Modificari ale normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal: Cota redusa de TVA se va aplica si asupra alimentelor destinate animalelor

de CP     HotNews.ro
Miercuri, 20 mai 2015, 16:47 Economie | Finanţe & Bănci

Guvernul a aprobat, printr-o Hotarare, modificari si completari ale normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, necesare pentru a actualiza sau clarifica unele prevederi avand in vedere modificarile survenite asupra legislatiei fiscale. Noile prevederi aduc clarificari si stabilesc codurile corespunzatoare bunurilor pentru care se va aplica cota redusa de TVA de 9% incepand cu data de 1 iunie 2015, respectiv: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele.

Codurile acestor bunuri se stabilesc conform Regulamentelor europene referitoare la Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun.  Potrivit actului normativ, toate produsele ale caror coduri au fost prevazute in norme, care prin natura lor sunt alimente destinate consumului uman sau animal, ori sunt plante, seminte, utilizate pentru producerea de alimente destinate consumului uman sau animal, vor beneficia de aplicarea cotei reduse de TVA pe tot lantul economic de la producator pana la consumatorul final. Prin urmare, cota redusa de TVA va fi aplicata si in cazul in care un produs alimentar este utilizat ca materie prima in alte scopuri, cum ar fi producerea de cosmetice, bauturi alcoolice, atata timp cat acestea, prin natura lor, au ca destinatie principala consumul uman sau animal. Masura are scopul de a simplifica aplicarea cotei reduse de TVA, avand in vedere ca furnizorul nu poate controla scopul final in care este utilizat bunul respectiv, situatie in care pentru acelasi produs ar fi fost posibila aplicarea unor cote diferite de TVA in functie de utilizarea lor finala. Ori, acest lucru contravine principiilor statuate de Directiva 2006/112/CE.

O reglementare specifica este in cazul produselor care, prin natura lor, nu constituie alimente sau plante, seminte, ingrediente, utilizate pentru producerea de alimente destinate consumului uman sau animal, cum sunt vitaminele, grasimile, unele produse ale industriei chimice, semintele de rapita, bumbac, ricin, sarea. In cazul acestor produse s-a prevazut in mod explicit in normele metodologice, cu indicarea codurilor la care se incadreaza produsele respective, ca aplicarea cotei reduse de TVA este posibila numai in masura in care se poate face dovada ca acestea sunt utilizate in scopurile prevazute de lege. In acest sens sunt prevazute conditii atat pentru livrarea acestora in interiorul tarii, cat si in cazul importului si a achizitiei intracomunitare.

Actul normativ aduce, de asemenea, precizari in cazul vanzarii, la un pret total, a pachetelor care contin produse cu cote diferite de TVA. In aceste cazuri se va aplica cota de TVA corespunzatoare fiecarui produs.

Pentru suplimentele alimentare, in normele metodologice s-a prevazut aplicarea cotei reduse de TVA in masura in care acestea sunt notificate catre Ministerul Sanatatii sau Institutul de Bioresurse Alimentare, iar aceasta notificare este afisata pe site-ul celor doua institutii, conform legislatiei in domeniu.

Pentru bauturile alcoolice care sunt servite la restaurant sau de firmele de catering, pentru care se aplica cota de TVA de 24%, au fost date exemple pentru a se sublinia ca acestea nu reprezinta livrari de bunuri, ci fac parte din serviciul de restaurant sau de catering, dar cu o cota diferita de TVA.

In cazul serviciilor de cazare care includ si demipensiune, pensiune completa sau all-inclusive, s-a subliniat ca acestea vor fi supuse cotei de 9% de TVA, chiar daca includ si bauturi alcoolice, astfel cum s-a aplicat si pana in prezent dupa modificarea realizata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2014 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania.

De asemenea, actul normativ instituie reguli privind procedura de aplicare a prevederilor referitoare la scutirea de la plata impozitului datorat pentru veniturile din activitati independente, veniturile din salarii, veniturile din pensii precum si veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat. Mai exact, se precizeaza perioada pentru care se acorda scutirea, potrivit documentelor justificative, in sensul corelarii acesteia cu data de la care contribuabilii respectivi sunt incadrati, potrivit documentelor, ca fiind persoane cu handicap grav sau accentuat. De asemenea, se mentioneaza obligativitatea ce revine contribuabilului care beneficiaza de aceasta facilitate sa prezinte angajatorilor/platitorilor/organului fiscal competent, dupa caz, documentele care atesta incadrarea in gradul de handicap grav sau accentuat. Documentele vor fi prezentate in original si copie, iar angajatorul/platitorul/organul fiscal, dupa caz, vor pastra copia dupa ce verifica conformitatea cu originalul. Aceste completari sunt necesare in conditiile in care prin OG nr.4/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost instituita scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din activitati independente, veniturile din salarii, veniturile din pensii precum si veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, realizate de persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat.

Un alt element de noutate adus de actul normativ vizeaza asigurarea unui tratament fiscal nediscriminatoriu aplicabil veniturilor obtinute din activitati desfasurate in mod independent, in conditiile legii. In acest scop, Hotararea de Guvern elimina exceptia de la reconsiderare ca activitate dependenta, a activitatilor care genereaza venituri din profesii libere, precum si a drepturilor de autor si a drepturilor conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare.

De asemenea, prin actul normativ va fi modificata perioada in care operatorii economici autorizati pot publica lista cuprinzand preturile de vanzare cu amanuntul pentru tigarete. Astfel, publicarea listei cuprinzand preturile de vanzare cu amanuntul pentru tigarete trebuie sa se faca cu maxim 7 zile si  minimum 24 de ore inainte de data efectiva a intrarii in vigoare a preturilor respective. In prezent, preturile de vanzare cu amanuntul pentru tigarete se declara la autoritatea fiscala centrala cu minimum doua zile inainte de data practicarii acestor preturi fara a fi precizat un termen maxim. Totodata, cu minimum 24 de ore inainte de data efectiva a intrarii in vigoare, lista cuprinzand preturile de vanzare cu amanuntul, cu numarul de inregistrare atribuit de autoritatea fiscala centrala, este publicata, prin grija antrepozitarului autorizat, a destinatarului inregistrat sau a importatorului autorizat, in doua cotidiene de mare tiraj.

Capitolul referitor la accize si alte taxe speciale contine si alte completari si modificari.  In ceea ce priveste titlul "contributii sociale obligatorii", actul normativ aduce clarificari asupra modului de stabilire a contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul  persoanelor care nu se mai incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, prevazute la art. 29620 din Codul fiscal.

Completari sunt aduse si in ceea ce priveste aplicarea impozitului pe constructii, in sensul ca se diminueaza baza acestui impozit cu valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere la constructii inchiriate, luate in administrare sau in folosinta, precum si cu valoarea cladirilor din parcurile industriale, stiintifice si tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe cladiri.


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
8643 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    Pai normal (Miercuri, 20 mai 2015, 17:04)

    bogdan1477 [utilizator]

    Ca si intretinerea lui Bubico costa... Ce vrea statul acu, sa se imbogateasca din mincarea de ciine? Pai, se poate asha ceva???


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă