe care le vad posibile. Intalnirea a avut loc in dupa-amiaza zilei de 3 aprilie, pe durata a aproape 3 ore", mai spun autorii documentului.

HotNews.roFoto: Hotnews

Demersul declansat de AURSFA a fost facut in data de 17 martie a.c., prin transmiterea de invitatii catre sapte banci comerciale care au acordat credite in CHF (Volksbank, Raiffeisen Bank, OTP Bank, Credit Europe Bank, Bancpost, Piraeus Bank si Banca Romaneasca). "In dimineata zilei de 18 martie, presedintele ANPC si-a anuntat totala disponibilitate de a sprijini demersul, inclusiv prin asumarea pentru ANPC a unui rol de mediator al negocierilor.

In paralel, am facut o cerere de dezbatere publica a proiectului catre MFP. Intalnirea cu echipa Ministerului Finantelor Publice, condusa de ministrul secretar de stat Enache Jiru a avut loc in data de 24 martie, la sediul MFP. S-a convenit sa transmitem si in scris propunerile de modificare a proiectului, insotite de motivatia acestora, ceea ce am si facut, cateva zile mai tarziu", se mai arata in Raportul organizatiei coordonate de Alin Iacob.

"Tot in data de 24 martie am avut o intalnire cu seful reprezentantei FMI de la Bucuresti, caruia i-am expus viziunea noastra asupra modului in care au fost acordate creditele in CHF, asupra necesitatii de impartire echitabila a poverii intre creditori si debitori si asupra demersului initiat in comun de AURSF si de Grupul Clientilor cu Credite in CHF. A fost abordata si problema clauzelor abuzive din contractele de credit si am discutat si despre viziunea noastra privind necesitatea elaborarii unei legi a falimentului personal echilibrate, care sa tina cont de necesitatea protejarii debitorilor ajunsi in dificultate financiara.

In paralel cu toate aceste demersuri, ne-am concentrat pe organizarea cat mai eficienta a procesului de inregistrare a celor care au parcurs toti pasii pentru a participa la procesul de negociere. O echipa de suport dedicata a fost alocata special in acest scop, au fost preluate si verificate toate informatiile furnizate de cei care s-au inscris. Acolo unde au fost probleme cu datele si informatiile furnizate, s-a luat legatura telefonic si prin e-mail cu cei inscrisi, pentru a li se solicita informatii suplimentare, corectarea erorilor, etc. De asemenea, echipa de suport a raspuns la sute de apeluri telefonice si de emailuri, prin care s-au solicitat clarificari in legatura cu modul de functionare al aplicatiei, detalii privind modul de intocmire al procurilor si orice alte informatii utile consumatorilor. In plus, s-au constituit echipe de negociere, au fost purtate discutii de pregatire a intalnirilor cu bancile, s-a asigurat asistenta juridica a asociatiei prin colaborarea cu un cabinet de avocatura care sa ofere suport specific in toate aspectele care tin de pregatirea si derularea negocierilor, etc", mai spune Iacob.

Ce se mai arata in Raport:

  • La finalul procesului de inregistrare, numarul celor care au parcurs toate etapele aferente este de 1.473. Pe banci, numarul consumatorilor pe care ii reprezentam se prezinta in felul urmator: Volksbank - 320, OTP Bank - 275, Bancpost - 265, Raiffeisen Bank - 212, Banca Romaneasca - 153, Piraeus Bank - 141, Credit Europe Bank - 107.
  • Volksbank a fost prima care ne-a raspuns si a salutat initiativa noastra de a gasi o cale de dialog intre clienti si banci in legatura cu imprumuturile in franci elvetieni, dar conducatorii bancii ne-au solicitat sa fim de acord ca intalnirea sa aiba loc dupa data de 10 aprilie, cand se finalizeaza schimbarea de actionariat. Avand in vedere oferta anuntata marti, 7 aprilie, de Banca Transilvania catre clienti, consideram ca amanarea a fost benefica, pentru ca ne va permite o discutie mai eficienta cu reprezentantii Volksbank/Banca Transilvania  - analizarea concreta a ofertei, simulari, clarificarea eventualelor neclaritati si formularea unui punct avizat de vedere catre consumatorii pe care ii reprezentam.
  • Raiffeisen Bank ne-a invitat la sediul sau, avand in vedere ca managementul bancii nu a fost disponibil la data si la ora propuse de noi. Scopul intalnirii a fost acela de a purta o discutie in cadrul careia partile sa isi prezinte punctele de vedere si propriile abordari ale solutiilor pe care le vad posibile pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta consumatorii cu credite in CHF. Intalnirea a avut loc in dupa-amiaza zilei de 3 aprilie, pe durata a aproape 3 ore, in care partile si-au exprimat propria viziune asupra situatiei. Avand in vedere ca reprezentantii Raiffeisen Bank si-au exprimat dorinta de a nu face, in aceasta etapa, declaratii publice cu privire la discutiile purtate, intelegem sa avem o atitudine constructiva,  in beneficiul consumatorilor pe care ii reprezentam,  atat timp cat banca va raspunde, la randul ei, cu propuneri care sa vina in intampinarea asteptarilor clientilor care ne-au mandatat sa negociem in numele lor.
  • Conducerea Piraeus Bank ne-a transmis la finalul saptamanii trecute ca este deschisa la discutii, dar ca, din motive de program, nu poate onora invitatia in ziua si la ora propuse de noi. Am transmis in cursul zilei de astazi o scrisoare in care ne-am exprimat disponibilitatea de a ne intalni in perioada urmatoare, cu precizarea ca ne asteptam ca aceasta intalnire sa aiba loc cat mai curand, pentru ca trecerea timpului nu face decat sa inrautateasca situatia debitorilor cu credite in CHF.
  • Si reprezentantii Credit Europe Bank si-au exprimat deschiderea de a ne intalni, solicitandu-ne insa un plus de informatii pentru a putea evalua modul in care o asemenea intalnire ar putea sa fie cat mai eficienta. Am transmis in cursul zilei de astazi o scrisoare in care am oferit toate informatiile solicitate si speram sa primim din partea bancii un raspuns pozitiv intr-un termen cat mai scurt.
  • Restul băncilor au dat dovadă de o atitudine neconstructivă, ca să folosim un termen politicos. Fie că nu ne-au răspuns deloc, cum a procedat din păcate Banca Românească, fie că ne-au transmis că nu consideră oportun să ne întâlnim, cel puțin în acest moment, așa cum au reacționat reprezentanții Bancpost și OTP Bank.
  • Refuzul de a discuta pe marginea situatiei creditelor acestora ar semnifica in fapt un refuz de a discuta cu clientii proprii, ceea ce contravine tuturor mesajelor lansate public de reprezentantii respectivelor banci, precum si tuturor indemnurilor la negocieri facute de institutiile care reglementeaza activitatea bancara.
  • Am trimis in cursul zilei de astazi scrisori catre cele trei banci prin care am explicitat toate aceste aspecte si in care am furnizat un set complet de argumente, inclusiv juridice, care sa ii determine pe reprezentantii bancilor respective sa isi schimbe abordarea.
  • Daca totusi acest lucru nu se va intampla, bancile vor demonstra atat o lipsa de buna-credinta in raport cu proprii clienti, cat si o lipsa manifesta a responsabilitatii contractuale. In calitate de imputerniciti ai consumatorilor, vom duce si mai departe aceste dovezi concrete catre toate institutiile abilitate, care pot demara actiuni in vederea solutionarii situatiei in care se afla zeci de mii de familii - Parlament, Ministerul Finantelor Publice, ANPC, BNR, etc.  Daca si aceste institutii, impotriva evidentei, vor refuza sa ia masuri, vom initia si alte demersuri, atat la nivel national, cat si international, pentru a asigura respectarea drepturilor consumatorilor utilizatori de servicii financiare.