Coface: sectorul de constructii a drumurilor si autostrazilor - scadere majora a investitiilor pe fondul prabusirii veniturilor

de DP     HotNews.ro
Marţi, 21 aprilie 2015, 11:39 Economie | Finanţe & Bănci

  Sectorul lucrarilor de constructii a drumurilor si autostrazilor a inregistrat o scadere de -22% a veniturilor in 2013, iar ivelul investitiilor in activele fixe a scazut cu pana la 33%, cse arata intr-o analiza Coface difuzata marti. Termenele de incasare au ramas la un nivel foarte ridicat, ceea ce s-a reflectat in cresterea seminificativa duratei medie de plata a furnizorilor . De precizat ca sectorul Lucrarilor de constructii a drumurilor si autostrazilor a inregistrat cel mai ridicat nivel din economie al insolventelor. Vezi in atasament studiul integral.

  • Situatia financiara a sectorului
Conform situatiilor financiare publicate de Ministerul Finantelor, firmele care au domeniu principal de activitate „Lucrari de constructii a drumurilor si autostrazilor” au generat in cursul anului 2013 o cifra de afaceri totala de 11,7 MLD RON, in scadere cu 22%, comparativ cu anul anterior.
Este important de mentionat ca, doar 282 de companii, reprezentand 15% din totalul firmelor active, inregistreaza o cifra de afaceri anuala mai mare de 1 MIL EUR si genereaza aproximativ 94% dintre veniturile intregului sector.

Jumatate dintre companiile care activeaza in acest sector au raportat o deteriorare a rezultatului net pe parcursul anului 2013 comparativ cu anul anterior, iar 34% dintre companii au inregistrat o pierdere neta la sfarsitul anului 2013. In ciuda acestui fapt, rezultatul net consolidat la nivel sectorial a inregistrat o dinamica crescatoare, ceea ce indica faptul ca profiturile mari s-au inregistrat, cu precadere, in randul companiilor lideri din sector.

Pe parcursul anului 2013, companiile din sectorul analizat au inregistrat o politica dezinvestitionala masiva, pe fondul scaderii vanzarilor si perspectivelor modeste de relansare a proiectelor din constructii. Astfel, investitiile in activele fixe au scazut cu 33%, principala cauza fiind diminuarea veniturilor cu 22%, pe fondul reducerii cheltuielilor publice in acest sector. Mai mult decat atat, scaderea ponderii activelor fixe in totalul activelor, confirma lipsa de de predictibiliate pe termen lung.
  • Cum s-au finantat companiile din sectorul analizat?
Modalitatea de finantare a acestor investitii realizate de catre companiile autohtone nu este una sustenabila. Ponderea datoriilor pe termen scurt in total capitaluri imprumutate a crescut la peste 80%, iar gradul de acoperire al acestora prin trezoreria neta a scazut la doar 13%.
Companiile din sectorul analizat au inregistrat o finantare semnificativa de la furnizori, in conditiile in care durata medie de colectare a creantelor a ramas la un nivel foarte ridicat, iar termenul mediu de plata al furnizorilor a crescut cu peste 3 luni.

  • Care a fost circuitul banilor?

O serie de alte ajustari ar fi trebuit sa duca la o imbunatarire a gradului de lichiditate a companiilor care activeaza in sectorul analizat: extinderea termenului mediu de plata catre furnizori, scaderea termenului mediu de incasare al creantelor, scaderea investitiilor si imbunatatirea profitului net. In ciuda acestui fapt, situatia de lichiditate inregistrata la nivel sectorial s-a deteriorat, ceea ce nu poate sa insemne decat un singur lucru: fondurile suplimentare au fost orientate catre plata dividendelor sau finantarea companiilor din grupurile asociate sau cu interese de participare.

In contextul in care sectorul analizat inregistreaza o lichiditate foarte modesta, raportul intre cheltuielile ajunse la maturitate si veniturile incasate fiind foarte apropiat de 1, poate fi expus unor socuri, ca urmare a scaderii veniturilor sau neincasarii creantelor. Acest lucru se reflecta si in concluziile obtinute de Coface in urma analizei unui esantion reprezentativ de companii privind riscul de insolvente in acest sector: doar 2 din 10 companii prezinta un risc de insolventa mic.

„Situatia companiilor din acest sector confirma dependenta foarte ridicata de incasarile creantelor de la stat si nivelul cheltuielilor publice alocate pentru reluarea proiectelor de investitii. Cheltuielile publice in acest sector reprezinta principalul element catalizator in reluarea investitiilor, insa cresterea acestora in perioada imediat urmatoare este putin probabila, avand in vedere prevederile proiectului de modificare a Codului Fiscal. Scaderea veniturilor s-a regasit imediat in diminuarea semnficativa a investitiilor, scaderea lichiditatii, extinderea termenelor de plata catre furnizori si generarea unui numar record de insolvente. Astfel, sectorul constructiilor de drumuri si autostrazi a inregistrat cel mai ridicat nivel din economie al insolventelor la numarul de firme active, peste 10% din valoarea totala a instrumentelor refuzate in economie, aproximativ 15% din totalul actiunilor in instanta la nivel national si peste 10% din totalul datoriilor catre bugetul de stat.” a declarat Constantin Coman, Country Manager, Coface Romania.


Citeste mai multe despre   









1162 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    ? (Marţi, 21 aprilie 2015, 13:40)

    gicu [anonim]

    mah coface cine v-a invatat sa faceti analiza de sector? potrivit chestiei voastre, cu cat activele imobilizate sunt mai mari, cu atat riscu de insolventa e mai mare. Sunteti cu capu? ce ati fumat?
  • 0 (0 voturi)    
    Povesti vanatoresti . (Marţi, 21 aprilie 2015, 17:04)

    Marghiloman [anonim]

    Acum ceva vreme in urma , cand s-a modernizat drumul care duce in Poiana Brasov si cand devizul real al lucrarilor a fost inmultit cu 7 , nimeni n-a spus nimic ca firmele devin supralichide ( atunci s-a dotat un celebru asfaltangiu cu un parc imens de utilaje care mai stau si azi parcate de-a lungul lui DN 2 ) . Cand s-a ajuns la fundul sacului , in mare parte si din vina firmelor dar in special din vina spagarilor de la stat , incep analizele . Prea tarziu .
  • +1 (1 vot)    
    Tov.Rus roboteste garantindu-l pe dr.Ponta ! (Marţi, 21 aprilie 2015, 19:21)

    Plagarus [utilizator]

    Tronsoane multe, autostrazi putine
    Numarand tronsoanele, iti faci o imagine buna, chiar foarte buna, ramanand cu impresia ca nici macar Germania n-are atatea autostrazi, cate tronsoane avem noi.
    Oricat ai vrea sa fii de obiectiv, nu poate sa nu-ti treaca prin cap ca fiecare bucatica de tronson este afacerea unui anumit client politic dintr-o guvernare sau alta, iar tronsoanele sunt raspandite asa cum erau raspanditi prin judete respectivii factori interesati.
    Acolo, la Szeged, aproape de granita cu Romania, ne asteapta de multi ani gata facuta autostrada ungureasca, una care leaga deja acest punct cu Budapesta si cu cele cinci autostrazi (complete, nu pe tronsoane) care pornesc din capitala Ungariei. Unele ajung in vestul Europei, altele la Adriatica sau spre nord, iar doua spre Romania
    CNADNR) a planificat pentru 2015 deschiderea traficului rutier pentru 17 kilometri noi.!
    Tronsoanele de autostrada planificate a fi deschise traficului rutier in anul 2015 sunt: autostrada Nadlac - Arad si drum de legatura lot 2: km 22+218 - km 38+882 - 10,664 km; autostrada Bucuresti - Ploiesti, tronson Bucuresti - Ploiesti, Sectiunea I, km 0+000 - km 19+500 - 6,5 km


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică