Reactiile bancilor la negocierile cu clientii indatorati in franci: Volksbank, Raiffeisen, Credit Europe si Piraeus- ok, in vreme ce  OTP, Bancpost  si Banca Romaneasca- atutudine  deloc constructiva (raport AURSF)

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 9 aprilie 2015, 11:41 Economie | Finanţe & Bănci

swiss francs
Foto: sxc.hu
Trei banci din cele sapte carora li s-a adresat Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) pentru a media o intalnire intre clientii imprumutati in franci si bancheri au dat dovada de o atitudine neconstructiva, se arata intr-un raport remis joi de Asociatie. "Fie ca nu ne-au raspuns deloc, cum a procedat din pacate Banca Romaneasca, fie ca ne-au transmis ca nu considera oportun sa ne intalnim, cel putin in acest moment, asa cum au reactionat reprezentantii Bancpost si OTP Bank", se arata in Raport. "Raiffeisen Bank ne-a invitat la sediul sau, scopul intalnirii fiind acela de a purta o discutie in care partile sa isi prezinte punctele de vedere si propriile abordari ale solutiilor pe care le vad posibile. Intalnirea a avut loc in dupa-amiaza zilei de 3 aprilie, pe durata a aproape 3 ore", mai spun autorii documentului.

Demersul declansat  de AURSFA a fost facut in data de 17 martie a.c., prin transmiterea de invitatii catre sapte banci comerciale care au acordat credite in CHF (Volksbank, Raiffeisen Bank, OTP Bank, Credit Europe Bank, Bancpost, Piraeus Bank si Banca Romaneasca). "In dimineata zilei de 18 martie, presedintele ANPC si-a anuntat totala disponibilitate de a sprijini demersul, inclusiv prin asumarea pentru ANPC a unui rol de mediator al negocierilor.

In paralel, am facut o cerere de dezbatere publica a proiectului catre MFP. Intalnirea cu echipa Ministerului Finantelor Publice, condusa de ministrul secretar de stat Enache Jiru a avut loc in data de 24 martie, la sediul MFP. S-a convenit sa transmitem si in scris propunerile de modificare a proiectului, insotite de motivatia acestora, ceea ce am si facut, cateva zile mai tarziu", se mai arata in Raportul organizatiei coordonate de Alin Iacob.

"Tot in data de 24 martie am avut o intalnire cu seful reprezentantei FMI de la Bucuresti, caruia i-am expus viziunea noastra asupra modului in care au fost acordate creditele in CHF, asupra necesitatii de impartire echitabila a poverii intre creditori si debitori si asupra demersului initiat in comun de AURSF si de Grupul Clientilor cu Credite in CHF. A fost abordata si problema clauzelor abuzive din contractele de credit si am discutat si despre viziunea noastra privind necesitatea elaborarii unei legi a falimentului personal echilibrate, care sa tina cont de necesitatea protejarii debitorilor ajunsi in dificultate financiara.

In paralel cu toate aceste demersuri, ne-am concentrat pe organizarea cat mai eficienta a procesului de inregistrare a celor care au parcurs toti pasii pentru a participa la procesul de negociere. O echipa de suport dedicata a fost alocata special in acest scop, au fost preluate si verificate toate informatiile furnizate de cei care s-au inscris. Acolo unde au fost probleme cu datele si informatiile furnizate, s-a luat legatura telefonic si prin e-mail cu cei inscrisi, pentru a li se solicita informatii suplimentare, corectarea erorilor, etc. De asemenea, echipa de suport a raspuns la sute de apeluri telefonice si de emailuri, prin care s-au solicitat clarificari in legatura cu modul de functionare al aplicatiei, detalii privind modul de intocmire al procurilor si orice alte informatii utile consumatorilor. In plus, s-au constituit echipe de negociere, au fost purtate discutii de pregatire a intalnirilor cu bancile, s-a asigurat asistenta juridica a asociatiei prin colaborarea cu un cabinet de avocatura care sa ofere suport specific in toate aspectele care tin de pregatirea si derularea negocierilor, etc", mai spune Iacob.
Ce se mai arata in Raport:
  • La finalul procesului de inregistrare, numarul celor care au parcurs toate etapele aferente este de 1.473. Pe banci, numarul consumatorilor pe care ii reprezentam se prezinta in felul urmator: Volksbank - 320, OTP Bank - 275, Bancpost - 265, Raiffeisen Bank - 212, Banca Romaneasca - 153, Piraeus Bank - 141, Credit Europe Bank - 107.
  • Volksbank a fost prima care ne-a raspuns si a salutat initiativa noastra de a gasi o cale de dialog intre clienti si banci in legatura cu imprumuturile in franci elvetieni, dar conducatorii bancii ne-au solicitat sa fim de acord ca intalnirea sa aiba loc dupa data de 10 aprilie, cand se finalizeaza schimbarea de actionariat. Avand in vedere oferta anuntata marti, 7 aprilie, de Banca Transilvania catre clienti, consideram ca amanarea a fost benefica, pentru ca ne va permite o discutie mai eficienta cu reprezentantii Volksbank/Banca Transilvania  - analizarea concreta a ofertei, simulari, clarificarea eventualelor neclaritati si formularea unui punct avizat de vedere catre consumatorii pe care ii reprezentam.
  • Raiffeisen Bank ne-a invitat la sediul sau, avand in vedere ca managementul bancii nu a fost disponibil la data si la ora propuse de noi. Scopul intalnirii a fost acela de a purta o discutie in cadrul careia partile sa isi prezinte punctele de vedere si propriile abordari ale solutiilor pe care le vad posibile pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta consumatorii cu credite in CHF. Intalnirea a avut loc in dupa-amiaza zilei de 3 aprilie, pe durata a aproape 3 ore, in care partile si-au exprimat propria viziune asupra situatiei. Avand in vedere ca reprezentantii Raiffeisen Bank si-au exprimat dorinta de a nu face, in aceasta etapa, declaratii publice cu privire la discutiile purtate, intelegem sa avem o atitudine constructiva,  in beneficiul consumatorilor pe care ii reprezentam,  atat timp cat banca va raspunde, la randul ei, cu propuneri care sa vina in intampinarea asteptarilor clientilor care ne-au mandatat sa negociem in numele lor.
  • Conducerea Piraeus Bank ne-a transmis la finalul saptamanii trecute ca este deschisa la discutii, dar ca, din motive de program, nu poate onora invitatia in ziua si la ora propuse de noi. Am transmis in cursul zilei de astazi o scrisoare in care ne-am exprimat disponibilitatea de a ne intalni in perioada urmatoare, cu precizarea ca ne asteptam ca aceasta intalnire sa aiba loc cat mai curand, pentru ca trecerea timpului nu face decat sa inrautateasca situatia debitorilor cu credite in CHF.
  • Si reprezentantii Credit Europe Bank si-au exprimat deschiderea de a ne intalni, solicitandu-ne insa un plus de informatii pentru a putea evalua modul in care o asemenea intalnire ar putea sa fie cat mai eficienta. Am transmis in cursul zilei de astazi o scrisoare in care am oferit toate informatiile solicitate si speram sa primim din partea bancii un raspuns pozitiv intr-un termen cat mai scurt.
  • Restul băncilor au dat dovadă de o atitudine neconstructivă, ca să folosim un termen politicos. Fie că nu ne-au răspuns deloc, cum a procedat din păcate Banca Românească, fie că ne-au transmis că nu consideră oportun să ne întâlnim, cel puțin în acest moment, așa cum au reacționat reprezentanții Bancpost și OTP Bank.
  • Refuzul de a discuta pe marginea situatiei creditelor acestora ar semnifica in fapt un refuz de a discuta cu clientii proprii, ceea ce contravine tuturor mesajelor lansate public de reprezentantii respectivelor banci, precum si tuturor indemnurilor la negocieri facute de institutiile care reglementeaza activitatea bancara.
  • Am trimis in cursul zilei de astazi scrisori catre cele trei banci prin care am explicitat toate aceste aspecte si in care am furnizat un set complet de argumente, inclusiv juridice, care sa ii determine pe reprezentantii bancilor respective sa isi schimbe abordarea.
  • Daca totusi acest lucru nu se va intampla, bancile vor demonstra atat o lipsa de buna-credinta in raport cu proprii clienti, cat si o lipsa manifesta a responsabilitatii contractuale. In calitate de imputerniciti ai consumatorilor, vom duce si mai departe aceste dovezi concrete catre toate institutiile abilitate, care pot demara actiuni in vederea solutionarii situatiei in care se afla zeci de mii de familii - Parlament, Ministerul Finantelor Publice, ANPC, BNR, etc.  Daca si aceste institutii, impotriva evidentei, vor refuza sa ia masuri, vom initia si alte demersuri, atat la nivel national, cat si international, pentru a asigura respectarea drepturilor consumatorilor utilizatori de servicii financiare.


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
6923 vizualizari
  • +5 (5 voturi)    
    Precedent... (Joi, 9 aprilie 2015, 11:52)

    Johanis [utilizator]

    precedentul a fost creat pt clientii imprumutati in franci. Urmeaza cei imprumutati in euro. Altfel, masura pare discriminatorie.
  • +6 (6 voturi)    
    "Banca Romaneasca" (Joi, 9 aprilie 2015, 12:08)

    IancuJianu [utilizator]

    Care de fapt e banca greceasca. Asa ca nu va asteptati la daruri de la cațaoni.
  • +6 (6 voturi)    
    credite (Joi, 9 aprilie 2015, 12:20)

    Eu [anonim]

    Si ceilalti clienti ai bancilor, care au credite in Euro, ei nu beneficiaza de nimic? eu cand mi-am luat credit in 2008 Euro era cotat la 3.5829? Chiar daca diferenta este de 1 lei/euro tot se vede la rata. Euro a crescut dar salariile au scazut, chiar injumatatit.
    Bine ca cer o sumedenie de comisioane
  • +5 (5 voturi)    
    Este un inceput.. (Joi, 9 aprilie 2015, 12:25)

    ... [anonim]

    Lucrurile nu se pot rezolva de pe o zi pe alta.
    Va rog sa urmariti si procele care vor urma intre ANPC si banci. Am citit ieri ca asociatiile de consumatori se implica in procese pentru a acestea sa fie cat mai consistente. Sper ca acest cosmar generat si neasumat de banci sa se termine cat mai repede
    Mult succes tuturor!!
  • +5 (5 voturi)    
    Banca Romaneasca (Joi, 9 aprilie 2015, 12:34)

    Client CHF [anonim]

    Aceasta banca nici nu vor sa auda de negocieri... Dupa modul cum privesc clientii cine ar mai lucra cu o astfel de banca. RUSINE BANCA ROMANEASCA!
  • +5 (5 voturi)    
    Reaua credinta a bancilor (Joi, 9 aprilie 2015, 12:41)

    client de buna credinta [anonim]

    Acum se vede adevarata fata a bancilor si BNR nu face nimic. De ce nu interveniti, astfel de actiuni neconstructive nu duc decat la slabirea imaginii sistemului bancar si la neincrederea oamenilor in banci. Cum doriti sa mai creasca creditarea cand uitati cum se comporta bancile cu clientii.
    Sunteti neprofesionisti, v-ati batut joc de clienti si o faceti in continuare.
  • +5 (5 voturi)    
    BANCA ROMANEASCA (Joi, 9 aprilie 2015, 13:12)

    cris [anonim]

    Daca nu vor veni cu masuri o sa dam pe Facebook la toata lumea modul cum negociaza cu clientii si niciun client nu va mai merge la acesat banca.
  • +4 (6 voturi)    
    interesant (Joi, 9 aprilie 2015, 13:22)

    cristi [anonim]

    BNR cum ai putut acorda licenta unei banci care are numele de BANCA ROMANEASCA si care are capital strain. Pai daca ii zici BANCA ROMANEASCA normal ar fi sa aiba capital 100% romanesc nu ..... da de fapt despre ce vorbil cand in tara noastra normalul a devenit anormal si invers. Cei care fac legi fura ca in codru, BNR in loc sa protejeze sistemul bancar romanesc este la mana strainilor si apara bancile - nu am auzit pe niciun reprezentant de la BNR sa vina cu o solutie pro-cetateni..... O solutie ar fi ca sa fie taiate din salariile acestora de mii de euro pentru gaurile produse din culpa acestora cetatenilor. V-ati bucurat cand a intrat valuta in tara, ce v-ati mai bucurat si acum noi platim factura ....... niste nesimtiti cu pungile pline.
    Abia astept sa vina DNA-ul pe la voi sa vedeti spagi date la acestia, sigur e dezastru acolo, cred ca stau pe un butoi de spagi daca s-au schimbat atatea guverne si ei tot acolo sunt......Te rugam Laura sa te duci pe la ei...
    • -1 (1 vot)    
      pentru cei care se plang de banci (Vineri, 10 aprilie 2015, 8:14)

      sofisme [utilizator] i-a raspuns lui cristi

      Te-ai gandit ca poate banca a fost cumparata de investitori straini dupa infiintarea ei si ar fi fost ridicol sa ii schimbe numele doar pt ca nu mai era capital autohton?

      Referitor la salariile din banci pe care multi le demonizeaza, in sucursale la ghiseu salariile incep de la 1100 RON asa ca sa nu mai sarim ca toti din banci stau pe bani. Ce vrei sa mai tai din salariul asta?

      Multi cetateni si-au luat teapa pentru ca nu au un minim de cultura financiara. Si-au luat case si produse pe credite fara sa se gandeasca ca daca va creste cursul de schimb o sa inceapa sa manance parizer ca sa traiasca. E drept ca nici bancile nu au explicat riscurile dar e absurd sa ceri vanzatorului sa iti explice riscurile fara sa te documentezi inainte. E ca si cum ti-ai cumpara o masina si faci accident, dupa care dai vina pe dealer ca nu ti-a spus de riscul asta.
      • +1 (1 vot)    
        pareri si pareri (Vineri, 10 aprilie 2015, 9:34)

        cristi [anonim] i-a raspuns lui sofisme

        Da, asa e la inceput a fost capital romanesc si ulterior cumparata dar cu publicitatea falsa cum ramane. Daca iti cumperi o masina si faci accident, iar acea masina de fapt nu trebuia sa fie in circulatie (BNR - credite toxice)...... vezi tu cand s-a intamplat accidentul eu nu conduceam masina ci banca, aici e diferenta, iar eu platesc costurile accidentului, cam asta e diferenta.
        In ce priveste cultura financiara, sa fim seriosi, despre ce cultura financiara vorbeam acum 7-8 ani, despre ce experiente financiare..... cand va aud pe toti ca ar trebui sa se predea la scoli pentru cultura financiara.... ne intoarcem in timp cand trebuia sa stim de toate. Pai eu zic sa facem si cateva cursuri de cum se opereaza pe creier, sau de condus avioane nu, ca daca tot zburam cu avionul si se intampla ceva ar trebui sa stim sa pilotam acel avion, daca i se face rau la piloti. Daca o tinem asa unde ajungem... Problema e ca de ce BNR a lasat posibilitatea sa iei credit in CHF iar aceeasi expunere nu aveai posibilitatea sa o iei in lei... iar daca incepem sa vorbim de grade de indatorare diferite..... nu are rost... Nu exista concurenta loiala. Au fost bucurosi cei de la BNR ca veneau bani in tara fara sa se imprumute....
  • +3 (3 voturi)    
    Piraeus Bank (Joi, 9 aprilie 2015, 13:36)

    Dima [anonim]

    pt cei carora le-a fost impusa abuziv cresterea de marja cu % in aprilie 2009, ANPC face minuni!
    faceti cerere la banca sa va returneze banii incasati abuziv, banca va raspunde negativ, mergeti cu refuzul la ANPC si depuneti sesizare, si....surpriza, Piraeus o sa va dea banii inapoi si de cand semnati marja va reveni la cat era initial (4.3...4.9)
    garantat!
  • +1 (1 vot)    
    Luati aminte (Sâmbătă, 11 aprilie 2015, 14:52)

    leonard [anonim]

    Le doresc tuturor bancilor care au o atitudine sfidatoare, necolaboranta si neetica, clientii pe care si-i merita, adica NICIUNUL! Veti avea numai de pierdut pe termen lung, fie ca sunteti sau nu constienti de acest lucru. Cine se joaca cu focul se frige!

    Iar voi, stimati potentiali clienti, invatati din aceasta experienta nefericita a altora, altfel chiar va meritati soarta! Atentie ce banca alegeti si nu va uitati doar la costuri!


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri