Consiliul fiscal a avizat negativ extinderea sferei de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% la servicii de retransmitere a programelor de televiziune prin retele de comunicatii electronice, se arata intr-un Raport transmis marti de institutia condusa de Ionut Dumitru. Prevederile proiectului legislativ ar urma sa intre in vigoare incepand cu 1 iulie 2015. "Expunerea de motive ofera drept argument faptul ca "aplicarea cotei reduse de TVA pentru aceste servicii va genera efecte pozitive semnificative prin imbunatatirea fluxurilor de cash-flow", se mai arata in document. In opinia Consiliului fiscal, argumentul este indoielnic, in conditiile in care reducerea unei impozit pe consum intr-o ramura in care practic nu exista evaziune fiscala la TVA nu poate genera plusuri de cash-flow decat in masura in care aceasta nu este transferata in pretul final la consumator

Ionut Dumitru, presedintele Consiliului FiscalFoto: HotNews.ro

Potrivit Legii Responsabilitatii Fiscal Bugetare, in cazurile in care se fac propuneri de acte normative care conduc la diminuarea veniturilor bugetare, se va elabora fisa financiara, aceasta trebuind sa indeplineasca cel putin una dintre urmatoarele conditii:

a) sa aiba avizul Ministerului Finantelor Publice si al Consiliului fiscal, conform caruia impactul financiar a fost luat in calcul in prognoza veniturilor bugetare si nu afecteaza tintele bugetare anuale si pe termen mediu;

b) sa fie insotita de propuneri de masuri de compensare a impactului financiar respectiv, prin majorarea altor venituri bugetare.

Ce se mai spune in Raportul Consiliului Fiscal:

  • Din perspectiva impactului bugetar de runda intai, nota de fundamentare asociata proiectului de ordonanta de urgenta estimeaza o pierdere de venituri bugetare de 167,6 mil. lei in 2015 (corespunzatoare unei perioade de 5 luni de executie bugetara cash), de 402,2 mil. lei in 2016, 420,4 mil. lei in 2017, 473,6 mil. de lei in 2018. Documentul prezinta ca sursa de compensare a impactului reducerilor de taxe asupra veniturilor din TVA in anul 2015 surplusul de venituri realizat de ANAF relativ la programarea bugetara intra-anuala, evaluat conform expunerii de motive la 3,9 miliarde de lei la finele lunii mai. In ceea ce priveste impactul pe termen mediu, documentul declara ca "la elaborarea legilor bugetare anuale se va avea in vedere fundamentarea veniturilor si cheltuielilor astfel incat sa fie respectate tintele de deficit asumate prin Pactul de stabilitate si crestere si coordonarea politicilor economice".
  • Consiliul fiscal nu are obiectii/rezerve cu privire la dimensiunea impactului bugetar de runda intai estimat de catre MFP, pe care-l considera drept o estimare prudenta. Daca date certe in ceea ce priveste numarul abonatilor sunt disponibile (6,9 milioane de abonati, grad de penetrare la nivel de gospodarii 92%), fiind raportate de ANCOM (Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii), exista incertitudini in ceea ce priveste caracteristicile/pretul pachetului de servicii relevant din perspectiva consumatorului mediu. Pretul mediu implicit al acestui pachet de servicii reprezentativ asociat estimarii pierderilor de venituri din expunerea de motive a actului normativ este de circa 40 lei/luna (inclusiv TVA 24%), in conditiile in care ofertele pentru pachetul de baza ale principalilor operatori de servicii de televiziune prin cablu sunt in medie de circa 30 de lei lunar - estimarea include asadar si o marja de siguranta consistenta din perspectiva unui pachet de servicii reprezentativ care sa includa mai multe optiuni comparativ cu acest pachet de baza.

Sursele de acoperire a pierderilor de venituri

Expunerea de motive aferenta proiectului de act normativ indica drept sursa de acoperire pentru impactul bugetar in anul curent veniturile suplimentare realizate fata de programarea bugetara realizate de ANAF in primele 5 luni 2015, evaluate la 3,9 miliarde lei si afirma ca proiectiile de venituri si cheltuieli pe termen mediu vor fi fundamentate de asa natura incat tintele bugetare asumate in baza tratatelor internationale si LRFB sa fie respectate. Trebuie insa precizat ca aceste venituri suplimentare au fost indicate deja drept sursa de acoperire si pentru extinderea cotei reduse de TVA la produsele alimentare incepand cu luna iunie a anului curent (2,44 miliarde lei in 2015, respectiv 5,2 miliarde din 2016), iar intre timp a intervenit si masura dublarii alocatiei pentru copii (impact de 900 de milioane in 2015, respectiv 1,8 mld. lei in 2016). Prin urmare, discutia cu privire la masura de fata nu poate face abstractie de impactul masurilor bugetare deja adoptate mai sus mentionate.

Consiliul fiscal admite ca dimensiunea impactului pentru masura fiscala de fata este una redusa la nivelul anului in curs - prezervarea surplusului de venituri realizat in prezent, ca urmare atat a unei imbunatatiri a colectarii, cat si a unei cresteri economice mult superioare celei prognozate initial, nu ar trebui sa creeze probleme in ceea ce priveste inscrierea in tinta de deficit aferenta lui 2015, luand in calcul si celelalte masuri discretionare adoptate, data fiind aplicarea lor doar incepand cu a doua jumatate a anului.

Lucrurile se complica insa atunci cand este vorba de inscrierea in tintele pe termen mediu, din mai multe motive:

1. La nivelul anului 2016, impactul extinderii cotei reduse de TVA la produsele alimentare este mai mare de 5 miliarde de lei, resimtindu-se la nivelul unui an intreg de incasari bugetare;

2. La nivelul anului 2016, impactul dublarii alocatiilor pentru copii este de 1,8 miliarde de lei, corespunzator de asemenea unui an intreg de aplicare;

3. In masura in care cresterea economica pentru anul in curs va fi superioara celei prognozate, iar acest plus nu se va regasi, asa cum este firesc, decat intr-o proportie restransa in dinamica PIB potential, aceasta ar atrage dupa sine o revizuire ascendenta a dimensiunii componentei ciclice a deficitului bugetar, ceea ce ar implica o tinta de deficit efectiv pentru 2016 inferioara nivelurilor avute in vedere in prezent (1,2% din PIB pe standard ESA 2010 conform Programului de convergenta 2015-2018), care sa fie consistenta cu respectarea MTO definit ca deficit structural de 1% din PIB.

Cu circa o luna in urma, Consiliul fiscal a avizat cu rezerve extinderea cotei reduse de TVA la produsele alimentare, invocand incertitudinile cu privire la dimensiunea, persistenta si originea veniturilor bugetare suplimentare citate ca element de compensare pentru impactul bugetar negativ al respectivei masuri. Chiar daca Consiliul fiscal si-ar suspenda aceste rezerve (in pofida faptului ca este de parere ca motivele invocate in opinia anterioara raman relevante), nu poate da aviz favorabil masurii propuse de extindere a cotei reduse de TVA la serviciile de retransmitere a programelor de televiziune prin retele de comunicatii electronice in lipsa unei proiectii bugetare complete care sa identifice modalitatile concrete avute in vedere pentru incadrarea in tintele bugetare pe termen mediu, cu atat mai mult cu cat, intre timp, trebuie acomodat si impactul bugetar al masurii dublarii alocatiilor pentru copii. In opinia Consiliului fiscal, masurile discretionare deja adoptate, mentionate mai sus, au epuizat spatiul fiscal suplimentar creat pe termen mediu in ipoteza mentinerii castigurilor de eficienta a colectarii obtinute pana in prezent (considerand ca nivelul cheltuielilor bugetare este mentinut la nivelul din cadrul bugetar pe termen mediu aprobat).