Tinerii romani au o relatie speciala cu telefoanele mobile, se arata intr-un studiu realizat de Starcom MediaVest: 77% dintre ei nu ies din casa fara telefonul mobil, dar par sa adopte mai greu aceste noile metode de plata. 61% dintre tineri au cel putin un card bancar, 42% sunt foarte interesati de site-urile de e-commerce, 12% fac cumparaturi online si circa un sfert dintre ei folosesc internet banking-ul cel putin lunar. E drept, par sa fie rezervati cand vine vorba de folosirea metodelor emergente de plata identificate la nivel global, ca P2P payments, sisteme alternative de plata sau valute alternative, se mai arata in studiul citat.

Pe piata romaneasca exista deja cateva branduri care incearca sa implementeze sau sa tina cont de trendurile globale si de "viitorul banilor". Printre ele se numara F64, Vodafone, Orange, Metrorex, CNADNR si Cora, primul retailer care, incepand din iunie anul acesta, accepta mobile payments via Netopia mobilPay Wallet.

36 de companii accepta deja Bitcoins, M-Pesa, serviciul oferit de Vodafone si lansat in martie 2014, se adreseaza printre altele si persoanelor care nu detin un cont bancar (62% dintre tineri nu au cont bancar), iar serviciul Uber a fost lansat in februarie 2015 in Bucuresti, ducand sistemul platilor cu un pas inainte prin procesarea acestora in mod automat, prin intermediul aplicatiei.

Nu in ultimul rand, studiul arata ca, desi in piata exista deja cateva metode noi de plata, nu multi tineri le folosesc. Numarul mic de utlizatori se datoreaza atat educatiei insuficiente pe care clientii o primesc de la companiile care le pun la dispozitie aceste servicii noi, cat si dificultatii de a intelege toate beneficiile pe care noile metode de plata le aduc utilizatorilor.

Studiul realizat de Starcom MediaVest a luat nastere in contextul in care exista numerosi factori care semnaleaza schimbari majore in felul in care oamenii tranzactioneaza unul cu celalalt. Sub influenta globalizarii si a avansului tehnologic, tranzactiile zilnice dintre oameni se schimba, dezvoltandu-se astfel noi relatii intre marca si consumator dar si comportamente noi in randul populatiei. Studiul isi propune sa afle cum influenteaza sistemele noi de plata de pe telefonul mobil, valutele virtuale si comertul social rolul tranzactiilor in viata de zi cu zi.

Analiza urmareste dezvoltarea trendurilor la nivel global, dar si existenta lor la nivel local, iar targetul investigat acopera persoane cu varste cuprinse intre 19-34 de ani si experti din 18 tari din toata lumea. Studiul realizat de reteaua Starcom MediaVest a inclus o etapa de documentare prin analiza informatiilor publice cu privire la "future of money", cat si o etapa de studiu calitativ prin intervievarea a peste 60 de experti si tineri din generatia Millennials.

Generatia tanara este prima care a reactionat la aceste schimbari. Studiile arata ca la nivel global tinerii sunt foarte deschisi la modalitati noi de a face plati si sunt din ce in ce mai sceptici cand vine vorba de metodele traditionale. Un studiu Accenture din 2014 arata ca 52% dintre tineri au folosit metoda mobile payment, 41% folosind cel putin lunar telefoanele pentru a face plati. Tinerii incearca sa isi organizeze vietile financiare in acelasi mod in care isi organizeaza vietile digitale si sociale.

P2P Payments, bitcoins sau bunurile virtuale sunt doar cateva dintre noile trenduri globale atunci cand vine vorba de felul in care se cheltuiesc banii. Tinerii continua sa contrazica stereotipul potrivit caruia acestia nu ar fi responsabili cand vine vorba de bani. Aplicatii precum Swift Save in Irlanda si Piggybot in Statele Unite ale Americii aduc avantaje multiple tinerilor, de la realizarea tranzactiilor fara a fi nevoie de o deplasare la un bancomat, la a nu-si mai face griji cu privire la fondurile insuficiente sau la a face economii in timp real.

Investitiile au devenit accesibile oricui iar tinerii millennials sunt interesati sa profite de aceasta oportunitate. Crowdfounding le ofera posibilitatea sa investeasca in companii in ale caror produse cred.

Un alt trend aflat in crestere este "Financial Inclusion", adica modul in care tehnologia va fi folosita pentru a ajuta oamenii fara putere financiara mare sa faca rost de bani. Daca pana acum companiile FinTech ajutau persoanele cu putere financiara sa isi gestioneze fondurile, acum incep sa apara start-up-uri care isi focuseaza atentia pe impactul social si pe cei trei P - persoane, planeta, profit - oferind sustinere consumatorilor de rand prin intermediul platilor de pe mobil, microfinantarilor sau serviciilor alternative de creditare. <