La BNR s-a dezbatut impactul noului Cod Fiscal asupra economiei. Taberele au ramas aceleasi: Finantele intr-o parte, Consiliul Fiscal si BNR in alta. Decizia va fi una politica

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 22 iulie 2015, 11:17 Economie | Finanţe & Bănci

impactul bugetar al masurilor din Codul Fiscal
Foto: Hotnews
"E foarte usor sa dai si foarte greu sa iei inapoi. Riscam sa turam motorele intr-o perioada de crestere, la fel cum am facut in 2008 si s-a dovedit ca am gresit.Avem rezerve serioase ca stimuland consumul va avea un efect pe termen lung asupra cresterii. Vom vedea o bunastare pe termen scurt, nu pe termen lung", a declarat miercuri Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal, la o dezbatere gazduita de Banca Nationala, pe marginea impactului noului Cod Fiscal. La dezbatere participa, inafara lui Dumitru, Dan Manolescu, secretar de stat in MFP, Radu Craciun, economist sef al BCR, Gabriel Biris, directori din BNR dar si reprezentanti ai mediului de afaceri.  HotNews.ro a transmis LIVE TEXT  dezbaterea. Vom reveni cu o concluzie asupra celor dezbatute.






Pana acum pozitia BNR si a Consiliului Fiscal a fost de ingrijorare privind pachetul de masuri din Codul Fiscal, argumentand ca acestea ar fragiliza pozitia economica a Romaniei si ar duce la un deficit bugetar de peste 3% care ar atrage declansarea procedurii de deficit excesiv din partea Comisiei Europene

Cele mai importante declaratii ale lui Ionut Dumitru:


  • Avem rezerve serioase ca stimuland consumul va avea un efect pe termen lung asupra cresterii. Vom vedea o bunastare pe termen scurt, nu pe termen lung.
  • Romania a intrat in criza cu 12% datorie in PIB. Acum suntem la 40%. Grecia a intrat cu 100% acum e la 170%. Datoria noastra nu mai trebuie sa creasca intrucat riscam sa atingem usor pragul de 50%
  • Efectele de runda a doua la nivelul incasarilor bugetare sunt de 0,2% din PIB in 2016, 0,5% din PIB in 2017 si 0,7% din PIB in 2018
  • In scenariul in care cresc si salariile in sectorul bugetar, stimulul fiscal prociclic proiectat pentru 2016 ar fi chiar
    mai puternic ca amploare decat cel din anul 2008.




  •  Romania risca sa intre din nou in capcana unei politici fiscale pro-ciclice, riscand sa fie constransa sa implementeze masuri de ajustare structurala de amploare intr-o inevitabila faza viitoare de recesiune.
  • Cand discutam de reducerea TVA, toata lumea scapa din vedere ca reducerea de TVA nu este doar de 5 puncte procentuale. Am auzit si opinii de tipul: de ce n-ar trebui sa scada cota de la 24% la 19%, sa revenim la nivelul pre-criza? Aceasta afirmatie este falsa, pentru ca, daca calculam o cota medie de TVA pe cosul de consum (diverse produse, ce pondere au in cos, ce cota de TVA), o sa vedem ca atunci cand aveam 19% cota standard, cota medie pe cosul de consum era 17,5%.
  • De asemenea, extinderea destul de importanta a cotelor reduse nu cred ca trebuie sa ignore faptul ca vom avea costuri de administrare foarte mari, de gestionare a multiple cote reduse la diverse produse, in diverse zone, dintre care multe interpretabile, la limita (consumul uman, consumul animal). De asemenea, distorsioneaza competititia. Cote diferite la diverse produse evident ca avantajeaza sau dezavantajeaza diversi competitori
  • As spune ca un sistem mai bine gandit de deduceri la impozitul pe venit poate ca si-ar atinge scopul mai bine decat o reducere de cota la alimente, desi e destul de intalnita la nivel european o reducere la alimente. Dar intentia legiuitorului care a fost? De a ajuta paturile mai sarace ale populatiei sa aiba cheltuieli mai mici. Lucrul acesta putea fi facut mai tintit prin sistemul de deducere la impozitul pe venit
  • Practic, noi trecem de la o extrema la cealalta. Dozajul pachetului de stimulare fiscala este mult prea agresiv si cifrele vorbesc de la sine. Cand ai 8 puncte procentuale reducere la cota TVA cred ca trebuie sa cascam bine ochii si urechile. Nu trebuie ignorat ca, pe langa pachetul de Cod Fiscal, avem si alte masuri, care nu pot fi privite in izolare. Adica ai si crestere de cheltuieli, care este una masiva in anumite zone, si ai si reducere foarte mare de venituri bugetare. Putem fi de acord ca efectele sunt de ordinul procentelor din PIB, dozajul cred ca este unul foarte mare
  • Cand am crescut in 2010 la 24% cota standard, cota medie a ajuns la 22%
    Daca vom continua cu reducerea cotei standard la 1 ianuarie 2016, cota medie va ajunge la 14%. Adica, de fapt, noi avem o scadere de la 22%, cat a fost maximul, la 14%, adica 8 puncte procentuale. Aratati-mi o tara in Europa sau din lume care a mai redus cota de TVA cu 8 puncte procentuale intr-un interval atat de scurt de timp. Daca ne comparam cu nivelul pre-criza, reducerea este de 3,5 puncte procentuale, deci noi nu ne ducem la nivelul dinainte de criza, ne ducem mult mai jos. Asta este, de fapt, realitatea cifrelor
  •  Beneficiile in materie de crestere economica suplimentara pe termen scurt vor fi depasite de costurile pe care o inevitabila consolidare fiscala le-ar putea genera in faza descendenta a ciclului economic. 
  • Romania a avut una dintre cele mai mari cresteri ale datoriei publice in termeni relativi in perioada 2007-2014.
  •  O continuare a cresterii datoriei publice ne-ar vulnerabiliza foarte mult in fata unei viitoare recesiuni ciclice: datoria
    publica poate creste cu usurinta peste 60% din PIB in aceasta situatie.




  • La nivel european, bancile din Romania au cea mai mare expunere fata de stat ca % din total active ￯ constrangere majora pentru expansiunea suplimentara a datoriei publice.
  •  Capacitatea suplimentara de absorbtie a datoriei publice este foarte limitata la nivelul actual de dezvoltare a sistemului financiar intern.
  • Romania are o pondere mai mica a detinerilor nerezidentilor de titluri denominate in moneda nationala, insa aceste detineri sunt majoritare in cazul maturitatilor lungi
  •  Vulnerabilitate ridicata in cazul unei schimbari de perceptie/apetit la risc
  • Consumul creste deja mai repede decat oferta interna ￯ risc pe termen mediu de reaparitie a dezechilibrelor macroeconomice (deficit de cont curent si inflatie)
  • Investitiile private evolueaza foarte slab incepand cu 2012, iar investitiile publice au scazut continuu (ca % din PIB) incepand cu 2009, atingand in 2014 minimul  ultimilor 9 ani.
  • Consumul a recuperat deja caderea din timpul crizei, in timp ce investitiile sunt in termeni reali cu circa 45% mai scazute fata de nivelul din 2008.
  •  Chiar daca excludem bula speculativa precriza din sectorul imobiliar/constructii, investitiile sunt inca mult sub nivelul lor de trend pe termen mediu.
  • Calitatea infrastructurii este, in mod evident, calcaiul lui Ahile in cazul competitivitatii economiei romanesti vis-a-vis de tarile din Europa Centrala si de Est.
  •  Investitiile in educatie, sanatate si infrastructura fizica ￯ stimuli pentru cresterea economica pe termen lung.
  • Reducerea cotei medii de TVA este una de foarte mare amploare si fara precedent la nivel european (-8 pp fata de 2010, respectiv -3.5 pp fata de perioada precriza).





  • Aproape jumatate din cosul IPC are cota de TVA redusa sau zero, fata de circa o treime in cazul mediei UE.
  • Ponderea foarte mare a produselor cu cote reduse sau zero va creste costul de administrare si creaza distorsiuni ale competitiei.
  •  Un sistem mai bine gandit de deduceri la impozitul pe venit ar avea efecte mai bine tintite asupra categoriilor sociale vulnerabile decat cota redusa de TVA la alimente, spre exemplu
  • Romania are in prezent a 3-a cea mai mare cota standard a TVA la nivel european. Dupa reducerea la 19%, Romania ar avea a 3-a cea mai redusa cota standard a TVA, dupa Luxemburg si Malta.
  • Am vazut o scrisoare semnata de profesori universitari, in care nu exista o singura cifra. Economia nu este filosofie, se bazeaza pe cifre. Haideti sa nu ne de-profesionalizam
  • Cu BNR am abut o colaborare foarte buna. Cu presedintia am avut o colaborare buna, indiferent de cine era la Cotroceni. Cu Parlamentul e loc mult de imbunatatiri
  • Opinia noastra e disponivila de 3 luni. Abia acum vad ca e luata in seama
  • Cand discutam de reducerea TVA, toata lumea scapa din vedere ca reducerea de TVA nu este doar de 5 puncte procentuale. Am auzit si opinii de tipul: de ce n-ar trebui sa scada cota de la 24% la 19%, sa revenim la nivelul pre-criza? Aceasta afirmatie este falsa, pentru ca, daca calculam o cota medie de TVA pe cosul de consum (diverse produse, ce pondere au in cos, ce cota de TVA), o sa vedem ca atunci cand aveam 19% cota standard, cota medie pe cosul de consum era 17,5%. Cand am crescut in 2010 la 24% cota standard, cota medie a ajuns la 22%

Dan Manolescu, Ministerul Finantelor:

  • Dezbaterea era despre Codul Fiscal, dar pana acumi s-a vorbit numai despre buget.
  • Sa nu uitam de unde am pornit cu acest Cod Fiscal. S-a dorit rescrierea Codului Fiscal si o modernizare a lui.
  •  Vedem ca din masurile punctuale pe codul fiscal, zona de discutie este cea a impozitelor indirecte- TVA si accize.
  • O serie de masuri sunt discutate ca punand in pericol sustenabilitatea economiei. Dar daca ne uitam la veniturile bugetare din 2009 pana in prezent vedem ca acestea sunt pe un trend crescator. Avand in vedere aceste cresteri, strict din perspectiva veniturilor, Codul Fiscal e ok.
  • Codul e un instrument fiscal dar trebuie privit in contrapondere cu rolul pe care statul il are privind redistribuirea veniturilor
  • Daca ne uitam la executia bugetara, anul trecut bugetul a fost pe excedent pana in noiembrie. In ultimele doua luni s-a cheltuit pana cand bugetul s-a inchis la 1,8% deficit.
  • Este Codul Fiscal sustenabil? Poate fi! Dar rebuie sa vedem cum redistribuim veniturile incasate. Cheltuielile reprezinta o zona in care ar trebui sa fim atenti si sa vedem cand sa cheltuim si pe ce sa ii cheltuim
  • E bine ca s-a organizat aceasta dezbatere si sa vedem unde trebuie sa crectam anumite lucruri pentru ca sigur vom avea de corectat anumite aspecte
  • In prezentarea anterioara, se mentiona ca impactul direct al Codului Fiscal ar fi de 17 miliarde de lei, iar cu efectele de runda a doua de 11 ￯ 12 miliarde de lei, poate chiar 10 miliarde de lei. Avand in vedere aceste cresteri pe care bugetul l-a avut an de an, putem constata ca, strict din perspectiva veniturilor, Codul Fiscal ar fi incadrabil in buget. Problema care apare este legata de cheltuieli
  • Toata discutia legata de responsabilitate bugetara si noul Cod Fiscal se reduce, in fapt, la responsabilitate fiscal-bugetara si la cateva masuri din Codul Fiscal care genereaza de fapt un impact major. Codul Fiscal in sine a devenit un obiect de disputa cand, de fapt, in ansamblul sau, are alt obiectiv. O serie de masuri din el au devenit criticate, criticabile, puse la indoiala ca si sustenabilitate, dar, in ansamblul sau, Codul Fiscal, chiar si cu aceste masuri, daca ar fi nevoie sa-l incadram in buget, se poate face

Radu Craciun, economist sef al BCR:

  • Romania are nevoie de o dezvoltare pe termen lung. In spatiul public nu am detectat pe cineva care sa sustina altceva
  • Trebuie sa decidem daca vrem o dezvoltare prin delegare sau dezvoltare prin asumare
  • Las mai multi bani la dispozitia sectorului privt pentru ca ei stiu cel mai bine ce sa faca cu ei sau eu, Stat, stiu mai bine ce sa fac cu banii si ii las la mine
  • Eu cred ca intr-o economie cum e a noastra, Statul trebuie sa-si asume niste responsabilitati
  • Saptamanile acestea institutiile europene isi asuma rolul de a investi in economia romaneasca, tocmai pentru a suplini lipsa investitiilor sectorului privat
  • Din pacate dezvoltarea Romaniei nu a fost orientata pe termen lung, gandita si organizata. Ne-am dezvoltat mai degraba haotic
  • Sunt zone ale Romaniei in care piata muncii este foarte stransa, in care nu mai sunt suficienti oameni bine calificati, sunt zone condamnate la saracie si care nu au cum sa scape din aceasta stare
  • Romania are nevoie de o dezvoltare prin asumare
  • Cu siguranta, reducerea TVA va avea un efect benefic pe termen scurt. Ar trebui vazut in ce masura efectele benefice se vor mentine si in viitor
  • In lipsa altor criterii de atractivitate, compensam acest lucru printr-o fisclitate foarte scazuta

Adrian Vasilescu, BNR:

  • Am ascultat cu atentie toate punctele de vedere si toate sunt interesante. Avand in vedere ca din martie Consiliul Fiscal are un punct de vedere clar, dar care nu a fost auzit in punctele esentiale
  • Este foarte important sa vedem cum adresam mesajul public.
  • Traim intr-o lume in care se schimba foarte multe in domeniile stiintei. Medicina a facut primul pas, genetica a facut al doilea pas. Nu e vorba de o popularizare.
  • Economia nu vorbeste inca pe intelesul publicului larg
  • Nu avem nici antrenament, nici metode. Dar poate e timpul sa ne gandim la asa ceva.
  • Cred ca si Ministerul Finantelor se poate gandi la asta.
  • Am si eu pe masa Codurile. Unul are 1360 de pagini, altul 350 de pagini. Este imposibil sa intelegi ce scrie acolo
  • Codul Fiscal se adreseaza publicului larg si el trebuie facut pe intelesul lor.

Bogdan Olteanu, viceguvernator BNR:

  • Nu sunt de acord ca aceasta dezbatere vine prea tarziu
  • Noi suntem in cursul legiferarii Codului. Suntem in perioada normala pentru dezbatere.
  • Nu cred ca discutam aici "cuvintele" din Codul Fiscal. In principiu, toata lumea considera reglementarile si principiile Codului ca fiind un pas inainte. Discutam cateva cifre, asa cum spunea Dan Manolescu
  • Romania si-a asumat la nivel international anumite cadre constrangatoare prin participarea voluntara a Romaniei la Tratatul de Stabilitate
  • Cand discutam despre viziunea asupra reducerii taxelor, cred ca trebuie sa ne limitam la ceea ce ne-am asumat international

Liviu Voinea, viceguvernator BNR:

  • Va adresez cateva intrebari: S-a realizat recuperarea contractiei cererii agregate din 2010? Referitor la TVA, cresterea la 24$ a dus la scaderea puterii de cumparare a populatiei, dar aceasta scadere s-a distribuit inegal. Cei cu veniturile mici si mijlocii au pierdut mai mult
  • Scaderea TVA la toate alimentele la 9% din iunie, care s-a transmis in preturi in proportie de 80%, care a re-adus partial puterea de cumparare. In iunie 2015 s-a realizat recuperarea totala a puterii de cumparare
  • Intre 2010 si 2014 ajustarea bugetara a fost de 4,5% din PIB.
  • Care este efectul relaxarii fiscale aflate in desfasurare? De un an de zile mediul de afaceri a primit doua stimulente majore: scutirea profitului reinvestit si scaderea CAS.Eu cred ca e nevoie de prudenta in politica fiscala si trebuie bine cantarit efectul acestei relaxari.
  • Avem crestere economica peste potential in ultimii doi ani. Dar avem inca un deficit de cerere cumulata

Gabriel Biris, consultant fiscal:

  • La Codurile despre care discutam se lucreaza de 4 ani de zile. Am participat la discutii, pe segmentul reducerilor de contributii sociale, unde s-au facut jumatati de pasi inainte. A incercat plafonarea contributiei la Sanatate, dar forte sus, la 5 salarii medii. Sunt 100.000 de oameni care se incadreaza aici.
  • Suntem intr-adevar in procesul de legiferare. Observatiile sunt perfect justificate. Nu trebuie sa discutam de deficite de 5-6%. E nevoie ca politicienii sa lase declaratiile sforaitoare si sa vada care este interesul national.
  • Poate ar trebui sa coboram baza de calcul a contributiior...sunt aspecte de detaliu din Cod care merita puse in discutie.
  • Pana anul acesta am avut o avalansa de cresteri de taxe care sigur ca s-au vazut pe partea de venituri
  • Avem o slaba calitate a administrarii fiscale. ANAF a pornit 3 Armaggedoane, din care doua s-au fasait si se va lasa cu procese impotriva ANAFului
  • Evaziunea fiscala e 12% din PIB si noi tremuram ca impactul relaxarii atinge 3% din PIB! Reduceti evaziunea!

Daniel Daianu, membru in boardul BNR:

  • Vad ca toata lumea se tutuieste cu toata lumea aici. Suntem o sala de prieteni, nu se mai discuta institutionalizat. Pai daca suntem o sala de prieteni, sa spunem prieteneste ca discutia nu este daca vrem sau nu relaxare fiscala, ci daca ne permitem sa ne dublam deficitul bugetar? Pentru ca inspre asta ne indreptam si nu cred ca economia permite acest lucru.
  • Este laudabila munca celor care au lucrat 4 ani la acest Cod Fiscal, dar repet: suntem in situatia de a ne permite sa crestem deficitul? Eu cred ca nu!




Citeste mai multe despre   











VIDEO Fiul unui primar din Suceava a luat 10 la romana, la evaluare nationala. Ce au aflat inspectorii cand s-au uitat pe lucrare

DNA verifica lucrarile de la Evaluarea Nationala intr-un oras din Suceava. Lucrarea de la romana, notata cu 10, a baiatului primarului este diferita ca scris fata de cea de la matematica.
9519 vizualizari
  • +6 (10 voturi)    
    Darurile grecesti (Miercuri, 22 iulie 2015, 12:31)

    Grecul [anonim]

    Ce nu pot eu sa inteleg :
    1. de ce se doreste sa ne fie mai bine pe termen scurt si mult mai rau pe termen mediu si lung;
    2. in conditiile in care datoria publica creste de unde apar aceste sume foarte mari care se dau deodata;
    3. cum pot sa creasca salariile cu procente foarte mari si nu au crescut cate putin , treptat . Daca situatia este extraordinara puteau fi facute niste cresteri salariale de acum 1 an;
    4. mediul privat va fi calabil sa creasca salariile la angajatii sai care vor dori si ei cresteri salariale in urma cresterii salariilor la stat ?;
    5. daca toate masurile aceastea nu vor fi sustenabile , va fi usor sa taiem din nou apoi ?
    6.prin cresterea salariilor la stat va creste eficienta actualilor angajati ?
    7. nu va fi mai rentabil sa iti doresti sa stai la stat decat sa muncesti la privat ?
    8. Sacul lui Mos Craciun va fi asa plin de daruri de se dau toate la o data fixa( 1 ainaurie ) ? De unde ? Si cat timp ?
    • +5 (5 voturi)    
      unii cred in reclama... (Miercuri, 22 iulie 2015, 15:03)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Grecul

      in care Mos Craciun era anuntat ca soseste chiar din vara asta...

      Totusi politicienii nu au avut in vedere si asigurarea pentru fiecare, conform nevoilor personale, a unui concediul platit de 12 luni. Mare pierdere...

      Raspunsuri scurte:
      1. acum ori niciodata - imn national
      2. din pix - fix.
      3. vezi 1 + 2
      4. ce le pasa - ei vor sa construiasca statul multilateral dezvoltat...
      5. da, dar o fac altii, sic!!! + vezi 1.
      6. ei muncesc si nu stau a socoti omule - vezi si alte masuri pe care le-au propus fara sa aiba
      un studiu/ un estimat.
      7. fix-pix - se desavarseste in pace statul multilateral dezvoltat...
      8. OXI - scurt dar bun si popular omule!
    • +2 (2 voturi)    
      " Cabinetul " mal praxis al "dr" Ponta Ologul (Vineri, 24 iulie 2015, 8:43)

      Plagarus [utilizator] i-a raspuns lui Grecul

      1. România are o democrație mai proastă decât Botswana ;
      2.Guvernantii nu platesc (la propriu ) niciodata pt. greselile facute ;
      3.Calitatea administrației publice este unul din factorii majori care împiedică bunul mers al economiei - zice Comisia Europeană ;
      4.Risipa + DELAPIDAREA = vreo 3 mld. euro din prețuri umflate (clasicul procent de 20%), alte vreo 3 mld. euro din achiziții inutile (gen sisteme informatice care zac în pod) ;
      5. Guvernul nu acționează pe baza unui calcul de rentabilitate (admin. Logica Economica )
  • +9 (11 voturi)    
    De ce atata graba (Miercuri, 22 iulie 2015, 14:19)

    cristi [anonim]

    De ce facem totul pe invers nu inteleg.
    De ce nu incepem cu reducerea evaziunii fiscale, reducerea cheltuielilor bugetare, cresterea investitiilor si va garantez ca in 2017 am putea sa scadem si TVA-ul si impozitul de 16%, dar hai sa ne miscam in directia care trebuie, hai sa nu ne aruncam la mancare sa si muncim putin inainte ca sa mancam mai bine multi ani de aici incolo, nu 2-3 ani si ne intoarcem iar in groapa.
    Lasati masurile populiste, normal ca toti ne dorim cresterea bunastarii, dar trebuie ca aceasta crestere sa fie sustenabila... Daca poporul e flamand apai e just ca voi sa va Faceti pensii speciale.....unde este corectitudinea, nu sunteti voi oare ............ RUSINE.
    Peste 2-3 ani o sa plangeti ca nu ati ascultat de cei de la BNR, nu trebuie sa fi economistul lui peste sa-ti dai seama in momentul de fata ca astfel de masuri vor duce la dezechilibre majore in economie....si consecintele le vom plati tot noi.
    CLASA POLITICA IRESPONSABILA!
    • +6 (8 voturi)    
      pai... (Miercuri, 22 iulie 2015, 14:48)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui cristi

      cum sa inceapa cu reducerea evaziunii fiscale???

      Adica sa reduca placintzica si pentru cine si de ce???

      Dai in evaziunea fiscala si lovesti in Primul Mincinos, vezi ca deja l-a lasat ghenunchiul, si clasa politica aflata la conducere...
      • +2 (2 voturi)    
        asa e (Miercuri, 22 iulie 2015, 16:26)

        cristi [anonim] i-a raspuns lui ..13

        @..13 din pacate ai dreptate ...... clasa politica e penibila si nu vorbesc doar de PSD - e nevoie de o schimbare a mentalitatii.. In momentul de fata ar trebui schimbata notiunea din dex de demnitate publica in Romania cu ceva de genul: hot, mincinos, plagiator, inselaciune, abuz in serviciu, delapidare, cu dosare penale in analize, distrugerea statului si a institutiilor sale, etc..
        • +1 (1 vot)    
          prea complicat... (Joi, 23 iulie 2015, 10:13)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui cristi

          mai simplu -

          Geronimo si Pinocchio - not stop pe latrine. Merge si la TVR!

          Pentru inceput
          https://www.youtube.com/watch?v=yAt7H7Q_60s
    • -2 (4 voturi)    
      beneficii vs riscuri (Miercuri, 22 iulie 2015, 17:19)

      Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui cristi

      La un TVA de 24% un agent economic evazionist are un beneficiu foarte mare daca nu plateste TVA-ul catre stat. Fie isi poate permite sa vanda mai ieftin decat concurenta platitoare de TVA, fie vinde la acelasi pret, dar ramane cu profituri mai mari. Banii castigati de evazionist implica riscul de a fi prins, dar profitul este atat de mare incat este tentant. Deci o scadere a TVA, coroborata cu inasprirea controalelor ANAF va duce cu siguranta la intrarea in legalitate pt. multe persoane care desfasoara activitati economice. Ideal ar fi un TVA 0 la foarte multe produse, dar o scadere de doar cateva puncte procentuale poate fi facuta treptat fara a afecta echilibrul bugetar.

      Vad ca avem un curent foarte puternic la nivelul liderilor de tot felul de a mari taxe sau de a le mentine la nivel ridicat "pentru a tempera consumul". Este incredibil ca oamenii obisnuiti ajung sa-si doreasca sa fie taxati in + sau sa nu scada acest TVA :) Motivul cu deficitul este de tot rasul: la o scadere de la 24% la 19%, vor creste atat consumul, cat si productia. Dupa ce trece primul efect al scaderii TVA, urmeaza efectul de dupa, in care firmele fie raman cu mai multi bani in buzunar si-si permit sa-si creasca afacerile (si angajeaza oameni etc.), fie isi permit sa scada pretul unitar al produselor, fiind capabile sa vanda o cantitate mai mare de produse cu cel putin acelasi profit unitar.

      Asadar, o scadere a TVA este putin probabil sa afecteze bugetul intr-un mod atat de negativ precum incearca multa lume sa ne faca sa credem. Cel mai degraba va face sa dispara o parte din avantajele comerciale pe care le au evazionistii.

      PS Daniel Daianu parca era tipul cu venituri de zeci de mii de euro pe luna de la ASF? Ce credibilitate poate avea un asemenea om cand vorbeste despre disciplina bugetara, in general, dar este foarte risipitor cu banii altora, in particular? http://www.romania-insider.com/local-media-reveal-high-salaries-for-romanias-financial-surveillance-authority-management/115357
      • +3 (5 voturi)    
        .... (Miercuri, 22 iulie 2015, 17:55)

        Sarmis [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

        Care productie va creste? Ca bugetarii vor da iama in Cora, iar Cora face importuri.

        Asta daca si comerciatii sunt corecti si chiar scad preturile. Ai vazut scaderi la alimente?
      • +2 (4 voturi)    
        Premize false (Joi, 23 iulie 2015, 9:17)

        Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

        TVA este taxa cel mai usor de monitorizat si de incasat. Evaziunea pe TVA nu se poate face decat facand evaziune completa (neinregistrare) vanzari - ceea ce e foarte riscant si usor de detectat. TVA scazut duce la crestere importuri deci presiune pe moneda impact social mare asupra creditelor. Deci ce pare a se da cu o manma se ia cu doua. Scaderea TVA are impactul maxim asupra bugetului deoarece dispare o colectare sigura si predictibila pentru iluzorii cresteri si colectari din zona gri. PS venitul unui analist/economist nu e sursa de credibilitate (desi ce credibilitate poate avea un economist ce nu isi poate nici pentru el asigura venituri decente).
  • -6 (6 voturi)    
    Codul Jucarie (Miercuri, 22 iulie 2015, 15:40)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Un fel de talmes-balmes. De ce nu a participat si Basila, ca el a facut prokaria cu TVA-ul. E clar ca nu e de loc clar.
    • +1 (1 vot)    
      pai (Joi, 23 iulie 2015, 1:17)

      bec [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      varanila, stapinul tau, de ce nu a participat, ca doar e professor in evaziune, hotie, inselatorie si turnatorie. Si ce brunet e. Am uitat, e in puscarie.
  • +1 (5 voturi)    
    pe bune ?!?!?!? (Miercuri, 22 iulie 2015, 16:06)

    dana [anonim]

    "veniturile bugetare din 2009 pana in prezent vedem ca acestea sunt pe un trend crescator. Avand in vedere aceste cresteri, strict din perspectiva veniturilor, Codul Fiscal e ok."

    eu stiu ca tu trebuie sa pupi inelul plagiatorului - dar veniturile acelea de unde sunt ele, manca-le-as io? sunt venituri constante ?

    cat din acele venituri sunt "one-time event?" de exemplu niste vanzari de licente de televizune digitala - 2012 si 2014 ... si veniturile acestea le gandeau desteptii sa le plaseze in subventii pentru agricultura sau alte gauri negre :)
  • +6 (6 voturi)    
    Doar Lukoil a ciupit 1.2% din PIB (Miercuri, 22 iulie 2015, 21:48)

    D_Poroineanu [utilizator]

    Fara ca Ponta Inc. sa zica ceva. Mai adaugam kazahii ( rusii) de la Rompetrol, pe cei de la Mechel si gasim 3% din PIB donat Rusiei.
    Cat de josnica e clasa noastra politica!!
    • +1 (1 vot)    
      mda... (Joi, 23 iulie 2015, 9:43)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui D_Poroineanu

      Multi si prosti...
      Persista in Paarlament aprox. 600 de politicieni in loc de 300 cat au decis democratic oamenii.

      Nu au respect pentru noi - astia asa mai simpli - si de aceea cum pot sa ii respect pe ei???
    • 0 (0 voturi)    
      CORECT !!! (Joi, 23 iulie 2015, 11:15)

      ana-pat [utilizator] i-a raspuns lui D_Poroineanu

      Imi pare rau, dar pot sa te votez o singura data.....La cele mentionate sa adugam jafurile dela Imgb,Tractorul,Autocamioane Bv,Aro,CFR,Semanatoarea,Flota,Oltchimul, distrugerea sistemului de irigatii,retrocedarile dubioase si lista poate continua.Va plati cineva vreodata ??? "Cit de josnica e clasa noastra politica " !!
  • +1 (1 vot)    
    Banalitati de Craciun (Radu)&bancuri cu Olteanu (Joi, 23 iulie 2015, 8:09)

    Plagarus [utilizator]

    Palide figuri mai comenteaza CF ! (exceptii Dumitru +Biris)
    Lipsa cronică de investiții – atât în zona privată cât și în sectorul public compromite PIB-ul potențial pe anii 2016-2017.
    Deficitul structural – aflat acum, după 2 ani de creștere economică sustenabilă, la potențialul real al economiei (spre 1%).
    Care din măsurile economice (macro sau micro) care ne-au asigurat echilibrul de astăzi al ”cifrelor” a fost luată fără să fi fost impusă de acordul cu Troica?
    In 2017 este posibil sa incepem sa vindem din casa,precum grecii !!
    • +2 (2 voturi)    
      reducerea salariilor cu 25%... (Joi, 23 iulie 2015, 9:53)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      A fost una din masurile pe care Troika nu le-a impus, ba chiar a fost in total dezacord.

      Sincer - pentru ca economia se contractase puternic - in unele domenii s-au inregistrat caderi de 50%, dar in medie caderea a fost de 25% - aceasta era cifra corecta.

      Trebuie sa ai mate de dinozaur sa poti sa tai si sa spui populimii ca tu ai decis si de maine o sa aiba oastea de birocrati mai putin cu 25% la salariu...

      Doi ani au strans din dinti guvernantii de atunci ca sa reaseze salariile in sectorul bugetar si amu vine - intelectualul de la PSD - Primul Mincinos sa spuna ca merge cu 70% mai sus salariu.

      Greata ma apuca - minciuni peste minciuni vinde ala cu cârjele.

      SA PLECE!
      Dar prostimea de la stat aplauda!!!!
      Mare pedeapsa este sa locuiesti in RO!
  • +1 (1 vot)    
    impactul masurilor... (Joi, 23 iulie 2015, 9:59)

    ..13 [utilizator]

    Este prezentat cu datele care exista in acest moment.

    Insa nu poti sa stii ce soc te mai asteapta.
    Zona este fierbinte rau si ... - parere de pesimist.

    Sincer este un pericol - atac la siguranta nationala a fraierilor de rand - acest COD FISCAL alaturi de masurile pe care propun in continuare PSD-istii.

    Oare nu o intreaba nimeni din mass-media si pe domnisoara Usturoi ce parere are domnia sa despre toate acestea care se intampla acum? Nu de altceva dar sa stim, pana la capat, cat de mult o duce capul!
  • +2 (2 voturi)    
    Mintea cea de pe urma.. (Joi, 23 iulie 2015, 15:17)

    Popescu [anonim]

    Domnilor,
    marturisesc faptul ca nu mai pot suporta sa citesc toate nazdravaniile ce se inventeaza pe zi ce trece. A fost sau nu a fost noul COD FISCAL in dezbatere publica? Daca a fost si nu s-au facut observatii in timp util, inseamna ca era bun..Daca era bun atunci cand s-a votat (inclusiv echipa lui IOHANIS a fost in tema cu ce s-a votat, dar a tacut malc in papusoi, probabil, mai mult ca sigur era de acord cu prevederile codului) de ce va mai dati cu parerea ca proasta-n targ? La munca mai flacai platiti cu mii de euro din banii publici sau ....
  • +1 (1 vot)    
    AU VORBIT (Vineri, 24 iulie 2015, 11:07)

    jidanul [utilizator]

    Au vorbit BNR-istii si bancherii, taman aia care au nenorocit, prin camataria bancara, sute de mii de romani cu DAE si comisioane imorale, enorme ascunse, cu credite preferentiale date politicienilor corupti, cu furturi de milioane de euro din banci, cu popriri si executari silite ilegale. Bancherii sa se ocupe sa rezolve gravele abuzuri bancare si sa lase Codul Fiscal. Mai bine bancherii ar face si ei o scadere de DAE si comisioane asemanatoare cu scaderile de taxe din Codul Fiscal ca sa le fie si romanilor, intrati in incapacitate de plata a ratelor, mai usor sa-si plateasca ratele dupa criza provocata tot de bancheri. O astfel de scadere a DAE si comisioane se numeste plan de recapacitare financiara, pe care mare parte din bancile din alte tari le-au si folosit inca din 2009 si 2010. Bancherii nu stiu ca "cainele moare de drum lung si prostu de grija altuia"


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi