Retrimiterea in Parlament a Codului Fiscal si a celui de procedura de catre presedintele Iohannis nu a fost bine primita de catre cei care au participat in mod consistent la discutiile privind modernizarea si rescrierea acestui text fundamental. Reamintim ca proiectul rescrierii Codurilor a demarat in 2011, finalizarea lui amanandu-se an de an din cauza complexitatii problemelor aparute. HotNews. a discutat cu cativa reprezentanti ai companiilor din BIG4, care au asigurat asistenta Ministerului Finantelor in vederea modernizarii Codului Fiscal. Decizia presedintelui Iohannis putea fi usor anticipata, el manifestandu-si scepticismul in urma cu doua zile, intr-o conferinta la sediul BNR. Dealtfel, nici Guvernatorul nu pare a fi un adept al relaxarilor fiscale prevazute in noul Cod, cu toate ca acesta a intrunit opinia favorabila atat a politicienilor cat si a reprezentantilor mediului de afaceri.

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Biris, Biris Goran: Este regretabil ca efortul conjugat al specialistilor din MF dar si din mediul de afaceri de a redacta un Cod fiscal semnificativ mai bun pentru business decat ce avem acum este pus in pericol

"¬Este regretabil ca efortul conjugat al specialistilor din MF dar si din mediul de afaceri de a redacta un Cod fiscal semnificativ mai bun pentru business decat ce avem acum este pus in pericol de abordari poate mult prea agresiv optimiste pe partea de reducere de cote.

Gabriel Biris

Gabriel Biris

Foto: Arhiva personala

Trebuie sa intelegem ca pastrarea echilibrelor obtinute cu eforturi in ultimii ani este in interesul nostru, nu al altora. Pentru pastrarea acestor echilibre in conditiile reducerilor semnificative adoptate este necesar de actiune in mai multe planuri: imbunatatirea colectarii (exista rezultate bune dar nu suficiente), reducerea cheltuielilor statului (din pacate ele cresc), cresterea investitiilor publice, in special pe bani europeni (din pacate insuficiente), reducerea risipei si costului coruptiei (DNA, DIICOT parand a fi singurii car par a face ceva).

Sper ca Parlamentul sa se reuneasca in sesiune extraordinara si sa avem un cod fiscal viabil din 2016. Sa nu uitam ca pentru a fi functional, trebuie rescrisa toata legislatia secundara si tertiara de aplicare (norme, formulare, etc)", a transmis HotNews.ro Gabriel Biris, partener al Biris Goran, unul dintre cei mai activi participanti la discutiile privind noul Cod Fiscal.

  • Sincu, EY Romania: Nepromulgarea Codului Fiscal nu este o veste buna, mediul de afaceri si consultantii depunand un efort considerabil pentru a imbunatati un text de lege cu care lucram de mai bine de 10 ani

"Din perspectiva pur tehnica, nepromulgarea Codului Fiscal nu este o veste buna, mediul de afaceri in general si noi consultantii in special depunand un efort considerabil in ultima jumatate de an pentru a imbunatati un text de lege cu care lucram de mai bine de 10 ani. Chiar daca propunerile noastre nu se regasesc 100% in Codul Fiscal aprobat de Parlament, acesta reprezenta

Gabriel Sincu, Executive Director- Tax Advisory Services, Ernst & Young SRL

Gabriel Sincu, Ex.Director- Tax Advisory Services, EY

Foto: Arhiva personala

cu siguranta un important pas inainte in domeniu.

Din ceea ce citesc in motivatia retrimiterii in Parlament a Codului Fiscal, inteleg insa ca argumentul principal invocat de Presedinte este unul de natura macroeconomica, respectiv compromiterea echilibrului bugetar ca urmare a unei relaxari puternice a fiscalitatii.

Am deci speranta ca se va gasi o solutie prin care Parlamentul va lua in discutie in regim de urgenta Codul Fiscal si va face ajustarile necesare pastrarii bugetului de stat in parametrii de deficit agreati, astfel incat anul viitor sa avem totusi acest act normativ in vigoare iar eforturile noastre sa nu fi fost zadarnice", spune si Gabriel Sincu, Executive Director, Tax Advisory Services in cadrul EY Romania.

  • Craciun, BCR: Masurile preconizate de nou Cod fiscal vor avea un efect benefic pe termen scurt din punctul de vedere al consumului

Nici bancherii nu se arata prea incantati, ei spunand ca noul Cod Fiscal ar fi avut efecte benefice, chiar daca presupunea si riscuri.

"Masurile preconizate de nou Cod fiscal vor avea un efect benefic pe termen scurt din punctul de vedere al consumului (deci al consumatorilor), care va fi accelerat ducand implicit si la accelerarea cresterii economice generale. Exisa insa doua elemente

Radu Craciun

Radu Craciun

Foto: Arhiva personala

de risc. In primul rand ca oferta economiei romanesti sa nu poate tine pasul, din cauza deficitului de investitiii in educatie si infrastructura. In aceste conditii, consumul aditional sa va regasi in importuri si deci deficite externe in crestere, care vor trebui finantate prin datorie externa, in conditiile in care contextul international va face ca investitiile straine sa ramana limitate.

In al doilea rand, deficitul de venituri la buget va trebui compensat prin cheltuieli mai mici si taxe noi. Reducerea cheltuielilor ar face relansarea investitiilor publice improbabila. In varianta acceptarii unui deficit bugetar in crestere marcanta, profilul de risc al Romaniei ar putea fi afectat negativ, ceea ce va face ca finantarea externa sa se faca la costuri mai mari. Cu cat profilul de risc va fi mai ridicat cu atat mai nervoase si mai penalizatoare vor fi reactiile investitorilor la scenarii de criza din Grecia, China sau Ucraina", spune Radu Craciun, economistul sef al celei mai mari banci locale- BCR.

  • Adrian Benta: Ca elemente bune observam o scriere mai echilibrata, mai transparenta si uneori mai la obiect ce il face mai clar de aplicat

Raspunsul la o intrebare atat de dificila, daca retrimiterea Codului fiscal in Parlament este o decizie buna sau una gresita ar trebui sa tina cont de ce aduce nou acest Cod fiscal.

Astfel, ca elemente bune observam o scriere mai echilibrata, mai transparenta si uneori mai la obiect ce il face mai clar de aplicat. Observam de asemenea si o reducere a sarcinii fiscale atat pentru populatie, si ne referim la scaderea cotei de TVA la 19%, cota generala, cat si la introducerea unei cote reduse de 5% pentru activitatile culturale cum ar fi accesul la evenimente culturale, sportive sau achizitia de carti.

Adrian Benta

Adrian Benta

Foto: Hotnews

Dintre elementele ce ne conduc la opinia ca avem un Cod fiscal gresit observam faptul ca se dubleaza deficitul bugetar pana la riscul de a se declansa procedura de enfrigement impotriva Romaniei. In plus, acest Cod fiscal nu trebuie privit doar pe termen scurt ci trebuie analizat din perspectiva efectului asupra generatiilor viitoare.

La sfarsitul lunii martie datoria externa a Romaniei este de circa 95 miliarde de euro. Fara frica ar trebui sa spunem ca orice nou nascut se naste dator vandut.

Acest deficit mare nu va face decat sa ne indatoreze si mai mult. In plus, tendinta este de a muta impozitarea de la firme catre persoanele fizice, o tendinta prin care face mai mult bine lucrurilor si nu persoanelor fizice.

In acelasi timp, un lucru iarasi negativ pastrat si din reglementarile anterioare este avantajarea strainilor si a capitalului strain fata de capitalul romanesc. In acest moment, pe noul Cod fiscal, cea mai usoara impozitare o primeste un patron strain ce are o microintreprindere. Acesta achita un impozit insumat de 8% (3% impozit microintreprindere + 5% impozit pe dividend). Daca este roman, cea mai simpla impozitare pentru aceeasi microintreprindere este de 13,5% (3% microintreprindere + 5% impozit pe dividend + 5,5% contributia la sanatate).

Cea mai dura impozitare se aplica veniturilor realizate de PFA sau celor ce desfasoara activitati independente, platitoare de TVA ce achita ce doreste sa beneficieze de pensie intreaga:

- 19% TVA;

- 16% impozit pe venit;

- 5,5% contributia la sanatate;

- 10,5% pensii;

- 15,8% pensii pentru a beneficia de pensie intreaga.

Astfel, observam o impozitare in procent de 66,8 % asupra incasarilor acestui PFA.

Mai sunt o multitudine de elemente ce fac acest Cod fiscal neacceptabil. In acest context si eu l-as trimite inapoi si as cere modificarea structurala a acestuia nu doar o cota mai mare de TVA pentru a carpi gaurile bugetare.