Bancpost si Credit Agricole, obligate de ANPC sa returneze sume incasate nejustificat de la clienti

de DP     HotNews.ro
Joi, 1 octombrie 2015, 15:27 Economie | Finanţe & Bănci

Bancpost si Credit Agricole Bank au fost obligate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sa returneze clientilor sute de dobanzi si comisioane incasate in mod nejustificat caurmare a unor contracte de împrumut semnate în 2008, a anunţat, joi, preşedintele ANPC, Marius Dunca, citat de Mediafax.  Potrivit presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, in cazul Bancpost au fost analizate mai mule plangeri venite din partea clientilor si legate de modul in care au fost calculate dobanzile in doua situatii.

In primul caz, au existat cinci reclamatii potrivit carora contractele au avut prevazut, inca de la momentul semnarii, faptul ca dobanda se va calcula in in functie de un indice de referinta verificabil si o marja fixa. Cu toate acestea, banca a ales sa precizeze in cadrul contractului ca intreaga rata a valorii dobanzii se majoreaza cu 0,5 puncte procentuale sau 0,25 puncte procentuale, in functie de tipul contractului.

"Pentru aceasta fapta, operatorul financiar bancar a fost sanctionat contraventional in conformitate cu legea care priveste practicile incorecte si s-a emis o decizie a comisarului sef prin care s-a dispus instituirea procedurilor legale corespunzatoare pentru incetarea precticilor", a spus Marius Dunca.
 Acesta a afirmat ca, ulterior, banca a eliminat procentele de 0,5 sau 0,25 la suta din formula de calcul a dobanzii si a restituit deja celor cinci reclamanti o suma totala de 22.669,74 de franci elvetieni.

In plus, in portofoliul existent al bancii au fost gasite alte 395 de contracte similare, care vor fi analizate in mod individual, urmand ca banca sa renegocieze conditiile contractuale cu fiecare client.

In cea de-a doua situatie, inspectorii ANPC au analizat modul in care reprezentantii Bancpost au conceput contractele legate de "conditiile speciale de creditare" pentru clientii cu probleme finaciare generate de deprecierea leului in raport cu francul elvetian.

Marius Dunca a dat ca exemplu cazul unui reclamant care a solicitat bancii o perioada de restructurare. Directorul ANPC a explicat ca intre consumator si banca a fost incheiat un act aditional prin care "timp de 365 de zile de la data reesalonarii rata dobanzii este fixa, de 4,30 la suta pe an, iar dupa expirarea celor 365 de zile marja fixa va fi in valoare de 7,65 la suta pe an".

Dunca sustine insa ca prin contractul semnat initial de catre parti s-a stabilit ca dobanda aplicata creditului sa fie variabila in functie de un indice de referinta care ia in calcul fluctuatia inregistrata de francul elvetian in raport cu leul la un interval de sase luni si o marja fixa de 7,15 la suta, iar prin actul aditional de reesalonare banca a marit nejustificat marja pana la valoarea de 7,65 la suta.

Presedintele ANPC a precizat ca s-a dispus "instituirea procedurilor legale corespunzatoare pentru incetarea practicilor", iar banca a achitat deja 1.638,48 de franci elvetieni. In portofoliul bancii au fost gasite, potrivit lui Marius Dunca, 185 de contracte cu acte aditionale de acest gen.

In ceea ce priveste Credit Agricole Bank, Marius Dunca a spus ca ANPC a analizat o reclamatie depusa de catre o persoana la Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor Regiunea Bucuresti - Ilfov legata de unele comisioane percepute pentru acordarea unui imprumut de nevoi personale.

Dunca a aratat ca inspectorii au constatat in cazul unui credit incheiat in iulie 2010 ca, desi in contract la capitolul Caracteristici de credit este mentionat un comision de gestionare a creditului, se mentioneaza un procent de 0,2 la suta, iar la capitolul taxe si Comisioane se mentioneaza ca imprumutatul va plati lunar bancii un comision de gestionare calculat ca procent din soldul lunar al creditului, care se va achita in fiecare luna, conform graficului de rambursare, fara ca acest comision sa fie definit in vreun fel.

In plus, in acelasi contract, clientului ii este perceput si un comision de analiza de 3,5 la suta, suma care se retine automat din suma imprumutata.

"Deoarece valoarea comisionului de analiza a dosarului este calculata ca procent din suma creditata, consumatorul este obligat sa achite dobanda pentru toata perioada de creditare, fara ca, la momentul incheierii contractului, acesta sa poata plati comisionul din surse proprii, ceea ce reprezinta o practica comerciala incorecta", a explicat Marius Dunca. urmare a unor contracte de imprumut semnate in 2008, a anuntat, joi, presedintele ANPC, Marius Dunca


Citeste mai multe despre   









1915 vizualizari

Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi